Gå til innhold

Kunne du datet en med HIV/Aids?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 23.00):

Du hadde ikke trengt å vurdere det på den måten hvis du taktisk så mennesket og ikke bare sykdommen og hva enn du har bestemt deg for å mene om det. Jeg synes det vitner om veldig trangt og dømmende syn. Jeg ville ikke datet en som tenker slik om andre mennesker som det du gjør, det for meg er verre enn noen kjønnssykdom noen måtte ha. 

Anonymkode: f03d8...1c3

Det er ikke dømmende å ikke ville date en med kjønnsykdommer. Er du helt på viddene !!! Klart man ønsker det beste for seg selv og velge bort en medt et utsvevende sex liv er for å beskytte seg selv og velge en frisk og sunn partner.

Anonymkode: 34919...690

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Må man ikke ta keisersnitt dersom man har aktivt utbrudd når skal føde?

Anonymkode: 8c646...203

Kun hvis den gravide får førstegangsutbrudd sent i graviditeten. Hvis man har hatt det i kroppen lenge, er det veldig liten sjans for at barnet blir smittet.

Anonymkode: 1c38d...da2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 12.54):

Herpes er svært vanlig. Trolig smittes over 80 % av alle i Norge i løpet av livet med et av de to herpesvirusene. De fleste som er smittet får aldri utbrudd med sår. Noen får utbrudd én gang i livet, mens andre kan få utbrudd flere ganger.

så da er det ikke så mange igjen å date. Og mange er smittet av herpes uten å vite det. 

Anonymkode: 3662d...959

Hvis du har hatt hånd-fot-og munnsyke som barn (noe som er svært vanlig blant små barn), så har du et herpesvirus i kroppen. Det er nemlig en variant av herpes. Herpes simplex 1 er jo svært utbredt, men mange tror jo de bare har et munnsår. 

Så jeg er enig med deg i at det er rart at noen sier de kan være sammen med noen med HIV, men ikke herpes. Selv ville jeg ikke vært sammen med noen med HIV/AIDS.

Anonymkode: cc83a...254

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ville ikke vært sammen med en med HIV. Hadde heller ikke ønsket en partner med hepatitt. 

Anonymkode: 7854a...21d

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (17 timer siden):

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26401558/ Herpes øker risikoen for demenssykdom som igjen fører til død. Man kan leve fint med hiv så lenge man får medisiner og ikke vil trenge immundempende behandling. Det er altså farligere å få herpes enn hiv.

Dette stemmer selvfølgelig ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, ville ikke vært sammen med en med HIV. Hadde heller ikke ønsket en partner med hepatitt. 

Hepatitt kan man jo bli frisk av 

Anonymkode: 5f598...b24

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke dømmende å ikke ville date en med kjønnsykdommer. Er du helt på viddene !!! Klart man ønsker det beste for seg selv og velge bort en medt et utsvevende sex liv er for å beskytte seg selv og velge en frisk og sunn partner.

enig med deg i noe her men kjønnsdykdommer er ikke synonymt med utsvenende sexliv nødvendigvis

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kun hvis den gravide får førstegangsutbrudd sent i graviditeten. Hvis man har hatt det i kroppen lenge, er det veldig liten sjans for at barnet blir smittet.

nå mener vel vedkommende hvis det er utbrudd akkurat når fødselen starter

AnonymBruker
Skrevet
Miranda Bailey skrev (På 18.3.2022 den 21.28):

HIV er ikke smittsomt dersom vedkommende går på medisiner, og gjennomsnittsalderen i Norge er rundt 80 år. Så det ville nok vært relativt problemfritt for min del. Aids er jeg litt usikker på. Jeg tror jeg hadde prøvd å unngått det. 

når personen har utviklet aida, så dør de jo ikke om ikke altfor lenge....er vel ikke mange som driver og dater mens de har aids uansett.

Anonymkode: 5eb3b...218

• Liker 1
Skrevet
Kipling skrev (18 timer siden):

Mhmm... og hvilken prosent av HIV-positive gjelder dette for?

kan og gjelde helsepersonell som har vært uheldig å stikke seg på en nål etter en sprøyte som er gitt en hiv positiv... Sikkert ikke kjempeutbredt det heller.. men tipper folk som har vært utsatt for utroskap, at det ikke er rent sjeldent de kan ha fått hiv pga det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har herpes og har ikke levd ett utsvevende liv. Fikk munnsår-herpes som barn og kjønnsherpes i ett fast forhold. Herpes kan man ha i mange år uten å vite det. Er ellers sunn og frisk. Men skjønner at folk ikke vil ha kjønnssykdommer. Men man trenger ikke å ha levd ett utsvevende liv for å ha det. Nok med ett samleie/en runde med oralsex. Ei jeg kjenner ble smittet med hiv av sin ektemann. 

Anonymkode: 3662d...959

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Maleficenta said:

nå mener vel vedkommende hvis det er utbrudd akkurat når fødselen starter

Men selvom man får gjentagende utbrudd under fødselen smitter ikke det heller barnet.  

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette stemmer selvfølgelig ikke.

Mener du at pubmed ikke er anerkjent i medisinske miljøer? Jeg valgte bevisst en artikkel fra pubmed for å gi det faglig tyngde..

Det er også forskning som viser at man rett og slett blir dummere av herpes. Legger ved et googlesøk så du kan finne et foretrukket tidsskrift: hvs-1 processing speed. 

Endret av Majer
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 634a8...9b9

Skrevet
Majer skrev (15 timer siden):

Mener du at pubmed ikke er anerkjent i medisinske miljøer? Jeg valgte bevisst en artikkel fra pubmed for å gi det faglig tyngde..

Det er også forskning som viser at man rett og slett blir dummere av herpes. Legger ved et googlesøk så du kan finne et foretrukket tidsskrift: hvs-1 processing speed. 

da er 80 prosent av norges befolkning dumme som brød

• Liker 3
Skrevet (endret)
Maleficenta skrev (37 minutter siden):

da er 80 prosent av norges befolkning dumme som brød

😂20% av de 80% igjen er beskyttet mot svekket kognitiv funksjon og det er en liten svekkelse. Det er allment kjent at folk i den vestlige verden er i ferd med å bli "dummere".

Endret av Majer
AnonymBruker
Skrevet
Kipling skrev (På 18.3.2022 den 22.47):

Hva er galt med menneskesynet mitt?

Du vet at man kan smittes av en kjønnssykdom ved første samleie? 

Jeg syns det er litt uintelligent å dra en parallell med kjønnssykdom = ludder. Til og med de som venter til de er gift, kan få en kjønnssykdom. Eller er kvinnen fremdeles et ludder dersom hun feks venter med sex til ekteskapet, mannen er utro og kvinnen blir smittet via hans utroskap? 

Blir litt som å si at alle med en dyr veske = pengesløsere. For alt en vet er det den eneste dyre vesken personen har, og den har kanskje personen fått i gave, eller spart til i flere år. 

Ikke hatt en kjønnssykdom selv fordi jeg bestandig har brukt kondom, men jeg kan da skjønne at slikt kan skje på tross av at man ikke har liggi rundt.. 

Anonymkode: cc18b...ee1

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (23 timer siden):

Hiv er farlig uten medisinsk behandling. Herpes er farlig uansett. Har du noe forskning som viser at hiv smitter når man får de riktige medisinene eller at folk dør av det?

Herpes er IKKE farlig! Hvorfor har du sånn behov for å spre feilinformasjon??

Herpes - Sex og samfunn

Anonymkode: c070a...39f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal vel mye til, og det ville kommen an på hvordan vedkommende ble smittet. Om vedkommende er født med hiv, eller har fått det fra en prostituert, for å ta to ytterpunkter. Videre skulle vedkommende ha vært påpasselig med å ta medisinene sine.

Anonymkode: 5189e...36d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...