Gå til innhold

Barnebidrag - full krangel

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (1 time siden):

Jo men det jeg ikke skjønner er hvorfor folk anser fars inntekt og bidrag som problemet. Problemet er jo at mor ikke forsørger seg selv. Man peker på far som problemet, men han er jo kapabel til å ta seg av både seg selv og barna. Det er ikke mor. Hvorfor syns ikke folk at hun selv har noe ansvar for å løse dette, ut over å kreve av far? 

Mor er syk og kan ikke jobbe akkurat nå. Hun har jo tidligere i innlegget skrevet at hun går på aap, at hun ikke har bedt om bidrag fra far de siste 2 årene, og at hun nå har behov for å gjøre det pga lav inntekt nå.

Løsningen kan jo selvfølgelig være å la barna gå i fillete, for små klær, spise havregrøt og minimalt med mat, og flytte til en bolig der alle sover sammen i stua. Men dette skal man selvfølgelig ikke gjøre i Norge i 2022. Det er en grunn til at vi har de reglene vi har, og det er for å gjøre livet levelig for flest mulig. Forstår ikke en far som ikke ønsker det beste for barna sine, og at de skal ha det greit hos mor også. 
Det er ikke noen sin feil at mor er syk.

Anonymkode: aeb01...7c8

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (22 timer siden):

Vel, det blir hvertfall kostbart for far.

Det ville kostet far langt mindre.. eneste ekstra er mat 15 dager mer pr mnd. I gjengjeld ville han spart 5000 i måneden. 

Anonymkode: 10301...af8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ts her.

Jeg har prøvd å få i gang en privat avtale. Og jeg tror den er i boks. Men han truer og kommanderer meg til ulike ting for å gå med på den, selv om den økonomisk sett er lavere enn hva NAV ville fastsatt den til. Han truer blant annet med å ta fra meg ungene, vil ha mer omsorg for dem, jeg får ikke lov til å få hjelp utenifra til å hjelpe meg med det praktiske og barna når jeg er syk. Slike krav stiller han. Han vil aldri få medhold i en omsorgsovertakelse. Han er heller ikke behjelpelig med ungene selv, selv om han har fri fra jobben, når jeg er syk, og jeg får altså heller ikke lov til å få hjelp av andre med barna.

Jeg vil bare overleve med 2 barn. Derfor krever jeg ikke mer i bidrag. Jeg vil heller ikke lage mer uro mellom meg og exen fordi han trakaserer og truer meg. Å betale bidrag, er hans verste mareritt. Jeg har klart meg i 2 år uten bidrag fordi jeg har vært for redd til å søke. Men nå går ikke økonomien sammen lengre. Hadde jeg vært alene, hadde jeg klart meg med mindre/rimeligere hus, klart meg med mindre mat osv.

Men jeg er altså minstepensjonist.

Og jeg kan ikke dekke 50% av alt nytt og dyrt utstyr ungene ønsker. 

Anonymkode: 878c0...eee

Jeg er egentlig enig m far.. om du er så syk at du ikke greier å ha barna selv så burde han få hovedomsorgen. Du er urimelig om du holder på 50% men ikke har kapasitet til det. Og forventer du at han skal hjelpe deg når du ikke makter- så igjen: må han få hovedomsorgen slik at han får skattefordeler og barnetrygden..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel meningen at man skal dele på store utgifter som f.eks de du mener her. Han betaler jo ikke noe for det daglige, dvs mat, transport til og fra skole osv som han hadde måtte betale om dere var samboere, derav bidraget. Han skal fremdeles være med å betale for store ting som sykkel, bunad, iPad osv, og om han ikke gjør er det jo barna som blir straffet.

Anonymkode: 7a60f...935

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du glemmer at:

Far har mishandlet mor. Far vil ikke betale bidrag selv om han tjener svært godt og har faktisk ikke bidratt i det hele tatt i to år. Far ønsket at mor skulle gå hjemme slik at han kunne jobbe mer. Far vil presse mor til å godta mindre bidrag ved å true henne. Far vil presse mor til å bruke penger hun ikke har på utstyr selv om han tjener mange ganger så mye som henne. 

