Gå til innhold

Noen med erfaring fra jobbspesialist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kult! Heier sånn på deg!

Anonymkode: 82622...c9f

Tusen takk!

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 2.20):

Var det du eller NAV som ville ha arbeidstrening. Min jobbspesialist sier han egentlig ikke ønsker at jeg skal ha arbeidspraksis fordi det er å jobbe gratis og det var jeg som pushet på for å få en praksisplass tidligere i sommer. Det var kun snakk om noen få uker. 

Holder nå på å avtale ny praksisplass hos en arbeidsgiver som jeg håper er seriøs. Denne ganger hos en arbeidsgiver hvor jeg får programmert. Om jeg ikke får fast jobb hos dem så får jeg for håpentligvis en referanse som kan fortelle at jeg har arbeidsvilje, fungerer sosialt og at jeg kan programmere.  Og så vil det gjøre det lettere å få jobb hos noen andre. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Fikk ikke jobb hos de jeg hadde praksisplass hos. Men har 2 jobbintervjuer denne uka. I tillegg har jeg skaffet meg 2 referanser fra praksisplassene. Så noe har jeg jo, selv om jeg ikke har fått jobb som jo er det som teller. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jobbintervju på mandag og tror det gikk ganske bra. Jobben krever høyere utdanning og har en viss relevans til utdannninen min, selv om jobben ikke krever at man er sivilingeniør eller har mastergrad. Blir fornøyd om jeg får jobben og tror nok jeg kan trives der selv om det ikke er drømmejobben eller en jobb jeg ser for meg å bli værende i ut karrieren. 

I morgen skal jeg på nytt jobbintervju. Her til en jobb som krever at man er sivilingeniør og hvor jeg får brukt noe av det jeg har lært gjennom studiene. Så hadde jeg fått velge mellom de to jobbene hadde jeg helt klart valgt denne. Selv om målet mitt først og fremst er å få jobb så er det endelige målet å få en jobb som krever at man er sivilingeniør. Både fordi jeg har utdannelsen, men også fordi jeg likte studiet svært godt og hele tiden følte at det var det jeg skulle jobbe som. Lønna er nok også en del bedre. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var på jobbintervju på mandag og tror det gikk ganske bra. Jobben krever høyere utdanning og har en viss relevans til utdannninen min, selv om jobben ikke krever at man er sivilingeniør eller har mastergrad. Blir fornøyd om jeg får jobben og tror nok jeg kan trives der selv om det ikke er drømmejobben eller en jobb jeg ser for meg å bli værende i ut karrieren. 

I morgen skal jeg på nytt jobbintervju. Her til en jobb som krever at man er sivilingeniør og hvor jeg får brukt noe av det jeg har lært gjennom studiene. Så hadde jeg fått velge mellom de to jobbene hadde jeg helt klart valgt denne. Selv om målet mitt først og fremst er å få jobb så er det endelige målet å få en jobb som krever at man er sivilingeniør. Både fordi jeg har utdannelsen, men også fordi jeg likte studiet svært godt og hele tiden følte at det var det jeg skulle jobbe som. Lønna er nok også en del bedre. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Edit: Her ble det omvendt. Skulle stått lite relevans til utdanningen min. Jobben var en jobb som kun krevde at man hadde bachelor i nærmest  "hva som helst" og arbeidsoppgavene krevde ikke at man hadde noe realfagsbakgrunn. Men det er fortsatt et pluss at jobben krevde høyere utdanning. Ikke bare pga arbeidsoppgavene, men også kollegene. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en tråd med mange negative erfaringer fra NAV og praksisplasser. Selv hadde jeg god erfaring. Og selv om jeg ikke synes jobbspesialisten min hjelper meg noe særlig med å få jobb så har han i hvert fall forståelse for at praksisplassene ikke bør vare lenge og jeg bør få lønn så raskt som mulig. Han er veldig klar på at jeg ikke skal brukes som gratis arbeidskraft og at om praksisplassen var av en viss varighet så burde jeg også får noe lønn selv om jeg ikke fikk full lønn. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på jobbintervju til jobb nummer 2 på onsdag. Det var jobben jeg hadde mest lyst på. Intervjuet gikk under middels. Jeg hadde misforstått litt intervjuformen så kom dårligere forberedt enn det jeg skulle vært. Veldig surt, for her kunne jeg gjort det veldig mye bedre enn jeg gjorde. Men nå har jeg i hvert fall hatt denne erfaringen og vet hva jeg bør forberede meg mer på om jeg får en lignende intervjuform i fremtiden. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom videre til andregangsintervju på jobb nummer 1, men ikke jobb nummer 2. Beste hadde selvsagt vært om det var omvendt, men jeg er selvsagt svært glad for at jeg får et andregangsintervju. Skal ha intervjuet i slutten av uka. 

Snakket med jobbspesialisten nylig og han mente faktisk at jeg burde slappe litt mer av og søke på færre jobber slik jeg ikke ble utslitt! Har så lyst til å få jobb slik jeg  får vist at jeg faktisk klarer å få jobb og at jeg ikke trenger hans hjelp. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink som står i dette her! Jeg er superimponert og heier sånn på deg!

Av nysgjerrighet, hva slags intervjuform var det? Hvordan vil du forberede deg neste gang?

Anonymkode: 82622...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er så flink som står i dette her! Jeg er superimponert og heier sånn på deg!

Av nysgjerrighet, hva slags intervjuform var det? Hvordan vil du forberede deg neste gang?

Anonymkode: 82622...c9f

Tusen takk!  Jobb nummer 2 hadde et case-intervju. Jeg hadde misforsått hva slags sjanger casen ville være i. Jeg trodde jeg ville få programmeringsspørsmål siden det programmering ville være en stor del av jobben. Men i stedet fikk jeg slike hjernetrimoppgaver av typen: Hvor mange golfballer får du plass inni en Boing 747?.  Dette er ment som spørsmål hvor jobbsøkeren selvsagt ikke vet svaret, det de vil teste er hvordan du ville resonnert deg frem til et svar.

Til en forberedelse så ville jeg løst et par slike hjernetrim-oppgaver for å drille inn hvordan man løser slike oppgave. Jeg ville repetert regnereglene og oveslagsregning slik at jeg raskt kunne gjort matten i hodet eller på papir, siden det ikke er lov å bruke kalkulator og man er under tidspress. Jeg vill øvd mer på presentasjonsferdighetene slik at jeg husker å forklare hele tankerekken min og alle antakelsene jeg gjorde slik at de som intervjuer klarer å føle hele prosessen min.  

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det er helt jævlig hvor mye du må slite for å få jobb som ingeniør + det at du kan programmering. 

Dette er et godt eksempel til alle tullingene som sier at "arb.markedet skriker etter arb.kraft". Nei, langt fra. Som flere har påpekt i andre tråder, arb.givere - eller rettere sagt - arbeidsKJØPERE, vil bare ha nærmest perfekte kandidater. 

Så vidt jeg har fått med meg, så har du hull i CV-en og et par andre små ting som du slet med? Og det viser at man sliter da selv som en programmeringskyndig ingeniør. 

Nå som inflasjonen i Norge og resten av EU / USA skal avløses av enten svært lav økonomisk vekst eller null vekst / resesjon fra og med neste år - 2023 -, så er det også slutt på den falske "skrikinga" arbeidskjøpere holdt på med så langt i år, så da kan dem sitte og diskriminere i enda større grad.

Hadde det vært svært lav vekst i Norge i år, så vedder jeg på at du ikke engang hadde kommet til intervju, for å si det brutalt som det er. 

Men man bør ikke være overrasket over å være diskriminert pga sykdom eller hull i CV-en. De samme arbeidskjøpere har null problem med å diskriminere nyutdannede ingeniører med minoritetsbakgrunn som er ellers 100% friske og uten hull i CV-en. 

Helt sykt å være vitne til hvor brutalt arbeidsmarkedet er blitt de siste 20+ årene. 

Anonymkode: 17aad...50d

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Synes at det er helt jævlig hvor mye du må slite for å få jobb som ingeniør + det at du kan programmering. 

Dette er et godt eksempel til alle tullingene som sier at "arb.markedet skriker etter arb.kraft". Nei, langt fra. Som flere har påpekt i andre tråder, arb.givere - eller rettere sagt - arbeidsKJØPERE, vil bare ha nærmest perfekte kandidater. 

Så vidt jeg har fått med meg, så har du hull i CV-en og et par andre små ting som du slet med? Og det viser at man sliter da selv som en programmeringskyndig ingeniør. 

Nå som inflasjonen i Norge og resten av EU / USA skal avløses av enten svært lav økonomisk vekst eller null vekst / resesjon fra og med neste år - 2023 -, så er det også slutt på den falske "skrikinga" arbeidskjøpere holdt på med så langt i år, så da kan dem sitte og diskriminere i enda større grad.

Hadde det vært svært lav vekst i Norge i år, så vedder jeg på at du ikke engang hadde kommet til intervju, for å si det brutalt som det er. 

Men man bør ikke være overrasket over å være diskriminert pga sykdom eller hull i CV-en. De samme arbeidskjøpere har null problem med å diskriminere nyutdannede ingeniører med minoritetsbakgrunn som er ellers 100% friske og uten hull i CV-en. 

Helt sykt å være vitne til hvor brutalt arbeidsmarkedet er blitt de siste 20+ årene. 

Anonymkode: 17aad...50d

Stemmer at jeg er utdannet sivilingeniør og kan litt programmering. Ja, det er hullet i CVen som gjør ting vanskelig for meg, jeg rimelig sikker på at jeg hadde greit fått relevant jobb om jeg ikke hadde hull. 

Samtidig vil jeg legge til at dette hullet hemmer meg dobbelt opp. På den ene siden så velger arbeidsgivere de med ferskest kompetanse. Det er vanskelig å være den best kvalifiserte søkeren når man har et stort hull på CVen. Jeg mangler relevant arbeidserfaring og en del arbeidsgivere krever også at man ble ferdig med utdanningen det året man søkte jobb om man skal ansettes som nyutdannet. Har spurt flere arbeidsivere om jeg kan søke på jobber som nyutdannet og får nei som svar. Det er utrolig surt.

Det andre går på meg som person og her er det jeg som er ansvarlig for problemet. I jobbintervjuer så skal man selge seg selv. Pga hullet i CVen, årsaken til hullet og konsekvensene av hullet så har jeg lav selvtillit og blir også ekstra nervøs i jobbintervjuene siden mye står på spill. Her må jeg bare jobbe mer med meg selv. For det er meg det går på. Men det er vanskeligere å stråle av selvtillit når man er i min posisjon enn om jeg allerede var i jobb søkte ny jobb med det som utgangspunkt. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at jeg ikke klandrer arbeidsgiverne for å velge andre kandidater over meg. Klart de velger den best kvalifiserte søkeren. Jeg skjønner godt at jeg sjeldent er den best kvalifiserte søkeren og jeg skjønner også at en arbeidsgiver som ansetter meg vil føle at han tar en sjanse og ikke kan vite hvordan ting vil funkere. At arbeidsgiveren er redd for at jeg skal ha høyt sykefravær eller lignende. 

Men jeg vet med meg selv at jeg hadde gjort en god jobb om jeg ble ansatt og jeg er svært lei meg for at jeg er i denne situasjonen og hvor vanskelig det er å komme ut a den. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Stemmer at jeg er utdannet sivilingeniør og kan litt programmering. Ja, det er hullet i CVen som gjør ting vanskelig for meg, jeg rimelig sikker på at jeg hadde greit fått relevant jobb om jeg ikke hadde hull. 

Samtidig vil jeg legge til at dette hullet hemmer meg dobbelt opp. På den ene siden så velger arbeidsgivere de med ferskest kompetanse. Det er vanskelig å være den best kvalifiserte søkeren når man har et stort hull på CVen. Jeg mangler relevant arbeidserfaring og en del arbeidsgivere krever også at man ble ferdig med utdanningen det året man søkte jobb om man skal ansettes som nyutdannet. Har spurt flere arbeidsivere om jeg kan søke på jobber som nyutdannet og får nei som svar. Det er utrolig surt.

Det andre går på meg som person og her er det jeg som er ansvarlig for problemet. I jobbintervjuer så skal man selge seg selv. Pga hullet i CVen, årsaken til hullet og konsekvensene av hullet så har jeg lav selvtillit og blir også ekstra nervøs i jobbintervjuene siden mye står på spill. Her må jeg bare jobbe mer med meg selv. For det er meg det går på. Men det er vanskeligere å stråle av selvtillit når man er i min posisjon enn om jeg allerede var i jobb søkte ny jobb med det som utgangspunkt. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Skjønner hvordan du har det! Jeg har klart å få meg jobb. Men jeg er høyest utdannet av alle og er vikar for de som er lavest utdannet på fagskole/vgs/assistentnivå. Det er beinhardt å opprettholde selvtillit når man bare får avslag og må forklare hullene igjen og igjen og igjen på intervju nr 100 når jeg er på det jeg egentlig er utdannet til. 

Anonymkode: e2c56...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skjønner hvordan du har det! Jeg har klart å få meg jobb. Men jeg er høyest utdannet av alle og er vikar for de som er lavest utdannet på fagskole/vgs/assistentnivå. Det er beinhardt å opprettholde selvtillit når man bare får avslag og må forklare hullene igjen og igjen og igjen på intervju nr 100 når jeg er på det jeg egentlig er utdannet til. 

Anonymkode: e2c56...50a

Nettopp det er beindhardt! 

Håper du får fast jobb og en stilling til det du egentlig er utdannet til. Kjenner meg veldig godt igjen i det å ha lyst på en jobb hvor man får brukt utdanningen sin. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2022 den 16.33):

Det er stort sett iskalde, høyre-orienterte troll som forsvarer arbeidsgivere, eller rettere sagt, arbeidsKJØPERE og gir de ansatte skylden for alt mulig. 

Hadde staten pålagt de private at de bedriftene i det private måtte også forholde seg til en kvote på 5% ansatte med hull i CV-en, så hadde de private bedriftene skreket som en stukket gris 😆 Og de hadde klaget på at staten pålegger dem dette. På samme måte som de viste motstand når staten ville ha 40% kvinneandel innenfor ulike selskap.

Poenget er at arbeidsKJØPERE gjør aldri noe for å være snille, og de reagerer bare når de blir tvunget til å måtte forholde seg spesifikt til en lov, juridisk sett. Med selv da, prøver de febrilsk å omgå loven, blant annet arbeidsmiljøloven. Men i det minste er loven der (AML), men når det gjelder å ansette folk med hull i CV-en eller folk som har andre "skavanker", så driver politikere og bare "oppfordrer" arbeidsKJØPERE for å være "rause".  

Så lenge vi har en politikk som kun "oppfordrer", så vil det fortsette å være tomme ord, da det er arbeids-KJØPERE som er i en maktposisjon. Altfor lenge, har politikere, spesielt fra høyresiden, gitt arbeidsKJØPERE makt til å gjøre hva de vil, og sile ut søkere hardere enn en "topp Instagram" dame.  

Slik situasjonen er nå, så har en fattig, ufør mann større sjanse på en Insta-babe enn det en mann eller kvinne har når det gjelder å få fast jobb med 10+ år CV-hull i den private sektoren.

Anonymkode: 17aad...50d

Ser du gir private mye tyn. Men synes ikke det offentlige er så mye bedre. Ja, de har i enkelte jobber egen kvote  hvor man kan bli innkalt om man har hull på CVen, er innvandrer eller har funksjonshemning. Men i det offentlige er de også mye mer firkanet. Man må ha akkurat det de sår etter i jobbannonsen. Jeg skjønner at det er for å unngå diskriminering. Men det at man er veldig firkantet på kravene i jobbannonsen gjør også at det kan være vanskelig for meg med hull i CVen. Står det at de vil ha arbeidserfaring så må man ha det. Står det at de vil ha en bestemt utdanning så må man ha det og det holder ikke å ha en lignende utdanning. 

I det private ser man også enkelte ganger at de med vilje har veldig runde krav i jobbannonsen slik at mange ulike profiler kan få jobben. 

Nå har ikke jeg fått jobb enda. Og jeg har skrevet enormt med søknader og vært på mange jobbintervjuer. Så jeg skal ikke si det er lett å få jobb hverken i det offentlige eller private. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser du gir private mye tyn. Men synes ikke det offentlige er så mye bedre. Ja, de har i enkelte jobber egen kvote  hvor man kan bli innkalt om man har hull på CVen, er innvandrer eller har funksjonshemning. Men i det offentlige er de også mye mer firkanet. Man må ha akkurat det de sår etter i jobbannonsen. Jeg skjønner at det er for å unngå diskriminering. Men det at man er veldig firkantet på kravene i jobbannonsen gjør også at det kan være vanskelig for meg med hull i CVen. Står det at de vil ha arbeidserfaring så må man ha det. Står det at de vil ha en bestemt utdanning så må man ha det og det holder ikke å ha en lignende utdanning. 

I det private ser man også enkelte ganger at de med vilje har veldig runde krav i jobbannonsen slik at mange ulike profiler kan få jobben. 

Nå har ikke jeg fått jobb enda. Og jeg har skrevet enormt med søknader og vært på mange jobbintervjuer. Så jeg skal ikke si det er lett å få jobb hverken i det offentlige eller private. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Stemmer det. I det offentlige er man nødt til å kalle inn en viss kvote med hull i CV, innvandringsbakgrunn, nedsatt funksjonsevne etc på intervju (såfremt de er kvalifisert), men de må ikke gi disse jobben. Man går fremdeles etter kvalifikasjonsprinsippet. Det er kun hvis søkeren i rullestol og søkeren uten rullestol er akkurat likt kvalifisert at man må velge den med rullestol - og i praksis klarer man jo alltid da å finne årsaker til at den som ikke bruker rullestol er bedre kvalifisert hvis man skulle ønske det. 
Og man er veldig bundet av det som står i utlysningen, man kan i utgangspunktet ikke gå utenom den. Så da spørs det hvor konkret/smal utlysningsteksten er. 

Anonymkode: a80fa...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stemmer det. I det offentlige er man nødt til å kalle inn en viss kvote med hull i CV, innvandringsbakgrunn, nedsatt funksjonsevne etc på intervju (såfremt de er kvalifisert), men de må ikke gi disse jobben. Man går fremdeles etter kvalifikasjonsprinsippet. Det er kun hvis søkeren i rullestol og søkeren uten rullestol er akkurat likt kvalifisert at man må velge den med rullestol - og i praksis klarer man jo alltid da å finne årsaker til at den som ikke bruker rullestol er bedre kvalifisert hvis man skulle ønske det. 
Og man er veldig bundet av det som står i utlysningen, man kan i utgangspunktet ikke gå utenom den. Så da spørs det hvor konkret/smal utlysningsteksten er. 

Anonymkode: a80fa...309

Nettopp! 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2022 den 23.38):

Det andre går på meg som person og her er det jeg som er ansvarlig for problemet. I jobbintervjuer så skal man selge seg selv. Pga hullet i CVen, årsaken til hullet og konsekvensene av hullet så har jeg lav selvtillit og blir også ekstra nervøs i jobbintervjuene siden mye står på spill. Her må jeg bare jobbe mer med meg selv. For det er meg det går på. Men det er vanskeligere å stråle av selvtillit når man er i min posisjon enn om jeg allerede var i jobb søkte ny jobb med det som utgangspunkt. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Vil legge til at jeg allerede før hullet i CVen var temmelig beskjeden. Jeg er ikke en som liker å skryte av meg selv eller en som er flink til å selge meg selv. I tillegg er jeg en som lett får jernteppe når jeg blir nervøs. Dette er noe jeg må bli bedre på men det er ikke lett.  

TS

Anonymkode: 06f65...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med andregangsintervjuet. Litt vanskeligere å si hvordan dette intervjuet gikk. Det var tre intervjuere. To av dem følte jeg jeg fikk kjemi med og at de ville ha meg, mens hun tredje som er hun som faktisk bestemmer virket mer lunken. Føler det kan gå begge veier. 

Fikk også innkallelse til intervju til en ny jobb neste uke. Dette er en jobb som er mer relevant til utdannelsen min, hvor man må være ingeniør.

Føler egentlig at jeg gjør det overraskende bra når det kommer til å få jobbintervjuer. Jobbspesialisten min hadde ikke trodd det skulle gå så bra som det gjør. Men det å komme videre til andregangsintervju og det å faktisk få jobben. Det har jeg slitt med. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med å få inn rundt 30 jobbsøknader denne uka. De siste ukene har jeg kun søkt på en håndfull stillinger per uke, men fokusert på de stillingene hvor jeg tror det er relativt høy sannsynlighet* for at jeg får jobbintervju. Denne uken fant jeg kun 1 slik jobb, men jeg kan ikke kun søke 1 jobb i uka.

*Baserer det både på utdanningen min og på erfaring fra hva slags stillinger jeg tidligere har fått intervju til. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...