AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #101 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg lurer på hvor i landet organisasjonen er så dårlig at det kommer et skriv med krav om flere kaker under ei uke før feiringen. Hadde som flere andre skrev bakt én langpannekake, Toro hvis nødvendig og ansett som god nok. Jeg er utlending selv og ikke glad i 17. mai, jeg syns det er nesten creepy nasjonaldagens høydepunkt er små skolebarn i tog. Men ok, feiringen er slik og mine barn må gå i tog så lenge de er i barneskolen, jeg lager kake dersom jeg blir bedt om og alt det der, men det finnes grenser. Anonymkode: 0f83b...c70 Hva er creepy med skolebarn i tog? Er det ikke betydelig mer creepy i de landene der nasjonaldag markeres med militærparader? Anonymkode: 229d2...d1e 14
ElectricScum Skrevet 14. mai 2022 #102 Skrevet 14. mai 2022 (endret) Si du ikke støtter denne sinnssjuk kake-bonanzaen som går langt over grensen til uetisk fråtseri. Endret 14. mai 2022 av ElectricScum
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #103 Skrevet 14. mai 2022 Hos oss bestemmer FAU at hver familie på to trinn (som har ansvaret for 17 mai feiringen) skal lage en festkake hver pluss kaffe. Og de presiserer festkake, altså pent pyntet kake. Hvert år kommer det mange bløtkaker og marsipankaker. De krysser også av når vi kommer å leverer, slik at det er synlig hvem som har levert og ikke. To slike kaker hadde jeg nektet og om jeg da hadde barn i begge disse klassene så hadde jeg sagt i fra at det går ikke. Anonymkode: 985c8...0a3 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #104 Skrevet 14. mai 2022 Herlighet. Ikke noe rart det er beskyldninger om trolling på de merkeligste ting her på kg, når så mange i denne tråden er så utrolig navlebeskuende at de ikke klarer å se for seg andre tradisjoner hos 17. mai-komiteer enn det som fins på deres eget hjemsted😂 Anonymkode: f6043...b82 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #105 Skrevet 14. mai 2022 Dette ser du selvfølgelig helt bort fra. Organisering av slikt, og bekreftelse på hvem son stiller med hva, skal være avgjort for lenge siden. Ikke tenk mer på dette - det er ikke ditt ansvar. Anonymkode: 936d7...7c0 1
C8H10N4O2 Skrevet 14. mai 2022 #106 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det jeg ikke skjønner er fordelingen. At noen skal ha med kaffe og andre skal ha med to kaker. Hvorfor kan ikke alle ha med en kake og kaffe? Da blir det mest mulig likt hvertfall, ikke sånn at noen må bruke mange timer og hundrevis av kroner på kaker mens andre drar med seg en kaffepose når de handler middag? Skjevfordelingen er helt latterlig. Anonymkode: d4609...08a Dette jevner seg ut gjennom skolegangen. Med forbehold om at barnet går på samme skole 1.-7. klasse, så vil man jo et år levere kake og et år levere kaffe, om det er to trinn som skal stå for servering.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #107 Skrevet 14. mai 2022 C8H10N4O2 skrev (23 minutter siden): Dette jevner seg ut gjennom skolegangen. Med forbehold om at barnet går på samme skole 1.-7. klasse, så vil man jo et år levere kake og et år levere kaffe, om det er to trinn som skal stå for servering. Ikke alltid… nytt kull som planlegger hvert år og hos oss ser de an hvor store kull det er. Her leverer ett kull gaver til utlodding og har du barn på et ekstra stort kull så får kullet ofte den jobben flere ganger…. Min eldstes kull var minikull så de endte nesten alltid opp med 1-2 kanner kaffe. Kullet over min eldste var 4 klasser mot 2 klasser på hans trinn. (Kan si det var tøft å ha ansvar for 17. mai når det var over 40 færre foreldre å fordele arrangørjobben på…. Anonymkode: 45ffa...538 1
Rhodiola Skrevet 14. mai 2022 #108 Skrevet 14. mai 2022 Tråden er ryddet for avsporing og brukerdebatt i tillegg til siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2022 #109 Skrevet 14. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 16.35): Vi er en familie som ikke feirer 17. mai av forskjellige årsaker. Blant annet har vi litt dårlig råd, og en av oss har minioritetsbakgrunn, føler at vi kan trekke oss litt tilbake med god samvittighet. Fikk i dag beskjed om at vi må levere 2 marsipankake og 2 bløtkake i kakeeske, fordi klassen som egentlig skal arrangere 17. mai ikke får tak I nok kaker. vi får også beskjed om at det vil bli ringt rundt til foresatte som ikke leverer kaker, og at de som er bortreist må bestille leveranse fra bakeri. er det bare vi som synes det er mye press rundt 17.mai? Vi har også måttet gjort en hel masse forberedelser på fritiden vår, vi har gjort det med glede - men det var i det minste gratis.. kaker er dyre og det koster nok å holde barna med is og alt annet som hører til denne pengeslukedagen. Jeg vet om flere som har dårlig råd og ikke tør å stå frem for FAU om at man ikke har råd. Anonymkode: dfb5d...968 Trolle innlegg.... Anonymkode: a1f44...872 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #110 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Herlighet. Ikke noe rart det er beskyldninger om trolling på de merkeligste ting her på kg, når så mange i denne tråden er så utrolig navlebeskuende at de ikke klarer å se for seg andre tradisjoner hos 17. mai-komiteer enn det som fins på deres eget hjemsted😂 Anonymkode: f6043...b82 Enig. Helt utrolig at folk tror alle skoler og alle FAU i Norges land organiserer 17. mai feiringen på nøyaktig samme måte. Og det som ikke er akkurat som de selv er vant til er ikke «vanlig». Lurer litt på hva som rører seg oppi de hodene. Anonymkode: 5bc4a...1e7 8
sommermor Skrevet 15. mai 2022 #111 Skrevet 15. mai 2022 Her er det vel 6 trinn som har ansvaret for 17 mai arrangementet på barneskolen hun gikk på for en del år siden. Og pengene som kommer inn den dagen, er tiltenkt leirskole i 7 trinn. Jeg bakte en langpannesjokoladekake mener jeg. Her er det arangement ved de fleste barneskolene i byen 17 mai. Så det blir vel for bydelen. Men jeg kan ikke tenke meg at FAU ber foreldre om å ta med 4 kaker ala bløtkaker/marsipankaker til 17 mai. Det er nok annerledes der skolen arrangerer 17 mai for hele bygda . Der det gjerne kun er 1 barneskole/ungdomsskole i bygda og dermed færre til å arrangere ting. 1
sucasamicasa Skrevet 15. mai 2022 #112 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Trolle innlegg.... Anonymkode: a1f44...872 Hvordan mener du at det er trolleinnlegg? 1
ops2 Skrevet 15. mai 2022 #113 Skrevet 15. mai 2022 Jeg kan ikke slippe den urolige detaljstyringen fra hovedinnlegget. Fire kaker levert i kakeesker. Beskjed om dette mindre enn en uke før 17. mai. Jeg gikk inn på en nettbutikk som heter Slikkepott.no. Den billigste kakeeska jeg fant koster 39 kroner. 4 esker pluss frakt blir 235 kroner. Er det virkelig dette som folk skal skaffe på dagen? Det står ikke noe om hvor lang tid det tar å få det tilsendt, men jeg gjetter på at det tar en uke med posten. Hvis jeg hadde fått lov til å bruke kaketiner i plast, så har jeg to. Ikke fire. Med bedre tid på meg hadde jeg kanskje funnet noen som kunne lånt meg to, men 17.mai trenger de fleste å bruke de selv. Og det her er før man begynner å kjøpe inn varene til å lage kakene. --------------------------------------------------------------------------------- Jeg tenker på at dette er et spark fra FAU til hovedinnlegger. Det er noen som ikke liker HI eller hennes familie. Dette gjør man ikke med noen man liker eller er venn med. Får man i det hele tatt bestilt kaker fra et bakeri på så kort tid? 