Gå til innhold

Kunne du datet en med HIV/Aids?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke. Føler jeg ikke kan nok om hiv eller aids. Måtte definitivt ha satt meg inn i det først. 

Anonymkode: ddf58...30c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 hours ago, Tvillingsjel said:

Hva om kvinnen har blitt overfalt, voldtatt og fått HIV på den måten? Eller blitt smittet av mor under svangerskapet? Ikke alle med HIV har det fordi de har «horet rundt». For et begredelig menneskesyn. 

Mhmm... og hvilken prosent av HIV-positive gjelder dette for?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei,80% av befolkningen har ikke kjønnsherpes.

80% av befolkningen har heller ikke vedvarende herpes simplex infeksjon.

Det testes heller ikke for hiv ved sjekk av kjønnssykdommer. Men det er lov å bruke hodet hvis legen er en idiot. Det samme gjelder herpes, enkelt svar med blodprøve. 

Du gir blod og da skal du testes for alt? Når en ukjent person skal motta det, men når kjæresten din skal motta det så gidder du ikke teste for mer enn klamydia. Om han/henne får hiv er ikke så nøye.  Det er lov å bruke hodet littegrann.. 

Anonymkode: 239cb...595

Munnherpes kan gi sår i underlivet. Kan smitte ved oralsex

Anonymkode: 3662d...959

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Tryggere å date en med hiv enn en herpesvariant man ikke har. Rart det er meldeplikt på det første og ikke andre.

Fordi herpes ikke regnes som farlig. Jeg fikk munnsår med herpesvirus som barn. Og var uheldig og fikk herpes i underlivet i ett fast forhold. Man kan leve med herpes i mange år uten å vite det. Det kan ligge latent i kroppen. Og noen har aldri utbrudd eller kun ett utbrudd. Noen har mange. Jeg var veldig langt nede. Men nå bruker jeg medisiner og har ikke hatt utbrudd på 3 år. Viktig å vite at munnsår herpes kan smittes over til underlivet ved oralsex. Så har man utbrudd av munnsår. Ikke kyss eller gi oralsex. Kjønnsherpes kan og smitte til munnen til partner ved oralsex. Det er ikke farlig, bare ubehagelig og smertefullt. Men Viktig å være klar over dersom du skal føde og har herpes i underlivet. Da det kan smitte til barnet

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fordi herpes ikke regnes som farlig. Jeg fikk munnsår med herpesvirus som barn. Og var uheldig og fikk herpes i underlivet i ett fast forhold. Man kan leve med herpes i mange år uten å vite det. Det kan ligge latent i kroppen. Og noen har aldri utbrudd eller kun ett utbrudd. Noen har mange. Jeg var veldig langt nede. Men nå bruker jeg medisiner og har ikke hatt utbrudd på 3 år. Viktig å vite at munnsår herpes kan smittes over til underlivet ved oralsex. Så har man utbrudd av munnsår. Ikke kyss eller gi oralsex. Kjønnsherpes kan og smitte til munnen til partner ved oralsex. Det er ikke farlig, bare ubehagelig og smertefullt. Men Viktig å være klar over dersom du skal føde og har herpes i underlivet. Da det kan smitte til barnet

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26401558/ Herpes øker risikoen for demenssykdom som igjen fører til død. Man kan leve fint med hiv så lenge man får medisiner og ikke vil trenge immundempende behandling. Det er altså farligere å få herpes enn hiv.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg dessverre ikke ønsket.

Anonymkode: 3eaf1...3aa

Skrevet
Majer skrev (8 timer siden):

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26401558/ Herpes øker risikoen for demenssykdom som igjen fører til død. Man kan leve fint med hiv så lenge man får medisiner og ikke vil trenge immundempende behandling. Det er altså farligere å få herpes enn hiv.

å? jøss blir mange demente

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke. Det stemmer som en annen bruker sier, man kan få blips selv om man går på medisin. Dvs. at virusmengden plutselig øker.

Anonymkode: 5236f...765

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, Majer said:

Risikoen for å få demens reduseres hvis man går på antivirale medisiner. Men jeg synes det er ganske respektløst å sammenligne en veldig dødelig og alvorlig sykdom (HIV og AIDS) med herpes (ikke dødelig og over 80% av befolkningen har enten HSV1 eller 2).

Anonymkode: 1c38d...da2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (15 timer siden):

Tryggere å date en med hiv enn en herpesvariant man ikke har. Rart det er meldeplikt på det første og ikke andre.

For de hiv er en allmenfarlig smittsom sykdom, det er ikke herpes. Sier litt om kunnskapen til folk her inne når de sidestiller herpes med hiv🙄

Anonymkode: c070a...39f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei,80% av befolkningen har ikke kjønnsherpes.

80% av befolkningen har heller ikke vedvarende herpes simplex infeksjon.

Det testes heller ikke for hiv ved sjekk av kjønnssykdommer. Men det er lov å bruke hodet hvis legen er en idiot. Det samme gjelder herpes, enkelt svar med blodprøve. 

Du gir blod og da skal du testes for alt? Når en ukjent person skal motta det, men når kjæresten din skal motta det så gidder du ikke teste for mer enn klamydia. Om han/henne får hiv er ikke så nøye.  Det er lov å bruke hodet littegrann.. 

Anonymkode: 239cb...595

Nei, man testes ikke for herpes når man gir blod, men man testes for hiv ja. Hiv er farlig,det ikke herpes. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (13 timer siden):

Det gjelder herpes type 1i hjernen. Ikke alle med herpes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 21.16):

Anonymkode: 15c66...387

Aldri.

Anonymkode: 07fa1...0c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For de hiv er en allmenfarlig smittsom sykdom, det er ikke herpes. Sier litt om kunnskapen til folk her inne når de sidestiller herpes med hiv🙄

Hiv er farlig uten medisinsk behandling. Herpes er farlig uansett. Har du noe forskning som viser at hiv smitter når man får de riktige medisinene eller at folk dør av det?

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (34 minutter siden):

Hiv er farlig uten medisinsk behandling. Herpes er farlig uansett. Har du noe forskning som viser at hiv smitter når man får de riktige medisinene eller at folk dør av det?

Men som noen sa her, må du være heeeelt sikker på at vedkommende tar medisinen sin. Hvordan kan du være sikker på det? 

Anonymkode: 5f598...b24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (14 timer siden):

Blir nesten 80% demente da... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gjelder herpes type 1i hjernen. Ikke alle med herpes. 

Type1, dvs munnsår-herpes? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift med en som har HIV. Går på faste medisiner og tar regelmessig blodprøver for se å se at viruset holdes i sjakk. 

Vi har også et 3 år gammel barn sammen, som er helt friskt ❤️

Men spørsmålet er litt komplisert, for om det var tatt ut av det blå uten relevanse til noen så ville jeg sagt nei. Men så forelsket jeg meg i verdens snilleste mann som da tilfeldigvis også var syk, og da sier jeg ja.

Synes forresten det er synd at det så tabu å snakke om det, burde være mer åpenhet :-)

Anonymkode: 7c332...7df

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Herpes er farlig uansett? 
eh, hæ?

Anonymkode: 84a62...532

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Må man ikke ta keisersnitt dersom man har aktivt utbrudd når skal føde?

Anonymkode: 8c646...203

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...