Gå til innhold

Barnebidrag - full krangel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

F.eks. innlegg #40, #42 og #45.

Anonymkode: 50a80...dc5

Alle disse innleggene er ts sine. Det er ingen i tråden som har ment at ts skal kjøpe «nye» noe som helst. 

Anonymkode: 8f7a6...4a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får man bidrag når man har delt bosted? Det visste jeg ikke. Kommer snart i tilsvarende situasjon som deg, men en høy og en lav inntekt. Skal far da betale noe til meg, selv med 50/50 fordeling? 

Anonymkode: 9bed8...88a

AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (På 16.3.2022 den 11.16):

Tenderer mot den samme oppfatningen jeg også. For meg ser det ut fra tråden ut som at far har ressursene som skal til for å ta seg godt av barna, mens mor ikke har det. Da er det vel til barnas beste å bo mest hos far. 

Fordi gun ikke har masse penger?

Anonymkode: b7852...a30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Får man bidrag når man har delt bosted? Det visste jeg ikke. Kommer snart i tilsvarende situasjon som deg, men en høy og en lav inntekt. Skal far da betale noe til meg, selv med 50/50 fordeling? 

Anonymkode: 9bed8...88a

Sjekk navs kalkulator. 

Anonymkode: 8ce31...ab3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi gun ikke har masse penger?

Anonymkode: b7852...a30

Fordi hun ikke har økonomi til å forsørge dem, mens far har det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for noen svar her! Er dere mannfolk som betaler bidrag som er på far sin side? Det står at til og med bv går mot kontaktforbud for far, så syntes det er hårreisende at noen mener at far bør få all omsorg grunnet økonomi. Jeg ville mye heller bodd hos en litt fattig mor, med kjærlighet og omsorg, en hos en rik psykopat. Og jeg kjenner til ganske mange av disse mannfolka, de egner seg ikke til å ha omsorg for barn, men å klage på å betale noen tusenlapper i bidrag, det gjør de. Støtter deg ts, du trenger ikke kjøpe dyre ting til barna, du kan kjøpe brukt, låne osv. Det viktigste er at barna får god omsorg og trygge rammer rundt oppveksten. 

Anonymkode: b7c8e...330

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
rabrabara skrev (På 16.3.2022 den 20.00):

Men du synes det er helt innafor at en mann som tjener over en mill ikke vil betale bidrag slik at ungene også kan bo med sin mor som de sikkert er veldige glade i? Rart og kaldt.

Ja, jeg har full forståelse for at far ikke vil betale for mors husholdning .. det bør hun greie selv ...

Anonymkode: 10301...af8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 20.33):

Merutgifter ved husleie fordi boligen må ha rom for flere enn mor.

Å forsørge et barn krever bolig med plass til dem, økt strømforbruk til varmtvann/lys/varme, møbler, ferieutgifter, mat, klær, sko, utstyr, toalettsaker, helseartikler osv.

Ikke kun barnets personlige behov.

Mange tråder her hvor far tjener lite og er bidragsudyktig. Så da må mor bare finne ut hvordan betale for alt.

Anonymkode: 8c1a1...3ae

Men barna kan bo hos far og ha samvær m mor, da trenger ikke mor stor bolig . Hun kan sove i stova de helgene hun har barna

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 23.17):

Ts her.

Jeg har prøvd å få i gang en privat avtale. Og jeg tror den er i boks. Men han truer og kommanderer meg til ulike ting for å gå med på den, selv om den økonomisk sett er lavere enn hva NAV ville fastsatt den til. Han truer blant annet med å ta fra meg ungene, vil ha mer omsorg for dem, jeg får ikke lov til å få hjelp utenifra til å hjelpe meg med det praktiske og barna når jeg er syk. Slike krav stiller han. Han vil aldri få medhold i en omsorgsovertakelse. Han er heller ikke behjelpelig med ungene selv, selv om han har fri fra jobben, når jeg er syk, og jeg får altså heller ikke lov til å få hjelp av andre med barna.

Jeg vil bare overleve med 2 barn. Derfor krever jeg ikke mer i bidrag. Jeg vil heller ikke lage mer uro mellom meg og exen fordi han trakaserer og truer meg. Å betale bidrag, er hans verste mareritt. Jeg har klart meg i 2 år uten bidrag fordi jeg har vært for redd til å søke. Men nå går ikke økonomien sammen lengre. Hadde jeg vært alene, hadde jeg klart meg med mindre/rimeligere hus, klart meg med mindre mat osv.

