Gå til innhold

Misty`s dagbok...


Mistyen

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg vært hos jordmor igjen, og sånn så det ut;

Dato : 20/3

Uke: 29 (nesten 30)

Vekt: *tralalala*

BT: 120/70

HB : ikke målt i dag

Urin: neg.

Ødem : 0-1

Leie: Hode / Bevegelig

FL: 140

Placenta: posterior

Utvendig mål : 30 cm (litt over "normalen")

Og ellers står det å lese på BiM sine sider;

UKE 30: Hjertet til barnet slår mellom 120 og 160 slag i minuttet

Babyen er nå ca 37 cm lang og veier rundt 1300 gram.

Lungene er ferdige og barnet ligger og trener pustemusklene ved å trekke vann ned i lungene for å fylle dem. Når babyen fødes klemmes dette vannet ut av lungene ved at brystet presses ned gjennom bekkenet slik at vannet skvises ut av babyen- ganske fantastisk innrettet!

Hjerterytmen til babyen ligger nå normalt mellom 120 og 160 slag pr minutt.

Vi snakket litt om vannavgang og hvordan jeg skulle forholde meg om fødselen plutselig kom igang. Håper jo ikke at den setter igang så lenge før tiden, men det er på en måte litt godt å være forberedt også. Fikk telefonnummeret til føden, slik at jeg nå kunne ringe direkte dit om det var noe jeg lurte på.

Neste JM-time er 8/4.

Hun sa forresten også at de "plagene" jeg hadde på tirsdag, antagelig var et lite hormonellt utbrudd, og at jeg skulle være litt oppmerksom om det skjedde igjen. Også om jeg ble deprimert skulle jeg heller ta kontakt med henne enn å ligge der å lure for meg selv......

Ja, det var dagens oppdatering. Enda en uke har gått!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Heia Misty og takk for hilsen i dagboka mi!

Synes det var riktig så flotte tall du hadde her jeg - håper at mine ser like bra ut neste fredag :wink: Håper du får en riktig koselig og herlig helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Kanskje du skulle sykemelde deg ?

Det hørtes kjempeskummelt ut med det som skjedde da du trodde du hadde fått svangerskapsforgiftning !

Du må ta godt vare på deg selv og babyen og legge deg på sofaen og spise sjokolade og KOSE deg !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Er innom de forskjellige dagbøkene omtrent daglig.

Blitt en "besettelse" dette her... :oops: :ler:

Bedre å ta en tur for mye til legen enn en en for lite...

Pass på deg selv. :wink:

Klem fra Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgen har vært helt toppers. Ikke hatt et dårlig minutt - og Marius leker seg godt i magen.

Lørdagen gikk med til rydding og vasking. Marius må jo få litt plass til klær i skuffer og skap. Har arvet en masse tøy fra mine kusiner, i tillegg til alt som er blitt handlet inn av bestemora, så nå ble det fullt!!!

Gikk over arvetøyet og vasket og tørket og brettet. Så utrooolig lite og nydelig! *ler* Blir helt besatt jeg asså.

I dag har jeg vært på Simo og bestillt vogn. Det er en Simo Kombivogn 600 supreme som dere kan se her. Damen i butikken sa det var samme modellen som Märtha og Ari hadde valgt - hehe. Men jeg må understreke at hun sa det etter at den var bestillt og at det ikke påvirket valget i det hele tatt!

Ellers kjøpte jeg stelleveske (hard) og vogndyne til. Må liksom ta litt etter litt for det er jo noen forferdelige priser på sånne ting.

Oki - det var dagens oppdatering. Nå skal jeg kose meg litt i solen - arbeidsdagen min er over for i dag. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Ville bare si tusen takk for din beroligende hilsen. :kysse:

Det var veldig koselig gjort av deg.

Godklem fra Maya30 6+3 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Idag er det onsdag 26. mars. Du går nå i 31. svangerskapsuke og har 69 dager (10 uker) til termin tirsdag 3. juni 2003. ....

Babyen er nå 38,5 centimeter lang og veier 1400 gram. Du vil kanskje merke ubehag dersom du blir liggende flatt på ryggen. Dette heter venacava syndromet. Det er rett og slett at livmoren nå begynner å bli så stor at den kan klemme av for hovedpulsårens tilbakeføring av blod slik at du blir svimmel og faktisk kan besvime.

Hvis du skal ligge på ryggen så pass på å ha en pute under den ene siden av ryggen slik at du tipper akkurat litt over på siden.

Hvis du er sliten og hoven i bena kan det være godt å kjøpe en litt god fotkrem og massere føttene litt og ligge og slappe av etterpå med bena litt høyere enn resten av kroppen.

Foreløpig er ikke magen den store hindringen og du føler deg ganske vel og flott og det er du!

Tiden er inne for å tenke på hvor du skal føde, om det er på det nærmeste fødestedet eller om du må flyttes til nærmeste store sykehus dersom du bor på en liten plass i Norge hvor det er lang vei til ekspertene.

Du må regne med at det vil lekke litt melk fra brystene dine før fødselen, men det er individuelt når det begynner. På denne måten gjør brystene dine seg klare til melkeproduksjon i full skala. Lekker du mye kan det hjelpe med ammeinnlegg, men gjør ingen ting for å stimulere produksjonen ved å dra i vortene eller slikt, da blir det bare verre. Mange lekker litt hvis de hører babygråt eller står i en butikk og ser på babyutstyr eller rett og slett bare tenker på den lille nyskapningen som befinner seg inni magen din!

Fritt etter Barn i magen....

Det der med lekkasje merket jeg for første gang i går kveld..Da jeg skulle legge meg oppdaget jeg at det faktisk kom noe ut av brystet mitt!!!!*uæææ* :P

Ellers er det faktisk ikke noe behagelig å ligge på ryggen - sånn flatt altså. Marius protesterer litt da, og dessuten så svimler det helt for meg. Har ikke tenkt på at jeg kan besvime, men det er nok best å unngå akkurat det da....

Neste legetime er 1/4, så da kommer jeg tilbake med flere oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det onsdag 2. april. Du går nå i 32. svangerskapsuke og har 62 dager (9 uker) til termin.

Nå har babyen din blitt ca 40cm lang og veier ca 1500g. Babyens hud er rosa og begynner å bli glattere fordi underhudsfettet har begynt å komme. Pupillene reagerer på lys og babyen merker hvis det kommer sollys på mors mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heia Misty

Tusen takk for hilsen i dagboka mi. Hvordan gikk legetimen da 1 April ? Regner med at alt så bra ut der. Skal selv på ny time 22 April :wink:

Det virker som om du har det ganske bra i svangerskapet i hvertfall. Her spreller det inne i magen min, det er en oppkvikker det i hvertfall.

Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Misty, og takk for hilsen. Begynner jo å nærme seg en ende på det hele for deg også, nå. 2 mnd. igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsen Klips og Limbo....

Ja ukene går får`n si.

Den siste halve uken har jeg hatt skikkelig vondt kynnere. Det er jo normalt at livmoren øver seg, men skal det gjøre så vondt da?? Trodde jo kanskje at det kunne bli ubehagelig, men ikke at jeg må krype sammen over bordet for å holde dem ut. Jaja, skal sjekke med JM i morgen, for jeg leste at det kunne være et tegn på at livmormunnen åpnet seg. Hadde noen jenter på besøk på fredag kveld, alle mødre, og de hadde sagt når de gikk at "de ikke ble overrasket om de ikke så meg neste dag, fordi da var jeg nok på sykehuset med sånne kynnere". Uææææ....

Men her er jeg forsatt, og Marius er i full vigør, så han lider nok ikke. Men det er jo greit å få sjekket da....

Nå skal jeg inn å oppdatere meg hos dere andre, og kommer tilbake med mer info etter JM-timen i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heisann

Hopper innom for å ønske deg lykke til på JM timen i dag. Håper at alt ser fint ut. Har hatt mange kynnere selv, men de er ikke vonde - magen bare strammer seg skikkelig til. Får satse på at nurkene holder seg på plass frem til Juni nå vettu :wink: 2 måneder igjen.

Kom tilbake med rapport da Misty - venter i spenning her.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var JM-timen over ,og slik så det ut;

Dato : 8/4

Uke: 32

Vekt: totalt opp 3,5 kg

BT: 110/70

HB : 10,8

Urin: neg.

Ødem : 0-1

Leie: Hode / Bevegelig

FL: 142

Placenta: posterior

Utvendig mål : 32 cm (fortsatt litt over normalt)

Ellers fikk jeg beskjed om å holde meg helt i ro et par dager, for å se om disse kynnerene mine gikk over eller roet seg litt. Dersom de ikke gjør det, ville hun at jeg skulle ta kontakt med føden eller fødelslegen min for en sjekk av livmorhalsen, slik at den ikke har trukket seg tilbake og er klar for åpning......... Som hun sa så er det "bedre med en kontroll for mye enn en for lite".

Jeg har hvertfall ikke sett noe til noe slimpropp eller fostervann enda, så da regner jeg med at lille Marius blir der inne litt til. *kniper igjen*

Mannen var med til JM i dag, og fikk jo høre fosterlyden, og så fikk han også beskjed om at fruen skulle ha ro, og nå måtte han ta i med vasking og støvsuging.Det har han jo vært flink til å hjelpe med hele tiden, men nå skulle jeg liksom ikke gjøre noe. Det blir litt uvant, for jeg er ikke typen til å sitte rolig. Men alt for lille Marius - så nå skal jeg sløve litt et par dager - hehe. JM mente at han hadde det bra der inne i magen altså, det var masse liv i han og veldig tydelig og god forsterlyd. Hun så jo også at han sparket litt, selv om det er blitt mindre kickboksing i det siste. Nå er det mer flyttepåseg - bevegelser.

Ja, sånn var det. Håper det blir sooool, resten av uken også da, så jeg kan sitte ute i solveggen litt og få litt farge i kinna :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Heia Misty og takk for hilsen i dagboka mi!

Det var jo flotte tall dette synes jeg og ja bare slapp av - du skal jo bare ruge nå og slappe godt av. Håper at kynnerne gir seg litt - her går det i rykk og napp, men jeg har nå ikke vondt som deg da :blunke: Vektøkninga di var jo helt optimal den 3,5 kg totalt i svangerskapet - not bad. Her hadde vi lagt på oss 8 kg totalt :o Men men skal det være så skal det være.

Kos deg i det flotte vårværet vi begynner å få her nå og bare nyt svangerskapet videre. To månender igjen nå eller under det for din del :wink:

31+3 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ringte fødselslegen i dag jeg, ettersom disse kynnerene er like "ille", og han ba meg komme ned kl 14.....

Kommer tilbake med en oppdatering etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos legen , og det viser seg at livmormunnen(halsen??) har trukket seg tilbake og er nå ca 3 cm og veldig myk. Nå vet jeg jo ikke hvor lang den skal være på dette tidspunktet, men jeg skjønte jo at det kanskje var litt kort. Så det resulterte i 100% sykemelding frem til jeg skal ut i permisjon, pga "truende prematur fødsel". Høres skummelt ut....

Men han sjekket Marius også, og småtten har det helt fint i mammas mage, så jeg håper at han holder seg der inne litt til. Kniper igjen jeg, så godt det lar seg gjøre.

Legen vinket med avgårde igjen med et "ha et rolig liv nå frem til jeg ser deg igjen". hehe - lettere sagt enn gjort føler jeg,men alt for lille Marius.

Håper igjen på godvær slik at jeg kan kose meg ute i solen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Oisann Misty

Det var godt du reiste til legen og at du er 100% sykemeldt. Nå er det bare å ruge de siste ukene før fødselen. I hvertfall klem igjen til etter Mai mnd. en gang du :wink: Pass godt på deg selv og lille Marius.

Klem fra knerten 31+3 og Limbo da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, Misty! :D

Så fint at du fikk deg en sykemelding, særlig nå som våren er her! :wink:

Da kan du bare kose og slappe av i solen i den siste ventetiden!

Knip og kos deg! Håper det funker!

Lillen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klips??? Hva gjør du her enda??? *ler*

Joa, jeg skal da klare å ta det litt med ro - neste uke. Det er ikke så lett skjønner dere, å drive pappas butikk og bli sykemeldt når han tilfeldigvis ferierer på sydligere breddegrader. Da må det rokkes om på både det enen og det andre, og ettersom det ikke er flust med ansatte å ta av, så sitter jeg igjen med 6 timers jobb jeg må ta selv frem til mandag....

Men så lover jeg at jeg skal legge meg på sofaen så fort jeg kommer hjem og ikke vaske noenting i huset, men overlate det til min kjære mann.....

Dette står det forresten å lese på BiM sine sider i dag:

I dag er det torsdag 10. april. Du går nå i 33. svangerskapsuke og har 54 dager (8 uker) til termin tirsdag 3. juni 2003.

Babyen er nå ca 41cm lang og veier rundt 1700 gram.

Leggkramper kan være et problem for noen. Da kan det hjelpe å ta kalktabletter, men for at dette skal bli tatt opp i kroppen trenger du også A og D vitaminer, disse får du gjennom tran for eksempel. Det kan også hjelpe å stå på foten hardt slik at krampen løsner, eller la noen ta tak i den og presse fotbladet bakover mens benet ditt er strakt. Litt god massasje etterpå kan også gjøre at du ikke blir så støl etterpå

Hvis du liker å svømme så er det ingenting i veien for det, det kan være en ganske behagelig opplevelse etter hvert som du blir tyngre å være litt mer vektløs for en kortere periode. Du kan svømme helt frem til fødselen eller til vannet går.

Dette med leggkramper har jeg ikke merket noe til, men så har jeg en mor som driver med alternativ behandling (slik som akupunktur, homeopati osv) og hun har siden begynnelsen av svangerskapet dyttet på meg div vitaminer- deriblant kalsium. Så da håper jeg at jeg slipper leggkramper, for det er ikke noe deilig!!

Nå gleder jeg meg til hun også kommer hjem fra ferie, slik at hun kan se litt på modningen til Marius gjennom sonene mine. Og ikke spør meg hvordan, men jeg bare vet at hun kan se slikt....

Jaja,jeg får gjøre en liten innsats her nå da. Mye som skal gjøres klart før jeg kan forsvinne helt fra butikken :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...