Gå til innhold

Dere som var «små» på 70- 90-tallet.. hvilken type straff fikk du hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken type fysisk straff opplevde dere hjemme når dere gjorde noe galt?

føler det var veldig «normalt» på den tiden å det gjør meg kvalm når jeg tenker tilbake på mine foreldres straffemetoder.. ser ikke for meg at de ville gjort noe slikt idag.. likevel satte det endel spor hos meg. Hva med deg? 
jeg var ett typisk rampete barn (under 7år) som ALDRI kom på tanken om sanksjoner etter handling, selvom jeg burde tenkt😅 var minste jenta i flokken og alltid noe hyss på gang enten mot søsken eller ting jeg ikke fikk lov til. 
Kunne bli stengt inni bilen, låst fast såklart å kom meg ikke ut. Husker jeg fikk heftige raserianfall der inne hvor jeg fikk en slags panikk og tisset meg ut. Mistet helt kontroll å sinnet bare vokste å vokste mens jeg var låst fast. Kunne også få masse hard ris eller med belte på bar hud, selet fast i sengen også så jeg måtte bli der. Ble også sendt på rommet å måtte være der lenge lenge. Det varierte veldig på straffen alt ettersom «alvorsgraden».. syns likevel det var jævlig dårlig gjort å det har satt sine spor hos meg..😞 flere som føler det samme?


 

Anonymkode: d7e0e...c4c

  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korrekt—ble ikke selet fast så riset🤦‍♀️ Det var to forskjellige straffer 😅

Anonymkode: d7e0e...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på 70/80 tallet. Fikk ris på stumpen da jeg var veldig lita. Fikk ørefik da jeg var litt større. Husarrest var en gjenganger - da måtte man oppholde seg på soverommet.

Anonymkode: 957cc...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på slutten av 80-tallet. Aldri fått noen straff, men mange klemmer og korrigering ved bruk av ord og forklaring. Tror dårlige foreldre fantes da som nå..

Anonymkode: a9d37...3d0

  • Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husarrest.... Funket dårlig, fører bare til utenforskap 

Anonymkode: 303d9...b6c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk husarrest en gang med god grunn. Men jeg klatret ut vindu på rommet mitt og gikk ut, så ikke effektivt :plystre:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble aldri straffet. Født tidlig på 80-tallet

Anonymkode: 3c95f...9b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 70-tallet. Aldri fått noen fysisk straff av noe slag.

Husker min far klapset/dyttet til meg en gang jeg satt på fanget hans og tisset på meg, men det var jo en helt impulsiv reaksjon fra hans side, ikke en straff.

Så ble sykkelen min låst inn i boden en gang de tok meg på fersken i å sykle et sted jeg ikke hadde lov (hadde tydelig avgrenset område jeg fikk sykle på). Jeg skrek og bar meg, men sykkelen ble der den var. Ikke kjeftet de mens jeg hylte heller, jeg fikk hyle meg ferdig. Helt enig i reaksjonen i dag.

Men jeg har aldri blitt tatt i fysisk på noe vis for noe galt jeg gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 90-tallet: jeg ble skreket kraftig og utsatt for psykisk vold. Gitt masse dårlig samvittighet om jeg gjorde noe feil. Dog, må si det varierte mye om jeg fikk straff eller ikke.

Kan ikke huske andre straffer jeg fikk, men problemet mitt er også at jeg ikke har så mye minner fra barndommen.

Anonymkode: 3f70c...956

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken type fysisk straff opplevde dere hjemme når dere gjorde noe galt?

føler det var veldig «normalt» på den tiden å det gjør meg kvalm når jeg tenker tilbake på mine foreldres straffemetoder.. ser ikke for meg at de ville gjort noe slikt idag.. likevel satte det endel spor hos meg. Hva med deg? 
jeg var ett typisk rampete barn (under 7år) som ALDRI kom på tanken om sanksjoner etter handling, selvom jeg burde tenkt😅 var minste jenta i flokken og alltid noe hyss på gang enten mot søsken eller ting jeg ikke fikk lov til. 
Kunne bli stengt inni bilen, låst fast såklart å kom meg ikke ut. Husker jeg fikk heftige raserianfall der inne hvor jeg fikk en slags panikk og tisset meg ut. Mistet helt kontroll å sinnet bare vokste å vokste mens jeg var låst fast. Kunne også få masse hard ris eller med belte på bar hud, selet fast i sengen også så jeg måtte bli der. Ble også sendt på rommet å måtte være der lenge lenge. Det varierte veldig på straffen alt ettersom «alvorsgraden».. syns likevel det var jævlig dårlig gjort å det har satt sine spor hos meg..😞 flere som føler det samme?


