Gå til innhold

Jullan skal bli mamma!


Jullan

Anbefalte innlegg

Fikk forresten svar på blodprøvene jeg tok hos legen. De var sånn som de skulle, heldigvis. Fikk litt angst med engang da jeg leste at Rubella virus IgG var positiv. Visste jo ikke hva det var.....

Googla på nettet og fant ut at en positiv test betyr at jeg er vaksinert mot eller har hatt røde hunder. Godt å vite at alt er som det skal så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra blodprøvene var som de skulle!

Du får fortelle oss hva besteforeldre og tanter og onkler sa når de fikk den store nyheten da!!!

Kose dere i bryllup! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var reaksjonen hos familien da? Regner med at det er populært med et nytt familiemedlem! :rosasmil:

Ha en fin mandagskvel! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! :overrasket: Faktisk en hel uke siden jeg har vært her!!!

Besteforeldrene ble så utrolig glade da vi fortalte at vi venter barn. Tantene og onklene også!

Vi fortalte det til de kommende besteforeldrene ved å sende blomster med et personlig kort så de ble alle veldig overrasket og veldig glade. Mamma er allerede igang med å strikke "hente-sett" ;)

Tenkte at jeg skulle strikke litt selv også, men jeg får nok vente til etter jul når all denne jobbingen er over. Har faktisk ikke fri en eneste dag i ukene frem mot jul så det er slitsomt akkurat nå.

Er så ufattelig trøtt også for tiden! Håper det ikke varer hele svangerskapet....

Skal være glad jeg ikke er kvalm i hvertfall, det tror jeg er verre ;)

I dag er jeg forresten akkurat 2 mnd på vei :)

8 uker

Fra 8 uker og 0 dager til 8 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 0,5 g

Lengde: 15-22 mm

OM BARNET

Embryoet er i begynnelsen av denne uken seks uker gammelt. Hjernen vokser raskt, og hjernedelene avgrenses og blir tydeligere. Hypofysen, som er et viktig organ som styrer hormonproduksjonen, dannes.

I løpet av uken begynner fingre, tær og albuer å formes. Kroppen blir rettere og hodet rundere. Embryoet begynner å ligne et lite menneske. Men det er ikke større enn et kirsebær! Spiserør og luftrør dannes og små lungeknopper dukker opp. Nyrer og urinveier er også i ferd med å utvikles. Tarmen begynner å vokse og danner etter hvert store tarmsløyfer. Disse er for store til å få plass i embryoets buk, og skyves derfor inn i en utposing på navlestrengen. Denne navlebrokken kan man se på ultralyd, særlig ved 10 uker. Mellom 11. og 12. uke vil disse flytte inn i buken igjen.

Nå overtar embryoets lever produksjonen av blodceller. Til nå har plommesekken stått for den oppgaven, men denne trengs ikke lenger, og skrumper inn.

Underkjeven blir tydelig og øyelokkene begynner å formes. Ørene er nå tydelige, men langt fra ferdige. Hørselen er blant de første sansene som modnes, slik at barnet kan høre lenge før det blir født. Kanskje vil du begynne å prate og synge for det allerede? Samtidig som det dukker opp en antydning til nese, dannes luktesansen i hjernen. Tannknopper begynner også å dannes.

Mot slutten av uken begynner dannelsen av de to siste hjertekamrene, og halvmåneformede klaffer er dannet. Nå er også lungearterien og hovedpulsåren utviklet. Lungearterien forbindes med høyre hjertekammer, hovedpulsåren med venstre kammer. Først etter fødselen vil barnet kunne ta opp oksygen gjennom lungene og forsyne kroppen gjennom lungearterien. Frem til den tid får embryoet oksygen fra mor. Hjertet er i prinsippet ferdig utviklet, men fordi embryoet ikke puster selv, må det oksygen- og næringsrike blodet fra morkaken fordeles gjennom embryoets kropp ved hjelp av tre snarveier (et kar i leveren, et hull mellom forkamrene i hjertet og et kar mellom lungearterien og hovedpulsåren). Disse snarveien lukkes etter fødselen.

Embryoet har til nå hatt to sett med nyrer. Det ene omdannes delvis til testikler hos gutter eller eggstokker hos jenter. Lurer dere på om det er en liten gutt eller jente der inne? Det er det fremdeles umulig å se.

Tenk så spennende!!! Nå blir kjønnsorganet dannet! Er veldig spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt at resten av familien også gleder seg til det nye familiemedlemmet!

Håper det går bra på jobben! Pass på å få slappet litt av og!

Ha en fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Principessa

Kjære Jullan

du er herved invitert til hjemme-alene-fest hos Heidi fra og med i dag. Festen varer til og med søndag. Ta med godt humør, litt :perebrus: og :gratulerer: og gjerne noen søte mannfolk..selv har jeg tatt med meg :

http://images.amazon.com/images/P/1553814908.01.LZZZZZZZ.jpg

:sjarmor: ...velkommen skal du være!!

Endret av Trille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, nå er det jammen lenge siden jeg har vært her, igjen....

Tiden går så altfor fort når man har mye å gjøre. Gleder meg ufattelig mye til jul for da skal jeg bare slappe av! Nå blir det bare jobbing og soving og det er ikke noe stas... :forvirret:

I dag er jeg 9+5 og går alt bra med den lille, så vidt jeg vet ;) Har vært hos jordmor og hun virket hyggelig. Fikk litt info og hun fylte ut et helsekort .Hun målte blodprosenten og blodtrykket og alt var som det skulle være. Fikk også time igjen om 3 uker for da trodde hun at vi kanskje kunne få høre fosterlyden. Det blir nok den fineste "julegaven" i år :)

Hun regnet også ut termin som skilte 1 dag fra legens og 3 fra min egen så foreløpig har jeg 3 "terminer" å forholde meg til jeg får den endelige på ultralyden.

Jordmor mente 29.06, Legen mente 30.06 og jeg mener det er 2.07. Min har jeg regnet ut i fra når jeg hadde eggløsning og den hadde jeg på dag 16. Spiller vel ikke så stor rolle uansett :roll:

Nå er det vel på tide å legge seg. Har 13 timers dag i morgen så jeg trenger all søvnen jeg kan få.... ;)

God natt og ha en fin dag i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 9 uker og 0 dager til 9 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 1-2 g

CRL: 23-32 mm

OM BARNET

Embyoet er i begynnelsen av denne uken syv uker gammelt. Denne uken kommer de første målbare hjernebølgene og embryoet begynner å bevege seg. Det er ikke snakk om bevisste bevegelser, og du vil ikke kjenne dem på lenge ennå.

Ansiktsstrukturer som øyne, ører, nese og munn utvikles stadig og blir tydeligere. I øret formes balanseorganet. Både ører og øyne har vært litt merkelig plassert på den lille kroppen, Øynene var på siden av hodet, og ørene nærmere munnen. Denne uken begynner de å flytte seg mot det riktige bestemmelsesstedet.

Kroppen blir lengre, og etter hvert blir også muskler og beinbrusk hardere. Hodet som har lent forover, reises litt opp slik at hals og nakke blir tydeligere. Organene i kroppen utvikles videre, og magesekken kan ses som en svart flekk i venstre del av buken. Hjertet er noenlunde ferdig utviklet og slår flere slag enn noen sinne denne uken – gjennomsnittlig 177 slag i minuttet!

Denne uken dannes det endelige nyreparet. Armene består av skulder, overarm, albue, underarm og håndplate. Beina utvikles litt tregere, men mot slutten av uken vil også de har den tydelige inndelingen med lår, kne, legg, ankel og fotplate. I hånd- og fotplatene dannes det avgrensninger for fingre og tær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Principessa

Så koselig det må være å gå å være gravid. Gleder meg til det blir vår tur en gang (forhåpentligvis) - nyt det! Det er et mirakel! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempekoselig å være gravid :hjerter_rundt: . Det er bare å glede seg, Izaria ;) Foreløpig er det jo ikke offisielt og jeg må innrømme at det er ekstra koselig å ha denne lille hemmeligheten nesten helt for oss selv.

Måtte fortelle det til sjefen i dag,da, for det ble snakk om jobbing etter jul, men det er egentlig greit å ha sagt det. Hun ble kjempeglad på våre vegne så det var hyggelig.

Nå venter "Nissene på låven" Synes det er så artig!

Tenk at vi er inne i julemåneden! Så herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Principessa

Hei..jeg fikk ikke med meg "nissene på låven" i går, men i dag skal jeg få sett det...ler meg i hjel av de gutta der altså! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at sjefen din er glad på dine vegne! Sikkert veldig greit for henne å få tidlig beskjed om at du er gravid og.

Morsomt med "Nissene på låven"! Må jo få med meg julekalender på tv.

Ha en fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myztica

Hei Jullan!

Takk for hilsen i dagboka mi :):vinke:

Blir sikkert et fast inventar i dagboka di framover! Artig å lese om svangerskapet fra uke til uke :) Rart at alt dette skjer inni meg liksom... :klø: Men utrolig koselig da :hjerter_rundt:

Bra at sjefen din ble glad på dine vegne. Har ikke fortalt min sjef enda, tenkte jeg skulle vente til over nyttår :) Men hvis jeg blir tilbudt større stilling, må jeg vel kanskje si i fra... :sjenert:

Ha en god lørdagsnatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen!

Litt artig at vi som var på "øver på å bli prøvere" eller U.B.J har blitt gravide allerede! ;)

Hadde forresten ikke tenkt å si noe til sjefen, jeg heller, før etter jul, men følte jeg måtte. Dessuten er jeg jo bare 2 uker fra 3 mnd, den magiske grensen, så da var det greit. Veldig bra at hun reagerte som hun gjorde.

Sikkert lurt å si ifra til sjefen din om du blir tilbudt større stilling, men det er ingen plikt. Gjør det heller når det føles ok, du.

I dag er jeg forresten 10+1. Dvs at jeg herved bærer et foster. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 10 uker og 0 dager til 10 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 2,5-4 g

CRL: 33-41 mm

OM BARNET

Embryoet er i begynnelsen av denne uken åtte uker gammelt, og ettersom alle indre og ytre strukturer nå er komplette, avsluttes embryofasen. Barnet er nå et foster! Foster betyr ”liten” eller ”avkom” og skal bare vokse og modnes frem mot fødselen.

Fingre og tær blir tydeligere, og armer og bein er omtrent riktig plassert med nesten riktige proporsjoner i forhold til kroppen. Armene er bøyd ved albuen og håndleddet er tydelig. Tommelen skiller seg fra de andre fingrene i form. Både tå- og fingernegler begynner å formes. Armene er nå så lange at de kan møtes rundt brystet. Fra nå av vil utviklingen av armer og bein skje noe tregere.

Hjernen har nå en stor høyre og venstre hjernehalvdel, og begynner så smått å få kontroll over bevegelsene. Fosteret har brystvorter og kan snart tisse ettersom nyrene begynner å produsere urin. Øyelokkene dekker nesten hele øynene og vil snart lukkes helt. Nesetippen blir også synlig denne uken. Ganen formes og overleppen er ferdig utviklet. Det første ordentlige hudlaget begynner å omsvøpe fosteret, og skjelettet omdannes gradvis fra brusk til bein. Dette skjer vanligvis først i overkroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke dere øvde på å prøve så veldig lenge nei... :ler: Jeg får holde liv i U.B.J så lenge jeg da... :forvirret:

Ønsker Jullan og mini-Jullan en fin kveld! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Myztica

Litt artig at mange av UBJ gjengen ble gravide så fort... :) Men hadde aldri trodd at det skulle gå så fort til det klaffa hos meg. For vi prøvde egentlig ikke "på ordentlig". Var bare av den oppfatningen at: :Skjer det, så skjer det... Så skjedde det da :hoppe:

Du kommer nok snart etter du og Cons ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...