Gå til innhold

Min sønns forlovede vil ikke skaffe tolk til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er døv og bruker tegnspråk, derfor spurte jeg min sønn om han og hans forlovede kunne leie inn tolk til bryllupet sitt. Jeg er så glad på deres vegne og ønsker så innmari å få med meg bryllupsløftene. Selvfølgelig sa jeg at jeg kunne dekke de ekstra kostnadene også. Han sa at han ville ta det opp med henne, men nå skjønner jeg at det ikke gikk så lett som jeg hadde håpt. Dere ser, jeg vil gjerne at tolken skal stå nærme nok til at jeg kan få med meg brudeparet samtidig. Hun sier hun er redd for at det kommer til å ødelegge bildene, og at hun egentlig bare ønsker at de to skal stå der oppe. Jeg føler konfliktsfølelse på grunn av dette. Det er jo deres dag, og hun har nok tenkt lenge på hvordan gjøre denne dagen så perfekt som mulig, men jeg føler meg uvelkommen.

Anonymkode: 46648...651

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ødelegge bildene? Du trenger jo ikke å stå der akkurat når bildene blir tatt?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du stå helt oppå de for å få de med deg da? 

Anonymkode: d8f45...78a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip forlovede. 

Anonymkode: 731e4...263

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere kanskje møtes på halvveien her? Selvfølgelig skal du ha tolk, så du får med deg hva som blir sagt, men må tolken stå rett ved siden av dem? Kan du eventuelt vurdere skrivetolk, så du kan ha en skjerm med deg?

Anonymkode: ca6df...927

  • Liker 33
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fingerkjapp nevø/ungdom kunne tastet hva de sa og sendt deg på Messenger direkte? Og fått litt betalt. En fremmed som veiver med armene en meter unna ødelegger opplevelsen?

Anonymkode: 12001...b2f

  • Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din sønns forlovede vil ikke? Hva vil din sønn da? Rart han ikke bestemte at det var ok, om han ville det selv?

En tolk trenger ikke å stå oppå brudeparet, om synet ditt er normalt. En tolk kan stå på siden, og du vil likevel kunne se brudeparet og tolken.

Anonymkode: 0adbf...56d

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er døv og bruker tegnspråk, derfor spurte jeg min sønn om han og hans forlovede kunne leie inn tolk til bryllupet sitt. Jeg er så glad på deres vegne og ønsker så innmari å få med meg bryllupsløftene. Selvfølgelig sa jeg at jeg kunne dekke de ekstra kostnadene også. Han sa at han ville ta det opp med henne, men nå skjønner jeg at det ikke gikk så lett som jeg hadde håpt. Dere ser, jeg vil gjerne at tolken skal stå nærme nok til at jeg kan få med meg brudeparet samtidig. Hun sier hun er redd for at det kommer til å ødelegge bildene, og at hun egentlig bare ønsker at de to skal stå der oppe. Jeg føler konfliktsfølelse på grunn av dette. Det er jo deres dag, og hun har nok tenkt lenge på hvordan gjøre denne dagen så perfekt som mulig, men jeg føler meg uvelkommen.

Anonymkode: 46648...651

For ei egoistisk svigerdatter du får,hu bør faktisk skamme seg!!!

Anonymkode: 308cd...5fb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt at du føler deg uvelkommen. Synes du skal besøke din sønn og kommende kone å fortelle de hvordan det føles, at du forstår hennes synspunkt men at det finner løsninger som gjør at tolken ikke alltid trenger å være der oppe. Tolken kan jo snakke med deg også ta noen skritt til siden, mens presten tar en kort pause sånn at man kan ta noen bilder. 

Hun gifter seg inn i familien din og burde ta hensyn til deg når det gjelder noe som du ikke kan kontrollere eller har valgt frivillig å ha. 

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ditt ønske, men akkurat her tenker jeg at brudeparet skal stå i sentrum med sine forlovere samt vigsleren. 

Er dette en vigsel i den norske kirke vil du kunne søke opp hva som sies og på den måten kunne følge med. 

Hvis du må ha en tolk, får denne stå ved siden av deg slik at den ikke forstyrrer bilder og brudeparet. 

  • Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolken trenger vel ikke å stå rett ved brudeparet hele tiden. Tolken skal vel være i nærheten av deg når du skal snakke med andre, og tolke talene. Syns jo at det er direkte slemt å ikke tillate tolk når du trenger det. 
 

Under selve vielsen kan vel tolken stå sånn til at bildene ikke blir ødelagt, eventuelt droppe tolk akkurat da?  Men resten av dagen syns jeg absolutt du skal ha tolk.

Endret av Supersmurf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her misser poenget - mor vil at tolk skal stå nært nok brudeparet til at mor kan se tolken og brudeparet samtidig. Ikke skifte blikket frem og tilbake.

Jeg skjønner ditt behov, men dere må nok møtes i midten.  Tolken stå i OK avstand, uten å være midt i alle bildene. Planlegg vinklene med en fotograf, vær litt kreativ? Du må også værelitt raus, ikke bli krenket fordi det ikke blir akkurat som du vil.

Anonymkode: 35ba1...4ab

  • Liker 33
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var på kurs sammen med et par døve, satt tolkene sammen med oss andre, men slik at de døve så dem. De stod ikke en meter fra kurslederen og skygget for tavlen liksom… 

Anonymkode: e8719...f94

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo at hun ikke ønsker at en tolk skal stå ved siden av dem midt under vielsen… Det må da kunne finnes en løsning som er grei for alle parter. 

Anonymkode: e93a2...b47

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri nektet mine foreldre eller svigerforeldre den opplevelsen, faktisk ville jeg tatt det som gitt som gjest i et bryllup at det ville blitt leid inn tolk når relasjonen er så nær. En profesjonell fotograf ville uansett ordnet slik at hun ikke ville stått i veien fotografen kunne bare sagt hvor det er best at tolken står.

Anonymkode: 88c24...a79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke tolken stå med ryggen til brudeparet, nærmere deg? Tolken trenger jo kun å høre, og du vil kunne se både brudepar og tolk. I tillegg vil tolken stå bak fotografen. 

Anonymkode: af9e1...9ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis tolken skal stå rett ved siden av brudeparet, så tenker vel bruden at tolken får mye fokus. Og det er jo sant, jeg hadde nok sett mer på tolken jeg også, jeg synes tegnspråk er litt fascinerende. 

Anonymkode: d6b0c...661

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg du er egoisten faktisk. I Norge er det helt standardiserte fraser som sies i et bryllup, det er ingen grunn til å ha tolken rett ved siden av brudeparet, du kan fint lese deg opp på hva de sier til hverandre på forhånd. Tolken kan stå godt ut på siden, evt rett forran deg så du får med deg begge deler, men uten å ødelegge for brudeparet. Og hvis du trenger tolk tenker jeg at du leier og betaler for tolken, du kan ikke forvente at det er noe de skal fikse. I steden for å hyle opp om slem svigerdatter her vil jeg heller si du er svigermor fra helvete som krever plass i form av tolk rett ved siden av brudeparet på deres store dag 

Anonymkode: b8938...620

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette MÅ vel være troll? 
 

Jeg har en funksjonsnedsettelse selv og hadde aldri i verden trøkket en tolk oppi andres bryllup 😅

Anonymkode: e7fad...65e

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...