Gå til innhold

Dere som var «små» på 70- 90-tallet.. hvilken type straff fikk du hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble født på 70-tallet om opplevde aldri noen form for straff, fysisk eller annet selv, men jeg husker at noen fikk husarrest. 

Om noen ble slått, fikk jeg aldri vite det. Det har vært klart forbudt i Norge å bruke vold siden 1987, før det var det en slags gråsone, men i mine foreldres miljø var det i hvertfall ikke akseptert.

Anonymkode: 15b63...3c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitte på rommet mitt og "tenke meg om".. 😊

Anonymkode: 666db...414

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke komme på annet enn å kanskje sitte på rommet mitt og litt husarrest når det var noe jeg ville, men gjorde lite tull så fikk minimalt med straff. 
(født på 70-tallet)

Jeg ble her om dagen overrasket over at husarrest fortsatt brukes, en av vennene til barnet mitt hadde visstnok det og kunne derfor ikke bli med på noe. 

Anonymkode: d1ccf...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 1984 - aldri fysisk straffet.

"Gå på rommet" og en litt strengere husarrest i ungdomsstiden.

Dine opplevelser slår meg ikke som "normalen", hverken da eller nå. Kanskje du burde snakke med noen om dem?

Anonymkode: 009c9...047

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig 80-tallet. Fikk ris på bar rumpe når jeg var veldig liten. En ørefik en sjelden gang. Lugget i babyhår bakerst i nakken husker jeg godt. Ellers mye skreket til, og husarrest. Fjernet da alt av leker og gøy fra rommet mitt i tiden jeg hadde husarrest. 
Jeg kunne aldri brukt fysisk avstraffelse på mitt barn. Og kan ikke skjønne de som gjør det. Men det var en annen tid.

Anonymkode: 76dbe...bf1

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stadig sendt på rommet. Jeg var en vill og gal unge. Hadde nok adhd, men på den tiden var det ingenting som het adhd. 

Anonymkode: 97bd4...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk noen klaps på rumpa når jeg ropte mitt første banneord. Etterfulgt av et par klaps til, når jeg ropte banneord for andre gang 😂

Jeg var også dårlig til å rydde bort mine egne saker. Endte med at det havnet i søpla. Det var effektivt faktisk.

Ble også innestengt en gang da jeg hadde tegnet med en dyr leppestift. Fikk ikke se barnetv den dagen 😂

Anonymkode: 04d6b...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i -72, aldri straffet på noe vis. Litt alvorlig tilsnakk, ikke kjefting en gang. 

Anonymkode: d3ea7...7f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 83. Ble sendt på rommet ofte og en gang ble jeg vasket i munnen med såpe. 

Anonymkode: bbe6e...eb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på slutten av 70-tallet. Fikk èn smekk på rumpa èn gang. Husker det enda. Jeg husker hvor ydmykende det var, men jeg husker ikke hvorfor jeg fikk det. Tenker det sier sitt om hvordan den straffen fungerer.

Utover det så var det ingen fysisk straff. Jeg var et forsiktig barn så kjeft holdt som regel i massevis. 

Eneste andre straffen jeg husker er at jeg var så kresen og spiste så lite middag at min mor en gang fikk nok og sa at jeg ikke fikk gå fra bordet før jeg hadde spist. Husker jeg måtte gjøre lekser ved siden av kald middagstallerken. 

Anonymkode: 6a55d...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En samtale. Og dårlig samvittighet. Har aldri fått husarrest en gang, aldri blitt nektet godteri, eller ukepenger. 

De var opptatt av å prate, og få meg til å forstå hvorfor ting var som de var. 

Anonymkode: 44cdd...0eb

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 81. Fikk aldri noe fysisk avstraffelse. Mamma og pappa kunne kjefte/bli strenge, men aldri ris, bli stengt inne noe sted osv. Fikk sikkert straff som i fravær av goder, men ikke noe jeg kan huske. 

Anonymkode: 949a6...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurimalla1234

Fikk husarrest som jeg ikke brydde meg om og stakk ut av vinduet, verste straffen da var at mamma kom labbende etter meg og fisket meg opp mens jeg stod å hang med vennene mine, flaut flaut flaut! 
 

Stakk av på hyttetur med samme vennegjeng og ga ikke lyd fra meg så når jeg omsider kom hjem stod pappa å gråt og sa de hadde vært livredde og dén svei og svir enda for jeg så aldri pappa gråte annet enn i begravelser. Moralen min ble når jeg fikk egene barn at jeg aldri straffet de men fortalte at de måtte alltid si fra når de antok at de kom hjem fordi jeg var redd for de og at de ga beskjed om de ble senere enn avtalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble sendt på rommet. Idiotisk påfunn, da det helst var der jeg ville være uansett, og ble typisk dratt inn på stua igjen da pappa innså det.

Anonymkode: 84a95...d0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble bare kjeftet på hele tiden, for hver minste lille ting.

Men aldri noen "fysiske" straffer... 

Anonymkode: 106dd...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri fått noen form for straff, verken psykisk eller fysisk. Ikke engang husarrest (som er eneste straff jeg vet ble praktisert for enkelte av  mine jevnaldrende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Født på midten av 70-tallet. Kan ikke huske vi fikk straff i det hele tatt...

Anonymkode: ed6cb...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 1966. Aldri straffet eller brølt til. Men vi var godt oppdratt. Vokste opp i et moderne hjem med begge foreldre i full jobb. 

Anonymkode: a7693...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 63. Jeg fikk aldri fysisk straff, men min mor kunne bli veldig rasende for bagateller, og vi fikk mye kjeft. Det hendte også at hun tok tilbake leker vi hadde fått. En gang min eldre bror hadde lurt meg til å ødelegge noe, så tok min mor noen av mine leker og gav til ham. Det har jeg aldri glemt. 

Anonymkode: dcc2e...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 78, ble ikke fysisk straffet på noen måte. 

Nabojenten ble slått av faren sin for ganske små ting husker jeg. Det var egentlig ikke noe foreldrene skjulte, for jeg husker iallefall at jeg så på mens han slo (over rompen) en gang, og at jeg flere ganger løp hjem når jeg skjønte hun skulle få straff. Foreldrene var vesentlig mye eldre enn mine foreldre.

Anonymkode: cab88...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...