Gå til innhold

Barnebidrag - full krangel

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sa ingenting om at de måtte være nye, men at barna skal gå uten vil klart føre til utenforskap. 

Anonymkode: 8f7a6...4a6

Da er det de voksne som skaper utenforskap. Er vokst opp i bergen, og de færreste jeg gikk på skole med eide ski av noe slag. Både pga mangel på snø, men også fordi mange foreldre ikke så vitsen. De som hadde rpd til det leide det ved behov, resten hadde lånemulighet fra en instans jeg ikke huser navnet på.

Frem til ungdomsskolen var det mye arvesykler på de som ville sykle. Ellers var det mye andre aktiviteter vi gjorde som ikke involverte de to tingene, som innvolverte at vi heller hadde godt yttertøy.

Er født og oppvokst på nittitallet hvis det er relevandt.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bidraget du får fra faren er ikke til å dekke husleie - det er til å betale for barnets personlig behov, uansett hvor mye han tjener.   

Anonymkode: 32e9f...37e

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bidraget du får fra faren er ikke til å dekke husleie - det er til å betale for barnets personlig behov, uansett hvor mye han tjener.   

Anonymkode: 32e9f...37e

Merutgifter ved husleie fordi boligen må ha rom for flere enn mor.

Å forsørge et barn krever bolig med plass til dem, økt strømforbruk til varmtvann/lys/varme, møbler, ferieutgifter, mat, klær, sko, utstyr, toalettsaker, helseartikler osv.

Ikke kun barnets personlige behov.

Mange tråder her hvor far tjener lite og er bidragsudyktig. Så da må mor bare finne ut hvordan betale for alt.

Anonymkode: 8c1a1...3ae

• Liker 30
Skrevet
nysgjerrigMorten skrev (1 time siden):

Prøvde du å få til en privat avtale med ham først?

Hvis du gikk rett til NAV så ville jeg ha oppfattet det veldig provoserende som mann. Da hadde jeg satt meg på bakbena. Hvis det hadde vært gjort forsøk på privat avtale først så har du gjort alt riktig sånn jeg ser saken.

Vel, hva er så provoserende å ha bidraget på stell da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts, jeg synes du skal spørre nav fremfor kg, blir ofte feil svar når der er snakk om bidrag. 
det skurrer allerede når du skriver at dere har delt bosted, mens bidraget er så høyt. Ved delt bosted skal dere vanligvis dele alle utgiftene, men høres ikke ut som at dette er tatt høyde for i bidraget deres

Anonymkode: e15c8...7bd

Joda jeg må betale 4000 til x ved 50/50 fordi hun er evighets student og har ikke tid til å jobbe ( fritiden går til oppussing , tur og kreative hobbyer ) så dette stemmer nok . 

Anonymkode: a1761...ca6

Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg skjønner faktisk at far blir provosert av å skulle betale 5000 i mnd OG kjøpe alle dyrere ting barna trenger. Det blir veldig mye penger for at barna skal ha det de trenger. I praksis så holder han ts med hus, betaler for barna i sin halvpart av tiden OG tingene de trenger generelt. 

Situasjonen for ts er like lei i og med at hun er lutfattig og ikke bør bli fratatt barna sine på grunn av økonomi. 

Hele situasjonen her er lei. Den vil bli urettferdig. Håper den blir minst mulig urettferdig for barna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Burde ikke barna bo fast hos far når mor ikke har økonomi til å forsørge seg selv engang?

Anonymkode: 304ad...ab6

Vel, det blir hvertfall kostbart for far.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Brunello said:

Han vil sikker bruke pengene på seg og barna og ikke for at mor skal få dekket sine kostnader. De fleste liker ikke å betale penger fordi andre ikke klarer å betale. 

Skal ikke bidraget brukes på barna, og ikke mors kostnader?

Anonymkode: 824de...6fa

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Far bør være raus, holde de med utstyr o.l. Han vil vel det beste for sine barn. Ikke luksus, merkevarer eller unødvendige merkegreier. Trenger ikke bli så dyrt for han. Skjønner godt at far ikke vil betale mor noe mer, men her er det spesifikke ting.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skal ikke bidraget brukes på barna, og ikke mors kostnader?

Anonymkode: 824de...6fa

Mor slipper når far betaler. For mange fedre som vil ha barna mer enn de har, er det kjipt å betale til mor. Spesielt når alt ikke går til barna, og det skjer ganske ofte. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):
Jeg har en lav årlig inntekt (200 000,- året - er syk og går på aap) mens bf har litt rundt 1 200 000,- årlig
Det er ingen tvil om at han skal betale bidrag selv om vi har delt bosted. Nav beregner bidraget til rundt 4500,-5000- mnd.
Spørsmålet er hva han kan kreve at jeg skal dekke av utstyr? NAV sier han ikke kan kreve noe som helst pga det er ikke en selvfølge at barn skal ha dyr bunad, slalåmski, ipader og telefoner. Og at vi har svært ulike utgangspunkt når det kommer til inntekt og mulighet for innkjøp. 
For min del trenger jeg bidraget for å betale for taket over hodet på barna, mat osv. Altså de grunnleggende behovene av hva det koster å ha barn og få hverdagen til å gå rundt. Jeg kjøper såklart klær, dekker aktiviteter, men budsjettet mitt tillater ikke sykler, ski, dyre klær osv. Barnefar er kjempesur, kommer med trusler osv.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 878c0...eee

Iom at dere har 50/50 så skal ikke far legge seg opp i hva slags utstyr barnet har hos deg. Om han ønsker at barnet skal ha slalåmski og dyr sykkel hos seg så må han kjøpe det. Hvis du ønsker å kjøpe en brukt sykkel barnet skal bruke hos deg så gjør du det osv.

Ved delt bosted skal ikke du dekke mer av utstyret til barnet selv om han betaler bidrag. Du skal dekke utgifter for barnet når det er hos deg, og han for når barnet er hos seg. 
Fritidsaktiviteter som dere blir enige om er gjerne vanlig å dele, men dersom én ikke har råd til dem så får den andre vurdere om de skal dekke mer/hele, eller om barnet ikke skal delta.

Er forresten enig i at private bidrag fører til at bidraget ofte blir mindre. Her gikk jeg med på det for å unngå konflikt, men har forstått i ettertid at bf har mye høyere inntekt enn hva han oppgav til meg. Via Nav så sjekker de dette opp selv.

Anonymkode: aeb01...7c8

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts. Selvfølgelig skal du ha barn, selv om økonominen er trang! Kjærlighet er det viktigste, ikke alt det materialsitiske.

Jeg tenker at du får det NAV mener du skal  få av barenfar, han kan ikke si noe på det. Om dere har barna 50/50, så mener jeg at han ikke bør gi mer bidrag , ei heller til utstyr, han kjøper det han ønsker barna skal ha hos seg.  Ski og sykler kan man eventuelt frakte.

Litt usikker på om jeg har forstått korrekt , men er det 5000 i mnd per barn? Jeg vet ikke hvor mange barn det er snakk om, men vil bare poengtere at fyren har jobba for lønna si, han skal selvfølgelig betale barnebidrag, men det at du dessverre går på aap kan han ikke noe for. Så du kan ikke kreve mer enn det du har rett på.
Jeg tenker også at om han ikke vil gi barna sine ustyr som ski osv hos seg, så har du grunn til å reagere på det, men om du ønsker at han kjøper inn slik at barna har dobbelt opp er jeg sterkt uenig. Du kan selv stå for utstyr hos deg, eventuelt kan familie og deg spandere på ustyr til barna.

Er det slik at han betaler din husleie?, det synes jeg ikke noe om. Du har rett på bostøtte og dukan eventuelt få nav til å dekke om du har krav på det. Eller så kan barna bo mer hos far.

Anonymkode: 064d9...4e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En privat avtale tar vell gjerne utgangspunkt i bidragskalkulatorveilederen på Nav? Privat avtale gjør jo ordningen enklere å justere, som feks ved lønn- økning eller reduksjon? Samt fordeling av samvær trenger ikke være banket i stein som hvis du går via Nav. Du slipper byråktatiet. I tillegg koster Navs assistanse penger, for begge parter.

Anonymkode: 81a71...b2c

Om foreldrene samarbeider godt og er rause med hverandre så kan sikkert privat avtale fungere sånn. Jeg kjenner imidlertid utelukkende til private avtaler der far betaler mye mindre enn han egentlig skal og mor er «snill» for å slippe konflikt. Det er overraskende mange fedre som mener at de ikke skal betale noe som helst.

Anonymkode: 6717f...d73

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Burde ikke barna bo fast hos far når mor ikke har økonomi til å forsørge seg selv engang?

Anonymkode: 304ad...ab6

Helt enig, her burde far hatt full omsorgsrett og mor besøksrett heller.

Er da for f ikke fars ansvar å betale for mors tak over hodet. Så latterlig.

Anonymkode: 28a77...b04

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ingenting om at de måtte være nye, men at barna skal gå uten vil klart føre til utenforskap. 

Her vi bor har vi mulighet å låne utstyr gratis. Ingen gidder å kjøpe utstyr, brukt eller nytt, ved kun 1-2 bruk i året. 

Anonymkode: 8dccd...1ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her vi bor har vi mulighet å låne utstyr gratis. Ingen gidder å kjøpe utstyr, brukt eller nytt, ved kun 1-2 bruk i året. 

Sykkel og ski brukes kun 1-2 ganger i året? Hvor bor du?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Helt enig, her burde far hatt full omsorgsrett og mor besøksrett heller.

Er da for f ikke fars ansvar å betale for mors tak over hodet. Så latterlig.

Anonymkode: 28a77...b04

Pengene avgjør hvem barna bor hos? I så fall er det ganske mange hjemmeværende mødre som umiddelbart bør løpe på jobb, og temmelig mange fedre som lever for jobben som må slutte med det. 

Anonymkode: 6717f...d73

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men barn som ikke har ski (men har en far som tjener 1,2 mill i året), de har sikkert sparkesykler, sykler, skateboard, telefon(!), en spillkonsoll, tilgang til en pc eller iPad, et og annet dyrt klesplagg, tilgang fiskestenger eller kajakk eller supbrett, fritidsklær og  annet sportsutstyr , øretelefoner og trampoline, en bunad til konfirmasjon? Slike ting som koster litt og er «luksus». Alle barn verken har eller trenger alt eller mye av det, men de som ikke har noe, i noen kategorier, de går glipp av mye og faller utenfor. Ski er ikke viktig i seg selv, det klarer alle seg godt uten. Men ingenting? Alt er luksus og måles i kostnad? Med en velstående far? 

Anonymkode: 8ce31...ab3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Joda jeg må betale 4000 til x ved 50/50 fordi hun er evighets student og har ikke tid til å jobbe ( fritiden går til oppussing , tur og kreative hobbyer ) så dette stemmer nok . 

Anonymkode: a1761...ca6

50/50 er ikke det samme som delt bosted. 

Anonymkode: e15c8...7bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Jeg har prøvd å få i gang en privat avtale. Og jeg tror den er i boks. Men han truer og kommanderer meg til ulike ting for å gå med på den, selv om den økonomisk sett er lavere enn hva NAV ville fastsatt den til. Han truer blant annet med å ta fra meg ungene, vil ha mer omsorg for dem, jeg får ikke lov til å få hjelp utenifra til å hjelpe meg med det praktiske og barna når jeg er syk. Slike krav stiller han. Han vil aldri få medhold i en omsorgsovertakelse. Han er heller ikke behjelpelig med ungene selv, selv om han har fri fra jobben, når jeg er syk, og jeg får altså heller ikke lov til å få hjelp av andre med barna.

Jeg vil bare overleve med 2 barn. Derfor krever jeg ikke mer i bidrag. Jeg vil heller ikke lage mer uro mellom meg og exen fordi han trakaserer og truer meg. Å betale bidrag, er hans verste mareritt. Jeg har klart meg i 2 år uten bidrag fordi jeg har vært for redd til å søke. Men nå går ikke økonomien sammen lengre. Hadde jeg vært alene, hadde jeg klart meg med mindre/rimeligere hus, klart meg med mindre mat osv.

Men jeg er altså minstepensjonist.

Og jeg kan ikke dekke 50% av alt nytt og dyrt utstyr ungene ønsker. 

Anonymkode: 878c0...eee

• Liker 8
  • Hjerte 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...