Gå til innhold

Eldre småbarnsfedre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brannfakkel!

Det er ikke farlig eller synd på barn hvis de får noen sleivete kommentarer i løpet av barndommen. At barnet får noen få kommentarer i oppveksten på at far er gammel. Andre barn får kanskje et par kommentarer på klær. Når jeg selv var liten fikk jeg en sjelden gang kommentar på at vi hadde lite hus. Det var ikke en hyggelig type kommentar å få selvfølgelig. Jeg ble lei meg, men så gikk det over relativt fort. Dette er ikke mobbing. Og jeg mener faktisk det er postitivt for en persons karakter oppleve et snev av motgang i oppveksten.

Så ved å gå til ledelsen med sånne småkommentarer er å gjøre ditt barn er bjørnetjeneste. For ikke å snakke om at alle i barnehagen kommer til å le av deg på bakrommet. Styrer inkludert.

Anonymkode: a1989...f5d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, synes det unødvendig også å skulle si sånt. "Mamma henter,  pappa henter, bestefar henter...." altså, hvorfor kommentere sånt overhodet? Enda verre når man ikke vet 100% hvem den som henter er. Da vil nok de fleste la være å si noe. Men om de gjør det, skal jeg i alle fall ikke la det passere.

Anonymkode: 765b5...82c

Hvorfor er du så opptatt av dette? Tenkte dere ikke over problemstillingen før dere planla barn? Du har valgt å få barn med en eldre mann og så er du ekstremt sår på om noen synes han kan gå for å være bestefar? 

Du vet jo at han er på alder med andre besteforeldre, så at du er så vár på at andre skal synes at han er eldre  virker for meg merkelig. Virker nesten som om du skammer deg over alderen hans?

Ja, han er eldre! Dere vet at han ikke er bestefar, men far.  Men dere kan ikke klage om noen andre tar feil!  

• Liker 2
Skrevet

Det minste problemet her er vel kommentarer fra andre barn. Blir det noen fordommer, er det nok andre foreldre som vil stå for de. Ser jo det fra en del svar i tråden.

Barnet vil antakelig ikke synes gammel far er noe problem før faren eventuelt får helseproblemer. Det er kjipt som tenåring å ha dement far. Det aner man jo ingen ting om vil bli tilfelle, men det kan skje den sprekeste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Har jo ingenting med fordommer å gjøre, men heller at det er lite heldig å få barn når man er i besteforelderalder. Svigers f.eks har masse helseproblemer som har oppstått etter at de fylte 60, og hadde ikke vært kapable til å ta seg av småbarn på fulltid i dag. Hva tilsier at din mann ikke får liknende problemer? Faktum er at kroppen orker mindre når man blir eldre. Selv jeg som mann i slutten av 30-årene føler meg for gammel til å begynne på nytt med småbarn nå(mine er i skolealder nå), og som 60-åring ville jeg definitivt ikke vært kapabel til dette.

Og hva med når mannen om 15-20 år begynner å bli smådement, skrøpelig til beins og i generelt dårlig form, mens du fortsatt er i 50-årene? Er du da klar til å være sykepleier for din egen mann?

Anonymkode: 17ca5...8ec

De fleste kameratene mine og jeg fikk barn da vi var rundt 40. Ikke noe problem. 
Menn som får barn sent har bedre helse og lever i snitt lenger enn menn som får barn tidlig (gjelder for så vidt for kvinner også). I tillegg har de i snitt bedre økonomi. I tillegg er det større sjanse for at barna vokser opp sammen med begge foreldrene. Så det er ikke bare negativt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pappan min var 45 år da han fikk meg. Han fikk ofte kommentarer som : « Åh, er du på handletur med bestefar og lignende». Ellers kan jeg ikke huske at folk lagde noe stort nummer at han var eldre enn de andre foreldrene. 

Jeg er født i 1986, så mindre vanlig med eldre fedre da enn i dag. 

Anonymkode: f3252...d14

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 timer siden):

De fleste kameratene mine og jeg fikk barn da vi var rundt 40. Ikke noe problem. 
Menn som får barn sent har bedre helse og lever i snitt lenger enn menn som får barn tidlig (gjelder for så vidt for kvinner også). I tillegg har de i snitt bedre økonomi. I tillegg er det større sjanse for at barna vokser opp sammen med begge foreldrene. Så det er ikke bare negativt.

Har du kilder på dette? At kvinner som får barn sent lever lenger enn damer som får barn tidlig😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn bryr seg ikke om noe slikt, men de påpeker nok "fakta". Datteren min fortalte her en dag at jeg var den yngste moren og "Anna" den eldste moren i klassen. Ingenting negativt i det, bare fakta. 

Når det er sagt er det ikke uvanlig med fedre opp i 50-60 års alderen, hvertfall ikke her jeg bor. 

Faren til en venninne av datteren min er sikkert rundt 60 år, og han er SUPER sprek og stiller opp på alt. Han er fotballtrener, FAU og alpintrener. Han stiller frivillig på så og si alt, fatter ikke hvor han henter energien sin fra 😅

Anonymkode: b8cfb...dd3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du kilder på dette? At kvinner som får barn sent lever lenger enn damer som får barn tidlig😅

Det er stort sett mennesker med høy utdannelse og høy inntekt som får barn sent. Og de lever i snitt lenger enn de med lav utdannelse (som får bar tidligere).

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kommer kanskje noen kommentarer på det, men det er da pokker ikke det viktigste for barnet uansett. 

Vet selv hvordan det er å ha en av de eldste pappaene da jeg vokste opp. Jeg var den gang yngst i flokken. Så fikk min far kull nr 2 med min gode stemor så var jo han eldre når han fikk de. 

Og når man da kommer til et punkt hvor livet skjer, stemor ikke fins mer og pappa er ganske gammel, så er det som betyr noe for de yngre søsknene mine akkurat nå: TID med min far.. Den tiden han orker og har. Heldigvis er han fortsatt sprek når han nå nærmer seg 70. Yngste er tenåring, men heldigvis ingen rebell foreløpig. Livet er ikke forutsigbart, så lev, lek og grip det mens dere kan. 💜

Anonymkode: 8cc79...352

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og siteringer av slettede innlegg.
- Rhodiola, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Er 29 år og har 3 barn. Syns fordommende mot yngre mødre er verre. Folk får sjokk når jeg sier jeg har 3 barn. Og da mest fra de voksne. Men jeg får inntrykk av at eldre foreldre ikke får de samme fordommene. Blir mer at man får kommentarer fra barn. Ja de voksne kan stusse litt men ikke til den grad at de kommenterer.

Det blir lettere for min del jo eldre jeg blir, men jeg føler jeg fort blir dømt når alle ungene er med meg. Men har lært meg å bare gi F i det. Så ts gjør det samme. Du skal se at det nok går bedre enn forventet, men om du innstiller deg på å ikke bli fornærmet over det. Blir det lettere. 

Anonymkode: 78d45...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner litt problemstillingen til TS, jeg. Har vokst opp med en far som er mer på alder med andres besteforeldre. Fantastisk far, veldig glad i ham ❤️

Så små barn som barnehagealder kan jo spørre av ren nysgjerrighet, uten å legge noe vondt i det. Men ungdom og voksne kan jo spørre litt hånlig "Bestefaren din, eller?" med et hevet øyenbryn. 

Enkelte av postene i tråden demonstrer dette. "Men det er jo rart." "Det er ikke akkurat vanlig." Betyr det at man må kommentere høylytt alt man ikke synes er vanlig? Kommenterer dere andres utseende også? 

Utfordringen er at noen blir veldig hengt opp i alt som er annerledes, og maser om det, i verste fall går det over til erting. Eldre barn, ungdom, og noen er ikke ferdig med det i voksen alder... Det er jo noe man kan møte om man skiller seg ut på noen som helst måte. To foreldre av samme kjønn, dårlig råd, velstående der det ikke er vanlig(selv om det egentlig er et privilegium), diger familie, familie bestående av "bare" en forelder og ett barn... Problemet burde ligge hos de som kommenterer, men det er vi som blir kommentert som blir slitne av det om det blir for mye. 

Anonymkode: 6200f...13a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner litt problemstillingen til TS, jeg. Har vokst opp med en far som er mer på alder med andres besteforeldre. Fantastisk far, veldig glad i ham ❤️

Så små barn som barnehagealder kan jo spørre av ren nysgjerrighet, uten å legge noe vondt i det. Men ungdom og voksne kan jo spørre litt hånlig "Bestefaren din, eller?" med et hevet øyenbryn. 

Enkelte av postene i tråden demonstrer dette. "Men det er jo rart." "Det er ikke akkurat vanlig." Betyr det at man må kommentere høylytt alt man ikke synes er vanlig? Kommenterer dere andres utseende også? 

Utfordringen er at noen blir veldig hengt opp i alt som er annerledes, og maser om det, i verste fall går det over til erting. Eldre barn, ungdom, og noen er ikke ferdig med det i voksen alder... Det er jo noe man kan møte om man skiller seg ut på noen som helst måte. To foreldre av samme kjønn, dårlig råd, velstående der det ikke er vanlig(selv om det egentlig er et privilegium), diger familie, familie bestående av "bare" en forelder og ett barn... Problemet burde ligge hos de som kommenterer, men det er vi som blir kommentert som blir slitne av det om det blir for mye. 

Det mange har poengtert i denne tråden er at det nok sjelden vil være voksne folk som kommenterer at faren er gammel. Barn kan kommentere det, på barns vis. Og det kan hende noen voksne tror det er bestefar (for eksempel i barnehage eller skole) og sier feil. 
De fleste opplever jo slike ting innimellom, uansett hva det måtte dreie seg om. Så er det noe med hvordan man velger å takle det. 

Om folk kommenterer med vilje på ufine måter blir jo noe annet og er ikke greit. 

Anonymkode: 310c2...0e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nettopp, takk. Jeg selv kommentarer aldri andre folk, så jeg forstår ikke denne trangen til å peke, kommentere, si at noe er rart, uvanlig...Spesielt når voksne gjør det, tenker jo barna at da er det greit å oppføre seg sånn. Det er ikke sånn at jeg kommer til å skjelle ut et barnehagebarn om hen sier at far er bestefar, men kommer til å sette på plass eventuelle voksne som kommenterer -fordi det er uhøflig å kommentere ting man ikke har noe med å gjøre.

Hvor gammel var faren din da du ble født? Min egen var for så vidt en eldre far også, men ikke så gammel far som kjæresten min er. Pappa var 47 år da jeg ble født, og han var en super far, døde tidlig pga. en ulykke så ikke pga alderdom.

Anonymkode: 765b5...82c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...