Gå til innhold

Min sønns forlovede vil ikke skaffe tolk til bryllupet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser virkelig ikke problemet til bruden? Tolken står jo litt til siden der oppe. Tror ikke mange her inne har sett en døvetolk i aksjon?

TS blir holdt utenfor, håper det ordner seg for deg ts❤️

Anonymkode: e9720...cb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også hatt arrangementer med en døv deltaker, og det har aldri vært noe problem. Han skaffer selv tolk via nav. Det er to eller tre stykker, avhengig av hvor krevende det er. Alle foredragene har blitt sendt til tolkene på forhånd, så de kan være forberedt. Ta kontakt med vigsler, så vil dere nok få hele ritualet og talen til brudeparet skriftlig. Så sitter tolkene og den døve ytterst mot den ene kanten av salen, og tolken som er aktiv har ryggen til scenen. Den døve ser både tolk og foredragsholder. De er ikke på scenen, og er heller ikke i veien for andre. Alle tolkene jeg har vært borti har vært flinke og proffe.
På banketter har tolkene hatt en stol ved siden av den døve, og byttet på å sitte der. Det er krevende å tolke, så de bytter ganske hyppig på å være den aktive. 

At tolken er på scenen er bare nødvendig hvis det er mange døve som skal se tolken. 

Anonymkode: 9d7f3...398

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men dette hjelper vel ikke så lenge brudeparet fullstendig NEKTER å ha tolk til stede i det hele tatt? 

Anonymkode: c2991...9fd

Tror ikke man kan nekte. Blir som førerhund. Kirken er jo offentlig rom. Dessuten er tolkene proffe og holder seg utenfor synsfeltet til resten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

men dette hjelper vel ikke så lenge brudeparet fullstendig NEKTER å ha tolk til stede i det hele tatt? 

Anonymkode: c2991...9fd

Det står ingen ting om at brudeparet nekter tolk. Det står at de ikke vil ha en tolk rett ved siden av seg selv under løftene. Da er det vel opp til TS å komme med mer gunstige løsninger, ikke bruden som allerede sikkert er stressa nok fra før av med 100 ting som skal gå opp i opp. 

Anonymkode: 5250b...33d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser virkelig ikke problemet til bruden? Tolken står jo litt til siden der oppe. Tror ikke mange her inne har sett en døvetolk i aksjon?

TS blir holdt utenfor, håper det ordner seg for deg ts❤️

Anonymkode: e9720...cb2

Her er det snakk om en brud og brudgom, ikke bare brud. 
 

Jeg skjønner at brudeparet ikke vil at en tolk skal stå rett ved siden av dem. Det går fint an å ha tolk i er bryllup, samtidig som tolken ikke blir midtpunktet i seremonien. Om bryllupet for eksempel er i kirken, regner jeg med at brudgommens mor kan sitte på første rad. Om ts setter ser helt ytterst på benken (nærmest en av veggene) kan tolken stille seg nær ts, men litt på skrått, slik at ts ser rett på tolken når hun likevel skal se på brudeparet. Da blir ikke tolken en forstyrrelse i bryllupet, samtidig som ts får med seg hva som blir sagt under seremonien. 

 

Anonymkode: 0adbf...56d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mannen og jeg hadde hatt en hørselshemmet gjest i vårt bryllup hadde det vært en selvfølge å arrangere tolk. I vår familie er vi ikke så overfladiske at vi synes hjelpemidler for handicappede er skjemmende på noe vis, det er en selvfølge at nødvendig utstyr/personell skaffes til veie så alle får delta på lik linje.

 

On 5/14/2022 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Hvis du er døv har du krav på gratis tolk via NAV o.l, og som døv hadde du garantert visst om dette… Såååå

 

trololol 

Anonymkode: eb1ce...4c9

Kan jo hende at dette bryllupet ikke foregår i Norge?

Anonymkode: a07ae...12f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hipparchia

Er jeg den eneste som tolker det som at TS ønsker å stå oppe ved brudeparet fordi hun kan høre litt, mens hun også har tolk som hjelper med det hun ikke får med seg, og det er dette brud reagerer på? 

I tillegg hadde jeg nok som brud irritert meg over å få ekstraarbeid med å finne tolk, hvis dette var noe jeg ikke hadde erfaring med fra før. Brudeparet har ofte mer enn nok å planlegge før et bryllup at det er unødvendig å gi de mer. Svigermor kan booke tolk selv. 

 

Redigering: så nå at jeg var den så leste feil ja. Uansett er jeg enig i at det er feil å ha tolken sammen med brudeparet. Det er deres dag og jeg forstår de vil ha film og bilder fra vielsen som ikke har en tolk med. Kan ikke tolken sitte litt foran deg eller på siden? 

Endret av Hipparchia
Misforsto teksten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...