Gå til innhold

Skal din far følge/fulgte din far deg til alteret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

pressplay skrev (På 19.5.2022 den 16.08):

Man skjønner at feminismen har gått til hodet på enkelte når man tror den tradisjonen handler om å bli gitt bort. 

Det handler om ansvar. Når en kvinne gifter seg kan far overlate forsørgeransvaret og trygghet til ektemannen. Det er altså en plikt. Selv om dette er en utdatert tankegang fordi kvinner kan forsørge seg selv i dag så er det likevel en fin symbolikk. Det er nå ektemannens ansvar for at kone og barn har det bra. 

Fin symbolikk å betraktes som en forsørgerbyrde? Der er vi uenig, for å si det forsiktig.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 20.12):

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Anonymkode: 0049c...27c

Ja. 

Anonymkode: 63da1...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 18.16):

Så ingen i brudgommens famllie støtta ham og var glad på hans vegne? Tradisjonen her i landet er at brudeparet går sammen til alters.

Anonymkode: e0707...318

Har vært i 10-15 bryllup. I kirka. Ingen har gått inn sammen, alltid alene eller med far. 

Anonymkode: 63da1...cd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til mannen burde gitt han bort også da i så fall. Som en slags fin symbolikk på at nå er rotet og foringen av han her offisielt ditt problem. Utdatert? Ja. Men voldsomt flott symbolikk.

Anonymkode: 8d70f...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke følges til alters, men håper min far vil følge meg opp rosehagen der vi skal gifte oss, har ikke spirt enda. Syntes det er en fin tradisjon, men kunne like gjerne gått med min mor, syntes det blir rart hvis jeg skal gå mellom de, så det blir en av dem, og da mest naturlig med far. Så får heller mamma passe på at barnebarna kommer riktig, og får satt seg etterpå.

Anonymkode: 6f9c6...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

♥ skrev (9 timer siden):

Fin symbolikk å betraktes som en forsørgerbyrde? Der er vi uenig, for å si det forsiktig.

Er det slik at rødstrømper som deg mangler leseferdigheter eller er det bare ren vrangvilje? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn fulgte meg. Jeg gikk først, datteren bak meg og guttene ved siden av hverandre bak henne igjen. Var smalt i oppgangen så det ble ikke plass til å gå opp på noen annen måte. Min mann ble veldig rørt av at vi gjorde det slik som barna er hans stebarn så han følte de ikke bare gav bort moren sin men også seg selv. Min far ville ikke følge meg, han syntes det var dumt å gifte seg nå som det er akseptert å være bare samboere. 

Anonymkode: 35e37...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han var alt død.

Min mann fulgte ene svigerdatteren vår til alters, brudens ønske siden hennes far stakk når han fant ut hennes mor var gravid.

Er bare glad svigerbarna holder ungene mine happy, er alt jeg kan be og ønske meg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (På 31.5.2022 den 11.52):

Fin symbolikk å betraktes som en forsørgerbyrde? Der er vi uenig, for å si det forsiktig.

Du får klage til den norske stat, siden en får felles forsørgerplikt i det en gifter seg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

med tanke på dagens likestilling, så blir dette for sært . Med stort kirkebryllup og en far som skal gå opp kirkegulvet med datteren. Er det noen som tar slikt seriøst nå for tiden. Jeg hadde vært skikkelig flau. Skjønner at det var vanlig i gamle dager og en fin gest, men nå for tiden blir det bare latterlig da folk skiller seg over en lav sko . 

Anonymkode: ae9e5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

med tanke på dagens likestilling, så blir dette for sært . Med stort kirkebryllup og en far som skal gå opp kirkegulvet med datteren. Er det noen som tar slikt seriøst nå for tiden. Jeg hadde vært skikkelig flau. Skjønner at det var vanlig i gamle dager og en fin gest, men nå for tiden blir det bare latterlig da folk skiller seg over en lav sko . 

Anonymkode: ae9e5...a1d

Vet ikke hvordan det er i dine kretser men i mine er skilsmisse særs uvanlig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far viet meg, og kunne ikke fulgt meg opp kirkegulvet uansett. Vi hadde en litt annerledes seremoni, så vi hadde ingen inngang, men skulle vi hatt det ville jeg antakelig hatt mamma til å følge meg. Ikke fordi jeg skulle gis bort, men fordi det hadde vært hyggelig å ha henne ved min side opp kirkegulvet.

Anonymkode: aee88...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei for min far er død.

Anonymkode: 2574b...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 20.11):

Nei, det er tradisjon at brudens far eller en annen nær slektning følger bruden opp. Bruden skal komme sist til kirken med eventuell følge. 

Anonymkode: f7084...da0

Dette har blitt en tradisjon i Norge, men det er ikke noen gammel tradisjon i Norge.

AnonymBruker skrev (På 28.5.2022 den 20.30):

Det har jeg ikke sett eller hørt om i et eneste norsk bryllup bortsett fra kronprinsens. Jeg jobber i bryllypsbransjen.

Anonymkode: ab9ff...9a6

Foreldrene mine gikk opp sammen. 1974.

Anonymkode: cf251...e8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 1.48):

Du tar feil. Det vil si- det er en tradisjon det også. Men det vanligste har vært å gå sammen, inntil folk plutselig gikk over til å lære alt fra tv…. Se tråden om hun som lurte på om det var mulig å la være å kaste brudebuketten… Det er ikke vanlig her! Men folk ser det på tv og tror at USA = Norge. Slitsomt.

 

Anonymkode: e0707...318

Nei. På 60-tallet da mine foreldre giftet seg var det vanligst å bli fulgt opp.

Anonymkode: 35083...ec3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

med tanke på dagens likestilling, så blir dette for sært . Med stort kirkebryllup og en far som skal gå opp kirkegulvet med datteren. Er det noen som tar slikt seriøst nå for tiden. Jeg hadde vært skikkelig flau. Skjønner at det var vanlig i gamle dager og en fin gest, men nå for tiden blir det bare latterlig da folk skiller seg over en lav sko . 

Anonymkode: ae9e5...a1d

Jeg har et godt forhold til min far og følte det veldig naturlig at han fulgte meg opp kirkegulvet. Er ellers en frigjort kvinne og hvis folk finner det latterlig at vi gikk sammen opp så lever jeg fint med det.

Anonymkode: e29b7...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min fulgte meg opp kirkegulvet da mannen min og jeg giftet oss. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa skal følge meg opp. Svigermor skal gå litt foran sammen med barna våre (de er litt for små til å gå alene)

Pappa skal også spille en selvkomponert brudemarsj på veien ut. 

Gleder meg 😍

Anonymkode: 5755c...2ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

folk snakker om symbolikk og tradisjoner, men er hyklerske selv som ikke har den kristne tro. Men i kirka skal man gifte seg, og sverge i Guds navn på evig partnerskap. 

Anonymkode: f9796...4b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...