Men jeg er altså minstepensjonist.

Og jeg kan ikke dekke 50% av alt nytt og dyrt utstyr ungene ønsker. 

Anonymkode: 878c0...eee

Du skal ikke dekke 50% av utstyret- du skal dekke 100% av utstyret barna trenger når de er hos deg.. gir du far hovedomsorgen med fordeling 60/40 plikter far å dekke 100% av utstyret barna trenger til en hver tid. Er det slik at du er for syk til å kunne ha barna 50% så synes jeg det er helt på sin plass at du lar far ha barna i stede for å få andre til å ha dem..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 7.26):

Kvinner tjener, selv i fulltidsstillinger, ofte mindre enn menn. Det brukes ofte som en grunn for at det er kvinnen som bør være hjemme og passe barna «til familiens beste». Da kan man ikke samtidig bruke det som et argument mot at barna bor hos mor etter skilsmisse. 

Det er da åpenbart at hvor mye man tjener og omsorgsevne ikke er det samme. Og det er rent ut sagt merkelig at en mann som tjener over en million i året vil betale minst mulig bidrag for ungene sine, faktisk har han ikke betalt bidrag på to år. Jeg synes han burde skamme seg og betale det det koster og TS bør definitivt ta det via nav. Sur blir han uansett!

De som kan jobbe, de jobber. Er man syk, da er man syk. Men hva er greia med at menn får unger og så tenker de at de ikke skal betale for dem? 

Anonymkode: 6717f...d73

Altså her er det jo mor som får unger uten å betale for dem.. far har fint råd - og betaler for barna .. det som er utfordringen her er at han også må betale for mors husstand - bare fordi de skal ha 50/50.. hadde han hatt 60% hadde han sluppet billigere unna til tross for at han hadde hatt hele det økonomiske ansvaret for barna. 

jeg forstår godt at det ikke er kjekt å bruke 10000 kr ( husk at far må skatte fir bidraget ) på eksen hver måned - og i tillegg opplever han at barna ikke har nødvendig utstyr hos mor.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ost skrev (På 16.3.2022 den 8.16):

Dette.

De 4500 - 5000 kronene han skal bidra med er til å dekke nødvendige utgifter, aktiviteter og slikt. Når det gjelder sykler, nettbrett osv osv og slike ting så er det ikke noe som er lovpålagt at han skal dekke i tillegg til bidraget, og er noe mor da evt. må skaffe selv. Selvsagt kan faren også bidra her frivillig, noe jeg ville ha ansett som en selvfølge. Men rent rettslig sett må han ikke det.

Når man betaler bidrag v 50/50 fordeling er vel det for at barna ikke skal oppleve enorm forskjell i levestandard. Er det slik at man betaler bidrag fordi man er samværsforeldre skal alt dekkes av bidragsmottaker  .. så fars forventning er ikke urimelig..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du skal ikke dekke 50% av utstyret- du skal dekke 100% av utstyret barna trenger når de er hos deg.. gir du far hovedomsorgen med fordeling 60/40 plikter far å dekke 100% av utstyret barna trenger til en hver tid. Er det slik at du er for syk til å kunne ha barna 50% så synes jeg det er helt på sin plass at du lar far ha barna i stede for å få andre til å ha dem..

Nei, hun skal dekke 50%, og han 50. Og han kan selvfølgelig ikke bestemme nivået/prisen. De har 50/ 50-deling, og da er det slik. De kan avtale seg imellom hvordan det blir i praksis. Det beste her er vel at barna har dobbelt, dvs det meste av hva faren mener de skal ha, har de hos ham. 
Hadde ts’ hatt dem 60% hadde det vært slik du sier, men da skulle ts hatt høyere bidrag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 8.38):

Moe har kostnader som angår barna. Dvs tak over hodet, strøm, mat, klær, helse, transport, forsikringer, aktiviteter, bursdagsfeiring osv. Barn er ikke gratis. 

Anonymkode: ba22b...7f1

Gratis bare for mor.. eller barn er faktisk INNTEKT for mor) far betaler for tak over hode, mat og utstyr hos seg- og attpåtil 5000 som går rett inn i mors husholdning .. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 8.03):

Har lest hele tråden og det kommer frem drypp som viser hele bildet mer. Du BØR gå til nav og mekling, si hva han sier og hvordan han behandler deg. 

Du sier du gikk pga mishandling, men dette er slik han fortsetter å mishandle og kontrollere deg. 

Økonomisk mishandling.

Anonymkode: 3bb6f...5ac

Dette 👆👆👆 dette er økonomisk mishandling . Lillesøsteren til fysisk og psykisk vold . Søk via nav å få det bidraget du har rett på . Gå til politi å snakk med dem om trusler etc . ( trenger ikke anmelde , men søk RÅD) . At han i tillegg skal bestemme at du ikke kan ha hjelp med barna når du er syk , høres helt koko ut . Du er utsatt for psykisk vold . Søk hjelp ❤️

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (På 16.3.2022 den 11.16):

Tenderer mot den samme oppfatningen jeg også. For meg ser det ut fra tråden ut som at far har ressursene som skal til for å ta seg godt av barna, mens mor ikke har det. Da er det vel til barnas beste å bo mest hos far. 

Særlig når man leser at mor er syk oh ikke kan ta 50 % av ansvaret for barna ..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 13.21):

Far har mer penger, det er det eneste. Det kan man ordne med bidrag. Mor har åpenbart mer tid til barna. En aleneforsørger i full jobb har en meget travel hverdag og neppe tid til en jobb av den typen far må ha her for å tjene så mye som han gjør. Hos far er det nok penger, men barna vil bli overlatt mer til seg selv.

Anonymkode: 9ee18...c35

Ts skriver jo at far krever å ha barna når hun ikke makter - og hindrer henne i å bruke hjelp til barna..ut fra dette tolker jeg at ts er for syk til å ha barna 50%. Far har både økonomi og kapasitet til barna..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 15.37):

Mor forsørger seg selv, problemet er barna i tillegg. 

Anonymkode: af6dd...a95

Noe som lett løses ved at mor er samværsforeldren

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 22.15):

Tror ikke du vet hva aap er. 

Han forsørger ikke mor, men betaler slik at barna skal kunne opprettholde ok levestandard i begge hjem. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Anonymkode: 6717f...d73

Selfølgelig vet jeg hva arbeidsavklaringspenger er.. det er noe du får inntil det er avklar om du kan komme tilbake i jobb- eller om du blir ufør.. og nettopp derfor er det rart at ts ble «tvunget» til å være hjemmeværende til mannens fordel..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, hun skal dekke 50%, og han 50. Og han kan selvfølgelig ikke bestemme nivået/prisen. De har 50/ 50-deling, og da er det slik. De kan avtale seg imellom hvordan det blir i praksis. Det beste her er vel at barna har dobbelt, dvs det meste av hva faren mener de skal ha, har de hos ham. 
Hadde ts’ hatt dem 60% hadde det vært slik du sier, men da skulle ts hatt høyere bidrag.

Bidraget som betales skal utgjevne evnt standard - hver av foreldrene er ansvarlig for utstyr hjemme hos seh - ergo ts skal dekke 100 % av utstyret hos henne ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/15/2022 den 19.51):

Finne noen som kan banke vett i huet på fyren? Han tjener 100 000 kroner per måned. Antar dette utgjør noe over 60 000 utbetalt. Da kan han vell kjøpe dyrt og skikkelig utstyr selv til barna om det er en absolutt nødvendighet? Få han til å forstå at, både bidrag, og hvis han kjøper noe til barna, så bruker han pengene på barna, ikke på deg. Og, har han noe i mot å bruke penger på sine egne barn? 

Hvis du finner ski til 400 kr på finn, og han vil kjøpe ski til 3000 kr, så gir du han dine 400, også blar han opp sine 2600 og kjøper skiene til 3000. Helt rettferdig fordeling det. Han kan jo ikke kreve noe som helst av deg i tilfeller som dette. Du har de kronene som du har å avse til slikt, vil han kjøpe noe dyrere må han betale mellomlegget vell. Tullefyr! 😅

Anonymkode: 81a71...b2c

Omg.. hadde situasjonen vært omvendt hadde det vært ramaskrik og anonyme politianmeldelser via KG isteden for 27 likes.

Norske kvinner vil ha likestilling kun når det passer.

Anonymkode: 95967...279

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...