Anonymkode: 6717f...d73

Forunderlig at mor har vært hjemme og omtaler det som et offer- og når hun skal greie seg selv går hun på APP.. tror ikke det er mannen som har tvunget / ønsket at mor skulle være hjemme 

• Liker 1
Gjest rabrabara
Skrevet
regnbuebarn skrev (På 15.3.2022 den 19.04):

Når han betaler barnebidrag så skal det dekke det ungene trenger. Trenger de ski så må du ordne det, må de ha sykkel må du ordne det. Men er ingen som sier at det du skaffer må være nytt. Man kan fint kjøpe brukt. 

Ikke nødvendigvis sant. Jeg har snakket m nav og selv om vi hadde en del mindre forskjell i lønn skulle han ha betalt bidrag for å jevne ut ulikhetene mellom to hjem. Da hadde vi 50/50 og de sa spesifikt at vi skulle dele utgifter, altså han skulle i tillegg til bidrag bidra m halvparten. Han klikket selvsagt i vinkel og jeg lot det gå. 
Da jeg hadde de mere betalte han bidrag og jeg måtte stå for det aller meste. Så det er ulike krav.

Gjest rabrabara
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg er egentlig enig m far.. om du er så syk at du ikke greier å ha barna selv så burde han få hovedomsorgen. Du er urimelig om du holder på 50% men ikke har kapasitet til det. Og forventer du at han skal hjelpe deg når du ikke makter- så igjen: må han få hovedomsorgen slik at han får skattefordeler og barnetrygden..

Men du synes det er helt innafor at en mann som tjener over en mill ikke vil betale bidrag slik at ungene også kan bo med sin mor som de sikkert er veldige glade i? Rart og kaldt.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Min økonomi har ingenting med min omsorgsevne å gjøre. 

Jeg var dum å jobbet lite når jeg var hjemme med barna. Tenkte ikke på hva som skulle skje i fremtiden. Aap er lav pga den er beregnet på deltidsstilling.

Min exmann har meldt meg til bv når jeg gikk ifra han, de var inne å vurderte meg. Konklusjonen er at de har full tillit til meg som mamma. Han derimot, har de begynt å se hvem er. Bak sjarm og velalte ord, ligger det handlinger som ikke stemmer overens med ord. Trusler, maktmisbruk, kontroll og trakasering. Mulig det går mot kontaktforbud nå. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg klarer fint å forsørge meg selv. Bare fordi jeg er fattig, betyr ikke det at ungene har det bedre enn hos sin far. Vi har så vi "klarer oss", såvidt.

Det er en grunn til at bidrag finnes. For å blant annet utligne forskjellen når får tjener 5 × mer enn mor. Det koster å ha barn boende. Selv uten ski, i pad, utstyr osv. 

Jeg kunne også søkt sosial støtte, men de vil først ha bidrag på plass og at jeg har prøvd alt mulig annet for å løse økonomien før sosial støtte innvilges. Feks bidrag. 

Hadde jeg vært frisk, tro meg, jeg hadde jobbet fullt.

Helsen min stopper meg ikke å være ei god mor. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ts her. Jeg klarer fint å forsørge meg selv. Bare fordi jeg er fattig, betyr ikke det at ungene har det bedre enn hos sin far. Vi har så vi "klarer oss", såvidt.

Det er en grunn til at bidrag finnes. For å blant annet utligne forskjellen når får tjener 5 × mer enn mor. Det koster å ha barn boende. Selv uten ski, i pad, utstyr osv. 

Jeg kunne også søkt sosial støtte, men de vil først ha bidrag på plass og at jeg har prøvd alt mulig annet for å løse økonomien før sosial støtte innvilges. Feks bidrag. 

Hadde jeg vært frisk, tro meg, jeg hadde jobbet fullt.

Helsen min stopper meg ikke å være ei god mor. 

Hei, vil bare si at jeg støtter deg med at du bør ha omsorgen og er en god mor. Er bare typisk kvinneguiden å være tøffe bak tastaturet og bastante ;) Heier på deg! Men jeg synes du bør ha avtale via NAV da, så har du alt på det rene ;)

Anonymkode: 064d9...4e2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Pengene avgjør hvem barna bor hos? I så fall er det ganske mange hjemmeværende mødre som umiddelbart bør løpe på jobb, og temmelig mange fedre som lever for jobben som må slutte med det. 

Om en så vidt har mulighet til å forsørge seg selv så burde de det ja! Slik er samfunnet rett og slett, pengene rår. Har en så lite penger at far til og med må begynne å forsørge mor går det over stokk og stein. Økonomi er en del av omsorgsevnen. Selv om andre ting helt klart er viktigere, vil det å ha en viss inntekt være nødvendig i samfunnet vårt.

Til ts, far burde på ingen måte true (selv om jeg ikke vet hva du legger i det), og heller ikke pålegge deg å eventuelt stå for de største innkjøpene eller bestemme hvilke merker eller hvorvidt det skal være nytt. Mulig han ser det som urettferdig at han skal "legge ut" for deg siden dere ikke er sammen. Likevel har han valgt å få barn med deg, og det at man må over på aap kan skje. 

Anonymkode: e60fe...5e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forunderlig at mor har vært hjemme og omtaler det som et offer- og når hun skal greie seg selv går hun på APP.. tror ikke det er mannen som har tvunget / ønsket at mor skulle være hjemme 

Tror ikke du vet hva aap er. 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har en så lite penger at far til og med må begynne å forsørge mor går det over stokk og stein. Økonomi er en del av omsorgsevnen. 

Anonymkode: e60fe...5e0

Han forsørger ikke mor, men betaler slik at barna skal kunne opprettholde ok levestandard i begge hjem. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei, vil bare si at jeg støtter deg med at du bør ha omsorgen og er en god mor. Er bare typisk kvinneguiden å være tøffe bak tastaturet og bastante ;) Heier på deg! Men jeg synes du bør ha avtale via NAV da, så har du alt på det rene ;)

Hva bygger du den konklusjonen på, om at du støtter at det er mor som bør ha omsorgen i denne saken? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To barn koster 28 000 i mnd i følge nav. 
(Det dobbelte av det kalkulatoren sier det blir ved null samvær). Nå betaler far kun 4000,-, og vi får anta, ca.14000 i sin 50% tid, 18 000,-. Mor betaler da 10 000,-. 
Jeg fatter ikke hvordan noen av dere får dette til å bli at far sponser mor, forsørger mor? Er skilsmissebarn så mye billigere? 
Her må  far ha «sponset» hele familien inntil de ble skilt, altså 28 000,- på barna, nå «sparer» han jo 10 000,- i måneden han kan bruke på halve kostnaden for  ski og iPad og kan spare til bunad? 

Anonymkode: 8ce31...ab3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Hippogriff skrev (1 time siden):

Hva bygger du den konklusjonen på, om at du støtter at det er mor som bør ha omsorgen i denne saken? 

Vel, jeg kan ikke vite om mor har funnet opp historien om en far som truer med ditt og datt, og et barnevern som ser hans "sanne ansikt", som ts skrev lenger oppe i tråden. Jeg velger også å høre på ts om at barnevernet har gjort en vurdering og konkludert med at hun evner å ha omsorg ansvaret for barna. Jeg vet ikke om ts "juger", men velger og tro på henne, så om det stemmer så , ja,  da mener jeg at hun bør ha omsorgen. Jeg vet ikke hva slags sykdom det er som gjør at hun er på aap, men det er max tre år, om jeg husker korrekt, man kan gå på aap. Det vil si at hun neppe har vært syk veldig lenge, og kanskje blir hun ufør, men det er da mange som har full omsorgsrett selv om de er ufør og har dårlig økonomi :)

Du kan godt være uenig med meg, det går fint det.

