Gå til innhold

Skal din far følge/fulgte din far deg til alteret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor? Hvorfor ikke?

Anonymkode: 0049c...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I prinsippet kunne jeg tenkt meg å gå alene, da jeg synes det er mer moderne og symbolikken med å gi bort en person er utdatert. 

Når det er sagt, så kommer jeg til å være så nervøs at jeg trenger noen der. Faren min døde for tre år siden, så det blir lillebror. Men jeg skal gå det siste stykket alene 😊

Anonymkode: 1e572...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for jeg er ikke noe han skal gi bort.

Anonymkode: 2c474...488

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pappa fulgte meg. Det var veldig koselig og vi hadde en fin stund som bare var vår før dørene til kirkerommet åpnet seg. 

Han døde et år senere, og det er et fint minne å se tilbake på. 🥰

Anonymkode: 053a3...58e

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har alltid vært en pappajente og synes det var et veldig fint øyeblikk å bli fulgt opp av min far. 

Anonymkode: e29b7...a7c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gift, men mine søstre fulgte vanlig norsk skikk der brudeparet sammen går opp til alteret. 

Jeg synes det er en fin symbolikk, som også står seg for dagens moderne par som gjerne allerede er etablert i egen bolig og kanskje med barn når de gifter seg. De går sammen inn i ekteskapet, side om side. 

Å bli «gitt bort» av sin far er temmelig tragisk, og også meningsløs symbolikk når hun som gis bort allerede har to barn, huslån og samliv i flere år med brudgommen.

Anonymkode: e0707...318

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min pappa fulgte meg opp kirkegulvet ❤️

Anonymkode: 13ed6...91b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - jeg er ikke noe som skal gis bort. Og i særdeleshet ikke av ham.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare en hyggelig tradisjon, for noen. Ikke alle vil følge den, og det er like greit. Noen vil, andre vil ikke. 

Anonymkode: 1d10f...50a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde både far og bonusfar med meg opp kirkegulvet. For meg var det naturlig at det måtte være begge, hvis ikke hadde jeg gått aleine ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare godt å si om pappan min, men ikke skal jeg vies i kirka og ikke skal jeg hos bort av noen. 

Anonymkode: 080bc...618

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri i livet om noen skal gi meg bort. Jeg velger å gifte meg. Og han velger å gifte seg. Gjensidig valg, vi går opp side om side

Anonymkode: 2319c...196

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke.. Det eneste jeg ønsker å gå sammen med mannen, men vet ikke om jeg klarer å ta den opplevelsen fra pappa. Vet at det hadde betydd veldig mye for han å følge meg opp, og jeg ønsker ikke å avvise det. Får helt vondt i magen bare av tanken på å skuffe han, han er verdens fineste fyr og han kommer garantert til å si at det er helt i orden. 

Anonymkode: 990d6...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner at feminismen har gått til hodet på enkelte når man tror den tradisjonen handler om å bli gitt bort. 

Det handler om ansvar. Når en kvinne gifter seg kan far overlate forsørgeransvaret og trygghet til ektemannen. Det er altså en plikt. Selv om dette er en utdatert tankegang fordi kvinner kan forsørge seg selv i dag så er det likevel en fin symbolikk. Det er nå ektemannens ansvar for at kone og barn har det bra. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vet ikke.. Det eneste jeg ønsker å gå sammen med mannen, men vet ikke om jeg klarer å ta den opplevelsen fra pappa. Vet at det hadde betydd veldig mye for han å følge meg opp, og jeg ønsker ikke å avvise det. Får helt vondt i magen bare av tanken på å skuffe han, han er verdens fineste fyr og han kommer garantert til å si at det er helt i orden. 

Anonymkode: 990d6...0e0

Det er vel ingen i dagens samfunn som tenker at far gir bort datter?  

Uhyre gammelmodig tankegang i så fall. Jeg ser på det kun som en fin gest og tradisjon, for meg symboliserer det at datteren nå "forlater" sin familie og danner en ny familie sammen med sin ektemann. 

Anonymkode: 1d10f...50a

  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ingen i dagens samfunn som tenker at far gir bort datter?  

Uhyre gammelmodig tankegang i så fall. Jeg ser på det kun som en fin gest og tradisjon, for meg symboliserer det at datteren nå "forlater" sin familie og danner en ny familie sammen med sin ektemann. 

Anonymkode: 1d10f...50a

Neivel:

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, for jeg er ikke noe han skal gi bort.

Anonymkode: 2c474...488

 

Anonymkode: fa2b1...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pressplay skrev (3 timer siden):

Man skjønner at feminismen har gått til hodet på enkelte når man tror den tradisjonen handler om å bli gitt bort. 

Det handler om ansvar. Når en kvinne gifter seg kan far overlate forsørgeransvaret og trygghet til ektemannen. Det er altså en plikt. Selv om dette er en utdatert tankegang fordi kvinner kan forsørge seg selv i dag så er det likevel en fin symbolikk. Det er nå ektemannens ansvar for at kone og barn har det bra. 

Nei, det er en tragisk symbolikk, og heller ikke vanlig tradisjon i Norgr.

Anonymkode: e0707...318

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke gifte meg, men han hadde ikke en gang vært invitert om det hadde vært tilfellet. 

Anonymkode: 54864...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min utenlandske mann fulgte norsk skikk og gikk opp sammen. Ikke spurte han min far om min "hånd" heller. 

Anonymkode: 9c7f9...3e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...