Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og nå fikk jeg enda en innkalling og skal på intervju neste uke. Denne strategien med å pumpe ut søknader gir absolutt resultater når det kommer til intervjuer. Så er det bare å håpe på litt flaks og at jeg også snart får jobb. 

Jeg klarte for øvrig over 100 jobbsøknader denne måneden.  I morgen starter praksisplassen min så da kommer jeg til å roe ned søknadsprosessen. Blir deilig å få litt jobbing og håper å få vist hva jeg er god for. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Er på prakisplassen nå. Deilig å få jobbet litt selv om praksisplassen ikke er relevant for min utdanning.

Fikk i tillegg nå telefon om enda ett jobbintervju så da har jeg allerede to intervjuer neste uke.

TS

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er første arbeidsdag i praksisplassen over. Dette gikk jo ganske greit. Både fint å få noen arbeidsoppgaver og å ha noen å spise lunsj med.  Det at jeg har en del jobbintervuer i nær fremtid letter også litt på presset. Nå har jeg fått mer troen på at jeg kan få jobb også utenom denne praksisplassen. Selv om jeg ønkser å vise hva jeg er god for så hjelper det på selvfølelsen og nervene at det ikke er slik at alt er avhenig av at jeg får fast jobb her eller at jeg ikke er en som er så verdiløs at jeg kun får jobbe om jeg gjør jobben nærmest gratis. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Andre arbeidsdag i dag og dag fikk jeg komplimenter for jobben jeg gjorde. Det hjalp veldig for selv om jeg liker å jobbe så føler jeg meg jo litt mindreverdig som helt ny og i praksisplass. Da er det godt å få anerkjennelse og bli sett på som likeverdig og som en del av de fastansatte. 

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Andre arbeidsdag i dag og dag fikk jeg komplimenter for jobben jeg gjorde. Det hjalp veldig for selv om jeg liker å jobbe så føler jeg meg jo litt mindreverdig som helt ny og i praksisplass. Da er det godt å få anerkjennelse og bli sett på som likeverdig og som en del av de fastansatte. 

TS

Det er bra! Det er så viktig å få positive tilbakemeldinger. En del sier lite utenom når de skal korrigere og det er demotiverende.

Anonymkode: 82622...c9f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er bra! Det er så viktig å få positive tilbakemeldinger. En del sier lite utenom når de skal korrigere og det er demotiverende.

Enig! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig! 

Jeg er trådstarter. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

For første gang på mange år kan jeg ta helg i stedet for å bare være arbeidsløs. Digg!

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 17.54):

Jeg har bare blitt innkalt til noen få jobbintervjuer og de er til jobber jeg er overkvalifisert for.

En reell jobb er jo uansett hundre ganger bedre å ha enn en praksisplass.

Praksisordningen er jo bare utnytting.

Anonymkode: 59439...0b6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En reell jobb er jo uansett hundre ganger bedre å ha enn en praksisplass.

Praksisordningen er jo bare utnytting.

Anonymkode: 59439...0b6

Det er jeg enig i og det er jo derfor jeg også søker på jobber jeg er overkvalifisert for. Men nå har jeg 2 uker praksis. Det er tross alt bedre å ha praksis enn å være arbeidsløs, i hvert fall om jeg kan få mulighet til fast jobb etterpå eller en attest og referanse. 

Hamret inn over 100 søknader i mai. Så jeg har allerede sikret meg 3 intervjuer neste uke. Det er ikke slik jeg satser alt på praksisplassen. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Nå er målet absolutt å ha jobb i løpet av juni!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har fått enorm mange avslag. Det er selvsagt ikke gøy, men hyggelig med de som kommer med tips man kan bruke til  fremtidige jobbsøknader og intervjuer.  Har også vært flere intervjuere som har prøvd å gi meg mer selvtillit i intervjuene, det hjelper også. For det er ikke alltid lett å stå rakrygget i intervjuer når man har et stort hull i CVen grunnet psykisk sykdom. 

Man får jo tips og moralsk støtte fra jobbspesialisten, men det betyr litt mer når det kommer fra arbeidsgivere og ikke kun en som har fått betalt for å gi meg moralsk støtte. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til helgen skal jeg på sommerfest med de på praksisplassen min. Hyggelig å bli inkludert og hyggelig å kunne bli bedre kjent me de jeg jobber med.  Ikke gitt at jeg får fast jobb her. Føler jeg gjør en god nok jobb og passer inn, men det handler jo litt om økonomi også om de faktisk ønsker å ansette noen eller om jeg bare er billig arbeidskraft. 

TS 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir irritert når jeg ser de andre trådene hvor det fremstilles som lett å få jobb selv om man har enormt hull på CVen. Det er absolutt ikke lett. 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir irritert når jeg ser de andre trådene hvor det fremstilles som lett å få jobb selv om man har enormt hull på CVen. Det er absolutt ikke lett. 

TS

Det er stort sett iskalde, høyre-orienterte troll som forsvarer arbeidsgivere, eller rettere sagt, arbeidsKJØPERE og gir de ansatte skylden for alt mulig. 

Hadde staten pålagt de private at de bedriftene i det private måtte også forholde seg til en kvote på 5% ansatte med hull i CV-en, så hadde de private bedriftene skreket som en stukket gris 😆 Og de hadde klaget på at staten pålegger dem dette. På samme måte som de viste motstand når staten ville ha 40% kvinneandel innenfor ulike selskap.

Poenget er at arbeidsKJØPERE gjør aldri noe for å være snille, og de reagerer bare når de blir tvunget til å måtte forholde seg spesifikt til en lov, juridisk sett. Med selv da, prøver de febrilsk å omgå loven, blant annet arbeidsmiljøloven. Men i det minste er loven der (AML), men når det gjelder å ansette folk med hull i CV-en eller folk som har andre "skavanker", så driver politikere og bare "oppfordrer" arbeidsKJØPERE for å være "rause".  

Så lenge vi har en politikk som kun "oppfordrer", så vil det fortsette å være tomme ord, da det er arbeids-KJØPERE som er i en maktposisjon. Altfor lenge, har politikere, spesielt fra høyresiden, gitt arbeidsKJØPERE makt til å gjøre hva de vil, og sile ut søkere hardere enn en "topp Instagram" dame.  

Slik situasjonen er nå, så har en fattig, ufør mann større sjanse på en Insta-babe enn det en mann eller kvinne har når det gjelder å få fast jobb med 10+ år CV-hull i den private sektoren.

Anonymkode: 17aad...50d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Det er lett for mange, men du må ikke se på det som et hull i CV - men tid brukt på andre ting: hobby, reise, sport og annen selvrealisering. Med en gang du krysser av på hull i CV og skriver arbeidspraksis = oppfattet som ubrukelig som ikke greier seg selv. Det blir en stor risiko for arbeidsgiver, tenk på det selv da - ville du hatt en person med stort hull i CVen som er på arbeidstrening gjennom NAV som siste løsning.. eller en person som har reist mye og fått erfaring med språk og andre kulturer, som programmerer på fritida og har tatt litt frivillig arbeid.

Anonymkode: cb758...fca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbspesialist i nav på grunn av lite/ingen erfaring, lite utdanning (bare fullført vg1) og psykiske problemer. Vet ikke om hun har hjulpet så mye, men har vært greit å bare ha noen å rapportere til, sånn at jeg ikke bare sluntrer unna. Også god hjelp med å hjelpe meg med å vite hva jeg skal svare på forskjellige spørsmål på jobbintervju osv, for jeg sluter fælt med å skulle beskrive meg selv, si hva jeg gjør på fritiden osv uten å høres for negativ eller positiv ut. Har ikke funnet en ordinær jobb enda da (ville først og fremst prøve å skaffe meg en jobb selv på ordinært vis, ikke at nav stepper inn og hjelper), men hun hjalp meg med å finne en sommerjobb gjennom sommerjobb ordningen på nav, på stedet jeg aller mest har lyst til å jobbe, så jeg ser frem til det, og vil kanskje hjelpe på videre jobbsøknader med hvertfall litt erfaring i lomma.

Anonymkode: b1676...30a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er stort sett iskalde, høyre-orienterte troll som forsvarer arbeidsgivere, eller rettere sagt, arbeidsKJØPERE og gir de ansatte skylden for alt mulig. 

Hadde staten pålagt de private at de bedriftene i det private måtte også forholde seg til en kvote på 5% ansatte med hull i CV-en, så hadde de private bedriftene skreket som en stukket gris 😆 Og de hadde klaget på at staten pålegger dem dette. På samme måte som de viste motstand når staten ville ha 40% kvinneandel innenfor ulike selskap.

Poenget er at arbeidsKJØPERE gjør aldri noe for å være snille, og de reagerer bare når de blir tvunget til å måtte forholde seg spesifikt til en lov, juridisk sett. Med selv da, prøver de febrilsk å omgå loven, blant annet arbeidsmiljøloven. Men i det minste er loven der (AML), men når det gjelder å ansette folk med hull i CV-en eller folk som har andre "skavanker", så driver politikere og bare "oppfordrer" arbeidsKJØPERE for å være "rause".  

Så lenge vi har en politikk som kun "oppfordrer", så vil det fortsette å være tomme ord, da det er arbeids-KJØPERE som er i en maktposisjon. Altfor lenge, har politikere, spesielt fra høyresiden, gitt arbeidsKJØPERE makt til å gjøre hva de vil, og sile ut søkere hardere enn en "topp Instagram" dame.  

Slik situasjonen er nå, så har en fattig, ufør mann større sjanse på en Insta-babe enn det en mann eller kvinne har når det gjelder å få fast jobb med 10+ år CV-hull i den private sektoren.

Anonymkode: 17aad...50d

Tusen takk!

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er lett for mange, men du må ikke se på det som et hull i CV - men tid brukt på andre ting: hobby, reise, sport og annen selvrealisering. Med en gang du krysser av på hull i CV og skriver arbeidspraksis = oppfattet som ubrukelig som ikke greier seg selv. Det blir en stor risiko for arbeidsgiver, tenk på det selv da - ville du hatt en person med stort hull i CVen som er på arbeidstrening gjennom NAV som siste løsning.. eller en person som har reist mye og fått erfaring med språk og andre kulturer, som programmerer på fritida og har tatt litt frivillig arbeid.

Anonymkode: cb758...fca

Takk. I Jobbintervjuer så prøver jeg å komme med en historie som forklarer hvorfor jeg har vært utenfor arbeidslivet så lenge. Men  jeg vet ikke om de kjøper historien.  Det er alt for lang tid til at jeg kan ha reist på jordomseiling.  Jeg må ha levd på NAV for å ha et såpass stort hull. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har jobbspesialist i nav på grunn av lite/ingen erfaring, lite utdanning (bare fullført vg1) og psykiske problemer. Vet ikke om hun har hjulpet så mye, men har vært greit å bare ha noen å rapportere til, sånn at jeg ikke bare sluntrer unna. Også god hjelp med å hjelpe meg med å vite hva jeg skal svare på forskjellige spørsmål på jobbintervju osv, for jeg sluter fælt med å skulle beskrive meg selv, si hva jeg gjør på fritiden osv uten å høres for negativ eller positiv ut. Har ikke funnet en ordinær jobb enda da (ville først og fremst prøve å skaffe meg en jobb selv på ordinært vis, ikke at nav stepper inn og hjelper), men hun hjalp meg med å finne en sommerjobb gjennom sommerjobb ordningen på nav, på stedet jeg aller mest har lyst til å jobbe, så jeg ser frem til det, og vil kanskje hjelpe på videre jobbsøknader med hvertfall litt erfaring i lomma.

Anonymkode: b1676...30a

Gratulerer med sommerjobb på stedet du aller mest har lyst til å jobbe! Ja,jeg tror arbeidserfaring vil gjøre det lettere for deg å søke nye jobber. Samtlige arbeidsgviere jeg har snakket om sier at om jeg bare får litt arbeidserfaring så blir det lettere for meg å få jobb.

TS

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går det, Ts?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan går det, Ts?

Jeg fikk dessverre ikke stillingen. Det var et temmelig stort nederlag.  

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2022 den 20.48):

Så leit! Det er jo sannsynlig ikke utdanning du trenger mer av, jeg tenker du har hatt en dose uflaks her. Mulig du kunne tatt bare noen studiepoeng eller sertifisering for å få noe som er ferskt? Som du sier, markedet skriker jo etter folk, men samtidig er det mange arbeidsgivere som er skeptiske til hull i CV og alt sånt.

For min del så gikk vi mot det offentlige, og fikk raskt napp - var nok heldig, samtidig som jeg har både ny og gammel utdanning innen IT (bachelor i cybersikkerhet av nyere dato, en del sertifiseringer fra tidligere, 20 års mellomrom). Det får meg sikkert til å fremstå som jeg har lenger erfaring enn hva jeg egentlig har.

Anonymkode: 52561...aec

Tenkt litt mer på dette med å ta noen studiepoeng for å få noe ferskt på CVen.  For det er jo tullete at jeg  med siving-grad skal slite på jobbmarkedet når folk med ett års IT-studier får jobb. Så melder meg opp til høsten. 

Det er så mange av jobbene jeg søker på som jeg vet jeg ville fått kastet etter meg om jeg ikke hadde hull på CVen. 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...