En ting jeg stusser på med mor her, er at det er mye styr mtp barnebidraget. Flere, inkludert meg selv , lenger oppe i tråden har rådet ts om å ha avtale via nav og ikke privat. Hun ønsker ikke det fordi barnefar blir truende. Jeg tenker jo at det styrker hennes sak om omsorgsrett  om hun kan dokumentere oppførslen hans. Jeg synes også det er noe dårlig argument med at faren setter krav på at ski og sykler skal koste flesk, hun bestemmer selv hva slags utstyr hun skal kjøpe. Og historien om at han spandrer mye matrielle kostbare gjenstander på barna og at hun reagerer og krever at far betaler hennes husleie er ikke greit, men om det er økominien som bestemmer om noen kan ha barn, så er det ekstremt dårlig argument, sier ikke at du har sagt det altså , men flere som hevder det her oppe i tråden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har ikke lest hele tråden. Høres ut som ei salig smørje i god tid innen side 3. Uansett! God økonomi eller ei: å kjøpe splitter nytt av ski og sykler hvert år (?) når barna vokser er bare kvalmt. Vi har god økonomi, men ser virkelig ingen grunn til å belaste kloden mer enn nødvendig og mer enn vi allerede gjør i form av å være nordmenn. Barnas slalåmutstyr er fra finn. Syklene er fra finn. Mitt slalåmutstyr er fra finn. Min sykkel er fra finn. Samboer skal kjøpe slalåmstøvler på finn i kveld. 

Din eksmann (og dine barn?) trenger en heftig holdningsendring!! 🤬

Anonymkode: 50a80...dc5

Hva mener du? Ser ikke en eneste person i tråden som har foreslått dette. Det er det å ikke ha tilgang på, for eksempel en sykkel (ny eller brukt), som folk har reagert på.  

Anonymkode: 8f7a6...4a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.3.2022 den 18.48):
Jeg har en lav årlig inntekt (200 000,- året - er syk og går på aap) mens bf har litt rundt 1 200 000,- årlig
Det er ingen tvil om at han skal betale bidrag selv om vi har delt bosted. Nav beregner bidraget til rundt 4500,-5000- mnd.
Spørsmålet er hva han kan kreve at jeg skal dekke av utstyr? NAV sier han ikke kan kreve noe som helst pga det er ikke en selvfølge at barn skal ha dyr bunad, slalåmski, ipader og telefoner. Og at vi har svært ulike utgangspunkt når det kommer til inntekt og mulighet for innkjøp. 
For min del trenger jeg bidraget for å betale for taket over hodet på barna, mat osv. Altså de grunnleggende behovene av hva det koster å ha barn og få hverdagen til å gå rundt. Jeg kjøper såklart klær, dekker aktiviteter, men budsjettet mitt tillater ikke sykler, ski, dyre klær osv. Barnefar er kjempesur, kommer med trusler osv.

Hva kan jeg gjøre?

Far skal dekke halvparten av det barna koster når de er hos deg. Resten må du selv bidra med uavhengig din inntekt. Har du satt barn til verden følger et ansvar som du må ta del i og ikke føre over på andre. Utstyr som er nødverndig slik som sykler osv. er det bidragsmottager som må betale noe som er helt naturlig. 

Her bor barna like mye til begge og jeg synes du bør være glad det kommer penger i det heletatt inn på din konto. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva mener du? Ser ikke en eneste person i tråden som har foreslått dette. Det er det å ikke ha tilgang på, for eksempel en sykkel (ny eller brukt), som folk har reagert på.  

Anonymkode: 8f7a6...4a6

F.eks. innlegg #40, #42 og #45.

Anonymkode: 50a80...dc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det ville kostet far langt mindre.. eneste ekstra er mat 15 dager mer pr mnd. I gjengjeld ville han spart 5000 i måneden. 

Men hvis han skal ha ungene bare pga han vil ha ned bidraget, så er han ikke mye til far.

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg kun bestående av et bilde og siteringer av slettede innlegg, 
-Rhodiola, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...