Gå til innhold

Far i permisjon, datter i barnehage.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan jo ikke være riktig. Jeg kjøper ikke denne historien.

Anonymkode: 02318...4fe

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at ulønnet permisjon utgår i hvert fall? Det hadde jeg krevd.

Anonymkode: 089ab...da5

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at ulønnet permisjon utgår i hvert fall? Det hadde jeg krevd.

Anonymkode: 089ab...da5

Må snakke mer med han om det. Har ikke orket å diskutere noe med han de siste dagene. Siste han sa var at han ville fortsette permisjonen som planlagt, vikar er uansett på plass.

Til dere som sier at dette er troll, det er faktisk ganske sårende. Er i en vanskelig situasjon, og ja det er helt urealistisk, men trenger virkelig ikke å bli mistrodd i samme slengen.

Anonymkode: e8634...f95

• Liker 5
Skrevet (endret)

Har man lov til å søke bhgplass uten begges foreldres samtykke? 

Jeg mener å huske at vi begge måtte signere elektronisk både på søknad/opptak til bhg og skole. 

Permisjonen hand er forøvrig ulønnet, så det kan du melde til arbeidsgiver :) 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Skrevet

Hadde gått fra han, det der hadde jeg ikke akseptert. 

Anonymkode: 2d3c4...9ee

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg antar dette er en tulletråd. Men samtidig så leste jeg en artikkel en gang om noen finansfolk som "bare ansatte ei dame" for å passe barnet i permisjonen. Så man vet nå aldri. 

Når det er sagt, så kan man jo forestille seg at dette stemmer. 

Og hadde dette vært min mann, så hadde jeg mistet totalt respekt for ham. For alltid. Både respekten og lysten på ham hadde forsvunnet, og det hadde vært et langt steg mot samlivsbrudd. 

Joda, jeg kan skjønne at det er traurig hjemme. Jeg har ikke heller syntes permisjonen alltid var en høydare. Men det var jo for barnets skyld.  Og man kan jo definitivt ikke gå hjemme i permisjon uten barnet sitt.

Hvis man ikke er mann nok til å ta seg av sitt eget barn fordi det er KJEDELIG, da er man ikke mye mann altså. 

Anonymkode: 2e236...0c5

• Liker 16
Skrevet

Mannen min gjorde det samme. Leverte barnet i barnehagen under pappapermisjonen for å pusse opp (og slappe av?) mens jeg som virkelig ville være hjemme med barnet måtte presse meg selv på jobb med klump i halsen. Det var sårt. Det er 6 år siden og er fortsatt bitter når jeg blir påminnet de😐

Anonymkode: 8f1d3...2f8

• Liker 14
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min gjorde det samme. Leverte barnet i barnehagen under pappapermisjonen for å pusse opp (og slappe av?) mens jeg som virkelig ville være hjemme med barnet måtte presse meg selv på jobb med klump i halsen. Det var sårt. Det er 6 år siden og er fortsatt bitter når jeg blir påminnet de😐

Du burde gå i fra han. Går ikke an

Anonymkode: 37bd9...4d1

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må snakke mer med han om det. Har ikke orket å diskutere noe med han de siste dagene. Siste han sa var at han ville fortsette permisjonen som planlagt, vikar er uansett på plass.

Til dere som sier at dette er troll, det er faktisk ganske sårende. Er i en vanskelig situasjon, og ja det er helt urealistisk, men trenger virkelig ikke å bli mistrodd i samme slengen.

Du går fra han. Så må han levere og hente i barnehagen hver dag og levere henne til deg. 

Anonymkode: 37bd9...4d1

• Liker 6
Skrevet
Fløff skrev (3 minutter siden):

Har man lov til å søke bhgplass uten begges foreldres samtykke? 

Jeg mener å huske at vi begge måtte signere elektronisk både på søknad/opptak til bhg og skole. 

Permisjonen hand er forøvrig ulønnet, så det kan du melde til arbeidsgiver :) 

Som jeg skrev i hi, så gikk jeg med på det 😔

Det siste skjønte jeg ikke? Akkurat nå er han i vanlig fredrepermisjon, men har han ikke rett på ulønnet permisjon etterpå om ungen er i barnehage?

Skrevet

Skjønner at du reagerer! Er jo helt bortkasta at han skal ha permisjon når jenta er i barnehagen hver dag, og attpåtil fulle dager. Hadde tatt meg en real prat med mannen og i det minste foreslått at hun kan være i barnehagen to dager i uken og da korte dager (f.eks). Kan jo være han ordnet bhg-plass rett og slett fordi han ikke taklet å bare surre hjemme med baby hver dag, og det kan jeg også forstå. Så et kompromiss kan jo være en løsning? Da får dere den fordelen at jenta deres får en lang og god tilvenning i barnehagen, i tillegg til verdifull tid med sin far. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er oppgitt, frustrert og lei. Datteren vår er født i januar, og har akkurat fylt ett år. Jeg var ferdig med permisjon for én måned siden og da tok far over. Planen var at han skulle være hjemme til august med datteren vår. Kun én uke inn i permisjon så mener far at hun bør i barnehage. Noe sjokkert går jeg med på det, trodde ikke vi ville få plass. Men plass fikk vi! Og hun startet forrige onsdag. Hun skal være der fra 8 til 15 hver eneste dag 😭 Far går hjemme og suller. Driver litt med hobbyen sin, pusser opp garasjen. Og slik har han tenkt å gå til august!! Først vanlig permisjon og deretter ulønnet.

