AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #121 Skrevet 13. februar 2022 Vil bare minne alle dere som sier at de burde ha en jobb på toppen at mange elever bor langt unna skolen, uten mulighet for hybel og må pendle langt hver dag. Jeg ser mange av de jeg går i klasse med, at de reiser hjemmefra kl 07.00 og er hjemme rundt 16.30. Med lekser og andre ting er dette veldig lite tid å disponere(vet de har leitet etter hybel, men markede er fult). Vi bor også landlig til og småjobber er vanskelig å få tak i, og med tanke på dårlig bussforbindelse og at det ikke er alle som rekker å få lappen akkurat på 18 års dagen, så kan det være veldig vanskelig for en 18 åring å skaffe sine egne penger. Anonymkode: 26f0e...c78 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #122 Skrevet 13. februar 2022 Ikke noe fast beløp, fikk ved behov. Anonymkode: 71e09...772 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #123 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): min 18-åring skal få fokusere på skolegangen sin, og bl.a. lære seg å argumentere og debattere med logikk, saklighet og gyldige argumenter. Det tror jeg hun vil ha mer igjen for i livet enn å kaste vekk tid på den type jobb hun er kvalifisert for idag. Anonymkode: 816a2...8d1 Så din datter klarer ikke ha to tanker i hodet p en gang? Anonymkode: cb003...2f3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #124 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): hun går på musikklinja, som har 5 timer mer per uke enn f.eks. studiespes. Hun bruker mange, mange timer i uken til å øve på instrumentet sitt, og har innleveringer og prøver i tillegg. Disse tingene alene utgjør vesentlig mer enn det timeantallet voksne i 100 prosent stilling bruker på jobben. Hun hjelper masse til hjemme. Hun er ansvarlig og flittig, og jeg ser ingenting hun kan lære i en deltidsjobb for tenåringer som er mer verdifullt enn det hun bruker tiden sin på. Anonymkode: 816a2...8d1 Mitt ene barn gikk også på musikklinja, men klarte fint å ha en jobb ved siden av. Og hjelpe til hjemme. Å ha en jobb lærer deg mer ved siden av alt det andre hun lærer, enn om hun ikke har en jobb. Det er enkel logikk. All erfaring er læring. Anonymkode: 46caf...e36 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #125 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så din datter klarer ikke ha to tanker i hodet p en gang? Anonymkode: cb003...2f3 det klarer hun helt fint. Skulle tro du med dine toppkarakterer hadde et bedre argument enn denne stråmannen? Anonymkode: 816a2...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #126 Skrevet 13. februar 2022 Lykkefrø skrev (1 time siden): Nå vet ikke jeg hvor du bor, men at to hele kull på fra vgs skal få seg deltidsjobb ved siden av studiene er ikke alle steder mulig faktisk. Det er rett og slett ikke nok jobber enkelte steder, spesielt ikke på bygdene. Ingenting med arbeidsmoral å gjøre. Provoserende at du tenker du har bedre moral enn andre, bare fordi du hadde muligheter som ikke er alle forunt. Ja for alle 18 åringene som får lommepenger bor på et lite øde sted med kun en bensinstasjon og uten jobbmuligheter Anonymkode: cb003...2f3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #127 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mitt ene barn gikk også på musikklinja, men klarte fint å ha en jobb ved siden av. Og hjelpe til hjemme. Å ha en jobb lærer deg mer ved siden av alt det andre hun lærer, enn om hun ikke har en jobb. Det er enkel logikk. All erfaring er læring. Anonymkode: 46caf...e36 ja, det er veldig enkel logikk. Hva er det de lærer i f.eks. en vaskejobb som de ikke lærer hjemme eller på skolen? Anonymkode: 816a2...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #128 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): det klarer hun helt fint. Skulle tro du med dine toppkarakterer hadde et bedre argument enn denne stråmannen? Anonymkode: 816a2...8d1 • Selvstendighet • Lære verdien av penger •Forbedre seg på voksenliv •Mestringsfølse Anonymkode: cb003...2f3 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #129 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ja, det er veldig enkel logikk. Hva er det de lærer i f.eks. en vaskejobb som de ikke lærer hjemme eller på skolen? Anonymkode: 816a2...8d1 Man lærer at i en jobb må man ta ansvar, gjøre de oppgavene man blir satt til, hvor mye innsatsen din er verdt i penger med tanke på lønn, de lærer forhåpentligvis å disponere penger ut fra det de tjener, de lærer å forholde seg til kolleger og arbeidsliv. Tenk å mene at arbeidserfaring er unyttig for ungdom. Det er ikke til å tro. Anonymkode: 46caf...e36 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #130 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): • Selvstendighet • Lære verdien av penger •Forbedre seg på voksenliv •Mestringsfølse Anonymkode: cb003...2f3 mestringsfølelse? i kassen på Rimi? hva med alle de ungdommene som legger ned masse innsats i skolearbeid, trening, innsats i lagidrett, korps, teater, friidrett - lærer ikke de selvstendighet og mestringsfølelse? lærer de ikke å ta ansvar for laget sitt? å komme på tiden? å legge ned innsatsen som kreves for å nå et resultat? osv osv osv Det er bare svada det du kommer med. Anonymkode: 816a2...