Gå til innhold

Hvorfor bygges hus slik?

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åpen løsning er mye finere og utnytter plassen godt, aldri møtt noen som vil ha adskilt kjøkken. Vi var på visninger på mange oppussingsobjekt fra 50 og 60-tallet, og til og med de har åpen løsning. Du får sette opp en lettvegg mellom stue og kjøkken. 

Anonymkode: cf1f7...044

Jeg melder meg herved som en som haaaaater åpen kjøkkenløsning.

Og bare sånn for å "toppa heile dritten": Stue og kjøkken i kombo - soverom med inngang fra stuen, og badet i en gang. Sånn at når du legger deg har du valget mellom full utstilling eller å trekke for alle husets gardiner. Og så vinner de priser ... De skulle hatt i ræven.

... og ja: Takk til Tek17 - nå er det lov å selge disse boligene uten innvendig bod og man kan da levere et makkverk av en kjellerbod med gittervegger og dermed ikke mulig å ha alarm på (heller ikke dekning).

Når jeg nå har jaktet på ny bolig har jeg vært veldig bevist på å få noen av disse kravene innfridd. Men det finnes ikke nye boliger i min prisklasse med separat kjøkken.

Prøv å se på TV mens oppvaskmaskinen durer - noen den jo må fra tid til annen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi veldig mange som bygger hus i dag ønsker åpen kjøkkenløsning. Ikke så rart, da det utvilsomt er mest praktisk. Det eneste negative slik jeg ser det er at matlukt lettere sprer seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Blondie65 said:

Jeg melder meg herved som en som haaaaater åpen kjøkkenløsning.

Og bare sånn for å "toppa heile dritten": Stue og kjøkken i kombo - soverom med inngang fra stuen, og badet i en gang. Sånn at når du legger deg har du valget mellom full utstilling eller å trekke for alle husets gardiner. Og så vinner de priser ... De skulle hatt i ræven.

... og ja: Takk til Tek17 - nå er det lov å selge disse boligene uten innvendig bod og man kan da levere et makkverk av en kjellerbod med gittervegger og dermed ikke mulig å ha alarm på (heller ikke dekning).

Når jeg nå har jaktet på ny bolig har jeg vært veldig bevist på å få noen av disse kravene innfridd. Men det finnes ikke nye boliger i min prisklasse med separat kjøkken.

Du beskrev nettopp den siste leiligheten vi bodde i! Er så glad å kunne slippe dette nå. Enebolig på ett plan, alle soverom + bad i en lang gang og adskilt kjøkken/stue. Måtte ut på bygda for å finne det da.

Anonymkode: 261e7...55b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Illuminatum skrev (3 timer siden):

Hvilke undersøkelser?

Tror du entreprenører bygger noe kundene ikke vil ha? Da vil de jo ikke få solgt.

Hvis alt er dritt, må du kjøpe det som er minst dritt.

Universell utforming har lagt noen føringer på romløsninger, og livsløpstandard krever vel et soverom i samme etasje som bo-rommene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er på leilighetsjakt nå, og et av kriteriene er nettopp stue og kjøkken separat - mest mulig det iallfall. Skal ikke være enkelt å finne det alså! 

Anonymkode: 7b90a...cdb

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i leilighet nå hvor veggen til kjøkkenet ble fjernet. Vi har dermed åpen planløsning i stua, men kjøkkenet er i en egen krok. Fordelen er at vi får gjennomgående lys, men ulempen er selvsagt at vi hører oppvaskmaskin og vifta veldig godt. Hadde vi pusset opp kjøkkenet ville vi nok prioritert vifter og oppvaskmaskin med lavt lydnivå. Det er overlevbart i en leilighet, men i et hus ville jeg ikke hatt det.

I hus vil jeg gjerne ha et adskilt kjøkken med dør og god plass til spisebord. Så kan man ha sofa og en lenestol-del i stua. Da kan gjestene sitte i stua mens man rydder kjøkkenet etter middagen f. eks.

Anonymkode: af505...4b9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

50 tallet ringte og ba om å se på hus fra 30-40 tallet 

Anonymkode: 93041...3c7

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (15 minutter siden):

Da ville jeg bestilt service, eller byttet.

Må stille meg foran og høre godt etter for å høre noe lyd... 

Anonymkode: 1639d...b82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åpen løsning er mye finere og utnytter plassen godt, aldri møtt noen som vil ha adskilt kjøkken. Vi var på visninger på mange oppussingsobjekt fra 50 og 60-tallet, og til og med de har åpen løsning. Du får sette opp en lettvegg mellom stue og kjøkken. 

«Aldri»?

Anonymkode: 1f2bb...97c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Åpen kjøkkenløsning synes jeg er en uting. Irriterende når en lager mat og har viften på, og noen andre skal se fjernsyn.... Hater å ikke kunne sitte i stuen for meg selv, men HELE tiden måtte være sosial... Greit hvis man er alene, men som familie? Nope, ikke for meg. 

Jeg liker også best å ha soverommene samlet. Tenker på brannsikkerhet og det blir "ryddigere" i mitt hode. Planløsningen er alfa omega! 

Anonymkode: 1f2bb...97c

Enig med deg! 

Anonymkode: 4162f...fa8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hus med separat kjøkken har ofte bídet.

Det er 2 av kriteriene når jeg kjøper hus 

Anonymkode: 93041...3c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du skriver "nytt hus" så mener du et hus som er nybygd og ikke bare nytt for deg? For jeg er enig med de som påpeker at alle eldre hus har jo separat kjøkken, med mindre de er ombygd i ettertid? Så du finner jo det du leter etter om du bare velger et eldre hus som ikke er pussa opp på en stund?

Hilsen en som også er for å holde stue og kjøkken adskilt!

Anonymkode: cdd7e...5f5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi elsker åpen stue og kjøkken løsning. Det er perfekt med små barn, men da har vi et stort rom på 70 kvm, så vi sitter ikke med kjøkkenet i fanget. 

det jeg syntes er HELT krise av nyere planløsninger er stue og kjøkken i hver sin etasje. 

Anonymkode: b2c8d...bb6

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
PetterKanin skrev (9 minutter siden):

Fordi veldig mange som bygger hus i dag ønsker åpen kjøkkenløsning. Ikke så rart, da det utvilsomt er mest praktisk. Det eneste negative slik jeg ser det er at matlukt lettere sprer seg.

Jeg ser ikke noe praktisk i det i det hele tatt. Men vi har litt besøk.

Jeg hadde ikke vært komfortabel med å invitere såpass på middag og fest, om jeg hele tiden måtte rydde av kjøkkenet under tiden.

Og når vi var i jobb, var det det rommet som ble holdt i komfort temperatur.
Matos, og generelt kjøkkenrot, bare for å sikre det er funksjonelt,  koster en del å bli kvitt.

Jeg har åpen løsning på hyttene, men selv leiligheten i London har eget kjøkken ( og det er LITE). 
Som alle andre pensjonister, ser vi på leilighet, men det er ikke fristende å gå over til åpen kjøkken. For øyeblikket har vi ikke sett noe vi liker. ( jeg tror vi må opp i 120-140 kvm, og det er ikke så mange av)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har eget rom til kjøkkenet. Elsker det! Når jeg skal flytte herfra så er det noe jeg ser etter. Ønsker ikke å ha åpen løsning kjøkken/stue. Fryktelig upraktisk! Deilig å kunne holde på på kjøkkenet helt alene. Og lukke døra til kjøkkenet når ungene skal kokkelere alene, så slipper jeg bråket. Har stue, kjøkken og disponibelt rom (som jeg har gjort til soverom i andre etasje. Og soveromx3, vaskerom, bad og bod i første etasje. Også nydelig å ha eget vaskerom og ikke kombinert med badet. Har også fullt innredet kjeller. 

Eneste jeg ville gjort om var å bytte om på første og andre etasje, så soverommene var i andre etasje. Syns det er mer naturlig.

Anonymkode: da202...ebd

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har eget rom til kjøkkenet. Elsker det! Når jeg skal flytte herfra så er det noe jeg ser etter. Ønsker ikke å ha åpen løsning kjøkken/stue. Fryktelig upraktisk! Deilig å kunne holde på på kjøkkenet helt alene. Og lukke døra til kjøkkenet når ungene skal kokkelere alene, så slipper jeg bråket. Har stue, kjøkken og disponibelt rom (som jeg har gjort til soverom i andre etasje. Og soveromx3, vaskerom, bad og bod i første etasje. Også nydelig å ha eget vaskerom og ikke kombinert med badet. Har også fullt innredet kjeller. 

Eneste jeg ville gjort om var å bytte om på første og andre etasje, så soverommene var i andre etasje. Syns det er mer lohisk.

Endret siste ordet. Logisk var, vel, mer logisk i denne sammenheng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Før tenkte jeg ikke på det, men nå som har hatt en invalidiserende sykdom ganske lenge er livsløpstandard viktigste kriterie.

Eller; ett soverom i etasje med kjøkken og stue - og det MÅ være bad der. 

Anonymkode: de394...24a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldig meg - jeg synes åpen løsning (md litt størrelse på rommet blir det likevel ikke tvn rett ved siden av oppvaskmaskinen) og spredte soverom (litt mer privatliv) er helt ideelt! 

Anonymkode: ac4d4...169

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

det jeg syntes er HELT krise av nyere planløsninger er stue og kjøkken i hver sin etasje. 

Anonymkode: b2c8d...bb6

Det siste der trodde jeg ikke var lov i nye hus.

Jeg hadde en kompis som hadde kjøkkenet i helt motsatt side på etasjen, og det fungerte i og for seg, men jeg trodde ikke det var lov å skille det på etasje. 

AnonymBruker
Skrevet

Er på en evig jakt etter nytt hus, men med de elendige planløsningene så finner vi aldri drømmehuset. 

Hvorfor er de fleste hus med en åpen stue/kjøkkenløsning? 

Og hvorfor i all verden nå soverommene spres rundt mellom to etasjer?? Kan det ikke være en egen etasje for soverom og bad, evnt loftstue og en etasje med separat kjøkken, stue, gang, gjestetoalett? 

Anonymkode: 45bdb...611

Det er fordi det handler mer om moter, og mindre  om praktiske løysninger.

Bare vent til strømprisene fyker ytterligere i veret til vinteren, og mange etterhvert  får skyhøge strømregninger. Det er idag "flisa av skulebenken" som har tegnet de fleste nye hus idag m/ pult-tak, og himlinger til mønesvilen.  Nordmenn er utskjemt når det gjeld strømpriser, men dette vi endre seg drastisk når Russland stenger gassrørledninger, og om ikkje lenge havner noem missiler i gassrørledningene. 

På 50.60-70 talet bygde de hus hvor det meste var plassert på eit plan m/ adskilte vegger, og mange boliger var m.a. innredet med dagligstue for å begrense oppvarmingem / strømforbruket. 

Anonymkode: 515fb...0d4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...