Gå til innhold

Noen med erfaring fra jobbspesialist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er det jeg også føler. Og det er ikke det at jeg ser på meg som spesielt smart eller spesielt dyktig. Jeg ser bare på meg som like dyktig som før jeg ble syk. Jeg føler at det er ingen grunn til at jeg ikke i dag skulle klare det jeg klarte før. 

Føler jeg bli sykeliggjort av NAV når de kun ser hvordan jeg er på papiret og ikke hvem jeg føler jeg egentlig er. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Stemmer overens med min erfaring også. Hold på vissheten om at du er like dyktig, for det er du. Halve jobben med å være i nav-systemet er å få dem til å forstå at det ikke er hele deg som "har svikta". Du må ikke rettes på på alle områder, bare den prosenten av deg som gjør at du er ute av arbeidslivet. Om det er tilrettelegging pga bruk av rullestol eller bipolar lidelse, så er du like dyktig som før. Det er bare så veldig enkelt for nav å se for mye på rullestolen eller den psykiske lidelsen. Og lett å glemme at de ser større hindringer i rullestolen eller lidelsen enn du gjør. 

Man kan ta gull i Paralympics også. Man får bare mindre kred for jobben man gjør. 

Anonymkode: 1d388...7ae

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når du sier det sånn, at du ikke kan starte lavere og at du tar hva som helst, da lurer jeg på hvordan du presenterer dette? 

La oss si at du er nyutdannet, men har ikke fått praktisert yrket ditt. Du har et stort hull i CV (uten "god" forklaring), og ønsker å søke full stilling på lik linje med andre. Du har ingen relevant erfaring å vise til, annet enn fullført utdanning. 

Som eksempel kan vi late som du har lærerutdanning. Du søker på alt du kommer over, 100% stilling, samme hvor det er og hvilken fagsammensetning. La oss si det er grei konkurranse om jobbene. Bare det at du ikke har arbeidserfaring (Ingen referanser å vise til), kanskje ikke har den riktige fagbakgrunnen skolen ønsker, og har et stort hull i CV gjør deg mindre attraktiv enn mange andre. Som lærer bør du ikke ha mye fravær eller være en man antar kan få mye fravær. Uten referanse får de ikke særlig inntrykk av hvordan du leder klassen, er som kollega osv. Da står og faller alt på fagkombinasjon. Den må passe, og den må passe bedre enn alle andre søkere, som i tillegg har referanser og "full" CV. De har i tillegg skrevet en søknad som forteller hvor motivert de er for akkurat _den_ stillingen, på _den_ skolen, og fortalt hva de mener gjør dem ekstra kvalifisert. 

Da faller "jeg tar hva som helst og har lite å tilby" nederst i bunken. 

Da kan en søknad på 50% stilling som barne- og ungdomsarbeider i SFO være et "lavere" alternativ. Har de leksehjelp der, forteller du om fagbakgrunn. Er det på en attraktiv skole, forteller du hvorfor du vil akkurat dit. Ikke skjul "feilene" dine, men fremhev det som er bra. Du kan kort skrive at du har vært borte fra arbeidslivet (uten større forklaring), og at en 50%- stilling vil passe deg perfekt nå som du er tilbake. Og har du noen som vil gå god for at du har godt lag med barn (På generelt grunnlag) kan det være at de kaller deg inn på intervju.

Så får neste steg være å få god kontakt med lærere og rektor på skolen slik at når du søker lærerstilling oppfatter de deg som en hyggelig person som kjenner barna, har bare fått positive tilbakemeldinger fra kolleger i Sfo, og ikke hatt fravær. 

Vet ikke om dette ga mening, men det er et forsøk på å forklare en strategi på hvordan du bør tenke. Husk at andres forventninger til deg er lave. Da blir de positivt overrasket når du kommer med noe bedre enn de forventet. Du må bare orke å stå i en periode fremover hvor du ikke får gjort det på din måte. 

Anonymkode: 1d388...7ae

Det gir mening. Men jeg søker på stillinger jeg har utdanning til og jeg søker på stillinger som ikke krever utdanning. Jeg søker på 100% stillinger og jeg søker på 20 prosent stillinger. Man kan jo ikke gå så mye lavere enn det. Jeg vil si jeg gjør alt for å få en fot innenfor arbeidslivet og vise hva jeg er god for. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 

Og, disse tingene gjelder for jobbspesialisten også. De skal være "forståelsesfulle" og "ikke stille for høye krav". Dette er litt misforstått. Å bli stilt for lave krav til undergraver personens ressurser og identitet. Det er ikke alltid problemet er at noen ikke klarer, men at man må finne gode veier for tilrettelegging som gjør at man får frem det beste hos klienten. Ikke bare finne noe som kan være overkommelig. Og _der_ mener jeg mange i nav - systemet feiler. 

 

Anonymkode: 1d388...7ae

Det er det jeg også mener. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går også til en slik jeg. Det er ikke grenser for hvor "oppegående" "Ressurssterk" "Kreativ" og lignende egrep blir brukt. Det er nesten så det blir latterlig. Jeg sliter veldig psykisk og trenger klare rammer. Likevel presterer min spesialist seg på at det er tross alt bedre å søke enn å ikke søke. Selv om jeg ikke nødvendigvis har de rette kvalifikasjonene. Jeg skjønner jo at det ikke ligger an til jobb, men hun er fortsatt like positiv som før. Syns det blir latterlig.

Har også hørt den at det er lurt å ringe rundt og at NAV kan hjelpe til med diverse tilskudd. Hvem vil ansatte en gjøk som sier dette? Det er så latterlig at det blir teit.

For min del kommer det til å ende opp med ufør. Jeg må bare igjennom denne evigvarende runddansen først. Som jeg begynner å bli rimelig lei av.... Men kan ikke vise det til NAV.

Anonymkode: cc084...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sett deg et langsiktig mål, og flere kortsiktige mål. Et kortsiktig mål bør være å overbevise jobbspesialisten om at du faktisk har de ressursene du hevder å ha. Da er "lavt nok mål for jobbspesialisten" og "gjennomføre aktivitet med glans" enkle punkter. Jeg tenker at en av årsakene til at man kan få jobbspesialist ganske lenge er at man må bruke noe av tiden på å overbevise jobbspesialisten om at du kan klare jobb. Så du kan like godt ha lave forventninger til jobbspesialisten i starten du også. 

Anonymkode: 1d388...7ae

Poenget mitt er at det skulle vært omvendt. Det er jobbspesialisten som burde gi meg troen på meg selv. Jeg trenger jo ikke noen til å gi meg enda dårligere selvtilit. Det er tungt nok som det er å søke jobb med stort hull på CVen. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gir mening. Men jeg søker på stillinger jeg har utdanning til og jeg søker på stillinger som ikke krever utdanning. Jeg søker på 100% stillinger og jeg søker på 20 prosent stillinger. Man kan jo ikke gå så mye lavere enn det. Jeg vil si jeg gjør alt for å få en fot innenfor arbeidslivet og vise hva jeg er god for. 

Det er det jeg også mener. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Min anbefaling for å komme ut i jobb igjen er å bruke tid på å bygge relasjon med jobbspesialisten. Det høres dumt ut, men det virker. Når jobbspesialisten får tillit til deg, syns du er enkel å jobbe med, og ser kvalitetene dine, gjør det hverdagen deres enklere. De får en grunn for å hjelpe deg (du er jo hyggelig!), de kan lettere anbefale deg (du har jo ressurser!), og jobbspesialisten har trygghet i at han får gode tilbakemeldinger på deg (du klarer jo alt jeg har gitt deg av oppgaver!). Dette gjør jobbspesialisten mer motivert fordi _han_ føler han gjør en god jobb.

En god relasjon til jobbspesialisten gjør det lettere for jobbspesialisten å møte deg neste gang. Han vil lytte litt ekstra, imøtekomme dine ønsker og behov, og å ta den telefonen som gir deg muligheter. Bare tenk hvor motivert du selv blir når du får sure kunder. Du gir ikke ekstra service da... 

Anonymkode: 1d388...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det dithen at denne personen har mer erfaring enn deg med nettopp din bakgrunn, og prøver bremse deg fra å hoppe på ting som ikke nødvendigvis fungerer i lengden. 
 

Poenget er at du skal klare å stå stabilt i jobben lenge. Ikke krasje rett i veggen. 
 

 

Anonymkode: 23c60...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt er at det skulle vært omvendt. Det er jobbspesialisten som burde gi meg troen på meg selv. Jeg trenger jo ikke noen til å gi meg enda dårligere selvtilit. Det er tungt nok som det er å søke jobb med stort hull på CVen. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Og der har du hele problemet med nav. De forventer at du er et problem.  

Les innlegget mitt om å skape relasjon med jobbspesialisten. Bli den klienten som gjør det lett for jobbspesialisten å gå på jobb. Helt bakvendt, jeg vet. Men alle gleder seg litt ekstra til å gå på jobb når de er motivert. Det gjelder nav-ansatte også. 

 

Anonymkode: 1d388...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tolker det dithen at denne personen har mer erfaring enn deg med nettopp din bakgrunn, og prøver bremse deg fra å hoppe på ting som ikke nødvendigvis fungerer i lengden. 
 

Poenget er at du skal klare å stå stabilt i jobben lenge. Ikke krasje rett i veggen. 
 

 

Anonymkode: 23c60...fd3

Dette tror jeg er en utbredt holdning, og jeg er til dels enig i noe av det selv. Men jeg mener bestemt at man må lytte og se hvert individ for seg. Det er er ikke greit å bli satt i bås, uansett hvilken gruppe man "tilhører". For å si det flåsete; det er mange muslimer som har måttet overbevise om at - de heller- ikke er en terrorist. 

 

Anonymkode: 1d388...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tolker det dithen at denne personen har mer erfaring enn deg med nettopp din bakgrunn, og prøver bremse deg fra å hoppe på ting som ikke nødvendigvis fungerer i lengden. 
 

Poenget er at du skal klare å stå stabilt i jobben lenge. Ikke krasje rett i veggen. 

Anonymkode: 23c60...fd3

Det er sikkert tanken. Men jeg mener han tar helt feil og at jeg ikke trenger noen som holder meg igjen. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og der har du hele problemet med nav. De forventer at du er et problem.  

Les innlegget mitt om å skape relasjon med jobbspesialisten. Bli den klienten som gjør det lett for jobbspesialisten å gå på jobb. Helt bakvendt, jeg vet. Men alle gleder seg litt ekstra til å gå på jobb når de er motivert. Det gjelder nav-ansatte også. 

 

Anonymkode: 1d388...7ae

Skjønner. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre jobben til jobbspesialisten lettere. Jeg er supermotivert til å komme i jobb, jeg sender inn flere jobbsøknader enn han forventer, jeg skriver bedre jobbsøkander enn han forventer, jeg kontakter arbeidsgivere, osv. 

Jeg burde være drømmeklienten?

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tolker det dithen at denne personen har mer erfaring enn deg med nettopp din bakgrunn, og prøver bremse deg fra å hoppe på ting som ikke nødvendigvis fungerer i lengden. 
 

Poenget er at du skal klare å stå stabilt i jobben lenge. Ikke krasje rett i veggen. 
 

 

Anonymkode: 23c60...fd3

En annen ting, hvor lenge man står i jobben har man ingen garanti for uansett. Det kan jo være at det ikke var rullestolen som viste seg å være problemet, men noe utenforliggende. Man kan alltids bli påkjørt av en buss. Da er det dumt å bruke for mye tid på å bekymre seg for alle tenkelige utfordringer med rullestolen. 

Anonymkode: 1d388...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er sikkert tanken. Men jeg mener han tar helt feil og at jeg ikke trenger noen som holder meg igjen. 

Skjønner. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre jobben til jobbspesialisten lettere. Jeg er supermotivert til å komme i jobb, jeg sender inn flere jobbsøknader enn han forventer, jeg skriver bedre jobbsøkander enn han forventer, jeg kontakter arbeidsgivere, osv. 

Jeg burde være drømmeklienten?

TS

Anonymkode: 06f65...826

Det skulle man tro. Men da har du glemt å tenke over hva jobbspesialisten forventer av deg. Prøv en enkel tilpasning til hans forventninger. "Jeg ser nå at jeg har gått litt for hardt ut." Da bekrefter du hans forventning. Så finner du et eller annet "lavt nok" mål du tror jobbspesialisten ser for seg som realistisk for deg, og legger det frem. Gi rom for at jobbspesialisten skal få gi sin vurdering (alle liker best å høre sin egen stemme og få bekreftet at de er dyktige i jobben sin). Sett deg ditt eget mål for hva du vil oppnå i neste samtale og få jobbspesialisten til å tro at det var han selv som kom med forslaget.

Du kan selvsagt fortsette å søke på alt du vil, uten at du trenger å fortelle om innsatsen din eller hvor motivert og ivrig du er. 

Jeg har alltid vært en rett frem, altfor ærlig og tydeligvis naiv sjel. Men langvarig "opphold" i nav har fått meg til å innse at det er mer effektivt å være som de forventer enn å si det som det er.

Anonymkode: 1d388...7ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skulle man tro. Men da har du glemt å tenke over hva jobbspesialisten forventer av deg. Prøv en enkel tilpasning til hans forventninger. "Jeg ser nå at jeg har gått litt for hardt ut." Da bekrefter du hans forventning. Så finner du et eller annet "lavt nok" mål du tror jobbspesialisten ser for seg som realistisk for deg, og legger det frem. Gi rom for at jobbspesialisten skal få gi sin vurdering (alle liker best å høre sin egen stemme og få bekreftet at de er dyktige i jobben sin). Sett deg ditt eget mål for hva du vil oppnå i neste samtale og få jobbspesialisten til å tro at det var han selv som kom med forslaget.

Du kan selvsagt fortsette å søke på alt du vil, uten at du trenger å fortelle om innsatsen din eller hvor motivert og ivrig du er. 

Jeg har alltid vært en rett frem, altfor ærlig og tydeligvis naiv sjel. Men langvarig "opphold" i nav har fått meg til å innse at det er mer effektivt å være som de forventer enn å si det som det er.

Anonymkode: 1d388...7ae

Det får kanskje bli løsningen. Det er helt uaktuelt for meg å roe ned jobbjakten kun for at jobbspesialisten skal føle seg bedre.  Det skulle vært han som var der for meg og ikke jeg som måtte være der for han. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg går også til en slik jeg. Det er ikke grenser for hvor "oppegående" "Ressurssterk" "Kreativ" og lignende egrep blir brukt. Det er nesten så det blir latterlig. Jeg sliter veldig psykisk og trenger klare rammer. Likevel presterer min spesialist seg på at det er tross alt bedre å søke enn å ikke søke. Selv om jeg ikke nødvendigvis har de rette kvalifikasjonene. Jeg skjønner jo at det ikke ligger an til jobb, men hun er fortsatt like positiv som før. Syns det blir latterlig.

Har også hørt den at det er lurt å ringe rundt og at NAV kan hjelpe til med diverse tilskudd. Hvem vil ansatte en gjøk som sier dette? Det er så latterlig at det blir teit.

For min del kommer det til å ende opp med ufør. Jeg må bare igjennom denne evigvarende runddansen først. Som jeg begynner å bli rimelig lei av.... Men kan ikke vise det til NAV.

Anonymkode: cc084...aaa

Leit å høre at du heller ikke blir sett. For meg er det helt uaktuelt å bli ufør selv om NAV virket å ønske å gjøre meg ufør. 

Håper ting ordner seg for oss begge. At du får det du vil og jeg får det jeg vil. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bare føler jeg at jobbspesialisten holder meg tilbake, men jeg føler han ser på meg som en taper. En som ikke kan noe mer enn å være arbeidsldeig og syk. En som kun ser sykdomshistorikken min og hullet på CVen og ikke hva jeg klarte før jeg ble syk og som i hvert fall ikke tror jeg kan klare å bli den jeg en gang var. 

Dette med sykdom er dobbelt straff. Først får man sykdommen og når man først har blitt frisk så må man prøve å vise resten av verden at man er frisk nok til å jobbe. Jobbene jeg hadde fått kastet etter meg har jeg nå mikroskopisk sjans på. Jeg må stå med lua i hånden og bare godta å bli behandlet som mindreverdig.

Håper dette marerittet snart er over og at jeg får meg jobb. Så får jeg vist at jeg er langt bedre enn på papiret. Jeg tror ikke jeg bare vil klare meg, jeg tror jeg vil blomstre. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som min strategi bærer frukter. Jeg søkte 25 stillinger forrige uke og har allerede blitt innkalt til 2 intervjuer denne uka og det har bare gått 2 arbeidsdager. Kanskje kommer det noen flere intervjuer i løpet av uka? Skjønner at jobbintervju ikke garanterer jobb så jeg fortsetter å søke. Målet er 30 søknader denne uka og 100 søknader i løpet av måneden.

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser ut som min strategi bærer frukter. Jeg søkte 25 stillinger forrige uke og har allerede blitt innkalt til 2 intervjuer denne uka og det har bare gått 2 arbeidsdager. Kanskje kommer det noen flere intervjuer i løpet av uka? Skjønner at jobbintervju ikke garanterer jobb så jeg fortsetter å søke. Målet er 30 søknader denne uka og 100 søknader i løpet av måneden.

TS

Anonymkode: 06f65...826

Så flott :) vær din egen jobbspesialist, tro på deg selv og vær din egen sjef, du trenger ikke folk til å bestemme hvor mange søknader du skriver i uken.

Anonymkode: e40b0...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så flott :) vær din egen jobbspesialist, tro på deg selv og vær din egen sjef, du trenger ikke folk til å bestemme hvor mange søknader du skriver i uken.

Anonymkode: e40b0...229

Takk! Tror det å være min egen jobbspesialist er best. Det er jo meg og ikke han som lider når jeg er arbeidsløs, og jeg tror ikke han vet noe mer enn meg. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir meg litt ekstra energi å vise at han tar feil, at jeg ikke er noe dårligere enn andre kun fordi jeg har slitt med psyken.  

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gir meg litt ekstra energi å vise at han tar feil, at jeg ikke er noe dårligere enn andre kun fordi jeg har slitt med psyken.  

TS

Anonymkode: 06f65...826

Ditt liv, du bestemmer.👏

Anonymkode: e40b0...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig jobbspesialist da, hull i cven trenger man jo egentlig ikke å ha. Jeg har egentlig et digert hull.. men har vinklet det positivt og lagt inn litt forskjellig som reiser, frivillig arbeid, fødselspermisjon, hobby og lignende. Ingen som har nevnt noe om hull i cv noen gang. Dette bør jo en spesialist vite.

Håper intervju gikk bra! :)

Anonymkode: cb758...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...