AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #101 Skrevet 13. februar 2022 Synes foreldre som har råd skal legge til rette for at ungene har tid til å gjøre det bra på videregående. Hvor de kommet inn på studier legger grunnlaget for hele testen av livet. Gidder ikke barna jobbe med skolen blir det noe annet. Anonymkode: 07706...672 2
Anonymous 91 Skrevet 13. februar 2022 #102 Skrevet 13. februar 2022 (endret) Når jeg var 18, betalte jeg for å bo hjemme. Endret 13. februar 2022 av Anonymous 91
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #103 Skrevet 13. februar 2022 Anonymous 91 skrev (Akkurat nå): Når jeg var 18, betalte jeg for å bo hjemme. hvordan er dette bruddet på forsørgelsesplikten relevant for spørsmålet om hva 18-åringer får i lommepenger? Anonymkode: 816a2...8d1 2
Anonymous 91 Skrevet 13. februar 2022 #104 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvordan er dette bruddet på forsørgelsesplikten relevant for spørsmålet om hva 18-åringer får i lommepenger? Anonymkode: 816a2...8d1 Er ikke normalt å gi en 18åring lommepenger i mine øyne
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #105 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): De hang det opp i gangen når det tid for å få utbetaling av NAV 😅 en liste over de som fikk 🤷♀️ ja det høres rart ut, dette var på tidlig 2000 tallet. Anonymkode: 6302d...324 Hvem er "de" og hvilken gang er det du snakker om? Og hvem er "de" som "fikk" et eller annet og hva var det de fikk? Anonymkode: 2faee...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #106 Skrevet 13. februar 2022 Anonymous 91 skrev (Akkurat nå): Er ikke normalt å gi en 18åring lommepenger i mine øyne så du mener du er den som er normen? Hvorfor er du det? Det kan jo like gjerne være jeg som er normen, jeg som både fikk og som gir lommepenger. Anonymkode: 816a2...8d1 2
Anonymous 91 Skrevet 13. februar 2022 #107 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): så du mener du er den som er normen? Hvorfor er du det? Det kan jo like gjerne være jeg som er normen, jeg som både fikk og som gir lommepenger. Anonymkode: 816a2...8d1 En 18åring skal kunne klare å tjene penger selv. Gi litt penger nå og da er greit, men lommepenger som i ukelønn feks synes jeg blir feil
matsats Skrevet 13. februar 2022 #108 Skrevet 13. februar 2022 Ingenting, selvfølgelig. 18-åringer bør jobbe for pengene - som alle andre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #109 Skrevet 13. februar 2022 Anonymous 91 skrev (15 minutter siden): En 18åring skal kunne klare å tjene penger selv. Gi litt penger nå og da er greit, men lommepenger som i ukelønn feks synes jeg blir feil min 18-åring skal få fokusere på skolegangen sin, og bl.a. lære seg å argumentere og debattere med logikk, saklighet og gyldige argumenter. Det tror jeg hun vil ha mer igjen for i livet enn å kaste vekk tid på den type jobb hun er kvalifisert for idag. Anonymkode: 816a2...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #110 Skrevet 13. februar 2022 jeg synes faktisk det er ganske interessant å observere hvordan ingen av dem som stolt viser til at de selv måtte jobbe, er spesielt gode til å argumentere for synet sitt. Burde de fokusert mer på utdanning enn deltidsjobb? Anonymkode: 816a2...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #111 Skrevet 13. februar 2022 matsats skrev (23 minutter siden): Ingenting, selvfølgelig. 18-åringer bør jobbe for pengene - som alle andre. det stemmer da virkelig ikke at "alle andre" må jobbe for pengene sine. Noen lar pengene sine jobbe for seg. Noe blir forsørget av familiemedlemmer. Noen er pensjonister. Noen har arvet. Noen har trygd eller sosialstønad. Folk flest er i jobb, men de fleste har jo jobben sin som hovedbeskjeftigelse, og ikke i tillegg til 100 prosent stilling som elev. Hvorfor må akkurat 18-åringene, som allerede er i fulltids beskjeftigelse med skole, jobbe mer for pengene sine enn andre? Det henger ikke på greip. Anonymkode: 816a2...8d1 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #112 Skrevet 13. februar 2022 Anonymous 91 skrev (28 minutter siden): En 18åring skal kunne klare å tjene penger selv. Gi litt penger nå og da er greit, men lommepenger som i ukelønn feks synes jeg blir feil Hvordan gikk det med deg på skolen, og hvilken utdannelse tok du? Anonymkode: 77a6f...88e 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #113 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): min 18-åring skal få fokusere på skolegangen sin, og bl.a. lære seg å argumentere og debattere med logikk, saklighet og gyldige argumenter. Det tror jeg hun vil ha mer igjen for i livet enn å kaste vekk tid på den type jobb hun er kvalifisert for idag. Anonymkode: 816a2...8d1 Helikoptermamma. På hvilken måte kaster man bort tiden ved å få arbeidserfaring? Uansett jobb. Anonymkode: 46caf...e36 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #114 Skrevet 13. februar 2022 Kommer helt an på inntekt og hva foreldrene ønsker at 18-åringen skal dekke. Noen gir tenåringene et fast månedsbeløp som skal gå til alt fra frisør, mobilabonnement, nødvendige klær, snacks, osv. Andre gir tenåringene mindre lommepenger, men man dekker alt annet. 