Gå til innhold

Hvorfor bygges hus slik?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (6 timer siden):

Det er ingenting galt med min oppvaskmaskin. Men jeg sitter to meter fra den ...

Jeg må legge øret mitt helt inntil min og selv da må det være heeeelt stille rundt meg for at jeg skal høre at den går. Heldigvis har den et lite lys som lyser mot gulvet hvor jeg kan se hvor i programmet den er. Din hørtes bråkete ut. 

Anonymkode: b2c8d...bb6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (20 timer siden):

Fordi veldig mange som bygger hus i dag ønsker åpen kjøkkenløsning. Ikke så rart, da det utvilsomt er mest praktisk. Det eneste negative slik jeg ser det er at matlukt lettere sprer seg.

For oss som ikke liker så mye lyd og støy er det et mareritt når jeg må høre sport eller barne-tv mens jeg lager middag. 

Anonymkode: 893ac...879

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Grådige utbyggere og politisk vilje til at det skal være slik. Vår første leilighet var en 2-roms, 54 kvm og med innvendig bod + bod i kjeller i tillegg. 

Nå så jeg et nytt prospekt hvor 4-roms var 65 kvm! 

Anonymkode: 19a11...ceb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Huset i første link, synes det er helt forferdelig design utvendig. Vet tråden ikke handler om arkitektur. Men noe mer usjarmerende enn dette finner man ikke. Er glad i design og arkitektur, men det huset, off nei. Innvendig var det flott dog.

Anonymkode: 17b27...eb9

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 timer siden):

Det er ingenting galt med min oppvaskmaskin. Men jeg sitter to meter fra den ...

Og min hører du ikke selv om du står rett foran den. Man må legge handa på den for å merke om den går. Og lys på gulvet indikerer at den er ferdig. 

Anonymkode: 1639d...b82

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 13.58):

Er på en evig jakt etter nytt hus, men med de elendige planløsningene så finner vi aldri drømmehuset. 

Hvorfor er de fleste hus med en åpen stue/kjøkkenløsning? 

Og hvorfor i all verden nå soverommene spres rundt mellom to etasjer?? Kan det ikke være en egen etasje for soverom og bad, evnt loftstue og en etasje med separat kjøkken, stue, gang, gjestetoalett? 

Anonymkode: 45bdb...611

Livsløpsstandard, lite dørstokker og bad og soverom, eller mulighet for det, i hovedetasjen. 

Anonymkode: c59b3...881

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg angående åpen kjøkkenløsning. Jeg har aldri forstått hvorfor det er så populært. Jeg synes det er fantastisk å kunne la oppvasken stå på kjøkkenet uten å måtte se det når jeg slapper av i stua, eller kunne lukke døra og være i fred med litt baking eller at man kan slappe av i stua uten å høre matlaging, hakking, kjøkkenvifte eller oppvask som tas. Separat kjøkken er det beste! 

Når det gjelder soverom er jeg imidlertid uenig og mener det er mange gode grunner til å ha soverommene fordelt i huset. For de som har små barn er det nok praktisk å kunne ha alle barna i rom nær ens eget, men småbarnsperioden er kortvarig. Det kan være praktisk å ha en egen soveromsavdeling til større barn mens foreldrene kan få ha sitt soverom i fred et annet sted. Ungdom er som kjent ikke i seng spesielt tidlig og hvem vil vel høre på foreldrene ha sex vegg i vegg (eller enda verre, høre tenåringen sin ha sex vegg i vegg).  tillegg kan det fort være slik at man har ulik døgnrytme i familien. Gjesterommet kan også gjerne være et annet sted enn resten av soverommene. Greit at gjestene får litt fred og slipper å bruke samme bad som familien.

Anonymkode: b13b9...ac7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.4.2022 den 14.09):

Faktisk ikke, undersøkelser viser at folk flest IKKE vil ha åpne løsninger. Det var poppis for ti-tyve år siden, nå er det ikke det lengre. 

Anonymkode: 76c01...a7b

nåja, se på tegninger for nye moderne hus… det er rimelig få som har eget kjøkkenrom😅 så vil si det er moderne

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har åpen løsning og sitter maks 3 meter fra vaskemaskinen, og jeg hører den ikke når den går. Eneste gangen den er hørbar er når den piper 3 ganger når den er ferdig.

Anonymkode: 7b523...143

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg må legge øret mitt helt inntil min og selv da må det være heeeelt stille rundt meg for at jeg skal høre at den går. Heldigvis har den et lite lys som lyser mot gulvet hvor jeg kan se hvor i programmet den er. Din hørtes bråkete ut. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og min hører du ikke selv om du står rett foran den. Man må legge handa på den for å merke om den går. Og lys på gulvet indikerer at den er ferdig. 

Anonymkode: 1639d...b82

Så rart, tar ikke maskinene deres inn vann og pumper det ut igjen? Ingen tørking heller?

Skrevet

Hos oss er kjøkkenet sentralt plassert og med rette husets hjerte.  Fra spisebordet ser du som gjest direkte på kjøkkenet og kan følge alt som skjer der.  For oss er det praktisk med den korte avstanden når vi serverer.  Har vi mange gjester bruker vi kjøkkenøya som buffet. 
Til daglig spiser vi her, og når noen stikker innom for en kaffekopp, er det her vi sitter. Da barna var små gjorde de leksene her, tegnet osv.  Det gjorde at vi foreldre kunne gjøre ting på kjøkkenet, men samtidig være tilgjengelige.  

Fra kjøkken/spisestue er det åpent mot stuer på begge sider.  Det gir mulighet for å ha mange gjester samtidig.  I hverdagen er det kroker nok til å være for seg selv.  

"Det norske standardhuset" er tilpasset det man tror den norske standardfamilien trenger.  Som huskjøper eller -bygger bør man tenke nøye over hvordan akkurat du og dine bobehov er.  

Det er 30 år siden vi valgte vår åpne løsning på ett plan.  Da var det uvanlig, men for oss har det vært riktig :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg også hater åpen kjøkkenløsning, men halvåpen er ok. Det har jeg hatt i de to siste boliger, og liker at det er definerte ulike rom. Ikke et rom som er både stue og kjøkken. Jeg hadde ikke kjøpt bolig med helåpen løsning. Har kun sett et par leiligheter som har vært tiltalende tross det, og hundrevis jeg ikke hadde orket å bo i. Ikke fordi vi roter på kjøkkenet, men fordi jeg liker at stua er bare stue. Det er mitt rom for avslapning. Kjøkken anser jeg derimot som jobbrom. Så det er for å ha stua som rom til kun kos og avslapning jeg ikke vil ha åpen løsning. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Så rart, tar ikke maskinene deres inn vann og pumper det ut igjen? Ingen tørking heller?

Jeg er enig med alle de andre som har svart deg, oppvaskmaskinen lager jo veldig lite lyd! Det eneste jeg hører fra den en gang iblant er en lav og koselig "vannlyd", mistenker at den lyden kommer hvis jeg har satt inn noe som ikke står støtt, sånn at det flytter på seg/vugger mens vaskingen foregår. Oppvaskmaskinen min lager ikke noen pipelyd når den er ferdig, så jeg merker som regel ikke at den er ferdig, annet enn at jeg etter hvert ser at det står 0:00 i displayet.

Hvis oppvaskmaskinen din bråker mye ville jeg fått undersøkt det, eventuelt byttet den ut. En moderne oppvaskmaskin bør ha lydnivå på maks 40 db, da skal den ikke gi plagsom støy.

Anonymkode: 3cd19...2e9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Elsker åpen kjøkkenløsning. Jeg kjøpte et hus fra 1950 med kjøkken, stue og spisestue i tre rom. Jeg reiv ned veggene og fikk et stort L-formet rom i stedet for tre små. Har ikke angret ett sekund!

Anonymkode: 291fc...72f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har 70 talls hus og kjøkkenet var helt ubrukelig. Vi tegnet nytt men siden den opprinnelige innredningen var plassbygd fikk vi ikke noen nye kjøkken til å fungere, det ble rett og slett ikke funksjonelt. Vi har åpnet opp og har nå ett stort kjøkken men vi ser ikke oppvask og komfyr fra stuedelen. Oppvaskmaskinen er nermest lydløs. Hos oss var det eneste løsning og vi trives med det. Men, det som bygges av nye hus i dag er ikke noe for oss. Kjøkken på en vegg og sofa i motsatt ende, ingen bod så man må bruke ett av soverommene til oppbevaring av julepynt, redningsvester osv. Er ofte heller ikke plass til sko og jakker i gangen. Vi leter etter ett eldre hus med soverom, kjøkken, stue og bad på ett plan nå som ungene flytter ut.

Anonymkode: 5a7ce...98b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (7 timer siden):

Alt dette skjer helt lydløst. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er enig med alle de andre som har svart deg, oppvaskmaskinen lager jo veldig lite lyd! Det eneste jeg hører fra den en gang iblant er en lav og koselig "vannlyd", mistenker at den lyden kommer hvis jeg har satt inn noe som ikke står støtt, sånn at det flytter på seg/vugger mens vaskingen foregår. Oppvaskmaskinen min lager ikke noen pipelyd når den er ferdig, så jeg merker som regel ikke at den er ferdig, annet enn at jeg etter hvert ser at det står 0:00 i displayet.

Hvis oppvaskmaskinen din bråker mye ville jeg fått undersøkt det, eventuelt byttet den ut. En moderne oppvaskmaskin bør ha lydnivå på maks 40 db, da skal den ikke gi plagsom støy.

Anonymkode: 3cd19...2e9

Oppvaskmaskinen min er fra 2018 og er en Siemens maskin integrert i kjøkkenløsningen.

Den "lave og koselige vannlyden" du snakker om vet ikke hva jeg er. Jeg hører imidlertid både vanninntak og utpumping. Jeg har pipelyd når den er ferdig, den kan jeg slå av hvis jeg vil. Det er ikke pipelyden men vanninntaket og utpumpingen som bråker.

Denne maskinen er den mest stillegående jeg har hatt, det er likevel ikke 100 % stille slik jeg gjerne vil ha det når jeg sitter få meter unna og ser på TV.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (21 minutter siden):

Oppvaskmaskinen min er fra 2018 og er en Siemens maskin integrert i kjøkkenløsningen.

Den "lave og koselige vannlyden" du snakker om vet ikke hva jeg er. Jeg hører imidlertid både vanninntak og utpumping. Jeg har pipelyd når den er ferdig, den kan jeg slå av hvis jeg vil. Det er ikke pipelyden men vanninntaket og utpumpingen som bråker.

Denne maskinen er den mest stillegående jeg har hatt, det er likevel ikke 100 % stille slik jeg gjerne vil ha det når jeg sitter få meter unna og ser på TV.

Jeg er faktisk helt enig med deg, ingen oppvaskmaskiner er helt stillegående, det er helt umulig.

Jeg har en Asko oppvaskmaskin fra 2020, og den er veldig stille (42 db på det høyeste), men den er likevel ikke helt stillegående. 

Når du sitter 2 meter unna, vil selve vaskingen høres ut som om det sitter noen ved siden av deg og har en hviskende samtale.  Jeg forstår at det kan være irriterende.

Anonymkode: 2b4ed...c65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er faktisk helt enig med deg, ingen oppvaskmaskiner er helt stillegående, det er helt umulig.

Jeg har en Asko oppvaskmaskin fra 2020, og den er veldig stille (42 db på det høyeste), men den er likevel ikke helt stillegående. 

Når du sitter 2 meter unna, vil selve vaskingen høres ut som om det sitter noen ved siden av deg og har en hviskende samtale.  Jeg forstår at det kan være irriterende.

Anonymkode: 2b4ed...c65

Jeg må som sagt legge øret heeelt inntil og alle i rommet må være heeelt stille for at jeg skal høre min.  Selv da er det vanskelig å høre, lettere å se på timeren. Hører ikke vanninntak eller utpumping i det hele tatt. Eneste gangen vi kan høre noe fra den er hvis noe er stablet feil og slår oppi «den som går rundt i taket». 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg må som sagt legge øret heeelt inntil og alle i rommet må være heeelt stille for at jeg skal høre min.  Selv da er det vanskelig å høre, lettere å se på timeren. Hører ikke vanninntak eller utpumping i det hele tatt. Eneste gangen vi kan høre noe fra den er hvis noe er stablet feil og slår oppi «den som går rundt i taket». 

Men hva hvis du legger øret helt inntil og alle i rommet er helt stille? For det hadde vært greit for min situasjon hvis det var stille da.

Anonymkode: 93041...3c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men hva hvis du legger øret helt inntil og alle i rommet er helt stille? For det hadde vært greit for min situasjon hvis det var stille da.

Anonymkode: 93041...3c7

Selv da er jeg ofte usikker, og legger som regel hånden på for å kjenne om den er varm. Som sagt eneste gangen den kan lage en lyd jeg kan høre er hvis jeg har stablet feil. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...