 

Anonymkode: d7e0e...c4c

høres ut som du var et meeeget krevende barn da. Har du reflektert over grunnen til at du var så vanskelig? Jeg var også et såkalt krevende barn. 

Jeg kunne bli fysisk avstraffet . I kontrollerte former av min far, ikke veldig alvorlig. Bare et klask på rumpa feks etter flere advarsler. 

Men min mor hadde/har et ukontrollert sinne og kunne klikke i vinkel. Da kastet hun ting rundt seg, hylte og skrek, ødla ting, lugget, sparket, slo. Hun brukte frykt som virkemiddel.

Jeg har et godt forhold til mine foreldre i dag. Vi snakkes hver eneste dag.  Men min barndom har preget meg ja. Min mors temprament er og vil alltid være et problem. 

Dette var på 80 tallet. Tror ikke ting hadde vært anderledes om jeg hadde vokst opp på 2000 tallet med de samme foreldrene

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hendte en og annen gang at jeg måtte være på rommet mitt. Jeg skjønner ikke at moren min ikke ga meg juling, det hadde jeg gjort om jeg var moren min. Jeg var skikkelig slem 😔

Anonymkode: 46228...5f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og søskene mine er født på 80/90-tallet. Vi fikk aldri straff. Husker et par ganger at moren vår ropte til oss eller dro oss i armen, men det var ikke straff, men at hun rett og slett mistet tålmodigheten. Vi fikk vite konsekvenser av handlingene våre da, så om vi ikke kledde på oss fikk vi ikke gå ut for eksempel. Om vi erta, så ble vi snakka til, kanskje kjefta på.

Anonymkode: 0b113...0bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 85. Aldri blitt straffet fysisk, men ble sendt på rommet for å tenke meg om når jeg var en drittunge (ja, det var helt fortjent!)

Anonymkode: 28e37...f46

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk noen ganger en klaps på stumpen hvis vi tøyde strikken veldig. Men ALDRI uten advarsler. Og kun til vi var mellom 3 og 4 år gamle. 

Vi er 6 søsken født på 80 og 90-tallet og det var en hel del andre ting som ikke var bra, men at vi eier vår egen kropp ble alltid satt høyt. 

Anonymkode: 3044a...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Født i 79, så det meste av barndommen var på 80tallet. 

Jeg ble aldri straffet. 

Noen handlinger fikk naturlige konsekvenser, justert etter alderen min. Hvis jeg ikke gadd å gjøre lekser/lese til prøve når jeg skulle, kunne jeg bli holdt inne for å gjøre det en annen dag. Mistet da muligheten til å leke ute til det var gjort. Men fikk aldri husarrest eller konsekvenser som ikke var konkret og forutsigbar basert på det jeg hadde gjort eller ikke gjort. 
Knuste jeg et glass med saft på kjøkkengulvet måtte jeg plukke opp og vaske (da jeg var stor nok til å kunne håndtere glasskår). 

Anonymkode: 87ed0...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, rydding ja. 

Vi hadde en fast regel om at rommene skulle være ryddet hver lørdag kl 18. Var det ikke gjort, måtte vi være på rommet og rydde til det var ferdig. Gikk glipp av det som var på tv den kvelden. Noen ganger lå jeg bare og leste, og måtte da rydde på søndagen før jeg fikk gå ut. 

Anonymkode: 87ed0...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Født i 1979,  husarrest fikk jeg som straff.  Ble i tillegg brølt og kjeftet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romarrest og husarrest uten mat var gjengangere, fikk også låst sykkelen inn om jeg syklet over en gitrenes. Sammen med akebrett

Truet ofte med riskvist, men kan ikke huske å ha blitt slått av den, men noen klaps har jeg fått. Kjefting var også vanlig. Vi var flere søsken, og straffene kunne komme om vi kranglet. pappa var nok den som ga oss mest straff

Anonymkode: bbe0a...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...