Gå til innhold

Noen med erfaring fra jobbspesialist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er denne Jobbspesialisten ansatt i NAV eller er vedkommende ansatt i en bedrift som leverer tjenesten til/for NAV? 

Anonymkode: 10ec2...bfc

Han er ansatt i NAV. Jobbspesialister er NAV-ansatte som jobber mot oss som sliter psykisk. Det er et samarbeid mellom NAV og helsetjenesten.

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tipper du er like skuffa og desillusjonert som jeg var der en stund. "Siving er sikkerstikk, alle får jobb før de er ferdige!" 🙄 Slik var det ikke for meg og heller ikke for flere av mine studievenner.

Anonymkode: 82622...c9f

Jeg er arbeidsledig pga psykisk sykdom. Men ja jeg ble absolutt desillusjonert. Det var ikke jeg som skulle bli syk og det var ikke jeg som skulle ende på NAV. Livet ble ikke som jeg hadde sett for meg. Men prøver å gjøre noe med det nå. Synes det blir for dumt at jeg skal være arbeidsløs og fattig når jeg egentlig både er frisk nok til å jobbe, har høy arbeidsmoral og god utdannelse

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han er ansatt i NAV. Jobbspesialister er NAV-ansatte som jobber mot oss som sliter psykisk. Det er et samarbeid mellom NAV og helsetjenesten.

TS

Anonymkode: 06f65...826

nå lyver du. jobbspesialister er ikke spesialisert på de med psykiske lidelser.

De hjelper enhver som har store utfordringer med å finne jobb/utdanning. Og det kan være flere grunner til.

Anonymkode: 01eec...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2022 den 1.17):

Takk. Føler min jobbspesialist tror jeg er mer håpløs enn jeg selv tror jeg er. Ikke noe gøy. Han hjelper meg ikke med selvtilliten. 

Jeg er kvalifisert til alle jobbene ja.  

Nei, jobbspesialissten har ikke satt meg i kontakt med arbeidsgivere. Nå har det riktignok "kun" gått et halvt år. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Målet er å få bruker ut i arbeid så fort som mulig. Aller helst lønnet arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Han er ansatt i NAV. Jobbspesialister er NAV-ansatte som jobber mot oss som sliter psykisk. Det er et samarbeid mellom NAV og helsetjenesten.

TS

Anonymkode: 06f65...826

Det stemmer ikke. Jobbspesialist hjelper alle som trenger ekstra støtte og veiledning til å komme ut i arbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

nå lyver du. jobbspesialister er ikke spesialisert på de med psykiske lidelser.

De hjelper enhver som har store utfordringer med å finne jobb/utdanning. Og det kan være flere grunner til.

Anonymkode: 01eec...2c9

Jeg lyver ikke! Mulig jeg har misforstått hva jobbspesialist er, men det er ikke det samme som at jeg lyver!

Jeg trodde jobbspesialistene kun var tilknyttet Distriktspsykiatrisk senter. Mulig det er feil, men jeg har aldri løyet!

AnnePåLande skrev (12 minutter siden):

Målet er å få bruker ut i arbeid så fort som mulig. Aller helst lønnet arbeid. 

Jeg fikk vite av min jobbspesialist at målet IKKE er å få meg fortest mulig i arbeid. Det er det som skiller mitt opplegg fra normalt arbeidssøkende. Jeg kan takke nei til jobber og  likevel beholde min AAP. Målet i følge jobbspesialisten er å få meg i jobb jeg liker.

AnnePåLande skrev (14 minutter siden):

Det stemmer ikke. Jobbspesialist hjelper alle som trenger ekstra støtte og veiledning til å komme ut i arbeid. 

Da har jeg misforstått. der. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker said:

nå lyver du. jobbspesialister er ikke spesialisert på de med psykiske lidelser.

De hjelper enhver som har store utfordringer med å finne jobb/utdanning. Og det kan være flere grunner til.

Anonymkode: 01eec...2c9

Hun lyver ikke. IPS jobbspesialist jobber med de som har moderate til alvorlige psykiske helseplager (og eventuelt rusproblematikk). De er knyttet opp mot helsetjenesten. :) 

Anonymkode: 81a7e...165

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun lyver ikke. IPS jobbspesialist jobber med de som har moderate til alvorlige psykiske helseplager (og eventuelt rusproblematikk). De er knyttet opp mot helsetjenesten. :) 

Anonymkode: 81a7e...165

Takk! Ja, det er IPS-jobbspesialist jeg har. Jeg visste ikke at det finnes flere ulike typer jobbsesialister. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg lyver ikke! Mulig jeg har misforstått hva jobbspesialist er, men det er ikke det samme som at jeg lyver!

Jeg trodde jobbspesialistene kun var tilknyttet Distriktspsykiatrisk senter. Mulig det er feil, men jeg har aldri løyet!

Jeg fikk vite av min jobbspesialist at målet IKKE er å få meg fortest mulig i arbeid. Det er det som skiller mitt opplegg fra normalt arbeidssøkende. Jeg kan takke nei til jobber og  likevel beholde min AAP. Målet i følge jobbspesialisten er å få meg i jobb jeg liker.

Da har jeg misforstått. der. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Men, om du har fått beskjed om at målet ikke er å få deg i jobb så fort som mulig.. da vet du jo hvorfor det går seint. 

Vanligvis er målet å få folk så fort i arbeid som mulig, men det må jo tilpasses etter bruker. Tror ikke du fortalte løgner om jobbspesialistens virke, men at du misforsto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun lyver ikke. IPS jobbspesialist jobber med de som har moderate til alvorlige psykiske helseplager (og eventuelt rusproblematikk). De er knyttet opp mot helsetjenesten. :) 

Anonymkode: 81a7e...165

Det betyr ikke at de er har en utdanning som er rettet mot psykiske plager og rus.. Jobbspesialisten sin jobb er å støtte / veilede bruker mot lønnet arbeid. Teamet rundt jobber med brukers psykiske helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (29 minutter siden):

Det betyr ikke at de er har en utdanning som er rettet mot psykiske plager og rus.. Jobbspesialisten sin jobb er å støtte / veilede bruker mot lønnet arbeid. Teamet rundt jobber med brukers psykiske helse. 

Det er sant, men det er heller ingen som skriver at jobbspesialister har utdanning som er rettet mot de med psykiske plager og/eller rusproblemer.  Tror ikke jobbspesialister engang trenger utdanning.  Det viktigste er vel kun at de vet hvordan arbeidsmarkedet fungerer og at de er villige til å gi moralsk støtte til klientene. 

Så arbeidserfaring er vel viktigere enn utdannelse når det kommer til jobben. Skal man vite hvordan man bør skrive søknader, oppføre seg i intervjuer, osv Så bør man jo ha vært både arbeidssøker og arbeidsgiver. Det er jo ikke kunnskap man lærer som gjennom studiene. 

Anonymkode: eb83b...66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er sant, men det er heller ingen som skriver at jobbspesialister har utdanning som er rettet mot de med psykiske plager og/eller rusproblemer.  Tror ikke jobbspesialister engang trenger utdanning.  Det viktigste er vel kun at de vet hvordan arbeidsmarkedet fungerer og at de er villige til å gi moralsk støtte til klientene. 

Så arbeidserfaring er vel viktigere enn utdannelse når det kommer til jobben. Skal man vite hvordan man bør skrive søknader, oppføre seg i intervjuer, osv Så bør man jo ha vært både arbeidssøker og arbeidsgiver. Det er jo ikke kunnskap man lærer som gjennom studiene. 

Anonymkode: eb83b...66c

Du må ha utdanning for å jobbe som jobbspesialist, høyere utdanning på bachelor eller masternivå. Du må ha erfaring med å jobbe med mennesker og kunne veilede , støtte og motivere bruker. 
 

Du må ha kjennskap til ulike former for veiledning og gjerne pedagogisk utdanning. 
 

Endret av AnnePåLande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (4 minutter siden):

Du må ha utdanning for å jobbe som jobbspesialist, høyere utdanning på bachelor eller masternivå. Du må ha erfaring med å jobbe med mennesker og kunne veilede , støtte og motivere bruker. 

Du må ha kjennskap til ulike former for veiledning og gjerne pedagogisk utdanning. 
 

Min mann har vært jobbspesialist uten høyere utdanning. Mulig ting er annerledes nå. 

Anonymkode: eb83b...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mann har vært jobbspesialist uten høyere utdanning. Mulig ting er annerledes nå. 

Anonymkode: eb83b...66c

Ja, jeg vet ikke om jobbspesialister som ikke har høyere utdanning nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnnePåLande said:

Det betyr ikke at de er har en utdanning som er rettet mot psykiske plager og rus.. Jobbspesialisten sin jobb er å støtte / veilede bruker mot lønnet arbeid. Teamet rundt jobber med brukers psykiske helse. 

Det har hun heller ikke sagt. " Jobbspesialister er NAV-ansatte som jobber mot oss som sliter psykisk." 
Står ingenting om utdanning der eller i det jeg skrev. Jeg jobber som veileder i NAV selv og har tett oppfølging med de som er IPS jobbspesialist, da store deler av mine portefølje får hjelp av de. :)

3 hours ago, AnnePåLande said:

Du må ha utdanning for å jobbe som jobbspesialist, høyere utdanning på bachelor eller masternivå. Du må ha erfaring med å jobbe med mennesker og kunne veilede , støtte og motivere bruker. 
 

Du må ha kjennskap til ulike former for veiledning og gjerne pedagogisk utdanning. 
 

Kommer helt an på hvor i landet du bor. Jeg kjenner en nytilsatt IPS jobbspesialist som "bare" har mange års yrkeserfaring. I en stor by hadde nok ikke vedkommende fått jobben nei (selv om hen er knallflink). 

Anonymkode: 81a7e...165

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kommer helt an på hvor i landet du bor. Jeg kjenner en nytilsatt IPS jobbspesialist som "bare" har mange års yrkeserfaring. I en stor by hadde nok ikke vedkommende fått jobben nei (selv om hen er knallflink). 

Anonymkode: 81a7e...165

I tillegg når det kreves høyere utdanning så kreves det kun "bachelor i hva som helst". Da er det ikke så rart at en del uten bachelor får jobben som jobbspesialist på bakgrunn av yrkeserfaring og uten bachelor. Det er heller ikke rart at man kan være knallflink i jobben uten bachelor. 

Selv skjønner jeg ikke  at det er krav om bachelor for jobbspesialsiter. Det er jo ingen akademisk jobb og som nevnt tidligere så kan bacheloren være i hva som helst. Skulle tro at NAV av alle burde skjønne at dette kravet om bachelor/master i nærmest alle jobber er med å gjøre det vanskelig for enkelte å komme inn i arbeidslivet. 

Anonymkode: e1da6...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker said:

I tillegg når det kreves høyere utdanning så kreves det kun "bachelor i hva som helst". Da er det ikke så rart at en del uten bachelor får jobben som jobbspesialist på bakgrunn av yrkeserfaring og uten bachelor. Det er heller ikke rart at man kan være knallflink i jobben uten bachelor. 

Selv skjønner jeg ikke  at det er krav om bachelor for jobbspesialsiter. Det er jo ingen akademisk jobb og som nevnt tidligere så kan bacheloren være i hva som helst. Skulle tro at NAV av alle burde skjønne at dette kravet om bachelor/master i nærmest alle jobber er med å gjøre det vanskelig for enkelte å komme inn i arbeidslivet. 

Anonymkode: e1da6...1e0

Helt enig! Personlige egenskaper er det absolutt viktigste. :) 

Anonymkode: 81a7e...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun lyver ikke. IPS jobbspesialist jobber med de som har moderate til alvorlige psykiske helseplager (og eventuelt rusproblematikk). De er knyttet opp mot helsetjenesten. :) 

Anonymkode: 81a7e...165

Det blir jo noe helt annet igjen.. Nå tenker jeg mer på de som BARE jobber som jobbspesialist og ikke spesialist på rus/psykiatri.

Anonymkode: 01eec...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket nå og så jeg hadde blitt inkalt til intervju, men mailen hadde blitt fanget opp av spamfilteret. :icon_frown: Mailen min sletter også spam etter 10 dager så kan godt være flere innkallelser jeg har gått glipp av! Nå ble jeg svært lei meg. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjekket nå og så jeg hadde blitt inkalt til intervju, men mailen hadde blitt fanget opp av spamfilteret. :icon_frown: Mailen min sletter også spam etter 10 dager så kan godt være flere innkallelser jeg har gått glipp av! Nå ble jeg svært lei meg. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Intervjuene har også blitt gjennomført og de hadde allerede gått til andregangsintervju. Så var for sent for meg å bli intervjuet. De tenkte sikkert også at jeg ikke var spesielt interessert når jeg ikke engang svarte på mailen deres før over en uke etter. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...