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #114 Skrevet 15. mai 2022 Jeg synes også det hadde tatt litt vel av med 4 kaker på 2 barn, der kakene MÅTTE være av de vanskeligste/mest avanserte kakene. Men samtidig høres det ikke helt usannsynlig ut. Jeg bor selv i en liten bygd, der ALT i forbindelse med 17. mai faller på FAU. For det eneste vi har igjen i bygda er barnehage og barneskole, og begge deler er nedleggingstruet (blitt reddet med et nødskrik flere ganger de siste 20 årene). Kommunen nekter å gjøre noe som helst, skolekorpset (som tilhører naboskolen) kommer i 30 minutter og kun dersom vi arrangerer servering, lærerne har ikke noe ønske om å stille opp (...skjønner jo at de ikke vil jobbe gratis, men samtidig har jeg vokst opp med at lærerne alltid arrangerte 17.mai-toget og gikk sammen med klassene sine, og det var kjempekoselig). Så vi har dugnad for å gjøre det pent før 17. mai. Vi har lister der omtrent hver eneste familie må stille opp og gjøre NOE, fra rydding til kiosksalg til å arrangere leker for ungene. Alle i FAU og alle klassekontaktene er pålagt fullt program frem til middag den dagen. Og på toppen av det må alle barn levere en kake, etter liste (der de som melder seg på først får velge først, så da tar gjerne Anne som så lista og skrev seg på den for 2 uker siden boller, mens Gry som har ignorert alle henvendelser får streng beskjed om å stille med kremkake). Og ja, alle barn må levere kake, ikke bare hver familie. For vi har faktisk så få barn på skolen (det minste trinnet har 3 elever) og når da noen foreldre har 3-4 barn så utgjør de barna en altfor stor andel av elevmassen til at de kan slippe helt. Men som sagt trenger de med flere barn bare å delta på én aktivitet. Vi kunne sikkert ha sagt at arrangementet på barneskolen var lukket og kun for skolebarn og deres foreldre, siden verken barnehagen eller aldershjemmet hjelper til, men da ville det stått veldig mange skuffende personer igjen på 17. mai. Eller vi kunne ha sagt at "de som vil, ordner med en kake" og så fikk de siste 100 personene som ønsket å kjøpe et kakestykke bare finne seg i at det ble utsolgt for kaker før barnetoget engang var ferdig, men igjen - det er ganske stusselig... Anonymkode: 6559b...580 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #115 Skrevet 15. mai 2022 12 minutter siden, ops2 said: --------------------------------------------------------------------------------- Jeg tenker på at dette er et spark fra FAU til hovedinnlegger. Det er noen som ikke liker HI eller hennes familie. Dette gjør man ikke med noen man liker eller er venn med. Får man i det hele tatt bestilt kaker fra et bakeri på så kort tid? Meg i innlegget over - jeg sitter altså i FAU på min skole, for vi har så få elever at alle foreldre må ta en runde eller to i FAU. Vi "misliker" ingen personlig, så vidt meg bekjent. Men vi misliker veldig det konseptet med å ikke respondere på forespørsler. Vi har blitt enige med alle foreldrene om at vi bruker facebook som kanal for å arrangere ting for ungene, og alle bursdagsinvitasjoner for eksempel legges inn der (og dem er det alltid rask respons på fra alle familier). Så når FAU legger ut liste over "vi trenger disse kakene og vi trenger frivillige til X og Y" så er det alltid et par foreldre som svarer i løpet av timer, noen som svarer etter et døgn, noen som svarer etter første purring og noen som ALDRI svarer, selv om vi tagger dem personlig eller sender dem PM eller møter dem på gata og minner dem på listene. Og da blir det til slutt til en melding om at "nå er resten tatt, så nå må du sørge for X til 17. mai, ref. liste fra FAU". Anonymkode: 6559b...580 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #116 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Helt utrolig at folk tror alle skoler og alle FAU i Norges land organiserer 17. mai feiringen på nøyaktig samme måte. Og det som ikke er akkurat som de selv er vant til er ikke «vanlig». Lurer litt på hva som rører seg oppi de hodene. Anonymkode: 5bc4a...1e7 Akkurat det har jeg tenkt mange ganger når folk skriver troll for alt og ingenting, og sier "ingen gjør sånt", "det er ikke vanlig", "dette må være tull"... Altså, hvor skjermet lever de egentlig? Anonymkode: f6043...b82 6
ops2 Skrevet 15. mai 2022 #117 Skrevet 15. mai 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Meg i innlegget over - jeg sitter altså i FAU på min skole, for vi har så få elever at alle foreldre må ta en runde eller to i FAU. Vi "misliker" ingen personlig, så vidt meg bekjent. Men vi misliker veldig det konseptet med å ikke respondere på forespørsler. Vi har blitt enige med alle foreldrene om at vi bruker facebook som kanal for å arrangere ting for ungene, og alle bursdagsinvitasjoner for eksempel legges inn der (og dem er det alltid rask respons på fra alle familier). Så når FAU legger ut liste over "vi trenger disse kakene og vi trenger frivillige til X og Y" så er det alltid et par foreldre som svarer i løpet av timer, noen som svarer etter et døgn, noen som svarer etter første purring og noen som ALDRI svarer, selv om vi tagger dem personlig eller sender dem PM eller møter dem på gata og minner dem på listene. Og da blir det til slutt til en melding om at "nå er resten tatt, så nå må du sørge for X til 17. mai, ref. liste fra FAU". Anonymkode: 6559b...580 Fint at du forklarer hvordan det foregår. Hva med foreldre som sier; "Vi kommer ikke, så vi leverer ikke noen kake eller gjør noe annet". Eller foreldre som ikke svarer og bare uteblir? Det er mulig at HI ikke sa ifra på forhånd at de ikke kom til å være tilstede. Hva synes du om 4 kaker for to barn, og de andre detaljene? Jeg hadde ikke hørt om kakeesker for hjemmelagde kaker. Kanskje det er en misforståelse og det skulle vært kaketiner.... 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #118 Skrevet 15. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Meg i innlegget over - jeg sitter altså i FAU på min skole, for vi har så få elever at alle foreldre må ta en runde eller to i FAU. Vi "misliker" ingen personlig, så vidt meg bekjent. Men vi misliker veldig det konseptet med å ikke respondere på forespørsler. Vi har blitt enige med alle foreldrene om at vi bruker facebook som kanal for å arrangere ting for ungene, og alle bursdagsinvitasjoner for eksempel legges inn der (og dem er det alltid rask respons på fra alle familier). Så når FAU legger ut liste over "vi trenger disse kakene og vi trenger frivillige til X og Y" så er det alltid et par foreldre som svarer i løpet av timer, noen som svarer etter et døgn, noen som svarer etter første purring og noen som ALDRI svarer, selv om vi tagger dem personlig eller sender dem PM eller møter dem på gata og minner dem på listene. Og da blir det til slutt til en melding om at "nå er resten tatt, så nå må du sørge for X til 17. mai, ref. liste fra FAU". Anonymkode: 6559b...580 Når du purrer og tagger dem personlig og de ikke svarer, hvor stor sannsynlighet er det at de tar seg bryet med å lage den mest avanserte/dyreste kake på lista? Jeg er oppriktig interessert. Anonymkode: 0f83b...c70 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #119 Skrevet 15. mai 2022 Jeg hadde til nød laget en langpannekake, delt den opp i fire, helt glasur over og levert fire små sjokoladekaker om jeg hadde vært ts! Anonymkode: af626...c52 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2022 #120 Skrevet 15. mai 2022 Mitt barn går på en skole sentralt i Oslo. Her må hver familie levere 2 kaker og det er også slik at hver familie må levere inn 3 gaver som skal brukes som premier for loddsalg. Men akkurat med premiene satte jeg foten ned. Hun ene som sitter i 17. mai komiteen tjener langt over snittet, og er nok ikke helt realitetsorientert dessverre. I tillegg må vi jo jobbe, 3 timer per voksen i hver familie. Ikke at det er mye, men jeg kjenner at jeg skulle ønske at man kunne få lov til å gjøre det man selv ønsker på 17. mai. Anonymkode: 16e74...51b 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå