Gå til innhold

Jullan skal bli mamma!


Jullan

Anbefalte innlegg

Så bra legetimen gikk fint! Syns det her er veldig spennende jeg altså...  ;)

Blir fint å få babyteppet i hus tenker jeg ja...jeg har ikke kommet så veldig langt enda, så vi kan jo samarbeide litt! ;)

Ha en flott dag! :klem:

Vil veldig gjerne samarbeide med deg om teppet! Gleder meg til det dumper ned i postkassen min ;) Håper det kommer snart! Er så utolmodig! :roll:

Tommeline: Er veldig lettet ang lege,ja. Er utrolig viktig å kunne føle seg trygg. Han var også veldig engasjert og det er jo positivt ;)

Ha en fortsatt god kveld!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 uker

Fra 6 uker og 0 dager til 6 uker og 6 dager av svangerskapet.

Lengde: 4-8 mm

OM BARNET

Embryoet er i begynnelsen av denne uken fire uker gammelt, og har en C-form med det store hodet i den ene enden og halen i den andre. Det ligner mer på en reke enn et menneske. Det er umulig å måle embryoet slik du kan måle barnet etter at det er født. Ikke har det bein og det ligger sammenkrøllet. Derfor brukes lengden fra issen til setet som lengdereferanse gjennom store deler av svangerskapet, og vi oppgir også denne på disse sidene (CRL som står for crown-rump-length).

Små sirkler dannes på siden av hodet – dette er øynene som formes! Ørene begynner også å formes nå. Celler som skal bli til lever, lunger, magesekk og bukspyttkjertel finner plasseringene sine, slik at de er klare til å utvikle organene. Levercellene begynner organdannelsen før de andre. De fleste organene er i ferd med å utvikles, og mot slutten av uken vokser det frem små knopper til armer og bein. Armene vil utvikles i et hurtigere tempo enn beina en stund fremover.

Hjertet fylles med blod denne uken. Frem til nå har det pumpet rundt væske, men nå er det ordentlig blod som går rundt i de små blodårene. Blodcellene dannes i veggen til plommesekken. Blodårene dannes i høyt tempo for å forsyne alle organene som utvikles med næring. Hjertepulsåren dannes også denne uken, og hjertet består av høyre og venstre hjertekammer. Pulsen er på 100 til 120 slag i minuttet. Nå pumpes blodet gjennom navlestrengen slik at embryoet kan kvitte seg med avfallsstoffer og motta næring fra mor. Dette er en rundgang som vil fortsette til barnet er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten begynt i ny dansejobb i dag, så nå har jeg 3 ( :overrasket: ) jobber samtidig. Heldigvis har jeg fått noe fri fra de to andre, men det blir nok ganske tøft i 3-4 uker fremover.

Heldigvis er jeg i veldig bra form i forhold til at jeg kunne ha hatt flere graviditetsplager. Er bare litt trøtt og har veldig ømme, harde pupper.

Har også blitt litt forstoppet :flau: men det er visst veldig normalt! Spiser svisker på harde livet! :ler:

Det mest plagsomme er vel egentlig at jeg er oppblåst..... Det er visst også veldig vanlig så tidlig fordi at innvollene hovner opp. Ser jo faktisk ut som jeg er 5 mnd på vei når jeg slapper av i magen :overrasket: Ja,ja.... Ikke mye å klage over med tanke på alt som skjer inni magen og hva andre går igjennom. Krysser fingrene for at jeg slipper unna kvalmen ihverfall ;)

Nå er det på tide for lille mini-jullan og meg å krype til sengs :sove:

Sov godt!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke jobbe for hardt nå da vennen... :fy_fy:

Er jo fint at du er i god nok form til å jobbe da, det håper jeg at jeg er også når det er min tur.. Blir fort at man blir enda trøttere og slappere av å bare gå hjemme.

Ha en fin dag dere to! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med deg!

Høres slitsomt ut med all jobbingen. Hvordan blir det da, å jobbe som danser når du er gravid? Bare lurer jeg...

Håper du har en fin dag! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, nå er det din tur...med reke i magen, populært kalt Reka! :ler:

Håper du og Reka har det bra! Gratulerer med din 3. jobb - skal si du står på!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det går bra med deg!

Høres slitsomt ut med all jobbingen. Hvordan blir det da, å jobbe som danser når du er gravid? Bare lurer jeg...

Håper du har en fin dag! :klem:

[/quot

Å jobbe som danser nå når jeg er gravid går veldig bra. Det er jo så tidlig og så har jeg sluppet unna kvalme og sånn foreløpig. Er nok ikke like greit i 5 mnd og utover. Da er nok magen i veien :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, nå er det din tur...med reke i magen, populært kalt Reka! :ler:

Håper du og Reka har det bra! Gratulerer med din 3. jobb - skal si du står på!

:klem:

:grine2:

Ja, da var det min tur! Vi har det bra, jeg og Reka! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Principessa

Reka2 da eller? :ler: (syns jo at Jacob er ganske reke fremdeles jeg da)

Så flink du er til å holde deg i form Jullan. Må være slitsomt med tre :overrasket: dansejobber gående samtidig. Pass på magen din! På den andre siden så kommer kiloene du legger på deg ved svangerskapet til å rase av deg om 9 måneder..

God lørdag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reka2 da eller? :ler: (syns jo at Jacob er ganske reke fremdeles jeg da)

Så flink du er til å holde deg i form Jullan. Må være slitsomt med tre  :overrasket: dansejobber gående samtidig. Pass på magen din! På den andre siden så kommer kiloene du legger på deg ved svangerskapet til å rase av deg om 9 måneder..

God lørdag! :)

*snurt*

Jacob er vel slett ingen reke lenger!!! :tristbla: Han er en strålende fin liten baby på 20 cm!!! :hjerte:

---

Hvordan går det med deg da, Jullan?

Travel tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*snurt*

Jacob er vel slett ingen reke lenger!!! :tristbla:  Han er en strålende fin liten baby på 20 cm!!! :hjerte:

---

Hvordan går det med deg da, Jullan?

Travel tenker jeg...

:Nikke: Jacob er i så fall en skikkelig hummer!

Jeg gleder meg til neste uke, jeg - da har Bitteliten blitt et eplefrø! :):rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Principessa
*snurt*

Jacob er vel slett ingen reke lenger!!! :tristbla:  Han er en strålende fin liten baby på 20 cm!!! :hjerte:

Ikke meningen å offende deg altså Jacob eller Orkis. Kan si meg enig Peony at han nå har utviklet seg til en hummer derimot! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Nå er det lenge siden nå......

Jobber 7 dager i uken for tiden så jeg har ikke rukket innom. Dessuten har jeg begynt å bli såååå trøtt! Lurer på om det er den berømte "svangerskapstrøttheten" for jeg er heeeelt utslått. Håper det går over snart for det blir et helvete å holde ut all jobbingen til jul.....

Ellers så har vel min lille reke begynt å utvikle seg til en liten bønne denne uken... Utrolig spennende for det skjer så mye for hver dag!

Orkis: Var så fint å lese om UL i dagboken din! Må være så fantastisk å få se den lille og å få vite at alt står bra til! Gleder meg til det er min tur. Og forresten; Jacob er et nydelig navn og jeg er enig i at han er en strålende fin liten baby

Ha en super dag,alle sammen!

:klem:

Endret av Jullan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 uker

Fra 7 uker og 0 dager til 7 uker og 6 dager av svangerskapet.

Lengde: 9-14 mm

OM BARNET

Embryoet er i begynnelsen av denne uken fem uker gammelt. Det er like stort som en liten bønne og har nå en liten åpning hvor munnen formes, og to små nesebor. Hodet og hjertet er store i forhold til kroppen. Hjernen består av et tynt cellelag som omgir de såkalte hjernehulrom, som kan ses som store svarte hull på ultralyd. Vi skiller mellom endhjernen (den egentlige storhjernen, som foreløpig er den minst utviklede delen av hjernen), mellomhjernen, midthjernen og den bakerste del av hjernen som gir opphav til blant annet lillehjernen.

Hjertet slår mellom 130 og 160 slag i minuttet. I hjertet dannes viktige deler av skilleveggen og hjerteklaffer. Arm- og bein-knopper vokser og ser ut som små padleårer. Nå er ikke embryoet flatt lenger. Det er helt innelukket i fostervannssekken og er dekket av et tynt hudlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bønne med munn og nesebor :ler:

Er utrolig facinerende å lese om utviklingen fra to små celler og til et menneske!

Ha en fin kveld og en god natt! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten bønne med munn og nesebor  :ler:

Er utrolig facinerende å lese om utviklingen fra to små celler og til et menneske!

Ha en fin kveld og en god natt!  :klem:

Ja, er det ikke fantastisk?! Utrolig facinerende at det ut av to små celler blir et helt nytt, lite, komplett menneske. Spennende å følge utviklingen. Det er jo nå i de 3 første månedene det skjer aller mest.

I morgen forteller vi den store nyheten til foreldre og søsken. Skal sende blomster til kommende farmor og mormor med et koselig kort, synes det var litt artigere enn telefonsamtale. Søsken ringer vi. Gleder meg!!!

Skal i bryllup i morgen også det blir en gledens-dag på flere måter! Lurer på hvordan jeg skal lure meg unna alkohol,da.... Antibiotika-unnskyldning er dessverre brukt opp......

Det løser seg jo sikkert. Vet at jeg sitter på samme bord med en venninne i morgen så da får jeg vel bare svare hvis hun spør. Viktigst er det jo at familien vet først, synes jeg.

Tommeline og cons: Ha en herlig helg, dere også! Mannen, mini-jullan og jeg skal koose oss i bryllup!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...