Gå til innhold

Eldre småbarnsfedre

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om et barn i barnehagen ditt barn går i, hadde en far som var tidlig i 60-årene, hvordan ville du ha reagert?

Kjenner jeg kvier meg litt til barnet vårt snart begynner i barnehagen, pga. alle fordommene mot alder som finnes i samfunnet. I dag vil jo ingen (ingen normalt oppegående i alle fall), se stygt på og snakke stygt om at barn har foreldre med ulik hudfarge f.eks. men føler ikke vi er kommet like langt når det gjelder holdninger og tanker om fedre, og mødre, som er eldre enn normalen.

Jeg selv er 39, og ser ung ut for alderen, mens samboeren min og for så vidt ser yngre ut enn sine år (de fleste gjetter han er i 50-årene).

Så, hva kan jeg forvente egentlig?

Anonymkode: 765b5...82c

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere kommer begge til å bli regnet som eldre foreldre uten at det ligger value judgement i bunn. Barna bare konstanterer fakta.

Anonymkode: cb756...ffe

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere kommer begge til å bli regnet som eldre foreldre uten at det ligger value judgement i bunn. Barna bare konstanterer fakta.

Anonymkode: cb756...ffe

Tror du barnet vårt blir mobbet, og/eller at andre barn ikke vil leke med vårt barn pga. vår alder?

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du barnet vårt blir mobbet, og/eller at andre barn ikke vil leke med vårt barn pga. vår alder?

nei :) slapp helt av.

• Liker 33
  • Nyttig 2
Skrevet

Regner med at en del barn og foreldre vil tenke at han er bestefar, er jo ikke noe krise.

Selvfølgelig ikke. Barna driter da i slikt, de bare kommenterer det de ser uten at det ligger noe vondt i det.  Du er jo for så vidt i vanlig alder for små barn i disse dager. Bare ta eventuelle kommentarer med et smil og ikke ta noe ille opp, bare barn som kommenterer slikt og voksne uten sosiale antenner.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er i begynnelsen av 60 årene så kan dere jo ikke bli overrasket over at noen, antagelig mange, for eksempel tror det er bestefaren og ikke far. Det er tross alt sjelden kost med småbarn så langt opp i årene. 

Anonymkode: 06625...586

• Liker 39
Skrevet

Men han får kansje kommentarer. Pappaen din ser ut som min bestefar. Pappaen din har grått sjegg. Pappaen din har stor mage. Pappaen din har rare sko. Osv osv. Man får servert sannheten. Det er dere som velger hvordan DERe vil være ovenfor barna og ovenfor deres barn, når dere får kommentarer. 

Feks: 

Oi, er pappaen til xx veldig gammel? 

Da kan du si..

Ja like gammel som julenissen. Som han faktisk pleier å hjelpe fordi de ser litt like ut. 

På tide å chille litt å ikke ta seg nær av barna. De er 100% uskyldige og sier det som de ser.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

De kommer til å spørre om han er bestefaren siden han er gammel nok til å være det.... fra unger og fulle folk osv...

Anonymkode: ab4db...e48

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han er i begynnelsen av 60 årene så kan dere jo ikke bli overrasket over at noen, antagelig mange, for eksempel tror det er bestefaren og ikke far. Det er tross alt sjelden kost med småbarn så langt opp i årene. 

Ja, er klar over det - men håper folk ikke sier det høyt i det minste. Vet det er sjeldent, er vel mer unntak og ofte kjendiser a la Alec Baldwin og Jeff Goldblum som får barn så sent - men de er jo "beskyttet" i sine bobler på en måte, og trenger ikke forholde seg til folk flest.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er klar over det - men håper folk ikke sier det høyt i det minste. Vet det er sjeldent, er vel mer unntak og ofte kjendiser a la Alec Baldwin og Jeff Goldblum som får barn så sent - men de er jo "beskyttet" i sine bobler på en måte, og trenger ikke forholde seg til folk flest.

Kan godt være at man sier det høyt, men ikke at man mener noe vondt med det. Det er jo lett å bare anta noen ganger når man ikke vet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Helt tonedøvt å sammenligne gamle foreldre med rasisme!

Skjønner du hvor lite intelligent den sammenligningen er egentlig?

For å svare på spørsmålet ditt, så ville jeg aldri kommentert andres familiesituasjon negativt. Hva jeg tenker er en annen ting. 

Anonymkode: a1989...f5d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Må ikke få barn med gamle gubber, så er det problemet løst. 

Anonymkode: 6eaec...b89

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Barna kan nok komme til å kommentere ting som: «Faren din er gammel!» og han kan selv få spørsmål ala: «Hvorfor er du så gammel?» og «er du bestefaren til Olai?».

Barn mener dette helt uskyldig, de kommenterer bare det de ser :) Så da gjelder det å avvæpne de ved så svare noe som: «Ja, jeg GLEMTE å få barn da jeg var ung! Også kom jeg plutselig på at jeg hadde glemt det, og da var jeg så heldig at Olai kom til meg! :)» eller den med julenissen, som nevnt over her. Eller; «Jeg er ikke gammel, det er bare Olai som er så rampete at han har gitt meg GRÅTT hår! 😱 Egentlig er jeg 29 år!🤓»

Eller hva som helst, egentlig. Trikset er å ikke la seg fornærme, sette seg ned på knærne (hvis han kan 🤣 Beklager, jeg måtte! 🙈) og gi de en forklaring med et smil og glimt i øyet. Når de har fått en forklaring så er de fornøyd, og turer videre med noe annet. :) 

Har selv fått beskjed om at jeg lukter vondt av et barn i barnehagen, og selv om det sikkert i utgangspunktet er flaut så var det jo bare å forklare barnet at: «Ja, mammaen til Nikolas har LØPT til barnehagen, og da ble jeg så svett at jeg STINKER! Nå må jeg gå hjem og vaske meg! 🙈»

Anonymkode: 4b8c9...a5d

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 17.17):

Hva mener du med folk? Barn sier alt de vil høyt som de vil. Men voksne tenker kanskje litt lengre. 

Jeg lurer litt på om dere tar dere veldig nær av dette? Eller blir du lei deg, om noen spør om han er bestefar? Eller er det pappaen som blir lei seg?

AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 17.31):

Barna kan nok komme til å kommentere ting som: «Faren din er gammel!» og han kan selv få spørsmål ala: «Hvorfor er du så gammel?» og «er du bestefaren til Olai?».

Barn mener dette helt uskyldig, de kommenterer bare det de ser :) Så da gjelder det å avvæpne de ved så svare noe som: «Ja, jeg GLEMTE å få barn da jeg var ung! Også kom jeg plutselig på at jeg hadde glemt det, og da var jeg så heldig at Olai kom til meg! :)» eller den med julenissen, som nevnt over her. Eller; «Jeg er ikke gammel, det er bare Olai som er så rampete at han har gitt meg GRÅTT hår! 😱 Egentlig er jeg 29 år!🤓»

Eller hva som helst, egentlig. Trikset er å ikke la seg fornærme, sette seg ned på knærne (hvis han kan 🤣 Beklager, jeg måtte! 🙈) og gi de en forklaring med et smil og glimt i øyet. Når de har fått en forklaring så er de fornøyd, og turer videre med noe annet. :) 

Har selv fått beskjed om at jeg lukter vondt av et barn i barnehagen, og selv om det sikkert i utgangspunktet er flaut så var det jo bare å forklare barnet at: «Ja, mammaen til Nikolas har LØPT til barnehagen, og da ble jeg så svett at jeg STINKER! Nå må jeg gå hjem og vaske meg! 🙈»

JA, akkurat dette. Det er sånt trygge voksne gjør. Men har sett voksne bli fornærmet og sinte på små barn som bare svarer helt naturlig. Det forstår jeg ikke, og tenker at de ikke er helt i water eller trygge nok i seg selv. Tenk å ikke takle at barn er som, ja barn. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt sa en gang til en venn i barnehagen " Ole, du er hentet av bestefaren din" Faren bare lo, men jeg rødmet,  jeg visste jo det var faren. Da sa han pappaen " ja sånne kommentarer må man regne med når man får barn i bestefar-alder, mens han smilte og lo"  Sønnen hans bare flira og sa til gutten min " neeeii dette er jo pappan min" Barn kommer til å si bestefar, men da må mannen din bare ta det med et smil, barn bare konstanterer det de ser. 

Anonymkode: 61217...75a

• Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva jeg tenker? Hvis jeg ikke vet på forhånd at det er pappaen til barnet, så vil jeg nok tenke automatisk at det er bestefar som henter barnet. Jeg kommer derimot ikke til å kommentere.

Barn i barnehage kan evt si at pappa din er gammel

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser at det er en måte å takle det på som du skriver her; med humor. Jeg er nok ikke den beste på det, men håper vi unngår for mange kommentarer. Men han er nok i stand til å ta den selvironiske humoristiske tonen, men redd for at han kanskje blir trist inni seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Far her i huset er 50, men grålig hår. Har barnehagebarn. Tenker at folk får tro hva de vil! Et fåtall av fedre i barnehagen vår er eldre, mens noen er så unge at min mann kunne vært deres far 😅

Anonymkode: 0a1ba...3bd

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ser at det er en måte å takle det på som du skriver her; med humor. Jeg er nok ikke den beste på det, men håper vi unngår for mange kommentarer. Men han er nok i stand til å ta den selvironiske humoristiske tonen, men redd for at han kanskje blir trist inni seg. 

Du er jo glad i han men dette er er noe han takler, åpenbart. Det høres ut som du må bearbeide det derimot :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Om et barn i barnehagen ditt barn går i, hadde en far som var tidlig i 60-årene, hvordan ville du ha reagert?

Kjenner jeg kvier meg litt til barnet vårt snart begynner i barnehagen, pga. alle fordommene mot alder som finnes i samfunnet. I dag vil jo ingen (ingen normalt oppegående i alle fall), se stygt på og snakke stygt om at barn har foreldre med ulik hudfarge f.eks. men føler ikke vi er kommet like langt når det gjelder holdninger og tanker om fedre, og mødre, som er eldre enn normalen.

Jeg selv er 39, og ser ung ut for alderen, mens samboeren min og for så vidt ser yngre ut enn sine år (de fleste gjetter han er i 50-årene).

Så, hva kan jeg forvente egentlig?

Jeg har vært i situasjon hvor en eldre mann hentet barnet sitt i barnehagen hvor min eldste nettopp hadde begynt og jeg først trodde det var bestefar. Fram til barnet ropte ''Pappa!''. Det er naturlig å tenke det hvis man ikke vet. I det jeg fant ut at det var barnets far, så var det greit. Null problem. Mitt barn reagerte ikke på at en nesten hvithåret mann hentet lekekameraten og kalte ham pappa. Jeg tror ikke de små bryr seg om det. Men kanskje blir det kommentarer på barneskolen hvor barna kommenterer mer? Da er det bare å forklare at det er pappa og ikke bestefar. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...