Gå til innhold

Eldre småbarnsfedre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror det største problemet her er at du/dere virker å ta dette veldig alvorlig. Dere har jo valgt denne situasjonen selv, altså å få barn når mannen er i bestefaralder. 
Tviler på at barna i barnehagen kommer til å bry seg så mye om dette. Som flere skriver så kommer de sikkert til å tro far er bestefar i starten, og det kan det hende andre foreldre tror også. Men det er jo naturlig at de tror det da. 

Anonymkode: 310c2...0e9

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner til en som ble bestefar noen år før han ble pappa igjen, -om det er litt rart? Ja, det er det jo, men elsker dere hverandre så jobb masse med selvtillitt i forhold til dette. Kanskje dere kunne tatt noen timer med terapi, fått en utenforstående til å hjelpe dere litt gjennom det?

Anonymkode: c92c0...29b

• Liker 2
Skrevet

Foreldre kommer av alle slag TS, jeg tror dere faktisk vil møte mindre fordommer enn de som f.eks. er veldig unge foreldre.

Den som er mest opptatt av alderen til mannen din er vel deg😅

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i klasse med ei som hadde en far som var over 60 når vi gikk på barneskolen. 

Vi snakket noe om hvor gammel han var, men ikke negativt. Var bare anderledes. Han var veldig klok og høyt utdannet, så han tok igjen mye på lærdom. Han var nok ikke den som var mest engasjert i fritidsaktiviteter, men det har ikke bare med energi og alder å gjøre. 

Hun mister sin far før hun var 18, og det er vel det mest traumatiske. Igjen så er det jo ingen garantier mot å miste foreldre, men sannsynligheten er jo langt større. 

Anonymkode: 5f41c...020

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 17.17):

Ja, er klar over det - men håper folk ikke sier det høyt i det minste. Vet det er sjeldent, er vel mer unntak og ofte kjendiser a la Alec Baldwin og Jeff Goldblum som får barn så sent - men de er jo "beskyttet" i sine bobler på en måte, og trenger ikke forholde seg til folk flest.

Anonymkode: 765b5...82c

Alle barn sier akkurat det de tenker høyt, uten å mene noe slemt med det. Voksne mennesker gjør ikke det. Så det eneste du føler på her, er nok dine egne følelser iforhold til situasjonen tenker jeg. Jeg personlig hadde aldri sagt noe negativt ang alderen til en mamma/pappa. Svært få sier slike ting direkte til noen, heller naturlig å ventilere til noen andre nære hvis det er noe man reagerer på. Eller?! 

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod.
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror du barnet vårt blir mobbet, og/eller at andre barn ikke vil leke med vårt barn pga. vår alder?

Litt sent å tenke på det nå kanskje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt noe spesielt. Annet enn at han kanskje var en litt eldre far. Jeg ser ikke ned på andre mennesker. Min far fikk forøvrig sitt andre (og siste) barn da jeg var 24, og han selv var 52... 

Anonymkode: 7138b...421

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk to barn på rappen da jeg var 39 og 40 og føler meg egentlig ikke gammel. Der er mange andre i bhg med foreldre på min alder. Men lurer noen ganger på om andre som henter er foreldre eller besteforeldre. Er ikke så lett å skjønne alltid. Men tenker ikke noe mer enn det.

Anonymkode: 016e0...87d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært det barnet....

Mange trodde han var bestefaren min.

Av de som viste hvem han var ble jeg ikke mobbet, men fikk mange slengkommentarer pga gammeldagse holdninger og måte å oppføre seg på.

Anonymkode: b20e1...8a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I klassen til min datter , hun er nå 13 men de har gått på skole i lag siden de var 6, så er en pappa 85 år. Barnet er aldri blitt  mobbet, men de andre barna har spurt selvsagt- men de må de få lov til. 

Anonymkode: 32294...8a3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om et barn i barnehagen ditt barn går i, hadde en far som var tidlig i 60-årene, hvordan ville du ha reagert?

Kjenner jeg kvier meg litt til barnet vårt snart begynner i barnehagen, pga. alle fordommene mot alder som finnes i samfunnet. I dag vil jo ingen (ingen normalt oppegående i alle fall), se stygt på og snakke stygt om at barn har foreldre med ulik hudfarge f.eks. men føler ikke vi er kommet like langt når det gjelder holdninger og tanker om fedre, og mødre, som er eldre enn normalen.

Jeg selv er 39, og ser ung ut for alderen, mens samboeren min og for så vidt ser yngre ut enn sine år (de fleste gjetter han er i 50-årene).

Så, hva kan jeg forvente egentlig?

Det kommer helt ann på hvor du bor. Vi bor sentralt og er de yngste foreldrene i avdelingen barnet vårt går i. Vi er 36 og 37 år! Jeg tenker lite på de som er over 40, men de fleste ser jo bra ut for alderen.

Anonymkode: eb46e...932

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om et barn i barnehagen ditt barn går i, hadde en far som var tidlig i 60-årene, hvordan ville du ha reagert?

Kjenner jeg kvier meg litt til barnet vårt snart begynner i barnehagen, pga. alle fordommene mot alder som finnes i samfunnet. I dag vil jo ingen (ingen normalt oppegående i alle fall), se stygt på og snakke stygt om at barn har foreldre med ulik hudfarge f.eks. men føler ikke vi er kommet like langt når det gjelder holdninger og tanker om fedre, og mødre, som er eldre enn normalen.

Jeg selv er 39, og ser ung ut for alderen, mens samboeren min og for så vidt ser yngre ut enn sine år (de fleste gjetter han er i 50-årene).

Så, hva kan jeg forvente egentlig?

Jeg jobber i barnehage, har ofte hatt fedre i den aldersgruppen. Min erfaring er at ingen tenker så mye på det. 

Jeg var selv veldig ung da jeg fikk mitt første barn, det var flere som reagerte på det. 

Anonymkode: 5a25f...911

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke barnet blir mobbet, men som andre sier må dere regne med noen kommentarer. Personlig syns jeg det er egoistisk å få barn så sent at man sannsynligvis er under torva før ungen har fått en utdannelse, men det er neppe noen som sier det til dere. 

Anonymkode: 15770...b72

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er først i skolealder at barn synes det er flaut med gamle foreldre. Hvis de har foreldre som fikk barn da de var 17 er det derimot helt fint 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3930d...bfa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barna i barnehagen og barnehage ansatte som ikke kjenner dere hadde nok trodd barefar er bestefaren som henter. Er naturlige at vi tenker slik desverre..

Anonymkode: 280e5...d28

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt 80-talls å være opptatt av alderen? Da hadde jo alle fått alt er skulle før de var 30 år. Nå får jo kvinner barn i 40-åra og menn i 50-60 åra. Det er mange nå med "eldre" foreldre, så da er et ikke noe god mobbegrunn lenger.

Anonymkode: f657a...269

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen har det neppe noe å si. 

I skolealder kan det kanskje bli et tema blant noen av vennene. Det ble det for meg (har stefar som var rundt 60 da jeg gikk på barneskole). Ble lei meg av ting noen av mine venner sa, men snakket med mamma om det så gikk det fint. Bare forbered dere på praten.

Anonymkode: 93e52...cdf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en bitch nå men.. jeg er 39 og ser ungdommelig ut. Kansje 30 😂 må vise leg på polet. Barnet mitt reagerer på andre mammaer som ser eldre ut, har mye rynker, kjipe frisyrer osv.. " Er DET mammaen din?" 🤪

Anonymkode: 0c10a...4ff

Skrevet

Jeg hadde sannsynligvis tenkt at han var barnets bestefar fram til jeg fikk høre noe annet, det tenker jeg er naturlig med tanke på hans alder, men når jeg så får vite at han er faren hadde jeg ikke tenkt mer over det. Mine barn har klassekamerater med foreldre i alle aldre. Det er alt fra de som fikk barn da de var 18 og til de som var 40 år eldre og har startet på kull nr 2. Det er ingen som kommenterer det eller hever et øyenbryn og jeg opplever ikke at det er et problem for barna selv heller. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mor fikk sitt siste barn når hun var 41. Dette var på 80- tallet hvor sminke og hårfarge ikke var så vanlig. Da lillesøsteren min begynte på skolen så var jo mamma 48 år og så nok like gammel ut også pga grått hår. De andre mødrene var i slutten av 20- åra/ begynnelsen av 30- åra. 

Mn søster fikk kommentarer i blandt fra klassevenner, «hvorfor er moren din så gammel?» Hvorfor har hun så grått hår? Tror min søster syntes det var flaut, men det var fordi hun var skoleelev, og ikke var så flink til å ta igjen. Etterhvert var det noe hun aksepterte. Hun hadde ellers venner på skolen og hjemme, så det er vel ikke sånne temaer som hindrer vennskap. 

Man må bare lære seg å leve med hvordan ting faktisk er. Ja, han er gammel, men HVA SÅ?? 

Anonymkode: c1779...473

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...