18 åringer går fremdeles på vgs kl 08-15 hver dag, foreldre har forsørgerplikt til de er ferdige på vgs, og dersom de ønsker høyere utdanning så går det ekstremt mye tid til selvstudie etter skoledagen (spesielt nå mtp tre kull på videregående har fått slippe eksamen og poenggrensene på høyere utdanning har derfor steget noe enormt), og om de bor i en større by så er det ikke nødvendigvis så lett for 18 år gamle vgselever å få seg en deltidsjobb uten nettverk Jeg ville heller satset på at tenåringen fikk seg en sommerjobb, oppmuntret til å spare de pengene til bolig, dekket nødvendige utgifter som frisør i ny og ne og nødvendige klær, gikk en symbolsk sum i lommepenger som kan gå til snacks og "unødvendige" kjøp, og dersom det ikke var nok så får de frivillig søke seg etter en deltidsjobb Anonymkode: 594aa...4d9 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #115 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Helikoptermamma. På hvilken måte kaster man bort tiden ved å få arbeidserfaring? Uansett jobb. Anonymkode: 46caf...e36 Hjelper lite med erfaring fra Rema 1000 når man ikke har karakterene nok til å komme inn på drømmestudiet. Jeg hadde selv deltidsjobb fra jeg var 13, men mine barn skal få slippe å velge mellom skole, fritid eller jobb. Når de er ferdig med vgs så må de begynne å stå på egne ben, og enten søke høyere utdanning med stipend eller finne en jobb i friåret sitt. I tillegg må vi ikke glemme at det var lettere å få jobb før. Nå er det svært få jobber som ansetter 18-åringer og ikke minst det er stor konkurranse pr stilling. Anonymkode: 23ac3...047 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #116 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Helikoptermamma. På hvilken måte kaster man bort tiden ved å få arbeidserfaring? Uansett jobb. Anonymkode: 46caf...e36 hun går på musikklinja, som har 5 timer mer per uke enn f.eks. studiespes. Hun bruker mange, mange timer i uken til å øve på instrumentet sitt, og har innleveringer og prøver i tillegg. Disse tingene alene utgjør vesentlig mer enn det timeantallet voksne i 100 prosent stilling bruker på jobben. Hun hjelper masse til hjemme. Hun er ansvarlig og flittig, og jeg ser ingenting hun kan lære i en deltidsjobb for tenåringer som er mer verdifullt enn det hun bruker tiden sin på. Anonymkode: 816a2...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #117 Skrevet 13. februar 2022 Min får ikke lommepenger, men ca 1200 kr i stipend. Pluss grunnstønad. Er vel over 1800 kr i mnd. Disse disponerer ham fritt. Jeg betaler mobil, klær, frisør og treningskontigent o.l. Anonymkode: 91711...c39
KristinF Skrevet 13. februar 2022 #118 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Min får 5000 i mnd. Pengene går til mat, klær, sprit. Anonymkode: e0beb...c78 Wtf du må trolle
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #119 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Helikoptermamma. På hvilken måte kaster man bort tiden ved å få arbeidserfaring? Uansett jobb. Anonymkode: 46caf...e36 en ting til - jeg sitter i en stilling der jeg ansetter folk. Når jeg vurderer kvalifikasjonene til folk, så vektlegger jeg det siste de gjorde, ikke det første. Jeg vektlegger utdanning. Jeg vektlegger erfaring som er relevant. Jeg vektlegger frivillig innsats som er relevant til faget høyere enn en betalt deltidsjobb som ikke er relevant. Når det gjelder innsats og motivasjon vektlegger jeg ikke timer nedlagt i jordbæråkeren eller kasse på Rimi som per def mer verdifulle enn timer nedlagt til å skaffe seg formell kompetanse eller for å utvikle et talent eller en egenskap. At en person har jobbet siden de var 16 forteller meg ingenting interessant om den personens arbeidskapasitet, moral, motivasjon eller arbeidserfaring. Deltidsjobbing som 16-åring forteller meg kun at de 10-15 år tidligere a) var priviligerte middelklassebarn som fikk jobb gjennom mamma og pappas nettverk, eller b) hadde foreldre som av en eller annen grunn tvang dem ut i jobb - enten fordi de ikke ville forsørge dem, eller fordi de ikke kunne Så, nei, det er ikke slik at arbeidserfaring automatisk er mer verdifull enn annen erfaring. Anonymkode: 816a2...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #120 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): jeg synes faktisk det er ganske interessant å observere hvordan ingen av dem som stolt viser til at de selv måtte jobbe, er spesielt gode til å argumentere for synet sitt. Burde de fokusert mer på utdanning enn deltidsjobb? Anonymkode: 816a2...8d1 Jobbet deltid på vgs og gikk ut med toppkarakterer,så spar deg! Anonymkode: cb003...2f3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå