Gå til innhold

Skal din far følge/fulgte din far deg til alteret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det betydde så mye for meg å ha dagen med mannen. Hele dagen. Våkne sammen. Frokost. Gjøre oss klare. Og så komme sammen til alteret. Ville aldri brukt disse timene med noen andre, da de var veldig spesielle. 

Anonymkode: 3b9ac...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Anonymkode: 0049c...27c

Jeg har alltid sett for meg at pappa skal følge meg til alteret den dagen jeg eventuelt gifter meg. Det er vel mest fordi det er tradisjon, selvstendig nok er jeg fra før av😂 Men synes det er en hyggelig tanke. Siden pappa har slitt med hjertet siden ung alder, har tanken slått meg mer enn én gang at jeg håper han fortsatt er her den dagen jeg gifter meg❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det ikke så viktig, hverken det ene eller det andre. Men rett før bryllupet ble pappa syk. Da bestemte jeg meg for ar hvis han ville og orket skulle han følge meg. Redd jeg hadde angret hvis ikke. Det ble en opplevelse bare vi to delte, og det er fint å ha som minne. 
(Og greit å ha noen og støtte seg på; jeg var heilt skjelven på vei opp). 

Anonymkode: 21bfa...7f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle giftet meg så ville ikke min far fulgt meg opp kirkegulvet. Det har han desverre ikke helse til, selv om jeg skulle ønske det var mulig. 

Anonymkode: 90cbb...1b0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (3 timer siden):

Man skjønner at feminismen har gått til hodet på enkelte når man tror den tradisjonen handler om å bli gitt bort. 

Det handler om ansvar. Når en kvinne gifter seg kan far overlate forsørgeransvaret og trygghet til ektemannen. Det er altså en plikt. Selv om dette er en utdatert tankegang fordi kvinner kan forsørge seg selv i dag så er det likevel en fin symbolikk. Det er nå ektemannens ansvar for at kone og barn har det bra. 

Same same.

Anonymkode: 14d89...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et fint minne da jeg gikk til alters arm i arm med pappa 🥰 ikke fordi han skulle gi meg bort, men rett og slett fordi han støttet meg og var glad på mine vegne. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det gjorde han, og det var et fint og spesielt øyeblikk for oss begge to. 

Anonymkode: f5c02...863

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle av hele mitt hjerte ønske at pappa kunne følge meg opp kirkegulvet men jeg ble for sen. Pappa døde før det skjedde. Nå vet jeg ikke engang om jeg vil gifte meg, noe er tapt. Det er verdens fineste tradisjon om man har en pappa man har et godt forhold til ❤️ 

Anonymkode: 596ef...310

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (3 timer siden):

Det handler om ansvar. Når en kvinne gifter seg kan far overlate forsørgeransvaret og trygghet til ektemannen. Det er altså en plikt. Selv om dette er en utdatert tankegang fordi kvinner kan forsørge seg selv i dag så er det likevel en fin symbolikk. Det er nå ektemannens ansvar for at kone og barn har det bra. 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uhyre gammelmodig tankegang i så fall. Jeg ser på det kun som en fin gest og tradisjon, for meg symboliserer det at datteren nå "forlater" sin familie og danner en ny familie sammen med sin ektemann. 

Anonymkode: 1d10f...50a

Hvorfor må ikke mannen da følges opp av sin mor? Norsk ekteskapslov gir gjensidig plikt til å forsørge hverandre, så like mye som mannen forsørger konen, må konen forsørge mannen. Og mannen er jo med på å danne denne "nye" familien han også? Her må det virkelig skrives "nye", for i 90% av alle ekteskap som inngså i Norge har den familien eksistert i flere år allerede.

Anonymkode: 82b72...947

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

I prinsippet kunne jeg tenkt meg å gå alene, da jeg synes det er mer moderne og symbolikken med å gi bort en person er utdatert. 

 

Anonymkode: 1e572...f49

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er da bare en hyggelig tradisjon, for noen. Ikke alle vil følge den, og det er like greit. Noen vil, andre vil ikke. 

Anonymkode: 1d10f...50a

Dere vet at det ikke er en norsk tradisjon? Og at det å bli fulgt av far må sies å være moderne, ettersom det i Norge er ganske nytt?

I tilfelle det skulle være noen tvil; nei pappa fulgte meg ikke opp gulvet selv om jeg var en ordentlig pappajente. Det er hverken god tradisjon eller god mote.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Anonymkode: 0049c...27c

Nei, for meg blir det helt feil. Jeg tenker på å gå alene eller la sønnene mine følge meg. De er da 4 og 6 år gamle.

Anonymkode: e0972...f61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min døde for noen år siden, ellers hadde han fulgt meg opp. Så sønnen min skal følge meg opp 😊

Anonymkode: f7084...da0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren min kunne like gjerne bare vært en sæddonor, så lite som jeg har sett han i løpet av mitt liv, pga hans egne valg. Så nei, han er ikke invitert i mitt kommende bryllup. Om noen mann skulle fulgt meg opp til alteret så hadde det vært min bror (eller svigerfar, men det hadde kanskje vært litt vel rart?). Men jeg og min samboer kommer gå sammen. 

Anonymkode: bccfe...11e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg gidder å gifte meg, men i så fall skal ingen følge meg til alteret. Om det skal giftes her i gården kan det like godt skje kjapt på rådhuset uten videre seremoni.

Anonymkode: 4f67d...d84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 20.02):

 

Hvorfor må ikke mannen da følges opp av sin mor? Norsk ekteskapslov gir gjensidig plikt til å forsørge hverandre, så like mye som mannen forsørger konen, må konen forsørge mannen. Og mannen er jo med på å danne denne "nye" familien han også? Her må det virkelig skrives "nye", for i 90% av alle ekteskap som inngså i Norge har den familien eksistert i flere år allerede.

Anonymkode: 82b72...947

Jeg var vitne til et jødisk bryllup en gang. Der ble både brud og brudgom fulgt opp av begge foreldre. 

Anonymkode: e29b7...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi gikk ned sammen. Hvis kronprinsen kan, kan jeg. Min far rakk uansett ikke frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Her gikk jeg og mannen min arm i arm på Rådhuset, og jeg ville aldri blitt gitt bort om jeg hadde giftet meg i kirke.

Anonymkode: adb42...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg ikke i kirken, så var ikke noe alter. Gikk sammen med både mamma og pappa ut på terrassen hvor gjestene ble ønsket velkommen, som var min entre. 

Anonymkode: fbc4b...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om jeg gifter meg noen gang, så blir han ikke en gang invitert! Ren sæddonor han der.

Anonymkode: 54864...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...