Gå til innhold

Dere som var «små» på 70- 90-tallet.. hvilken type straff fikk du hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn på 80-tallet, ingen straff. Foreldrene mine pleide å forklare hvorfor man ikke gjorde visse ting, feks "x blir lei seg" ol.

Anonymkode: 4c134...2e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født på slutten av 80-tallet. Fikk bare kjeft om jeg hadde gjort noe galt.

Anonymkode: dc98f...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barn på 90-tallet. Fikk ris på rumpa og ørefiker. De tok også nintendoen 😢

Generelt tror jeg at de som virkelig burde fått ris og straff ikke får det i dag. Så da er de tøffe nok til å drive med jævelskap på skolen.

Anonymkode: 79793...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var barn på 90-tallet. Fikk ris på rumpa og ørefiker. De tok også nintendoen 😢

Generelt tror jeg at de som virkelig burde fått ris og straff ikke får det i dag. Så da er de tøffe nok til å drive med jævelskap på skolen.

Anonymkode: 79793...a6b

Men straff hjelper ikke. Hjalp ikke på meg.. fikk bare enda mere straff🙉 

så rart ingen flere fikk mye straff, syns å ha hørt det var en 70/80talls greie.. at det var mere «innafor» å slå fike å rise?  Enda før det igjen ble jo barna slått med linjal av læreren fks.. men det at mange foreldre ikke slo barna selvom det var sosialt godtatt er jo fantastisk.. 

Anonymkode: d7e0e...c4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på slutten av 70-årene. Alle jeg kjente fikk husarrest. Jeg fikk ingen straff, bare rolig tilsnakk med fokus på at jeg skulle forstå konsekvensene av det jeg hadde gjort. De var stolte av meg og ga mye kjærlighet. En fantastisk barndom med reflekterte og varme foreldre som satt grenser samtidig som de respekterte meg som et likeverdig menneske

Anonymkode: b38f7...156

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (5 timer siden):

Født sent 80-tall. Kan ikke huske å ha fått noe særlig straff 🤔

Har blitt fortalt at jeg fikk en klaps på stumpen 1 gang som 2-åring fordi jeg var helt rabiat ved leggetid og mamma var i ferd med å gå fra vettet :fnise:

Hehe.. samme her, bare at jeg er født 20 år tidligere. Grunnen mamma oppga var at jeg hadde tissa ut 3-4 overfaller ila av en formiddag. Hun fortalte det etter at hun ble gammel, jeg husker ingenting. 😅
Hun hadde fortsatt dårlig samvittighet for det…

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men straff hjelper ikke. Hjalp ikke på meg.. fikk bare enda mere straff🙉 

så rart ingen flere fikk mye straff, syns å ha hørt det var en 70/80talls greie.. at det var mere «innafor» å slå fike å rise?  Enda før det igjen ble jo barna slått med linjal av læreren fks.. men det at mange foreldre ikke slo barna selvom det var sosialt godtatt er jo fantastisk.. 

Anonymkode: d7e0e...c4c

Det var ikke sosialt akseptert der jeg kommer fra, på 80-tallet hvertfall. Folk som gjorde det, skjulte det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 83. Fikk kjeft, mamma var skuffet, en gang fikk jeg vel husarrest (måtte være hjemme hele helgen) når jeg var 11-12 år eller noe. 
 

Aldri klyp, slag, klaps eller noe som helst vold 

Anonymkode: 691af...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i -84.

Eneste jeg husker som negativt fra barndommen var at jeg måtte sitte ved bordet til jeg hadde spist opp middagen min. Jeg var, og er, ikke glad i mat. Opplevde det som noe grusomt og gruet meg til middag hver dag. Heldigvis endret de strategi etterhvert.

Anonymkode: 5c68f...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1972. Fikk et par ørefiker og ble slått med teppebanker på rumpa. Er ikke traumatisert av det i det hele tatt. Jeg kunne være ekstremt ufordragelig innimellom og dette fikk meg til å skjønne at jeg hadde overskridd alt av grenser. 
K49

Anonymkode: b92ba...4f4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 1986, altså barn på siste halvdel av 80-tall og hele 90-tall. Fikk aldri noen fysisk straff, men kjefting og klandring var nok ting som ikke var helt pedagogisk riktig. Husker at mamma og søsken har kalt meg dum ved mange anledninger i barndommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90-tallsbarn her. Fikk aldri fysisk straff, det gikk i husarrest et par ganger og ellers tv/dataforbud.

Anonymkode: ccacb...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 time siden):

Det var ikke sosialt akseptert der jeg kommer fra, på 80-tallet hvertfall. Folk som gjorde det, skjulte det. 

Det er min oppfatning også. Generelt kan jeg ikke huske at det var så mye fokus på straff av noe slag, det ble sett på som gammeldags. Jeg har i grunn inntrykk av at det er mer vanlig og i hvertfall mer akseptert nå. Nå skal det straffes, eller "gis konsekvenser" i tide og utide.

Anonymkode: 15b63...3c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født i 83. Fikk ris på rumpa, nektet å gå fra middagsbordet om jeg ikke spiste opp, måtte da sitte til det var spist opp evt legge meg rett etter middag, så fikk ikke sett barne-tv eller andre ting. Husarrest, nektet lørdagsgodt eller lommepenger. Nektet å se "midt i smørøyet" f.eks.  Mye kjefting og brøling. Ble også dratt/holdt hardt i armen. Var ganske vanlige reaksjoner der jeg vokste opp. 

Husker ikke HVORFOR jeg fikk straff, bare at jeg hatet foreldrene mine... Kan fortsatt bli forbanna på dem når jeg tenker på det. 

Anonymkode: 7773d...c59

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 80-tallet. Jeg fikk kjeft med høy stemme og lite hyggelige ord fra faren min, men aldri moren min. Det hendte jeg måtte gå på rommet, det husker jeg som greit, fordi jeg var sint på foreldrene mine og ville ikke være sammen med dem i de settingene. Faren min tok meg også noen ganger "hardt i armen". Det var såpass hardt at det var vondt og jeg ble litt redd og veldig sint. Jeg husker han sa at det ikke er lov å slå barn, men å ta hardt i armen kan voksne gjøre. 

Anonymkode: 1c56c...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på 80-tallet. Fikk en sjelden gang (kanskje 2-3 ganger i året) en ørefik, måtte svært ofte gå på rommet og bli der noen timer. Fikk av og til inndratt goder som lørdagsgodt- det opplevde jeg som verre enn de andre straffemetodene. Jeg var en ufordragelig unge til tider, så har ingen problemer med å forstå at mamma mistet tålmodigheten med meg fra tid til annen. Hun var en snill mor som benyttet datidens oppdragelsesmetoder. 
 

I barnehagen ble vi utsatt for mye verre straffemetoder- truet med at vi ikke ville komme til himmelen, tvunget til å spise store mengder mat de visste at vi ikke likte, sitte «på straff» foran alle de andre barna på en spesiell stol eller låst inn i et kott. Husker jeg mistet troen på at voksne var snille mennesker jeg kunne stole på der. 

Anonymkode: 1d8d9...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Født tidlig på 70-tallet. Ble slått over fingrene hvis jeg tok på ting jeg ikke hadde lov til å røre, slått over munnen hvis jeg bannet eller løy, holdt fast, stengt inne, fratatt sykkel eller leker (heldigvis aldri fratatt bøker, det hadde vært krise), nektet ukepenger eller lørdagsgodt. Trusler om å avlyse bursdagsselskap eller ferie hvis jeg ikke oppførte meg. 

Anonymkode: a64ec...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husarrest. nektet lommepenger. måtte kun sitte inne på rommet mitt. osv. fikk ikke noen fysisk straff mer en et par 3 ganger. og ikke noe som jeg legger noe stort i. om jeg fikk det så var det smell i ansiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvilken type fysisk straff opplevde dere hjemme når dere gjorde noe galt?

føler det var veldig «normalt» på den tiden å det gjør meg kvalm når jeg tenker tilbake på mine foreldres straffemetoder.. ser ikke for meg at de ville gjort noe slikt idag.. likevel satte det endel spor hos meg. Hva med deg? 
jeg var ett typisk rampete barn (under 7år) som ALDRI kom på tanken om sanksjoner etter handling, selvom jeg burde tenkt😅 var minste jenta i flokken og alltid noe hyss på gang enten mot søsken eller ting jeg ikke fikk lov til. 
Kunne bli stengt inni bilen, låst fast såklart å kom meg ikke ut. Husker jeg fikk heftige raserianfall der inne hvor jeg fikk en slags panikk og tisset meg ut. Mistet helt kontroll å sinnet bare vokste å vokste mens jeg var låst fast. Kunne også få masse hard ris eller med belte på bar hud, selet fast i sengen også så jeg måtte bli der. Ble også sendt på rommet å måtte være der lenge lenge. Det varierte veldig på straffen alt ettersom «alvorsgraden».. syns likevel det var jævlig dårlig gjort å det har satt sine spor hos meg..😞 flere som føler det samme?


 

Anonymkode: d7e0e...c4c

Født på syttitallet . Fikk ris på rumpa som lita . Bare en gang som jeg husker . Ellers var det MYE husarrest . Ofte og lenge . Det har preget meg i den grad at jeg er veldig frihetssøkende idag . Hater hvis andre prøver å bestemme over meg . 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 70. En gang broren min og jeg hadde stått for lenge i dusjen og brukt opp det varme vannet, ble mor lynforbannet og vi ble tvunget til å stå i det kalde vannet i noe som føltes som en evighet. Ellers var det utstrakt bruk av husarrest, noe som ikke funket på meg siden jeg elsket å være på rommet mitt og lese, samt inndragning av goder. Mye kjefting, men jeg kan ikke huske flere episoder av fysisk karakter. Nå som godt voksen og med den viten jeg har om min forelder, vil jeg tro det var fysisk avstraffing iallefall mens vi var små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...