AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #241 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er noe som heter helger. Anonymkode: af0fa...0a1 Så når studenter jobber med skole 8 timer hver dag, mandag-fredag. Så er forventningen at man skal bruke 8+ timer hver lørdag og søndag på jobb. Aldri kunne ta seg en fest og være litt sliten dagen derpå. Aldri kunne engasjere seg i studentforeningen - arbeid som ofte skjer i helgene. Aldri kunne være med idrettsgruppa på skihelg. Kjenner jeg er så takknemlig for mine foreldre når jeg leser holdningene til mange i denne tråden. Anonymkode: 77a6f...88e 2 2
Gjest O.G. Skrevet 15. februar 2022 #242 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 15.08): en ting til - jeg sitter i en stilling der jeg ansetter folk. Når jeg vurderer kvalifikasjonene til folk, så vektlegger jeg det siste de gjorde, ikke det første. Jeg vektlegger utdanning. Jeg vektlegger erfaring som er relevant. Jeg vektlegger frivillig innsats som er relevant til faget høyere enn en betalt deltidsjobb som ikke er relevant. Når det gjelder innsats og motivasjon vektlegger jeg ikke timer nedlagt i jordbæråkeren eller kasse på Rimi som per def mer verdifulle enn timer nedlagt til å skaffe seg formell kompetanse eller for å utvikle et talent eller en egenskap. At en person har jobbet siden de var 16 forteller meg ingenting interessant om den personens arbeidskapasitet, moral, motivasjon eller arbeidserfaring. Deltidsjobbing som 16-åring forteller meg kun at de 10-15 år tidligere a) var priviligerte middelklassebarn som fikk jobb gjennom mamma og pappas nettverk, eller b) hadde foreldre som av en eller annen grunn tvang dem ut i jobb - enten fordi de ikke ville forsørge dem, eller fordi de ikke kunne Så, nei, det er ikke slik at arbeidserfaring automatisk er mer verdifull enn annen erfaring. Anonymkode: 816a2...8d1 Endelig ser noen det samme som meg.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #243 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så når studenter jobber med skole 8 timer hver dag, mandag-fredag. Så er forventningen at man skal bruke 8+ timer hver lørdag og søndag på jobb. Aldri kunne ta seg en fest og være litt sliten dagen derpå. Aldri kunne engasjere seg i studentforeningen - arbeid som ofte skjer i helgene. Aldri kunne være med idrettsgruppa på skihelg. Kjenner jeg er så takknemlig for mine foreldre når jeg leser holdningene til mange i denne tråden. Anonymkode: 77a6f...88e Betyr det at man MÅ jobbe 8 timer HVER eneste lørdag og søndag? Man kan for eks jobbe bare lørdagen en helg, fri neste helg, så jobber man både lørdag og søndag, så bare søndag, fri osv. Min sønn er student og klarer da det helt fint. Anonymkode: af0fa...0a1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #244 Skrevet 15. februar 2022 Lommepenger til en på 18? Hva med å jobbe selv? Anonymkode: a5230...ea4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #245 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 22.56): Hvor mye lommepenger får din hjemmeboende 18-åring? Og er det en eller to forsørgere i huset? Hva skal lommepengene dekke? Anonymkode: a03f7...387 18 åringer bør jobbe ved siden av skole som en del av oppdragelsen, helst tidligere, for å lære verdien av jobb og penger. Mat dekkes av foreldre samt noe klær og selvfølgelig alle felles familieaktiviteter/ferie og matkostnader o.l. rundt dette. Klær og andre unødvendigheter dekkes av 18 åringen. En uvurderlig lærdom for alle ungdommer som forbedreder dem på voksenlivet. Anonymkode: c765c...823
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #246 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Betyr det at man MÅ jobbe 8 timer HVER eneste lørdag og søndag? Man kan for eks jobbe bare lørdagen en helg, fri neste helg, så jobber man både lørdag og søndag, så bare søndag, fri osv. Min sønn er student og klarer da det helt fint. Anonymkode: af0fa...0a1 Og med det gå glipp av 50% av det andre med-studenter får med seg. Kjenner jeg er så glad for mine foreldre. Anonymkode: 77a6f...88e 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2022 #247 Skrevet 15. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): 18 åringer bør jobbe ved siden av skole som en del av oppdragelsen, helst tidligere, for å lære verdien av jobb og penger. Mat dekkes av foreldre samt noe klær og selvfølgelig alle felles familieaktiviteter/ferie og matkostnader o.l. rundt dette. Klær og andre unødvendigheter dekkes av 18 åringen. En uvurderlig lærdom for alle ungdommer som forbedreder dem på voksenlivet. Anonymkode: c765c...823 kjenner mange som jobbet hele ungdomstida og ble skikkelig teite folk likevel. Anonymkode: 816a2...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #248 Skrevet 16. februar 2022 Her satser 18 åringen på skole og vi støtter opp om det fordi vi har god økonomi. Får alt det vil. Barnet får strålende resultat på skole og vil kunne søke det det vil, så det er god nok jobb for 18 åringen akkurat nå. Anonymkode: f9972...61f 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #249 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 15.2.2022 den 10.19): Så når studenter jobber med skole 8 timer hver dag, mandag-fredag. Så er forventningen at man skal bruke 8+ timer hver lørdag og søndag på jobb. Aldri kunne ta seg en fest og være litt sliten dagen derpå. Aldri kunne engasjere seg i studentforeningen - arbeid som ofte skjer i helgene. Aldri kunne være med idrettsgruppa på skihelg. Kjenner jeg er så takknemlig for mine foreldre når jeg leser holdningene til mange i denne tråden. Anonymkode: 77a6f...88e Holdningene er jo helt ville. De jeg kjenner støtter opp om tenåringene så langt de kan. Og det gjør at disse kan bruke nye tid på videregående og få nærmere 6 i snitt. De kommer seg inn på hva de ønsker videre. Samtidig har de tid til å trene sammen med venner og bruke helgene til å ligge litt i forkant på skolen, eller være litt sosiale. Men klart, hvis tenåringene ikke bruker tiden sin til skolearbeid og ligger an til en firer i snitt stiller det seg annerledes. Om de heller gamer så kan de like gjerne finne seg en jobb. Anonymkode: 07706...672 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2022 #250 Skrevet 16. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 15.58): Ååå, noen er for gode til å ha en jobb, altså? 😅 Anonymkode: 46caf...e36 det sa jeg ikke. Jeg sa at noen har andre arenaer for læring om ansvar og samhandling enn en deltidsjobb, og at disse arenaene har like stor, og etter min mening større, verdi enn en hvilken som helst av de jobbene en 18-åring er kvalifisert for. For de som ikke har disse arenaene kan jeg være enig i at en jobb er et sted de forsåvidt kan lære litt om disse tingene. Anonymkode: 816a2...8d1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå