Gå til innhold

Dere som var «små» på 70- 90-tallet.. hvilken type straff fikk du hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Født tidlig på 80 tallet. Kan huske jeg fikk ris på blanke messingen 1 gang. Ellers risting, ørefik, husarrest (på soverommet), legge meg uten kveldsmat, matet om jeg ikke spiste opp middagen, truet med såpevann av munnen. Ellers silent treatment, og kremting om jeg gjorde noe som provoserte.

Sikkert mer jeg ikke helt husker.. 

Ble en jævlig tenåring og flyttet tidlig hjemmefra.. 

Anonymkode: eac85...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk kjeft hvis jeg gjorde veldig ubetenksomme/usosiale ting - men tror ikke noen tenkte på det som "straff", det var mer naturlig uttrykk for sinne. De visste vel at jeg innen rimelighetens grenser var interessert i å samarbeide.

Anonymkode: 42a38...c87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Straff?

Ble aldri straffet. Straffer heller ikke mine barn. Dvs, jeg har beslaglagt telefon/iPad en gang. Det er vel eneste «straffen» de har fått.

Anonymkode: 928e9...d20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født midt på sekstitallet. Fikk aldri fysisk straff.

Innbiller meg at jeg kanskje én gang fikk husarrest, men moren min bestrider det, og det ville vært veldig utypisk så jeg er åpen for at jeg har diktet opp noe jeg hadde lest i en bok (ikke uvanlig). 

Hørte heller aldri om at andre jevnaldrende fikk noen fysisk straff av noe slag. Må i så fall ha vært så skambelagt at det var i skjul.

Jeg tror kanskje vi alle generaliserer ut fra oss selv. De som har opplevd fysisk straff har jo som barn trodd dette var. vanlig, og dermed båret med seg den troen videre. 

Anonymkode: e893c...c9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 8.55):

Hvilken type fysisk straff opplevde dere hjemme når dere gjorde noe galt?

Jeg gjorde ikke noe så galt at fysisk straff var nødvendig. Jeg var et stille barn som likte meg best med en bok. Kun to ganger er jeg blitt fortalt at jeg ble "bremset" fysisk. Jeg fikk visstnok et knips på håndbaken av min far en gang jeg var for ivrig i kakefatet (tror det var jul), og mor lempet meg inn i et rom og låste døra en gang jeg var for "ivrig" til å hjelpe til med bakst. Tror jeg var 2-3 år den gang, så det var vel ikke store hjelpen jeg kom med :fnise: .

Kan så vidt huske knipset, men den andre episoden husker jeg ikke, men har fått høre om den mange ganger i voksen alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Cata said:

Jeg gjorde ikke noe så galt at fysisk straff var nødvendig. Jeg var et stille barn som likte meg best med en bok

Synes dette var en temmelig stygg kommentar. Som om NOEN barn behøvde gjort noe så galt at fysisk straff var nødvendig. Det er aldri nødvendig! Og samme faen om man er rolig eller vilter. Det er irrelevant. 

Anonymkode: 55292...c78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født på begynnelsen av 80-tallet, jeg har et svakt minne om et jeg fikk ris på rumpa en gang, men det er faktisk det eneste. Verken jeg eller søsknene mine fikk noe særlig konkret straff, som jeg kan huske! Vi var ganske snille da ;) Og har snille foreldre :)

Endret av princeofithilien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var barn på 70 tallet. Fikk ris på baken for alt. Jeg ble slått. Foreldrene dro dette til 80 tallet, da var jeg tenåring. Fikk ris på baken siste gang som 16 åring, fordi jeg ikke hadde fulgt med klokken. Da flyttet jeg ut. Mor slo meg i ansiktet, far skulle slå meg på baken. Jeg pakket et bag og flyttet ut. Hurra for besteforeldre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Barn av 70-tallet. Fikk ris en gang som 4åring, husarrest, slått noen ganger, sparket etter og kjeftet på endel. Tilga aldri min far. Det var han som stod for dette. Han hadde vel hatt dårlig erfaringer fra barndommen selv..på grunn av dette fikk jeg aldri noe bra firhold til min far......ja folk vet ikke av barn av 70-tallet er blitt mishandlet....mange voksne i dag med sår som aldri gror....har utviklet angst og ptsd av alt dette....

Anonymkode: a88ca...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 80-tallet og kan ikke huske at jeg noen gang ble utsatt for noe som kan kalles straff.

Anonymkode: d8735...f37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk aldri noen form for straff,  det holdt mes tilsnakk hvis jeg gjorde noe galt.

Anonymkode: d1b39...fb6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på tidlig 90-tall, vokst opp med at jeg ble dratt/holdt hardt i øret og husarrest. 

Anonymkode: 503dc...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarrest

Anonymkode: 51554...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma slo meg en gang i affekt med flathånd. Da løp jeg ut døren og ropte « hjelp , hjelp, mamma slår meg «. Hun har selvsagt bedt om unnskyldning flere ganger, men vi er vel enige om at situasjonen var verre for henne enn for meg.  Jeg er født på midten av 70- tallet og var godt opplyst om forbudet mot og slå barn som ungdom, vi ble jo opplyst på skolen . Jeg blir helt satt av hvor mange som har blitt utsatt for vold av foreldrene sine her. Hvordan klarer dere og forholde dere til dette som voksne? Hadde jeg fått « ris» som barn, tror jeg hadde tatt igjen. Dere har vel vokst dere mye sterkere enn dem. Og hva skal de gjøre om dere grisebanker dem, ringe  til politiet og si at de misshandla barna  sine som små  og nå kom svaret ? 
 

Var ikke så mye straff. Husker jeg fikk innestraff en gang, men da gikk jeg jo bare ut. Hva skulle de gjøre , kjøpe hengelås? Har ikke noe tro på straff i oppdragelse egentlig, alt man gjør får jo konsekvenser uansett. Er du opp for sent , blir du trøtt dagen etter. Spiste du opp lørdagsgodtet fredag kveld er det ikke mer på lørdag. 

Anonymkode: bcf5a...455

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (På 8.10.2023 den 23.19):

Var barn på 70 tallet. Fikk ris på baken for alt. Jeg ble slått. Foreldrene dro dette til 80 tallet, da var jeg tenåring. Fikk ris på baken siste gang som 16 åring, fordi jeg ikke hadde fulgt med klokken. Da flyttet jeg ut. Mor slo meg i ansiktet, far skulle slå meg på baken. Jeg pakket et bag og flyttet ut. Hurra for besteforeldre. 

Og gi ris på baken på en 16 åring er jo perverst . Skjønner godt at du flyttet. Anmeldte du? 

Anonymkode: bcf5a...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født tidlig åttitall. Tror jeg fikk husarrest en gang. Ellers har jeg blitt kjeftet på og noen ganger silent treatment av min far men da var han sånn mot alle og det handlet egentlig ikke om oss da..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Født i 1969. Ble aldri straffet, slått eller kjeftet på. 

Anonymkode: 66a3d...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 1980-tallet. Ble ristet, holdt hardt i armen, dratt i armen. Husarrest. Ble skreket høyt til. Det mest brukte var kulde/fratatt omsorg  som straff. 

Moren min hadde et ekstremt temperament og var den som gjorde det fysiske. Men faren min gjorde ting som ville blitt sett som psykisk vold i dag. Lange monologer der han fortalte at ingen kom til å elske meg når jeg ble stor hvis jeg gjorde sånn og sånn osv.

Har et ok forhold til dem i dag, men det er helt klart begrenset fra min siden på grunn av straffingen. Men det er tabu å snakke om hva de gjorde. Ingen av dem har sagt unnskyld. Ingen av dem kommer til å si det heller.

Anonymkode: 8f05d...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80-tallet. Måtte gå til rommet mitt. Hvis jeg oppførte meg skikkelig dårlig, kunne min mor ta meg hardt i overarmen, såpass hardt at det gjorde (litt) vondt. Ikke blåmerke-vondt. 

Anonymkode: 84215...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel en husarrest eller to, noe annet var det ikke. 

Anonymkode: 8838b...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...