Gå til innhold

Noen med erfaring fra jobbspesialist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbspesialist siden jeg sliter psykisk og har vært langvarig utenfor arbeidslivet. Mitt største ønske er å komme i jobb. Dette har jeg fortalt både psykolen og jobbspesialisten. Psykologen skjønner meg. Men jobbspesialisten vet jeg ikke om forstår meg. Jeg har sagt at jeg ønsker å bli pushet for å komme meg i jobb. Jeg har lett for å gi opp og å prokrastinere. Jobbspesialisten sa: så bra, da skal jeg pusje deg. Men i praksis så virker det nesten som han holder meg tilbake fra å få jobb.  Om jeg tar meg sammen og skriver 12 jobbsøknader en uke i stedet for 5 så sier han: bra, men du kan ikke forvente å skrive like mange neste uka, du bør ha som mål å skrive 5. 

Og om jeg sier jeg tar hva som helst av jobb så sier han: men du må trives i jobben også, du kan ikke ta hva som helst, du har vel lyst til å trives i jobben? 

Selvsagt ønsker jeg å trives i jobben. Men jeg er villig til å gi alle jobber en sjanse. Man vet ikke om man mistrives før man har prøvd. Og jeg skjønner jo også at jobb ikke bare er morro. Man får jobetalt for å gjøre en arbeidsoppgave man ikke ville gjort gratis. 

 

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg når jeg sier til jobbspesialisten at alt jeg ønsker er jobb. Så sier hun at jeg bør lære å sette pris på friheten jeg har nå. Det virker nesten som om om jobbspesialisten kun er der for å hjelpe meg å sette pris på å være arbeisløs og at hun ikke har troen på at jeg kommer meg i jobb eller at jeg er sterk nok til å søke nok jobber. 

 

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en jobbspesialist av en litt annen type enn den du har fått, men hun var også opptatt av at jeg skulle trives da, så jeg tror nok det kanskje grunner i bakgrunnen med psykiske problemer og langvarig fravær fra arbeidslivet så skal første jobb være en høydare og ikke noe som skremmer en? 
 

Hun jeg hadde hadde derimot null antenner og på en jobb jeg søkte så ville hun sterkt at jeg skulle nevne at de kunne få dekket deler av lønnen min. Hun forstod jo ikke at dersom jeg la dette frem så ville jeg ikke vært aktuell for jobben (kortvarig lønnsdekning betyr lite for et mindre firma med solid økonomi som vil ja en solid arbeidstaker). For et større firma der prosessen med å evt. få inn en ny dersom jeg gikk på tryne så ville nok det kanskje vært mer vært et insentiv. 
 

uansett, masse lykke til! Det er så godt å komme seg ut i arbeidslivet igjen og føle at en bidrar. 

Anonymkode: a5176...607

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Det virker egentlig mer som jobbspesialisten ønsker at du ikke skal gape for mye over og flere av de tingene han eller hun sier er jo bra og sikkert ikke vondt ment. Bare at du ikke skal stresse så mye med det for det virker det kanskje litt som du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg hadde en jobbspesialist av en litt annen type enn den du har fått, men hun var også opptatt av at jeg skulle trives da, så jeg tror nok det kanskje grunner i bakgrunnen med psykiske problemer og langvarig fravær fra arbeidslivet så skal første jobb være en høydare og ikke noe som skremmer en? 

Anonymkode: a5176...607

Jeg skjønner tankegangen. Men jeg kan ikke velge og vrake i jobber og jeg vil heller prøve en kjip jobb enn å ikke prøve noen jobber. 

AprilRyan skrev (50 minutter siden):

Det virker egentlig mer som jobbspesialisten ønsker at du ikke skal gape for mye over og flere av de tingene han eller hun sier er jo bra og sikkert ikke vondt ment. Bare at du ikke skal stresse så mye med det for det virker det kanskje litt som du gjør.

Ja, det er sikkert godt ment. Men jeg tror jeg har mer ressurser enn jobbspesialisten tror. Jeg ønsker en som har tro på  meg, om du skjønner?

Ja, jeg stresser med jobb. Jeg går til jobbspesialist fordi psykologen mener jobb vil hjelpe meg psykisk. Gi meg litt mer verdighet. I tillegg sliter det på økonomien å være arbeidsløs.Det er også surt å aldri kunne være med på aktiviteter fordi jeg har dårlig råd. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun jeg hadde hadde derimot null antenner og på en jobb jeg søkte så ville hun sterkt at jeg skulle nevne at de kunne få dekket deler av lønnen min. 

Anonymkode: a5176...607

Min jobbspesialist ville hele tiden snakke med arbeidsgiverne jeg søkte jobb hos. Det kan jo slå begge veier. Kanskje kan han hjelpe meg å få jobb, kanskje skremmes arbeidsgiveren av å vite at jeg får jobb gjennom jobbspesialist. 

Anonymkode: e1da6...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har søkt men usikker på kompetansen

Anonymkode: c3b28...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skjønner tankegangen. Men jeg kan ikke velge og vrake i jobber og jeg vil heller prøve en kjip jobb enn å ikke prøve noen jobber. 

Ja, det er sikkert godt ment. Men jeg tror jeg har mer ressurser enn jobbspesialisten tror. Jeg ønsker en som har tro på  meg, om du skjønner?

Ja, jeg stresser med jobb. Jeg går til jobbspesialist fordi psykologen mener jobb vil hjelpe meg psykisk. Gi meg litt mer verdighet. I tillegg sliter det på økonomien å være arbeidsløs.Det er også surt å aldri kunne være med på aktiviteter fordi jeg har dårlig råd. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Ok, jeg skjønner hva du mener, men etter egen erfaring med jobbspesialist så virker det som de er litt sånn. Min var i tillegg nedlatende overfor meg, men der var jeg nok uheldig.

Joda, at det kan være positivt med jobb skjønner jeg, men jeg tror heller ikke at det å stresse med det vil være særlig positivt for psyken heller. Det trenger kanskje ikke å være drømmejobben, men en jobb der man kan trives over lengre tid vil kanskje være å foretrekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har jobbspesialist siden jeg sliter psykisk og har vært langvarig utenfor arbeidslivet. Mitt største ønske er å komme i jobb. Dette har jeg fortalt både psykolen og jobbspesialisten. Psykologen skjønner meg. Men jobbspesialisten vet jeg ikke om forstår meg. Jeg har sagt at jeg ønsker å bli pushet for å komme meg i jobb. Jeg har lett for å gi opp og å prokrastinere. Jobbspesialisten sa: så bra, da skal jeg pusje deg. Men i praksis så virker det nesten som han holder meg tilbake fra å få jobb.  Om jeg tar meg sammen og skriver 12 jobbsøknader en uke i stedet for 5 så sier han: bra, men du kan ikke forvente å skrive like mange neste uka, du bør ha som mål å skrive 5. 

Og om jeg sier jeg tar hva som helst av jobb så sier han: men du må trives i jobben også, du kan ikke ta hva som helst, du har vel lyst til å trives i jobben? 

Selvsagt ønsker jeg å trives i jobben. Men jeg er villig til å gi alle jobber en sjanse. Man vet ikke om man mistrives før man har prøvd. Og jeg skjønner jo også at jobb ikke bare er morro. Man får jobetalt for å gjøre en arbeidsoppgave man ikke ville gjort gratis. 

 

Anonymkode: 06f65...826

Meningen er å finne en jobb du kan stå i over tid. Ikke bare her og nå. Tar du det første og beste er det en sjans for at du havner tilbake i nav-systemet og må begynne på nytt. Det er visst ikke så lett å få komme til jobbspesialist. 

Du bør tenke kvalitet fremfor å ta hva som helst. Skriv gode søknader istedet for mange. Sikt deg inn på en jobb du vil like og samtidig klare å holde på over tid. Den skal matche evner, interesser og ferdigheter, samtidig som den skal kunne tilpasses helsa di. Tenk at jobben nå er å finne den ultimate jobben - for deg-. Å bare ta en jobb klarer du like godt selv. Nå har du mulighet til å få prøve litt forskjellige yrker over tid. Gjør deg nytte av det. Og vær klar på dine ønsker til jobbspesialisten. Men vær realistisk samtidig som du skal ha noen mål å strekke deg etter. 

Anonymkode: 1d388...7ae

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Meningen er å finne en jobb du kan stå i over tid. Ikke bare her og nå. Tar du det første og beste er det en sjans for at du havner tilbake i nav-systemet og må begynne på nytt. Det er visst ikke så lett å få komme til jobbspesialist. 

Anonymkode: 1d388...7ae

Jeg skjønner. Men om jeg ikke prøver jobben så vet ikke jeg om jeg trives. I tillegg vil litt arbeidserfaring gjøre det lettere å søke ny jobb om jeg ikke trives. Nå er CVen min nærmest blank og da vil ingen arbeidsgivere ha meg. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilRyan skrev (6 timer siden):

Ok, jeg skjønner hva du mener, men etter egen erfaring med jobbspesialist så virker det som de er litt sånn. Min var i tillegg nedlatende overfor meg, men der var jeg nok uheldig.

Hvordan var han nedlatende?

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan var han nedlatende?

TS

Anonymkode: 06f65...826

Jeg opplevde at hun var det, men det er bare min opplevelse. Nesten som hun pratet til meg som jeg var dum og ikke klarte noen ting og så var det noen ting hun sa som jeg opplevde som nedlatende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har jobbspesialist siden jeg sliter psykisk og har vært langvarig utenfor arbeidslivet. Mitt største ønske er å komme i jobb. Dette har jeg fortalt både psykolen og jobbspesialisten. Psykologen skjønner meg. Men jobbspesialisten vet jeg ikke om forstår meg. Jeg har sagt at jeg ønsker å bli pushet for å komme meg i jobb. Jeg har lett for å gi opp og å prokrastinere. Jobbspesialisten sa: så bra, da skal jeg pusje deg. Men i praksis så virker det nesten som han holder meg tilbake fra å få jobb.  Om jeg tar meg sammen og skriver 12 jobbsøknader en uke i stedet for 5 så sier han: bra, men du kan ikke forvente å skrive like mange neste uka, du bør ha som mål å skrive 5. 

Og om jeg sier jeg tar hva som helst av jobb så sier han: men du må trives i jobben også, du kan ikke ta hva som helst, du har vel lyst til å trives i jobben? 

Selvsagt ønsker jeg å trives i jobben. Men jeg er villig til å gi alle jobber en sjanse. Man vet ikke om man mistrives før man har prøvd. Og jeg skjønner jo også at jobb ikke bare er morro. Man får jobetalt for å gjøre en arbeidsoppgave man ikke ville gjort gratis. 

 

Anonymkode: 06f65...826

Halve meningen med å ha en jobbspesialist er at det er du som styrer saken, så skal hun være med som en støttespiller. Hvis du søker 12 jobber ei uke, er du kvalifisert til alle de jobbene? Jobbspesialisten bør sette deg i kontakt med arbeidsgivere, det skal være en del av jobben hennes. 

Hilsen tidligere Jobbspesialist

Anonymkode: e478f...a38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AprilRyan skrev (3 timer siden):

Jeg opplevde at hun var det, men det er bare min opplevelse. Nesten som hun pratet til meg som jeg var dum og ikke klarte noen ting og så var det noen ting hun sa som jeg opplevde som nedlatende.

Takk. Føler min jobbspesialist tror jeg er mer håpløs enn jeg selv tror jeg er. Ikke noe gøy. Han hjelper meg ikke med selvtilliten. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Halve meningen med å ha en jobbspesialist er at det er du som styrer saken, så skal hun være med som en støttespiller. Hvis du søker 12 jobber ei uke, er du kvalifisert til alle de jobbene? Jobbspesialisten bør sette deg i kontakt med arbeidsgivere, det skal være en del av jobben hennes. 

Hilsen tidligere Jobbspesialist

Anonymkode: e478f...a38

Jeg er kvalifisert til alle jobbene ja.  

Nei, jobbspesialissten har ikke satt meg i kontakt med arbeidsgivere. Nå har det riktignok "kun" gått et halvt år. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Halve meningen med å ha en jobbspesialist er at det er du som styrer saken, så skal hun være med som en støttespiller. Hvis du søker 12 jobber ei uke, er du kvalifisert til alle de jobbene? Jobbspesialisten bør sette deg i kontakt med arbeidsgivere, det skal være en del av jobben hennes. 

Hilsen tidligere Jobbspesialist

Anonymkode: e478f...a38

Hvordan setter jobbspesialisten meg i kontakt med arbeidsgivere? Og hva vil det si å "sette meg i kontakt" med arbeidsgivere?

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2022 den 14.39):

Men vær realistisk samtidig som du skal ha noen mål å strekke deg etter. 

Anonymkode: 1d388...7ae

Jeg føler jeg er det. Grunnen til at jeg ikke får jobbene er fordi jeg har stort hull på CVen, ikke fordi jeg går etter jobber jeg er ukvalifisert til.  Når jeg spør om hvorfor jeg ikke fikk jobben så er det allitd fordi det er andre som er bedre kvalifiserte enn meg ikke forid jeg ikke er kvalifisert til jobben.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan setter jobbspesialisten meg i kontakt med arbeidsgivere? Og hva vil det si å "sette meg i kontakt" med arbeidsgivere?

TS

Anonymkode: 06f65...826

Jeg føler også jeg er mer selvstendig enn jobbspesialisten tror. Om jeg ikke får en stillingen jeg ønsker så sender jeg mail til arbeidsgiveren og spør om det i nær fremdit vil bli lyst ut lignende stillinger. 

Og om jeg er usikker på om jeg er kvalifisert så sender jeg mail til arbeidsidsgiveren og spør om jeg er kvalifiser.

TS 

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg føler jeg er det. Grunnen til at jeg ikke får jobbene er fordi jeg har stort hull på CVen, ikke fordi jeg går etter jobber jeg er ukvalifisert til.  Når jeg spør om hvorfor jeg ikke fikk jobben så er det allitd fordi det er andre som er bedre kvalifiserte enn meg ikke forid jeg ikke er kvalifisert til jobben.

Jeg føler også jeg er mer selvstendig enn jobbspesialisten tror. Om jeg ikke får en stillingen jeg ønsker så sender jeg mail til arbeidsgiveren og spør om det i nær fremdit vil bli lyst ut lignende stillinger. 

Og om jeg er usikker på om jeg er kvalifisert så sender jeg mail til arbeidsidsgiveren og spør om jeg er kvalifiser.

TS 

Anonymkode: 06f65...826

Hvis det alltid er noen andre som er bedre kvalifisert og du mener du ikke får jobben fordi du har hull i CV en, så må du ha en ny strategi. Kan det være en idé å starte litt lavere..? Altså, at du søker jobber der du er _veldig godt_ kvalifisert, så godt at det vil være dumt av bedriftrn å takke nei, hvis du skjønner hva jeg mener? I søknaden kan det komme frem at du har noen års fravær fra arbeidslivet, men har mye å bidra med og nå ønsker å komme opp på hesten igjen. Din kompetanse må bli så fristende for bedriften at de tør å satse på deg, selv med hull i CV. Finn en konkurranse du stiller sterkt i, i stedet for en konkurranse der svakheten din blir veldig tydelig sammenlignet med konkurrentene. 

Jobbspesialistene prøver å være realistiske, men det kan være de trenger å overbevises om at du er så god (og attraktiv på markedet) som du selv mener du er. Eller det kan være at du trenger å bli mer realistisk på hvor attraktiv du faktisk er. Alle avslagene må du ta innover deg hva betyr.Det tar ikke fra deg at du kan mye, vil mye og er selvstendig. Du må bare bli bedre til å overbevise andre om at du har det som trengs. 

Min erfaring er at man skal ikke ha mange svakheter før man blir stempla som "håpløs" og en som ikke får det til. Ansatte i Nav (og andre som jobber med personer som har falt ut av arbeidslivet) ser ut til å misse det faktum at selv den smarteste, dyktigste og beste kollegaen kan bli syk. Ergo er det ikke noe feil med evnene dine, men det ser det ikke ut til at folk får med seg. De ser på feil og mangler, ikke ressurser. Det kan være tungt å stå i, men det er da du må dra nytte av ressursene dine og bevise hvor god du er. Sagt flåsete, du må være kvinne på jakt etter lederstilling i et mannsdominert, konservativt miljø. Du må gjøre det tre ganger så bra som "hvilken som helst" mannlig søker. 

Stå på! Ikke sutre over at "ingen forstår meg". Vis dem heller hva du kan og få dem til å forstå! Handlinger viser mer enn ord. 

Anonymkode: 1d388...7ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det alltid er noen andre som er bedre kvalifisert og du mener du ikke får jobben fordi du har hull i CV en, så må du ha en ny strategi. Kan det være en idé å starte litt lavere..? Altså, at du søker jobber der du er _veldig godt_ kvalifisert, så godt at det vil være dumt av bedriftrn å takke nei, hvis du skjønner hva jeg mener? I søknaden kan det komme frem at du har noen års fravær fra arbeidslivet, men har mye å bidra med og nå ønsker å komme opp på hesten igjen. Din kompetanse må bli så fristende for bedriften at de tør å satse på deg, selv med hull i CV. Finn en konkurranse du stiller sterkt i, i stedet for en konkurranse der svakheten din blir veldig tydelig sammenlignet med konkurrentene. 

Anonymkode: 1d388...7ae

Jeg kan ikke starte lavere enn jeg gjør. Det jeg prøvde å få frem i åpninginnlegget er at jeg er villig til å ta hvilken som helst jobb jeg er kvalifisert til. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stå på! Ikke sutre over at "ingen forstår meg". Vis dem heller hva du kan og få dem til å forstå! Handlinger viser mer enn ord. 

Anonymkode: 1d388...7ae

Jeg mener ikke at "Ingen forstår meg". Jeg mener at jobbspesialisten ikke forstår meg.  

At arbeidsgiverne er skeptiske til meg det forstår jeg godt. De ser jo kun CVen min. Men jobbspesialisten hadde jeg håpt skulle se noe mer. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Min erfaring er at man skal ikke ha mange svakheter før man blir stempla som "håpløs" og en som ikke får det til. Ansatte i Nav (og andre som jobber med personer som har falt ut av arbeidslivet) ser ut til å misse det faktum at selv den smarteste, dyktigste og beste kollegaen kan bli syk. Ergo er det ikke noe feil med evnene dine, men det ser det ikke ut til at folk får med seg. De ser på feil og mangler, ikke ressurser. Det kan være tungt å stå i, men det er da du må dra nytte av ressursene dine og bevise hvor god du er. Sagt flåsete, du må være kvinne på jakt etter lederstilling i et mannsdominert, konservativt miljø. Du må gjøre det tre ganger så bra som "hvilken som helst" mannlig søker. 

Anonymkode: 1d388...7ae

Det er det jeg også føler. Og det er ikke det at jeg ser på meg som spesielt smart eller spesielt dyktig. Jeg ser bare på meg som like dyktig som før jeg ble syk. Jeg føler at det er ingen grunn til at jeg ikke i dag skulle klare det jeg klarte før. 

Føler jeg bli sykeliggjort av NAV når de kun ser hvordan jeg er på papiret og ikke hvem jeg føler jeg egentlig er. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kan ikke starte lavere enn jeg gjør. Det jeg prøvde å få frem i åpninginnlegget er at jeg er villig til å ta hvilken som helst jobb jeg er kvalifisert til. 

Jeg mener ikke at "Ingen forstår meg". Jeg mener at jobbspesialisten ikke forstår meg.  

At arbeidsgiverne er skeptiske til meg det forstår jeg godt. De ser jo kun CVen min. Men jobbspesialisten hadde jeg håpt skulle se noe mer. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Når du sier det sånn, at du ikke kan starte lavere og at du tar hva som helst, da lurer jeg på hvordan du presenterer dette? 

La oss si at du er nyutdannet, men har ikke fått praktisert yrket ditt. Du har et stort hull i CV (uten "god" forklaring), og ønsker å søke full stilling på lik linje med andre. Du har ingen relevant erfaring å vise til, annet enn fullført utdanning. 

Som eksempel kan vi late som du har lærerutdanning. Du søker på alt du kommer over, 100% stilling, samme hvor det er og hvilken fagsammensetning. La oss si det er grei konkurranse om jobbene. Bare det at du ikke har arbeidserfaring (Ingen referanser å vise til), kanskje ikke har den riktige fagbakgrunnen skolen ønsker, og har et stort hull i CV gjør deg mindre attraktiv enn mange andre. Som lærer bør du ikke ha mye fravær eller være en man antar kan få mye fravær. Uten referanse får de ikke særlig inntrykk av hvordan du leder klassen, er som kollega osv. Da står og faller alt på fagkombinasjon. Den må passe, og den må passe bedre enn alle andre søkere, som i tillegg har referanser og "full" CV. De har i tillegg skrevet en søknad som forteller hvor motivert de er for akkurat _den_ stillingen, på _den_ skolen, og fortalt hva de mener gjør dem ekstra kvalifisert. 

Da faller "jeg tar hva som helst og har lite å tilby" nederst i bunken. 

Da kan en søknad på 50% stilling som barne- og ungdomsarbeider i SFO være et "lavere" alternativ. Har de leksehjelp der, forteller du om fagbakgrunn. Er det på en attraktiv skole, forteller du hvorfor du vil akkurat dit. Ikke skjul "feilene" dine, men fremhev det som er bra. Du kan kort skrive at du har vært borte fra arbeidslivet (uten større forklaring), og at en 50%- stilling vil passe deg perfekt nå som du er tilbake. Og har du noen som vil gå god for at du har godt lag med barn (På generelt grunnlag) kan det være at de kaller deg inn på intervju.

Så får neste steg være å få god kontakt med lærere og rektor på skolen slik at når du søker lærerstilling oppfatter de deg som en hyggelig person som kjenner barna, har bare fått positive tilbakemeldinger fra kolleger i Sfo, og ikke hatt fravær. 

Vet ikke om dette ga mening, men det er et forsøk på å forklare en strategi på hvordan du bør tenke. Husk at andres forventninger til deg er lave. Da blir de positivt overrasket når du kommer med noe bedre enn de forventet. Du må bare orke å stå i en periode fremover hvor du ikke får gjort det på din måte. 

Og, disse tingene gjelder for jobbspesialisten også. De skal være "forståelsesfulle" og "ikke stille for høye krav". Dette er litt misforstått. Å bli stilt for lave krav til undergraver personens ressurser og identitet. Det er ikke alltid problemet er at noen ikke klarer, men at man må finne gode veier for tilrettelegging som gjør at man får frem det beste hos klienten. Ikke bare finne noe som kan være overkommelig. Og _der_ mener jeg mange i nav - systemet feiler. 

Sett deg et langsiktig mål, og flere kortsiktige mål. Et kortsiktig mål bør være å overbevise jobbspesialisten om at du faktisk har de ressursene du hevder å ha. Da er "lavt nok mål for jobbspesialisten" og "gjennomføre aktivitet med glans" enkle punkter. Jeg tenker at en av årsakene til at man kan få jobbspesialist ganske lenge er at man må bruke noe av tiden på å overbevise jobbspesialisten om at du kan klare jobb. Så du kan like godt ha lave forventninger til jobbspesialisten i starten du også. 

Gi jobbspesialisten grunn til å stole på deg. Først da har de troen på deg. Selv om man burde forvente at de tror på deg fra første stund... 

Anonymkode: 1d388...7ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...