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #131 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man lærer at i en jobb må man ta ansvar, gjøre de oppgavene man blir satt til, hvor mye innsatsen din er verdt i penger med tanke på lønn, de lærer forhåpentligvis å disponere penger ut fra det de tjener, de lærer å forholde seg til kolleger og arbeidsliv. Tenk å mene at arbeidserfaring er unyttig for ungdom. Det er ikke til å tro. Anonymkode: 46caf...e36 det lærer man like godt på skolen, og i fritidsaktiviteter. Jeg har ikke sagt at arbeidserfaring ikke er nyttig. Men for 18-åringer er det faktisk ikke slik at denne arbeidserfaringen automatisk er mer nyttig enn annen erfaring. Det er ingen av de tingene du nevner som de ikke kan lære mye mer effektivt på andre arenaer. Men hvis vi snakker om skoletrøtte ungdommer uten fritidsaktiviteter som gir nyttig livserfaring, så er jeg enig i at en deltidsjobb kan være positivt. Men ikke for de ungdommene som har bedre ting å bruke kreftene sine på. Anonymkode: 816a2...8d1 3
Aureka Skrevet 13. februar 2022 #132 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Min får 5000 i mnd. Pengene går til mat, klær, sprit. Anonymkode: e0beb...c78 😂
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #133 Skrevet 13. februar 2022 Min yngste hadde personalansvar i jobben da hun var 18. Og jeg kan love at hun hadde ansatte som trengte å lære hvordan arbeidslivet fungerte. «Jeg kan ikke jobbe vakten jeg er satt opp på for jeg er på stranden. Sa jeg ikke fra om det?» Anonymkode: 5f542...1d4 2
MizzVic Skrevet 13. februar 2022 #134 Skrevet 13. februar 2022 Reagerer på de som mener at en 18-åring "må bidra hjemme". Det betyr da at denne tenåringen bor i en ressurssvak familie, og vil la dette fortsette i neste generasjon. En tenåring kan få så mye familien har råd til. Jeg vil ungdommen skal orke mye skole, men også være med venner og se verden. Reise. Ekstrajobb er fint, men da til eget bruk. For erfaringen, og ekstra lommepenger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #135 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): mestringsfølelse? i kassen på Rimi? hva med alle de ungdommene som legger ned masse innsats i skolearbeid, trening, innsats i lagidrett, korps, teater, friidrett - lærer ikke de selvstendighet og mestringsfølelse? lærer de ikke å ta ansvar for laget sitt? å komme på tiden? å legge ned innsatsen som kreves for å nå et resultat? osv osv osv Det er bare svada det du kommer med. Anonymkode: 816a2...8d1 Hvorfor shamer du en jobb? Som at kassa på rimi er for tapere som ikke klarte seg?? For noen er det faktisk en kjempefin jobb, som ikke er så forferdelig dårlig betalt heller🙄 ikke alle vil bli noe "stort" syns det er fint at ungdommene faktisk får litt erfaring i arbeidslivet.. Anonymkode: 4b5dc...71c 4
sicario Skrevet 13. februar 2022 #136 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvor mye lommepenger får din hjemmeboende 18-åring? Og er det en eller to forsørgere i huset? Hva skal lommepengene dekke? Anonymkode: a03f7...387 Lommepenger ? Da jeg var 18 år, jobbet jeg og betalte for meg hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #137 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men nå går mange 18 åringer fortsatt på vgs da. Og med lange dager der kan det være vanskelig for mange å kombinere det med jobb. Og fra NAV får man jo ingenting så lenge men er student. Anonymkode: a54ff...951 Nei? Jeg jobbet annenhver helg og en kveld i uka, det var ikke noe problem. Flyttet til og med ut som 16-åring og klarte meg selv. Anonymkode: 1a212...366
Eva00 Skrevet 13. februar 2022 #138 Skrevet 13. februar 2022 Da min var 18 og gikk på videregående fikk han kr 0. Han begynte da og jobbe annenhver helg og en kveld i uken, og slik skal det være! De samme skjer med hans småsøsken. Ser helst at de får seg en liten jobb før den tid men det er ikke alltid like enkelt.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #139 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): mestringsfølelse? i kassen på Rimi? hva med alle de ungdommene som legger ned masse innsats i skolearbeid, trening, innsats i lagidrett, korps, teater, friidrett - lærer ikke de selvstendighet og mestringsfølelse? lærer de ikke å ta ansvar for laget sitt? å komme på tiden? å legge ned innsatsen som kreves for å nå et resultat? osv osv osv Det er bare svada det du kommer med. Anonymkode: 816a2...8d1 Traff en nerve Anonymkode: cb003...2f3 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #140 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): det lærer man like godt på skolen, og i fritidsaktiviteter. Jeg har ikke sagt at arbeidserfaring ikke er nyttig. Men for 18-åringer er det faktisk ikke slik at denne arbeidserfaringen automatisk er mer nyttig enn annen erfaring. Det er ingen av de tingene du nevner som de ikke kan lære mye mer effektivt på andre arenaer. Men hvis vi snakker om skoletrøtte ungdommer uten fritidsaktiviteter som gir nyttig livserfaring, så er jeg enig i at en deltidsjobb kan være positivt. Men ikke for de ungdommene som har bedre ting å bruke kreftene sine på. Anonymkode: 816a2...8d1 Ååå, noen er for gode til å ha en jobb, altså? 😅 Anonymkode: 46caf...e36 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå