Druid Skrevet 27. april 2022 #41 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): På 50.60-70 talet bygde de hus hvor det meste var plassert på eit plan m/ adskilte vegger, og mange boliger var m.a. innredet med dagligstue for å begrense oppvarmingem / strømforbruket. Anonymkode: 515fb...0d4 Det handler litt om at gamle hus var ræva isolert på alle sider. Bare bytte av panoramavinduene mine kuttet oppvarmingsbehovet, og jeg bruker av og til mindre strøm på 240 kvm hus, enn min far i leilighet. Den store utviklingen, er ønsket om livsløpstandard innen 70 kvm, og da blir det en utfordring uansett hvordan man ser det.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #42 Skrevet 27. april 2022 Druid skrev (3 minutter siden): Det handler litt om at gamle hus var ræva isolert på alle sider. Bare bytte av panoramavinduene mine kuttet oppvarmingsbehovet, og jeg bruker av og til mindre strøm på 240 kvm hus, enn min far i leilighet. Den store utviklingen, er ønsket om livsløpstandard innen 70 kvm, og da blir det en utfordring uansett hvordan man ser det. Det har du helt rett i at gamle hus var mangelfult isolerte ettersom det ikkje var så mye issolasjonsmatr. å velge mellom. Termopanvinduer kom ikkje før på slutten av 60 talet, men alle boliger var det m.a standard med alternativ oppvarmingskilde utenom strøm. (Olje / ved) Med varmepumpe ta det ikkje lange stunden å få opp tempraturen, og m/ adskilte rom kan folk oppholde seg skjermet for de som ønsker det. Personleg så skjønner eg ikkje poenget med at hele boligen skal holde 25 gr.+ Kan ikkje fordra å sove på eit oppvarmet soverom, og synes det er mest praktisk å varme opp de roma ein nytter. Mitt hus har innredet kjeller, og veldi praktisk sommertid når det er varme dager. Ellers synes eg det praktisk m/ adskilt kjøkken og stue , og kan få "skjerme for matlukta" Anonymkode: 515fb...0d4 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #43 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Det er fordi det handler mer om moter, og mindre om praktiske løysninger. På 50.60-70 talet bygde de hus hvor det meste var plassert på eit plan m/ adskilte vegger, og mange boliger var m.a. innredet med dagligstue for å begrense oppvarmingem / strømforbruket. Anonymkode: 515fb...0d4 Men i dag har vi jo fine ting som trelags vinduer, varmepumper, glava på loft, varme i gulv. Så jeg er ferdig med vindfang, små korridorer, og avlukk som kjøkken. Anonymkode: 1639d...b82 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #44 Skrevet 27. april 2022 Druid skrev (1 time siden): Det siste der trodde jeg ikke var lov i nye hus. Jeg hadde en kompis som hadde kjøkkenet i helt motsatt side på etasjen, og det fungerte i og for seg, men jeg trodde ikke det var lov å skille det på etasje. Å jo da, det er veldig vanlig. Her er et eksempel. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=209881657 Anonymkode: b2c8d...bb6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #45 Skrevet 27. april 2022 Drømmehuset har stort separat kjøkken med plass til et stort spisebord! De fleste stedene jeg har sett med separat kjøkken blir det så trangt. Matlaging og måltider er sosialt, da skal ikke den som lager mat måtte gjemme seg unna. alternativt foretrekker jeg l-forma åpen løsning, med stue og kjøkken i hver sin ende (slik at man ikke ser rotet på kjøkkenbenken fra sofaen) og en stor, fin spiseplass på midten Anonymkode: 2771e...596 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #46 Skrevet 27. april 2022 Vi har halvåpen kjøkkenløsning. Kjøkkenet er eget rom men med dobbel skyvedør som stort sett er åpen, men gull verdt å kunne lukke når man bråker med kjøkkenmaskin, oppvaskmaskin eller der er rotete 😂 Et vennepar som bygde hus nettopp, valgte slik løsning istedenfor åpen løsning. Da får man også noen vegger på sidene som kan brukes til å sette opp hyller eller møbler inntil. Anonymkode: 2d33d...ca1 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #47 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er på en evig jakt etter nytt hus, men med de elendige planløsningene så finner vi aldri drømmehuset. Hvorfor er de fleste hus med en åpen stue/kjøkkenløsning? Og hvorfor i all verden nå soverommene spres rundt mellom to etasjer?? Kan det ikke være en egen etasje for soverom og bad, evnt loftstue og en etasje med separat kjøkken, stue, gang, gjestetoalett? Anonymkode: 45bdb...611 Det stilles høyere krav til minst ett soverom og minst ett bad i første etasje. Dette er så man skal kunne fortsette å bo hjemme om man blir skadet, havner i rullestol eller gammel og ikke kan gå i trapper. Du kan selvfølgelig omgå det ved å feks bygge selv. Anonymkode: c2dcc...5bd
Druid Skrevet 27. april 2022 #48 Skrevet 27. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Å jo da, det er veldig vanlig. Her er et eksempel. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=209881657 Anonymkode: b2c8d...bb6 Dette her tror jeg er mindre nytt enn de legger til grunn i salgsoppgaven: dette er rehabilitering fra bunn og opp med mål om vertikaldelte seksjoner. Hadde dette vært reelt nytt, hadde dette vært bedre planløsning. (Med denne typen rehabilitering, kan du gi beng i TEK?? , samtidig som du kan selge det som «nytt») Endret 27. april 2022 av Druid
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #49 Skrevet 27. april 2022 Druid skrev (7 minutter siden): Dette her tror jeg er mindre nytt enn de legger til grunn i salgsoppgaven: dette er rehabilitering fra bunn og opp med mål om vertikaldelte seksjoner. Hadde dette vært reelt nytt, hadde dette vært bedre planløsning. (Med denne typen rehabilitering, kan du gi beng i TEK?? , samtidig som du kan selge det som «nytt») Nei, det er nybygg, ikke rehabilitering. Her er et annet eksempel, dette bygges as we speak. https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=221677115 Anonymkode: b2c8d...bb6
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #50 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror jeg ville sett etter hus bygget i skråning. Sånne hus har ofte kjøkken, stue, WC og entré på gateplan, og så soverom i etasjen over, pluss soverom, kjellerstue, vaskerom i underetasjen. Anonymkode: df355...a32 Nå som du nevner det, er faktisk de fleste husene jeg har vært i, som har vært bygd i skråning, sånn. Hvorfor er det slik? Pussig... Anonymkode: fffc1...44f
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #51 Skrevet 27. april 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Er på en evig jakt etter nytt hus, men med de elendige planløsningene så finner vi aldri drømmehuset. Hvorfor er de fleste hus med en åpen stue/kjøkkenløsning? Og hvorfor i all verden nå soverommene spres rundt mellom to etasjer?? Kan det ikke være en egen etasje for soverom og bad, evnt loftstue og en etasje med separat kjøkken, stue, gang, gjestetoalett? Anonymkode: 45bdb...611 Jeg tipper det er fordi man skal være rullestol vennlig også. Helt forbanna håpløst Anonymkode: 78629...8c7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #52 Skrevet 27. april 2022 Det er kjempefint med åpent kjøkken, hvis kjøkkenet bare er til pynt. Anonymkode: 7872d...859 1
Misanthropis Skrevet 27. april 2022 #53 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er på en evig jakt etter nytt hus, men med de elendige planløsningene så finner vi aldri drømmehuset. Hvorfor er de fleste hus med en åpen stue/kjøkkenløsning? Og hvorfor i all verden nå soverommene spres rundt mellom to etasjer?? Kan det ikke være en egen etasje for soverom og bad, evnt loftstue og en etasje med separat kjøkken, stue, gang, gjestetoalett? Anonymkode: 45bdb...611 Enig ang kjøkken. Det må være stort nok til jobb og bespisning av storfamilien. Og kunne lukke døra. men jeg vil ikke ha soverommene samlet. jeg vil ha ungene på eget plan, og kunne gå på badet på natt/ morgen uten at de og deres besøk er rett utafor, og vi kan snakke eller ha sex uten at det annonseres. Og ennå viktigere; de kan herje leke se på tv og kose seg nede. 1
Druid Skrevet 27. april 2022 #54 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det er nybygg, ikke rehabilitering. Her er et annet eksempel, dette bygges as we speak. https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=221677115 Anonymkode: b2c8d...bb6 Ekstremt rare konstruksjoner!!! Og dette er bygd på en ny tomt og har ingen grunnmur fra før? Bare kjøkkenet i opplegg, er av typen : «er du full, eller er det bare et drypp?» (Jada, L-kjøkken virker bra, men i denne settingen, hadde man tatt seg plassen til kjøkkenøy, for å samle ting. Kjøkken -arbeid skal ikke ende med maraton!!!
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #55 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når du skriver "nytt hus" så mener du et hus som er nybygd og ikke bare nytt for deg? For jeg er enig med de som påpeker at alle eldre hus har jo separat kjøkken, med mindre de er ombygd i ettertid? Så du finner jo det du leter etter om du bare velger et eldre hus som ikke er pussa opp på en stund? Hilsen en som også er for å holde stue og kjøkken adskilt! Anonymkode: cdd7e...5f5 Nytt hus for oss, ikke bokstavelig talt. Vi har sett på eldre hus, men der er det oftest svært mye opppussing som må til. Med de nye reglene om å opplyse om husets stand ser man at det er store kostnader å kjøpe eldre hus selv om de skulle sett relativt nyoppusset ut. Vinduer og dører må skiftes, radonsperre, elektrisk anlegg etc... Det er ting man ikke ser men som er ekstremt dyre og skjulte kostnader. De eldre husene som har alt inntakt og er modernisert innvendig koster langt over den prisen vi kan betale. Anonymkode: 45bdb...611
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #56 Skrevet 27. april 2022 Druid skrev (7 minutter siden): Ekstremt rare konstruksjoner!!! Og dette er bygd på en ny tomt og har ingen grunnmur fra før? Bare kjøkkenet i opplegg, er av typen : «er du full, eller er det bare et drypp?» (Jada, L-kjøkken virker bra, men i denne settingen, hadde man tatt seg plassen til kjøkkenøy, for å samle ting. Kjøkken -arbeid skal ikke ende med maraton!!! Heeelt nytt! Masse eksempler på det: https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=256147106&is_new_property=true&location=0.20061&property_type=1&property_type=2&sort=PUBLISHED_DESC https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=254333064&is_new_property=true&location=0.20061&property_type=1&property_type=2&sort=PUBLISHED_DESC Dette er helt vanlig og en stor besparelse for utbygger som trenger en mye mindre grunnflate. Anonymkode: b2c8d...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #57 Skrevet 27. april 2022 Vårt hus har tre etasjer. To sov+bad 1 etg, stue med åpen løsning 2 etg og 3 sov+bad i 3 etg. Jeg elsker at vi har en etasje mellom oss og tenåringene! Huset vi bodde i før hadde tre soverom på rad og rekke i 1 etg. Null privatliv. Når vi har overnattingsgjester tar de 1 etg ov vi flytter opp i 3, så slipper vi bruke samme bad også. Åpen løsning er også sosialt og fint, men vi shiner kjøkkenet litt etter matlaging og vasker opp med en gang. Har nok litt å si. Anonymkode: 144b4...a5e
Druid Skrevet 27. april 2022 #58 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Heeelt nytt! Masse eksempler på det: 18 fuckins mill! For det der? (Note To Self: Oslo området er off the table! Selv for meg, som vil dit) (Holy shit for crappy design) Du har min fulle sympati. Lykke til i jakten på en bolig designet av arkitekter… 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #59 Skrevet 27. april 2022 Druid skrev (4 minutter siden): 18 fuckins mill! For det der? (Note To Self: Oslo området er off the table! Selv for meg, som vil dit) (Holy shit for crappy design) Du har min fulle sympati. Lykke til i jakten på en bolig designet av arkitekter… https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=256170600 Her er til nesten 19 mill, de har klemt inn en bitteliten sofa og kalt det stue/kjøkken på bildene, men i realiteten vil jeg si at dette huset ikke har noen egentlig stue, de har en bitteliten loftstue og et underjordisk mørkt «kinorom». Anonymkode: b2c8d...bb6
PetterKanin Skrevet 27. april 2022 #60 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=256170600 Her er til nesten 19 mill, de har klemt inn en bitteliten sofa og kalt det stue/kjøkken på bildene, men i realiteten vil jeg si at dette huset ikke har noen egentlig stue, de har en bitteliten loftstue og et underjordisk mørkt «kinorom». Anonymkode: b2c8d...bb6 19 millioner og fortsatt søyler midt i stua ... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå