Gå til innhold

Eldre småbarnsfedre

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 17.03):

Om et barn i barnehagen ditt barn går i, hadde en far som var tidlig i 60-årene, hvordan ville du ha reagert?

Kjenner jeg kvier meg litt til barnet vårt snart begynner i barnehagen, pga. alle fordommene mot alder som finnes i samfunnet. I dag vil jo ingen (ingen normalt oppegående i alle fall), se stygt på og snakke stygt om at barn har foreldre med ulik hudfarge f.eks. men føler ikke vi er kommet like langt når det gjelder holdninger og tanker om fedre, og mødre, som er eldre enn normalen.

Jeg selv er 39, og ser ung ut for alderen, mens samboeren min og for så vidt ser yngre ut enn sine år (de fleste gjetter han er i 50-årene).

Så, hva kan jeg forvente egentlig?

Anonymkode: 765b5...82c

tror ingen kommer til å reagere. Dette sitter i hodet ditt

AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 17.08):

Dere kommer begge til å bli regnet som eldre foreldre uten at det ligger value judgement i bunn. Barna bare konstanterer fakta.

Anonymkode: cb756...ffe

en 4 åring syns en 20 åring er gammel...

lillevill skrev (På 3.3.2022 den 17.16):

Men han får kansje kommentarer. Pappaen din ser ut som min bestefar. Pappaen din har grått sjegg. Pappaen din har stor mage. Pappaen din har rare sko. Osv osv. Man får servert sannheten. Det er dere som velger hvordan DERe vil være ovenfor barna og ovenfor deres barn, når dere får kommentarer. 

Feks: 

Oi, er pappaen til xx veldig gammel? 

Da kan du si..

Ja like gammel som julenissen. Som han faktisk pleier å hjelpe fordi de ser litt like ut. 

På tide å chille litt å ikke ta seg nær av barna. De er 100% uskyldige og sier det som de ser.

enig her. De mener inhenting vondt med slike kommentarer. De er oppriktig nysgjerrige

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du barnet vårt blir mobbet, og/eller at andre barn ikke vil leke med vårt barn pga. vår alder?

Nei! Hadde en far som var pensjonist i vår barnehage. Ingen fordommer, baksnakking eller dømming.  Og mødre som fyller 50 på barneskolen og fedre som fyller 60, det er ganske vanlig.

Klart han kan bli tatt for å være bestefar, og det er det.

Anonymkode: ce5d2...2a5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en småbarnfar i barnehagen hvor jeg jobber som har bikket 70 år, så dere er uansett ikke aleine. Han får mange kommentarer på at han er både bestefar og fått noen få om oldefar. Mange av barna har besteforeldre i alderen 45-55 så da er det naturlig mel oldefar alder på 70 pluss. Det er ikke annet å gjøre enn å ta det med et smil og le av det selv også. Mannen din er faktisk en eldre mann, så da får man ta det for det det er.

Anonymkode: 131a2...624

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (5 timer siden):

Foreldre kommer av alle slag TS, jeg tror dere faktisk vil møte mindre fordommer enn de som f.eks. er veldig unge foreldre.

Den som er mest opptatt av alderen til mannen din er vel deg😅

Dette her. 
Vi fikk attpåklatt, da han var 6 år dro han på campingtur sammen med far (55) og storesøster (22). 
DET var et spennende sosialt eksperiment…Du så hjulene gikk rundt i hodene på folk når de prøvde å finne ut hva som var greia…😅

Det var først de skeptiske blikkene på de som trodde de to voksne var et par. 

Så var det de nesten medlidende øynene som fulgte storesøster når hun hjalp lillebror på campingplassens bad. Hun fortalte etterpå at nå vet jeg litt om hvordan unge mødre har det….!

Det virket som de fleste etterhvert antok at dt var snakk om 3 generasjoner på tur. Campingnaboene begynte å omtale storesøster som mor. «Du må spørre mamma om du får en is» fex.  Det utnyttet far til sin fordel da junior gikk ubedt inn i nabohytta for å besøke ei lita jente han hadde truffet; « Nå må mor gå å hente barnet sitt» 🤣

De hadde mye gøy med dette, de to 😂

Aldri opplevd at barnet vårt blir mobba pga vår alder. Jeg hadde relativt gamle foreldre selv, var aldri noe problem. 

Anonymkode: a1d0c...b20

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Godt mulig , men har de folkeskikk sier de selvsagt ikke noe om det!

Anonymkode: 3bf1e...1e0

• Liker 1
Skrevet

Unger sier mye rart og det er også mange rare foreldre ute og går. Sikker på at pappaen med blått hår får like mange kommentarer som pappaen i bestefaralder. 

AnonymBruker
Skrevet

I barnehagen til barnet mitt er gjennomsnittsalder på foreldrene over 40 (oslo) så der hadde det vært like rart med en 20 år gammel pappa, men ingen hadde kommentert det tror jeg. Tenker barn sånn? Du er gammel, du er ung, du har grått hår osv? Jeg har aldri hørt det, og jeg har en liten og to voksne barn. 

Anonymkode: 356b7...ca7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre kommer i alle aldre. Selv er jeg 44 år og bestemor. 

Anonymkode: 2827f...c6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Far her i huset er 50, men grålig hår. Har barnehagebarn. Tenker at folk får tro hva de vil! Et fåtall av fedre i barnehagen vår er eldre, mens noen er så unge at min mann kunne vært deres far 😅

Anonymkode: 0a1ba...3bd

Min eks så ut som førti da han var tjue. Vi er like gamle, men han ble tatt for å være faren min flere ganger, ikke særlig kult akkurat det 😅 og jeg har alltid sett mye yngre ut, datteren min har blitt tatt for å være min søster flere ganger. Det er ganske kult da 😍

Men, nå som han er over femti, ser han fortsatt ut som førti :) Og har fått et nytt kull med små unger, ingen som bryr seg heller. 

Anonymkode: d200b...b01

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om et barn i barnehagen ditt barn går i, hadde en far som var tidlig i 60-årene, hvordan ville du ha reagert?

Kjenner jeg kvier meg litt til barnet vårt snart begynner i barnehagen, pga. alle fordommene mot alder som finnes i samfunnet. I dag vil jo ingen (ingen normalt oppegående i alle fall), se stygt på og snakke stygt om at barn har foreldre med ulik hudfarge f.eks. men føler ikke vi er kommet like langt når det gjelder holdninger og tanker om fedre, og mødre, som er eldre enn normalen.

Jeg selv er 39, og ser ung ut for alderen, mens samboeren min og for så vidt ser yngre ut enn sine år (de fleste gjetter han er i 50-årene).

Det må være du selv som har holdninger og tanker angående fedre og mødre som er eldre enn normalen. Det er mer og mer normalt å være "eldre", og de som eventuelt skiller seg ut er de pur unge, og tror ikke de blir utsatt for mobbing, baksnakking og at barna deres får høre negative ting der heller, mer at man blir litt imponert og kanskje nysgjerrig. En mor i min datters klasse er 20 år yngre enn meg, så er det et hopp på ti år til de neste i alder tror jeg. Et par er like gamle som meg. 

Da jeg selv fikk barn ganske sent, følte jeg øyeblikkelig at min "identitet" ble "småbarnsmor", og at jeg hadde all verdens til felles med de andre mødrene på barselgruppe og i barnehagen, om de var 26, 36 eller 46 spilte ingen rolle i vårt bekjentskap. Og slett ikke for barna! Enda mindre alder på far vil jeg tro.

Anonymkode: ce5d2...2a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage med ca 100 barn. Vi har flere foreldre i 40-60 årene. Eldste pappa er 82 år og far til 2 åring😁alderen til foreldrene er ikke noe jeg stusser over eller tenker på i hverdagen og jeg ser de er godt inkludert i foreldregruppen der flertallet foreldre er "modne foreldre".

Anonymkode: c46a2...8be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert noen barn som kommer til å tro det er bestefar første gang og kanskje si noe høyt. Men, de finner jo raskt ut at det er faren og da aksepterer de jo det og tenker nok ikke mer over det. 

Er er par fedre i trinnet til barnet mitt (1.trinn) som godt kunne vært besteforeldre. Jeg var usikker første gang jeg så dem, men skjønte fort at de var fedrene og tenkte ikke noe mer over det (bortsett fra kanskje litt takknemlighet for at jeg tross alt ikke er så gammel forelder som dem,selv om jeg også var godt voksen)

Dette er ikke mobbegrunn i min erfaring og jeg ville ikke vært bekymret i det hele tatt. Fint for barn å se variasjon i alder så vel som andre ting. 

Anonymkode: 1c8e9...dd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

hadde blitt kåt.

Anonymkode: 59dbb...43e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tror du barnet vårt blir mobbet, og/eller at andre barn ikke vil leke med vårt barn pga. vår alder?

Barnet blir nok ikke mobbet i barnehagen, men st det skjer på skolen er jeg helt sikker på.

Det som vil skjenk barnehagen er at andre som henter barn der fort kan si: «Hei Lars, blir du hentet sv bestefar idag du da? Det er koselig»  Jeg er selv en farmor og får høre det stadig sv andre foreldre da jeg henter i barnehagen. Koselig for min del, men sikkert ikke koselig for eldre foreldre.

Anonymkode: dc85a...3c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 17.03):

Barnehagebarn er greie sånn. Alle over barneskolealder er gamle. Forskjellen på noen av de i denne aldersgruppen er at noen av de også har barn selv, og noen av de har også barn som har barn.

Gammel er du uansett.

Gradering av "gammel" er noe voksne gjør. Aldri barn.

AnonymBruker skrev (På 3.3.2022 den 18.44):

Jeg hadde ikke tenkt noe spesielt. Annet enn at han kanskje var en litt eldre far. Jeg ser ikke ned på andre mennesker. Min far fikk forøvrig sitt andre (og siste) barn da jeg var 24, og han selv var 52... 

Anonymkode: 7138b...421

Kjenner en fyr i tilsvarende situasjon. Han var bestefar da hans kone ble gravid med hans åttende barn og konas andre barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Barna sier det de vil si, opp til dere om dere vil bry dere om det. 

Når det er sagt, så stusser jeg også over småbarnsfedre i 60-årene. For det første, hva ser du i en mann som kunne vært faren din? Han er vel født tidlig på 60-tallet da, eller kanskje slutten av 50-tallet, mens du er født på begynnelsen av 80-tallet?

Hva har dere felles egentlig? Og å få barn i den alderen betyr jo at han vil være omtrent klar for gamlehjemmet når barnet er myndig

Anonymkode: 17ca5...8ec

• Liker 1
Gjest Hottentått
Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen var det en i klassen som hadde en mor i 50 åra. Hun ble sett på som gammel. Men alle elsket henne! Er jo det som betyr noe☺️ Er mange fordommer andre veien også, med veldig unge foreldre. Så lenge man oppfører seg fint og er hyggelig og omgjengelig tror jeg de fleste slipper unna hets ☺️

Skrevet

Jeg hadde da ikke reagert. Men hvis jeg ikke visste at det var far, hadde jeg nok antatt at det var bestefar og kunne ha kommet med kommentar som "Så koselig at Olai får være med bestefar i dag" o.l., og dermed tråkka rett i salaten uten å mene noe vondt med det. Vær obs på det, at også voksne kan ta feil, uten at de egentlig har noen negative meninger om fars alder likevel.

• Liker 3
Gjest rampenissen72
Skrevet

Nei. Altså, jeg har en lillesøster på 3år. Min far, altså hennes far blir 50 i år. Dette er egentlig blitt ganske vanlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og det er flere eldre fedre her. Dvs 50-60. Ingen har noen gang kommentert eller sett stygt på de. Barna bryr seg ikke. Har aldri vært snakk om alder på foreldre. De snakker om hvor de jobber, hva de gjør på hjemme, osv, aldri om alder eller om at noen ser gamle ut osv.

Anonymkode: 9a95b...c41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...