Gå til innhold

Skal din far følge/fulgte din far deg til alteret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Min far er ingen far. Han får ikke vite at jeg skal gifte meg engang. 

Anonymkode: dbcf4...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappa viet meg, så det gjorde han ikke nei. Veldig fint å bli viet av sin egen far.( Og døpt, og konfirmert. )😀

Anonymkode: e0196...a8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke noe særlig om den tradisjonen. Gammeldags, og synes det er rart å velge akkurat far. Hvorfor ikke både far og mor hvis det skal være slik at forsørgeransvaret liksom gis videre? Synes noen gamle tradisjoner burde dø ut. Kommer til å beholde mitt navn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Min far er verdens beste og har oppdratt meg til å bli et selvstendig voksent menneske, og jeg tror faktisk han hadde blitt skuffa hvis jeg hadde foreslått noe sånt. Er også rimelig absurd, da jeg har greid meg alene, på motsatt kant av landet i mer enn tjue år. Det er jo heller ikke tradisjon i Norge, og jeg synes det er litt tacky med folk som skal importere alt amerikansk, enten det er valentines eller babydusj. 

Anonymkode: 6b2ee...918

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke overens med pappa. Så nei, det var aldri aktuelt. Kan ikke tenke meg noe hesligere på min egen bryllupsdag. 

Anonymkode: 7601f...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skogkløver skrev (På 19.5.2022 den 19.35):

Jeg syns det er et fint minne da jeg gikk til alters arm i arm med pappa 🥰 ikke fordi han skulle gi meg bort, men rett og slett fordi han støttet meg og var glad på mine vegne. 

Så ingen i brudgommens famllie støtta ham og var glad på hans vegne? Tradisjonen her i landet er at brudeparet går sammen til alters.

Anonymkode: e0707...318

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ingen i brudgommens famllie støtta ham og var glad på hans vegne? Tradisjonen her i landet er at brudeparet går sammen til alters.

Anonymkode: e0707...318

Nei, det er tradisjon at brudens far eller en annen nær slektning følger bruden opp. Bruden skal komme sist til kirken med eventuell følge. 

Anonymkode: f7084...da0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/18/2022 at 11:21 PM, AnonymBruker said:

Er ikke gift, men mine søstre fulgte vanlig norsk skikk der brudeparet sammen går opp til alteret. 

Anonymkode: e0707...318

Det har jeg ikke sett eller hørt om i et eneste norsk bryllup bortsett fra kronprinsens. Jeg jobber i bryllypsbransjen.

Anonymkode: ab9ff...9a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 🥰 Har ikke noe med at han skulle gi meg bort, men at han var der som en støtte. Som han alltid har vært og er

Anonymkode: 8e554...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt første bryllup fulgte pappa meg. 

Selv om jeg vet at det av gammalt av handler om at formynderskapet for bruden skulle gis fra far til ektemann så ser jeg ikke på det sånn i dag.

For meg handlet det faktisk mer om å symbolisere at min familie støttet valget mitt av ektemann og tok ham inn i familien, og at jeg får en ny familie. Og å anerkjenne at jeg tar et selvstendig valg som voksen kvinne. På en måte litt at det nå er min ektemann som skal støtte meg i valgene, ikke (bare) foreldrene mine. 

Denne gangen skal ikke pappa følge meg, siden han allerede har gjort der en gang. Jeg er jo liksom allerede "gitt bort"🤣 vi har spøkt litt om at eksen egentlig burde "gi meg videre", men tror ikke alle hadde sett humoren.

Det eneste som føles riktig er at barna mine går sammen med meg. Ikke for å gi meg bort, men for å si at de også er en viktig del av unionen vår, og at de aksepterer det.

Anonymkode: ab9ff...9a6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg noen gang skal gifte meg og pappa fortsatt lever, så vil jeg at han skal få følge meg opp kirkegulvet 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det er tradisjon at brudens far eller en annen nær slektning følger bruden opp. Bruden skal komme sist til kirken med eventuell følge. 

Anonymkode: f7084...da0

Du tar feil. Det vil si- det er en tradisjon det også. Men det vanligste har vært å gå sammen, inntil folk plutselig gikk over til å lære alt fra tv…. Se tråden om hun som lurte på om det var mulig å la være å kaste brudebuketten… Det er ikke vanlig her! Men folk ser det på tv og tror at USA = Norge. Slitsomt.

 

Anonymkode: e0707...318

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/18/2022 at 8:51 PM, AnonymBruker said:

Nei, for jeg er ikke noe han skal gi bort.

Anonymkode: 2c474...488

tok 2 sekunder før noen gjordet dette om til en kvinnekamp, herregud grow up

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2022 den 1.48):

Du tar feil. Det vil si- det er en tradisjon det også. Men det vanligste har vært å gå sammen, inntil folk plutselig gikk over til å lære alt fra tv…. Se tråden om hun som lurte på om det var mulig å la være å kaste brudebuketten… Det er ikke vanlig her! Men folk ser det på tv og tror at USA = Norge. Slitsomt.

 

Anonymkode: e0707...318

Hvorfor er det slitsomt hva andre velger? Moren min ble fulgt opp, dette var lenge før amerikanske bryllupp kom på tv. Det er en eldre tradisjon enn du tror og folk giftet seg tidligere før.  Jeg synes det er en flott tradisjon. Fra far til mann 🥰  Selvfølgelig ikke så koselig hvis man ikke ha et godt forhold til faren sin, men generelt. 

Anonymkode: f7084...da0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor er det slitsomt hva andre velger? Moren min ble fulgt opp, dette var lenge før amerikanske bryllupp kom på tv. Det er en eldre tradisjon enn du tror og folk giftet seg tidligere før.  Jeg synes det er en flott tradisjon. Fra far til mann 🥰  Selvfølgelig ikke så koselig hvis man ikke ha et godt forhold til faren sin, men generelt. 

Anonymkode: f7084...da0

Vet ikke hvor gammel mora di var da hun gifta seg, eller hvor lenge det er siden, men de fleste som har gifta seg de siste 45 år har vært samboere først. 

Anonymkode: e0707...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvor gammel mora di var da hun gifta seg, eller hvor lenge det er siden, men de fleste som har gifta seg de siste 45 år har vært samboere først. 

Anonymkode: e0707...318

😂😂

Anonymkode: a8090...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, virkelig klein symbolikk.

Anonymkode: 8d70f...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvor gammel mora di var da hun gifta seg, eller hvor lenge det er siden, men de fleste som har gifta seg de siste 45 år har vært samboere først. 

Anonymkode: e0707...318

Fortsatt, hvorfor plager det deg hva andre gjør i sitt bryllupp?

Moren min giftet seg for ca 50 år siden. Hun er over 70 år nå. Selv om man har vært samboer kan man da følge tradisjoner? Tradisjonen er litt lengre enn 45 år tilbake. Du påpekte at vi har adoptert dette fra USA, men var tradisjon lenge før vi så amerikanske bryllupp på tv'n. Det du faktisk sier er at tradisjonen har endret seg pga samboerskap? Da er det jo en tradisjon fra tidligere av 😅

Anonymkode: f7084...da0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...