Har fått barn med en ubrukelig tass. Har lyst å flytte fra hele mannen. Orker han ikke. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Hvorfor finnes det ikke regler som sier at far MÅ være hjemme når han har permisjon?

Vi har også datter født i januar som har barnehageplass. Men her har jeg gitt streng beskjed og sagt: du har permisjon for å bli kjent med datteren din og tilbringe tid med hu, du har ikke permisjon for å ha ferie. Så jeg bestemte at datteren vår skal være i barnehagen fra ni til halv elleve-elleve. Da blir hu hentet og tilbringer resten av dagen med far. Ikke gi deg. Det er viktig for barnet å være litt i bhg, men pappaperm skal tilbringes med pappa. Vær streng! Jeg er så innmari lei av disse fedrene som tror at pappaperm er ferie. Jeg hadde nok gått fra mannen min om han skulle ha ferie i pappaperm. Da er vi nok helt forskjellige i familieverdier. Denne tiden får mannen aldri tilbake. Og de har nå mulighet til å knytte et godt bånd og få et fint forhold. Det er klart det er tøft og noen syns det er vanskelig, men da får de be mor ta over så de kan jobbe selv, ikke tro at de kan lure seg unna på den måten. Det er så usexy og usjarmerende. 

Anonymkode: b97fc...a2c

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Uff, er det jeg er redd for. Er redd jeg ikke klarer å tilgi det.

Han har vist seg å være en ubrukelig far på mange områder.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev i hi, så gikk jeg med på det 😔

Det siste skjønte jeg ikke? Akkurat nå er han i vanlig fredrepermisjon, men har han ikke rett på ulønnet permisjon etterpå om ungen er i barnehage?

Åja, sånn. Skjønner 😕

Nei altså, man KAN få ulønnet permisjon generelt - men i hans tilfelle er det sannsynligvis søkt om ulønnet velferdspermisjon pga manglende bhgplass. 

Som jo ikke er tilfelle. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg antar dette er en tulletråd. Men samtidig så leste jeg en artikkel en gang om noen finansfolk som "bare ansatte ei dame" for å passe barnet i permisjonen. Så man vet nå aldri. 

Når det er sagt, så kan man jo forestille seg at dette stemmer. 

Og hadde dette vært min mann, så hadde jeg mistet totalt respekt for ham. For alltid. Både respekten og lysten på ham hadde forsvunnet, og det hadde vært et langt steg mot samlivsbrudd. 

Joda, jeg kan skjønne at det er traurig hjemme. Jeg har ikke heller syntes permisjonen alltid var en høydare. Men det var jo for barnets skyld.  Og man kan jo definitivt ikke gå hjemme i permisjon uten barnet sitt.

Hvis man ikke er mann nok til å ta seg av sitt eget barn fordi det er KJEDELIG, da er man ikke mye mann altså. 

Anonymkode: 2e236...0c5

Hvorfor tror du det er tull? Jeg har jobbet i barnehage i ti år og opplevd det som normalt at fedre ser på pappaperm som ferie 🤮 og tenke seg til at fedrene er pålagt denne permisjon er helt på trynet når det er slik fedrene ønsker å bruke sin pappaperm. IKKE greit. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan er han ellers en dårlig far da? Hva sier han når du sier at du ikke liker dette? Jeg hadde blitt fly forbanna. Mannen din virker bortskjemt og lat.

Anonymkode: 2799d...933

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette kommer til å gnage på deg. Hver gang han kommer til å føle seg utilstrekkelig fordi dattera deres foretrekker deg fremfor han så kommer du alltid til å tenke på at han faktisk ikke gjør en innsats for det. Og hvis han nevner for andre at; «jo jeg hadde det ganske fint i pappaperm jeg». Så kommer det til å gnage på deg. Ring familievernkontoret asap! Dette lover ikke bra. 

• Liker 8
Skrevet

Det høres ut som en forferdelig situasjon. Jeg hadde endret syn på mannen min for alltid hvis han hadde gjort noe slik. Han kunne fint fått lov å finne seg et nytt sted å bo og til nød se ungen annenhver helg hvis han viste seg skikket. Jeg hadde mistet både følelser og respekt. Dette er litt typisk, menn med foreldrepermisjon for å gjøre alt annet enn å være en forelder, men det er liksom greit fordi de er menn. Det er sjeldent enklere for kvinner å være hjemme og attpåtil får de gjerne den mest krevende tiden.

Anonymkode: 0532e...fbd

• Liker 11
  • Nyttig 4
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hadde i alle fall nekta fyren å ta ulønna permisjon, som jo innebærer at du forsørger ham. 

Men dere må jo snakke sammen. Klarer dere ikke å bli enige alene, prøv familievernkontoret. Kanskje det hjelper for ham å høre ting fra et annet voksent menneske.

Skrevet

Dette er grunnen til at permisjonsordningen er urettferdig. Mannen min hadde glatt gjort det samme hadde han hatt mulighet. Han er ikke interessert i å vere hjemme med baby så jeg bruker sparepenger og tar ulønnet perm. Hadde vi ikke hatt et eldre barn hadde jeg gått fra han på flekken og Fått overført permisjonen til meg.  

Blir kvalm av hvordan fedre kan få seg til å oppføre seg

Anonymkode: f16d4...628

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...