Gå til innhold

Min sønns forlovede vil ikke skaffe tolk til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er døv og bruker tegnspråk, derfor spurte jeg min sønn om han og hans forlovede kunne leie inn tolk til bryllupet sitt. Jeg er så glad på deres vegne og ønsker så innmari å få med meg bryllupsløftene. Selvfølgelig sa jeg at jeg kunne dekke de ekstra kostnadene også. Han sa at han ville ta det opp med henne, men nå skjønner jeg at det ikke gikk så lett som jeg hadde håpt. Dere ser, jeg vil gjerne at tolken skal stå nærme nok til at jeg kan få med meg brudeparet samtidig. Hun sier hun er redd for at det kommer til å ødelegge bildene, og at hun egentlig bare ønsker at de to skal stå der oppe. Jeg føler konfliktsfølelse på grunn av dette. Det er jo deres dag, og hun har nok tenkt lenge på hvordan gjøre denne dagen så perfekt som mulig, men jeg føler meg uvelkommen.

Anonymkode: 46648...651

Hvorfor har du ikke med egen tolk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er døv og bruker tegnspråk, derfor spurte jeg min sønn om han og hans forlovede kunne leie inn tolk til bryllupet sitt. Jeg er så glad på deres vegne og ønsker så innmari å få med meg bryllupsløftene. Selvfølgelig sa jeg at jeg kunne dekke de ekstra kostnadene også. Han sa at han ville ta det opp med henne, men nå skjønner jeg at det ikke gikk så lett som jeg hadde håpt. Dere ser, jeg vil gjerne at tolken skal stå nærme nok til at jeg kan få med meg brudeparet samtidig. Hun sier hun er redd for at det kommer til å ødelegge bildene, og at hun egentlig bare ønsker at de to skal stå der oppe. Jeg føler konfliktsfølelse på grunn av dette. Det er jo deres dag, og hun har nok tenkt lenge på hvordan gjøre denne dagen så perfekt som mulig, men jeg føler meg uvelkommen.

Anonymkode: 46648...651

Din sønn har valgt feil kvinne å gifte seg med. Hvis det å ikke ''ødelegge'' bilder er viktigere enn at svigermor får med seg hva som blir sagt, så lover det dårlig.

Enda verre at hun ikke er løsningorientert og ikke foreslo et alternativ. For eksempel at du får teksten på det som skal sies på forhånd eller annet. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh denne tråden ble jeg trist av.. bare tanken på at min egen mor som jeg er så glad ikke bare ikke hadde følt seg velkommen til mitt bryllup - men følt seg i veien fordi hun ikke kan høre - er bare hjerteskjærende. Skjønner meg ikke på at enkelte kaller ts egoistisk fordi hun ønsker å få med seg hva som skjer på linje med alle andre? Er man i familie og glad i hverandre så tilrettelegger man jo for at de kan delta på livets store dager. 

holder med de som sier at et kompromiss burde være enkelt - hvor tolk er tilstede men ikke oppå brudeparet så det sjenerer for bildene. 

Anonymkode: 12800...9e2

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Dilemaogtanker said:

Du  det er mye  mer enn bare ja. Hilsen en som har gått  glipp av både  bryllup løfter og dåp pga mangel på tolker.  1 time uten å høre og få med seg noe er trist  deprimert  og grusomt.

Nei, «bryllupsløftene» er bare «ja», ikke noe mer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (Akkurat nå):

Din sønn har valgt feil kvinne å gifte seg med. Hvis det å ikke ''ødelegge'' bilder er viktigere enn at svigermor får med seg hva som blir sagt, så lover det dårlig.

Enda verre at hun ikke er løsningorientert og ikke foreslo et alternativ. For eksempel at du får teksten på det som skal sies på forhånd eller annet. 

 

Så enig! 

Anonymkode: 12800...9e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
5 hours ago, AnonymBruker said:

Da jeg var på kurs sammen med et par døve, satt tolkene sammen med oss andre, men slik at de døve så dem. De stod ikke en meter fra kurslederen og skygget for tavlen liksom… 

Anonymkode: e8719...f94

Vi har ofte tolk på jobb, tolken står da alltid på "scenen" med den som presenterer. Ikke rett ved siden av selvfølgelig, og uten å skygge for noe, men slik at brukeren skal kunne se både tolk og den som presenterer samtidig. Hadde tolken sittet med oss andre hadde jo ikke brukeren fått med seg hva som foregår på scene og skjerm. 

Helt uproblematisk.

Tenker at en profesjonell tolk og fotograf har NULL problem med å tilpasse dette slik at tolken ikke er med på bildene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må jo bare prate ordentlig om dette. Det virker jo ikke som om det er noe problem at det er en tolk der, men de ønsker ikke at den skal stå klint oppi dem og blir med på bildene. Det bør være en smal sak å koordinere slik at du får sett begge deler samtidig og fotografen tar bilder uten tolken. Snakk med de aktuelle partene og se hvilke løsninger som er mulig å få til uten at noen føler hverken det ene eller det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lar seg jo ordne. Tolken har sikkert tolket bryllup før evt kan jo tolken snakke med andre tolker om hvordan de har gjort det i bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hyler at svigerdatter er kjip.. Tja, for alt vi vet er ts svigermonster av en annen dimensjon. Så vi skal vel være forsiktig med personskildringer. 

Uansett. Tolk burde være en selvfølge. Men den trenger ikke være oppe med brudeparet. Og ts burde betale den ekstra utgiften det innebærer å ha en til person på jobb hele dagen. 

Anonymkode: 63ebe...83a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selv ansvarlig for å skaffe tolk, det ansvaret kan du ikke dytte over på andre. Brudeparet har garantert nok å tenke på allerede.

Anonymkode: 2d162...4f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at de har sagt noe annet enn JA. Resten kan man lese seg opp på, fraser fra presten. 

Må være mer aktuelt å ha tolk under talene ved middagen, skulle jeg tro.

Anonymkode: a1e32...34c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (11 timer siden):

Det er deres dag, og de må få bestemme dette.

Gjesp…. 

Anonymkode: 94f08...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (11 timer siden):

Jeg forstår ditt ønske, men akkurat her tenker jeg at brudeparet skal stå i sentrum med sine forlovere samt vigsleren. 

Er dette en vigsel i den norske kirke vil du kunne søke opp hva som sies og på den måten kunne følge med. 

Hvis du må ha en tolk, får denne stå ved siden av deg slik at den ikke forstyrrer bilder og brudeparet. 

Hjelpe meg! Er virkelig brudepar så egoistiske i dag at de ikke unner foreldre å ta del i vielsen!?! En opplevelse som er kjempestor for en forelder!? Forstår ikke slike folk. Fy søren for en «meg, meg og meg»-verden vi lever i!! «Kvalm» 

Anonymkode: 94f08...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har aldri hørt at de har sagt noe annet enn JA. Resten kan man lese seg opp på, fraser fra presten. 

Må være mer aktuelt å ha tolk under talene ved middagen, skulle jeg tro.

Anonymkode: a1e32...34c

Da har du ikke hørt mye etter.

Anonymkode: 31cc3...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter? I Norge sier vi "ja" liksom. 

Anonymkode: ca75f...80f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

åh denne tråden ble jeg trist av.. bare tanken på at min egen mor som jeg er så glad ikke bare ikke hadde følt seg velkommen til mitt bryllup - men følt seg i veien fordi hun ikke kan høre - er bare hjerteskjærende. Skjønner meg ikke på at enkelte kaller ts egoistisk fordi hun ønsker å få med seg hva som skjer på linje med alle andre? Er man i familie og glad i hverandre så tilrettelegger man jo for at de kan delta på livets store dager. 

holder med de som sier at et kompromiss burde være enkelt - hvor tolk er tilstede men ikke oppå brudeparet så det sjenerer for bildene. 

Anonymkode: 12800...9e2

Hun kan fint få med seg det som skjer uten å forlange at tolken skal stå i alterringen med brudeparet. 

Anonymkode: b8938...620

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke sønnen din bruke tegnspråk når de snakker der oppe og så står du på siden så du får sett han.

Anonymkode: 3bc32...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemaogtanker skrev (12 timer siden):

Du  det er mye  mer enn bare ja. Hilsen en som har gått  glipp av både  bryllup løfter og dåp pga mangel på tolker.  1 time uten å høre og få med seg noe er trist  deprimert  og grusomt.

Hvorfor kontakter du da ikke folka som arrangerer dette på forhånd og får utdelt programmet skriftlig? Kan aldri tenke meg at presten vil motsette seg en kopi av teksten til en døv pårørende....

Anonymkode: 4643b...d57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere som hyler at svigerdatter er kjip.. Tja, for alt vi vet er ts svigermonster av en annen dimensjon. Så vi skal vel være forsiktig med personskildringer. 

Uansett. Tolk burde være en selvfølge. Men den trenger ikke være oppe med brudeparet. Og ts burde betale den ekstra utgiften det innebærer å ha en til person på jobb hele dagen. 

Anonymkode: 63ebe...83a

TS skrev i første innlegg at hun ville stå for utgiftene til dette.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har aldri hørt at de har sagt noe annet enn JA. Resten kan man lese seg opp på, fraser fra presten. 

Må være mer aktuelt å ha tolk under talene ved middagen, skulle jeg tro.

Anonymkode: a1e32...34c

Brudeparet sier "JA", men presten sier langt mer.
Sett deg foran tv, skru av lyden, og se på et 45-60 minutter langt talkshow som ikke er tekstet. 

Slik vil TS oppleve vielsen.  Hvor interessant er det?  Hvor mye får du ut av det som skjer på skjermen?

Jeg er enig med de som sier at et kompromiss må være løsningen her.
Tolken kan uten problemer stå slik at TS kan se både tolk og brudepar samtidig, og uten at tolken blir forstyrrende, og fotografen kan med de rette vinklene  få gode bilder uten at tolken er med.

Anonymkode: 92f34...de5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hjelpe meg! Er virkelig brudepar så egoistiske i dag at de ikke unner foreldre å ta del i vielsen!?! En opplevelse som er kjempestor for en forelder!? Forstår ikke slike folk. Fy søren for en «meg, meg og meg»-verden vi lever i!! «Kvalm» 

Anonymkode: 94f08...1f6

Forelderen kan jo ta del i vielsen selv om ikke tolken står helt oppi brudeparet. Den som er «meg meg meg» her er jo TS, som ikke er fornøyd før tolken står mellom brudeparet omtrent. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...