Gå til innhold

Noen med erfaring fra jobbspesialist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Litt merkelig jobbspesialist da, hull i cven trenger man jo egentlig ikke å ha. Jeg har egentlig et digert hull.. men har vinklet det positivt og lagt inn litt forskjellig som reiser, frivillig arbeid, fødselspermisjon, hobby og lignende. Ingen som har nevnt noe om hull i cv noen gang. Dette bør jo en spesialist vite.

Håper intervju gikk bra! :)

Anonymkode: cb758...fca

Jeg har såpass stort hull at det er vanskelig å bortfoklare. I tillegg ønsker omtrent alle arbeidsgiverne jeg kontakter å ansette noen som enten allerede er i jobb eller er helt nyutdannet. 

Hadde intervju i dag og tror det gikk helt middels.  Vet ikke helt hva jeg skal si i jobbintervju. Jeg var grovt overkvalifisert til stillingen jeg ble intervjuet til, og da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal balansere det å være entusiastisk og å være ærlig. Det er ingen som tror at en sivilingeniør har som største ønske å jobbe som renholdspersonell.  Jeg søker på alt fordi jeg må ha jobb, men det skal man visst ikke si i jobbintervju selv om alle arbeidsgivere forstår det og alle er enig i at det er bedre for dem at jeg tar hva som helst i stedet for å leve på skattebetalerne. 

Håper på det beste, men har skrevet 3 jobbsøknader hittil i dag og håper på 10 i løpet av dagen. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk avslag fra en av jobbene jeg søkte på, men de var hyggelig nok til å ringe meg og fortelle at jeg har god sjanse neste gang de lyser ut. 

Ts

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig god erfaring med jobbspesialist og IPS-metoden ❤️ 

Såpass god at jeg nå sitter i en fast, 100% stilling med 650' i årslønn. 

Anonymkode: 52561...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har veldig god erfaring med jobbspesialist og IPS-metoden ❤️ 

Såpass god at jeg nå sitter i en fast, 100% stilling med 650' i årslønn. 

Anonymkode: 52561...aec

Så bra! Akkurat nå bryr jeg meg ikke om lønn eller om det er heltid eller fast, vil bare inn på jobbmarkedet. Men langtidsplanen er å få fast jobb, 100 prosent stilling og at jobben er relevant for min utdanning. 

Anonymkode: 06f65...826

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2022 den 17.09):

Ser ut som min strategi bærer frukter. Jeg søkte 25 stillinger forrige uke og har allerede blitt innkalt til 2 intervjuer denne uka og det har bare gått 2 arbeidsdager. Kanskje kommer det noen flere intervjuer i løpet av uka? Skjønner at jobbintervju ikke garanterer jobb så jeg fortsetter å søke. Målet er 30 søknader denne uka og 100 søknader i løpet av måneden.

TS

Anonymkode: 06f65...826

Klarte 30 søknader denne uka. Klarer jeg det samme neste uke så har jeg over 100 søknader denne måneden. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt kvelden i dag til å finne annonser å søke på til uka som kommer. Har funnet 30 annonser. Målet er å skrive 40 søknader i uka som kommer.  De tre neste ukene etter det blir det derimot få søknader. Da skal jeg jobbe! Veldig kort engasjement, men alle monner drar og om jeg gjør en god jobb så er det kanskje mulighet for å få mer jobb og i hvert fall en referanse som er fersk. 

Jobbspesialisten sier jeg hele tiden må være tålmodig når det kommer til å få jobb, men jeg mener man skal være utålmsodig. Jeg skjønner at ting tar tid, men man skal være sulten etter jobb og selv om jeg har stort hull på CVen så tror jeg absolutt jeg vil få uttelling for å skrive mange søknader og å søke bredt.  Hadde ett jobbinterjvu denne uka og har sikret meg ett jobbintervju neste uka. Klarer jeg å få ett jobbintervju i uka er jeg på god vei. De som tar en inn til jobbintervjuet vet jo godtatt CVen min. Så da er det bare å håpe på godt jobbintervju og en god porsjon flaks. 

 

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.5.2022 den 10.35):

Klarte 30 søknader denne uka. Klarer jeg det samme neste uke så har jeg over 100 søknader denne måneden. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Men.. Søker du bare på alt? Eller søker du faktisk der du vil jobbe? Tenker det er en stor forskjell!

Anonymkode: cc084...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men.. Søker du bare på alt? Eller søker du faktisk der du vil jobbe? Tenker det er en stor forskjell!

Anonymkode: cc084...aaa

Jeg er villig til å jobbe med alt jeg kan jobbe med. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 22.34):

Jeg føler jeg er det. Grunnen til at jeg ikke får jobbene er fordi jeg har stort hull på CVen, ikke fordi jeg går etter jobber jeg er ukvalifisert til.  Når jeg spør om hvorfor jeg ikke fikk jobben så er det allitd fordi det er andre som er bedre kvalifiserte enn meg ikke forid jeg ikke er kvalifisert til jobben.

Jeg føler også jeg er mer selvstendig enn jobbspesialisten tror. Om jeg ikke får en stillingen jeg ønsker så sender jeg mail til arbeidsgiveren og spør om det i nær fremdit vil bli lyst ut lignende stillinger. 

Og om jeg er usikker på om jeg er kvalifisert så sender jeg mail til arbeidsidsgiveren og spør om jeg er kvalifiser.

TS 

Anonymkode: 06f65...826

Jeg kan tenke meg at noen arbeidsgivere er lei av masse spørsmål fra søkere som ikke ble valgt. Det skal ikke være så vanskelig å vite om man er kvalifisert eller ikke. Det står jo masse opplysninger i stillingsbeskrivelsen. Blir bare merarbeid for arbeidsgiver. Hvis du er i tvil, så ringer du heller FØR du søker. Så slipper både du og arbeidsgiver unødvendige søknader dersom du ikke er kvalifisert. 

Hvis det går lang tid uten jobb, så tror jeg det er lurt å studere noe. Om så bare et kortere kurs. Ellers er det også lurt å søke jobber du er overkvalifisert for, selv om det er kjedelig å jobbe noe du kanskje ikke ønsker. Se også på mulighetene for å jobbe i nabobyer. Og kanskje jobbe deltid/helg mens du søker. Ofte lettere å få slike jobber enn 100% fast. 

Anonymkode: 84117...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2022 den 13.11):

Jeg har såpass stort hull at det er vanskelig å bortfoklare. I tillegg ønsker omtrent alle arbeidsgiverne jeg kontakter å ansette noen som enten allerede er i jobb eller er helt nyutdannet. 

Hadde intervju i dag og tror det gikk helt middels.  Vet ikke helt hva jeg skal si i jobbintervju. Jeg var grovt overkvalifisert til stillingen jeg ble intervjuet til, og da vet jeg ikke helt hvordan jeg skal balansere det å være entusiastisk og å være ærlig. Det er ingen som tror at en sivilingeniør har som største ønske å jobbe som renholdspersonell.  Jeg søker på alt fordi jeg må ha jobb, men det skal man visst ikke si i jobbintervju selv om alle arbeidsgivere forstår det og alle er enig i at det er bedre for dem at jeg tar hva som helst i stedet for å leve på skattebetalerne. 

Håper på det beste, men har skrevet 3 jobbsøknader hittil i dag og håper på 10 i løpet av dagen. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Du har en sivinggrad?

Anonymkode: 82622...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har en sivinggrad?

Anonymkode: 82622...c9f

Jepp. 

TS

 

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. 

TS

 

Anonymkode: 06f65...826

Tipper du er like skuffa og desillusjonert som jeg var der en stund. "Siving er sikkerstikk, alle får jobb før de er ferdige!" 🙄 Slik var det ikke for meg og heller ikke for flere av mine studievenner.

Jeg hadde lite relevant arbeidserfaring (men mye sommerjobberfaring i ulike jobber), men fikk ikke napp.

Jeg fikk meg til slutt jobb gjennom Nav. Ganske relevant for sivinggraden min faktisk. Først praksisplass, så midlertidig med lønnstilskudd fra Nav, så vikariat og nå endelig fast jobb. Måtte bare få en sjanse til å vise hva jeg kan! Hadde flaks med at min veileder på Nav kjente bedriften godt og de tilfeldigvis hadde mye å gjøre innenfor mitt fagfelt, så vokste det frem en stilling der med tiden.

Hvilken fagretning har du? Er det noen bedrifter du kan tenke deg som har behov, kanskje lønnstilskudd kan hjelpe deg innafor?

Anonymkode: 82622...c9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tipper du er like skuffa og desillusjonert som jeg var der en stund. "Siving er sikkerstikk, alle får jobb før de er ferdige!" 🙄 Slik var det ikke for meg og heller ikke for flere av mine studievenner.

Jeg hadde lite relevant arbeidserfaring (men mye sommerjobberfaring i ulike jobber), men fikk ikke napp.

Jeg fikk meg til slutt jobb gjennom Nav. Ganske relevant for sivinggraden min faktisk. Først praksisplass, så midlertidig med lønnstilskudd fra Nav, så vikariat og nå endelig fast jobb. Måtte bare få en sjanse til å vise hva jeg kan! Hadde flaks med at min veileder på Nav kjente bedriften godt og de tilfeldigvis hadde mye å gjøre innenfor mitt fagfelt, så vokste det frem en stilling der med tiden.

Hvilken fagretning har du? Er det noen bedrifter du kan tenke deg som har behov, kanskje lønnstilskudd kan hjelpe deg innafor?

Anonymkode: 82622...c9f

Jeg gikk fysmat på NTNU. Har snakket med NAV om lønnstilskudd og det skal vi faktisk prøve. Jeg har kontaktet en del bedrifter, men enda ikke fått napp. 

I tillegg så søker jeg som du ser av denne tråden på ordinær måte. Prøver å gå så bredt som mulig. 

Bra det ordnet seg for deg til slutt! Håper det ornder seg for meg også, og at det ordner seg snart. Skal på jobbintervju på fredag og er forsiktig optimist. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt 3 forskjellige jobbspesialister.

Hu første var veldig tilbakeholden når det kom til arbeid, følte hu ble mer som en "psykolog Vol.2" enn jobbspesialist, var mer interessert i å høre hvordan jeg hadde det enn å hjelpe meg ut i jobb. Spurte hu flere ganger om hu kunne få meg ut i praksis i diverse yrker så jeg fikk prøvd meg, men hu mente jeg var for syk til det.

Hu andre var veldig på. Tok seg tid til å møte meg og bli kjent med meg, ville vite mine styrker og svakheter. Ga meg en sånn VIP24 test for å finne ut hva som motiverer deg, hva slags styrker og svakheter du har osv. Ser ca sånn ut:

Ekspertbistand — Furene AS

Men hu spurte meg ofte om hva jeg ville gjøre, om det var praksis eller arbeid. Å vi prøvde å finne yrker som jeg kunne gjøre med alle mine psykiske og fysiske problemer, for som hu sa var at hu ville finne en jobb jeg kunne vare lenge i, samtidig som jeg skulle få prøve meg. 
Fikk meg en jobb med henne som "hjelp", jeg ble stilt frem for arbeidsgiver som utlyste stillinger, fikk jobben, men fant ut at det ikke var noe for meg. 
Men så slutta hu ganske brått, å jeg fikk en ny ei

Hu siste/min nåværende:
Veldig koselig, veldig på, engasjert og sender meg titt og ofte nye stillinger hu trur jeg vil søke på. Vi har også blitt godt kjent, og hu vet hva jeg kan og ikke. Hu fikk meg ut i en praksisplass på en barneskole en stund siden jeg trudde jeg ville gå den veien, men funnet ut nå at jeg heller vil gå helsefag selv om jeg trivdes veldig på barneskolen også.
Hu har ihvertfall hjulpet meg utrolig mye, fått meg ut i aktivitet, har fått prøvd meg ute i praksis, har hjulpet meg med søknader, og vi har spisset søknadene mot enkelte mål jeg kunne tenkt meg i stedet for å sende mot histen og pisten.

^ Å jeg trur det er lurt for din del også. Be jobbspesialisten om å ordne en VIP 24 til deg, se igjennom resultatene sammen. Ta en karrieretest, og om du finner noe interessant innenfor den karrieretesten, be om å bli utplassert innen de yrkene som interesserer deg mest. Går sikkert an å høre om du kan få praksisplass på 2-4uker en plass, også 2-4 uker en annen plass. Da får du mulighet til å prøvd deg over tid på flere plasser, og kanskje du finner noe du virkelig trives med. Kanskje du også kan få studier dekt av nav for å jobbe som det du syns var mest spennende! 

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (31 minutter siden):

Jeg har hatt 3 forskjellige jobbspesialister.

Hu første var veldig tilbakeholden når det kom til arbeid, følte hu ble mer som en "psykolog Vol.2" enn jobbspesialist, var mer interessert i å høre hvordan jeg hadde det enn å hjelpe meg ut i jobb. Spurte hu flere ganger om hu kunne få meg ut i praksis i diverse yrker så jeg fikk prøvd meg, men hu mente jeg var for syk til det.

Hu andre var veldig på. Tok seg tid til å møte meg og bli kjent med meg, ville vite mine styrker og svakheter. Ga meg en sånn VIP24 test for å finne ut hva som motiverer deg, hva slags styrker og svakheter du har osv. Ser ca sånn ut:

Ekspertbistand — Furene AS

Men hu spurte meg ofte om hva jeg ville gjøre, om det var praksis eller arbeid. Å vi prøvde å finne yrker som jeg kunne gjøre med alle mine psykiske og fysiske problemer, for som hu sa var at hu ville finne en jobb jeg kunne vare lenge i, samtidig som jeg skulle få prøve meg. 
Fikk meg en jobb med henne som "hjelp", jeg ble stilt frem for arbeidsgiver som utlyste stillinger, fikk jobben, men fant ut at det ikke var noe for meg. 
Men så slutta hu ganske brått, å jeg fikk en ny ei

Hu siste/min nåværende:
Veldig koselig, veldig på, engasjert og sender meg titt og ofte nye stillinger hu trur jeg vil søke på. Vi har også blitt godt kjent, og hu vet hva jeg kan og ikke. Hu fikk meg ut i en praksisplass på en barneskole en stund siden jeg trudde jeg ville gå den veien, men funnet ut nå at jeg heller vil gå helsefag selv om jeg trivdes veldig på barneskolen også.
Hu har ihvertfall hjulpet meg utrolig mye, fått meg ut i aktivitet, har fått prøvd meg ute i praksis, har hjulpet meg med søknader, og vi har spisset søknadene mot enkelte mål jeg kunne tenkt meg i stedet for å sende mot histen og pisten.

^ Å jeg trur det er lurt for din del også. Be jobbspesialisten om å ordne en VIP 24 til deg, se igjennom resultatene sammen. Ta en karrieretest, og om du finner noe interessant innenfor den karrieretesten, be om å bli utplassert innen de yrkene som interesserer deg mest. Går sikkert an å høre om du kan få praksisplass på 2-4uker en plass, også 2-4 uker en annen plass. Da får du mulighet til å prøvd deg over tid på flere plasser, og kanskje du finner noe du virkelig trives med. Kanskje du også kan få studier dekt av nav for å jobbe som det du syns var mest spennende! 

Lykke til!

Takk! Jeg skal ha prakisplass om 2 uker. 

Jeg vet hva jeg vil jobbe med, men jeg sliter med å få de stillingene og jeg er villig til å jobbe med hva som helst i mellomtiden. Jeg har ikke råd til å stå utenfor arbeidslivet lenger. Og jeg tror det vil bli lettere å få stillingene jeg vil ha om jeg får arbeidserfaring. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk! Jeg skal ha prakisplass om 2 uker. 

Jeg vet hva jeg vil jobbe med, men jeg sliter med å få de stillingene og jeg er villig til å jobbe med hva som helst i mellomtiden. Jeg har ikke råd til å stå utenfor arbeidslivet lenger. Og jeg tror det vil bli lettere å få stillingene jeg vil ha om jeg får arbeidserfaring. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Jeg ser den, man blir ikke rik av å gå på nav 😅 
Det hjelper veldig mye å få inn erfaring via praksis også, det er gull verdt! Da ser en fremtidig arbeidsgiver at du er ute i noe form for arbeid, selv om det er praksis, og du danner deg kompetanse du kanskje kan bruke i demmes jobb 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tuppeluri skrev (27 minutter siden):

Jeg ser den, man blir ikke rik av å gå på nav 😅 
Det hjelper veldig mye å få inn erfaring via praksis også, det er gull verdt! Da ser en fremtidig arbeidsgiver at du er ute i noe form for arbeid, selv om det er praksis, og du danner deg kompetanse du kanskje kan bruke i demmes jobb 🙌

Ja, skamdyrt å stå utenfor arbeidslivet. 

Håper at praksis skal hjelpe! Tror også praksisplass kan hjelpe meg med fersk referanse for å vise at jeg har høy arbeidsmoral. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gikk fysmat på NTNU. Har snakket med NAV om lønnstilskudd og det skal vi faktisk prøve. Jeg har kontaktet en del bedrifter, men enda ikke fått napp. 

I tillegg så søker jeg som du ser av denne tråden på ordinær måte. Prøver å gå så bredt som mulig. 

Bra det ordnet seg for deg til slutt! Håper det ornder seg for meg også, og at det ordner seg snart. Skal på jobbintervju på fredag og er forsiktig optimist. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Det er bra! Er en del som mener at det ikke er bra å komme inn via Nav, eller at det ikke er noe for folk med høyere utdanning, men... jeg tenker at det spiller ingen rolle hvordan man kom seg inn, når man er inne. Om lønnstilskudd var det som gjorde at jeg fikk sjansen til å vise meg frem og vise hva jeg kan, jobbe meg inn og gjøre mitt beste for å bli uunnværlig, så har det fungert akkurat slik det er ment. Det er jo ikke meningen å være billig arbeidskraft, men for å få bedrifter til å ta inn folk som de ikke er helt sikre på.

Spennende med jobbintervju! Lykke til 😄

Anonymkode: 82622...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er bra! Er en del som mener at det ikke er bra å komme inn via Nav, eller at det ikke er noe for folk med høyere utdanning, men... jeg tenker at det spiller ingen rolle hvordan man kom seg inn, når man er inne. Om lønnstilskudd var det som gjorde at jeg fikk sjansen til å vise meg frem og vise hva jeg kan, jobbe meg inn og gjøre mitt beste for å bli uunnværlig, så har det fungert akkurat slik det er ment. Det er jo ikke meningen å være billig arbeidskraft, men for å få bedrifter til å ta inn folk som de ikke er helt sikre på.

Spennende med jobbintervju! Lykke til 😄

Anonymkode: 82622...c9f

Takk! Jeg har ikke råd til å takle nei til hjelp fra NAV. Jeg gjør hva som trengs for å komme i jobb. Så søker på ordinær måte, skal ha praksisplass og spør bedrifter om de er vil gi meg et engasjement mot at de får lønnstilskudd. 

Vi har vurdert å ta ekstra utdanning også, men akkurat nå vil jeg fokusere på å søke jobber. Det er tidkrevende det også. I tillegg har jeg jo en god utdanning og føler ikke at det er der det står. 

Ts

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne Jobbspesialisten ansatt i NAV eller er vedkommende ansatt i en bedrift som leverer tjenesten til/for NAV? 

Anonymkode: 10ec2...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...