Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til 18-åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men om målet er høyt karaktersnitt og mastergrad kan det å bistå økonomisk være avgjørende for hvor bra "barnet" gjør det.

Anonymkode: 77a6f...88e

Ser virkelig ikke hvordan en deltidsjobb er til hinder for gode karakterer og en master..

jeg begynte som avisbud i ungdommen. Senere klesbutikk i helg og litt kveld da jeg gikk på VGS.

Dette var jo selvfølgelig ikke noe hinder for gode karakterer og senere høgskole og universitetsstudier. Under bachelorutdannelsen jobbet jeg 80% fast igjennom hele studiet. 100% igjennom masteren med unntak av noen permisjonsdager i forbindelse med skole…Dette er virkelig ikke noe problem.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min 14-åring jobber (matbutikk) og står for lommepengene selv. Det burde også en 18-åring klare også.

Anonymkode: 7eb38...0cb

Tror aldri at jeg har sett en 14 åring jobbe i matbutikk i Oslo i alle fall. Skulle tatt seg ut 

Anonymkode: 594aa...4d9

• Liker 6
Skrevet

I videregående fikk jeg 500kr i lommepenger hver måned. 16-18 år. Dette pga stipendet. Måndteskort ble kjøpt sepparert, så disse 500 var til kos!🥳 
Fikk egentlig 2-3000kr i stipend hver måned. Men moren min tok ut 500 og ga, og spar. 

Når jeg slutta fikk jeg ikke penger av mamma, da jeg hadde en del i sparekonto som jeg selv hadde spart. 

Jeg fant jobb ganske fort etter VGs! 🥰 allerede en uke etter.! 

Anonymkode: 0a547...1a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 18.10):

5.2 er ikke godt nok for mange av yrkesretningene i dag. Du sier jo selv at det sikkert kunne vært bedre, så hadde du ikke jobbet hadde du hatt mer tid til å fokusere på vgs. Kravene for videre utdanning er noe helt annet nå enn for bare 10 år siden. Du kommer ikke inn på sykepleier med 5.2 i snitt en gang nå lenger

Anonymkode: 23ac3...047

Du legger som et premiss at jobb var et hinder for karakterer.

jeg kunne ha fått langt bedre karakterer på VGS om jeg hadde giddet. Hadde ingen ting med at jeg jobbet helger. Manglet ikke akkurat tid til å jobbe med skole om man vil.

At helgejobbing/deltidsjobb er til hinder for gode karakterer er bare tullpreik.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror aldri at jeg har sett en 14 åring jobbe i matbutikk i Oslo i alle fall. Skulle tatt seg ut 

Det er fult mulig og ikke uvanlig. For å ikke glemme steder som bakerier,Mc Donald,bk,subway osv osv

Anonymkode: cb003...2f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Spurte egentlig bare hva du gjorde videre etter å ha prioritert jobb som 18-åring? 

Dårlig forsøk på hersketeknikk 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er glad for at jeg hadde foreldre som heller ville at jeg skulle få gode karakterer på videregående så jeg kunne komme inn på den utdannelsen jeg ville enn at jeg skulle få meg "god arbeidsmoral" i ung alder. Fy faen altså. Jeg har utmerket arbeidsmoral og tjener over en million året (som er mer enn foreldrene mine noensinne gjorde, de var altså ikke rike) fordi jeg fikk gode karakterer og kom inn på den linja og skolen jeg ville gå på.

Men for å svare på TS, jeg fikk 1000 kroner i måneden (begynnelsen av 2000-tallet) og da var klær, bil, bensin etc utenom.

Anonymkode: 76153...561

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er fult mulig og ikke uvanlig. For å ikke glemme steder som bakerier,Mc Donald,bk,subway osv osv

Men da er det jo merkelig at de fleste steder krever at man er myndig for å få jobb der (mcdonalds vet jeg ansetter 16 åringer). Ingenting er umulig i arbeidsmarkedet, men ofte krever det jo et nettverk (her foreldrenes nettverk), og da står det jo strengt tatt ikke på 18-åringen alene 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

tipper det går bra. De er sikkert ikke dummere enn andre folk som blir voksne.

Anonymkode: 816a2...8d1

Har vært borti mange skrekkeksempler som viser det motsatte 

• Liker 2
Skrevet
sicario skrev (8 minutter siden):

Ser virkelig ikke hvordan en deltidsjobb er til hinder for gode karakterer og en master..

jeg begynte som avisbud i ungdommen. Senere klesbutikk i helg og litt kveld da jeg gikk på VGS.

Dette var jo selvfølgelig ikke noe hinder for gode karakterer og senere høgskole og universitetsstudier. Under bachelorutdannelsen jobbet jeg 80% fast igjennom hele studiet. 100% igjennom masteren med unntak av noen permisjonsdager i forbindelse med skole…Dette er virkelig ikke noe problem.

Jeg hadde klart det, jeg har alltid hatt arbeidsvilje og -evne. 

Men jeg drev aktivt innen en idrett. Jeg har alltid vært ganske sosial. Og gjennom studier ble jeg også engasjert i studentforeningen. 

Da er det jo godt å ha foreldre som gjorde at en jobb som egentlig ikke ga noen som helst utvikling eller merverdi i mitt liv kreve noe som helst oppe i dette? 

Har som sagt vært økonomisk selvstendig siden jeg begynte å jobbe, for mer enn 15 år siden. Så tok ingen skade heller. Bortsett fra at jeg vet jeg fikk de beste karakterene jeg kunne hele veien, hele tiden kunne drive aktivt innen idrett, og i tillegg hadde godt med tid til venner. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er glad for at jeg hadde foreldre som heller ville at jeg skulle få gode karakterer på videregående så jeg kunne komme inn på den utdannelsen jeg ville enn at jeg skulle få meg "god arbeidsmoral" i ung alder. Fy faen altså. Jeg har utmerket arbeidsmoral og tjener over en million året (som er mer enn foreldrene mine noensinne gjorde, de var altså ikke rike) fordi jeg fikk gode karakterer og kom inn på den linja og skolen jeg ville gå på.

Men for å svare på TS, jeg fikk 1000 kroner i måneden (begynnelsen av 2000-tallet) og da var klær, bil, bensin etc utenom.

Det går fint an å kombinere kjempegode karakterer med en ekstrajobb! Der er virkelig ikke så krevende å gå på videregående 😂

Anonymkode: 68f91...890

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dårlig forsøk på hersketeknikk 

Men hva med å svare på spørsmålet? Hvordan gikk vgs? Hva gjorde du videre i livet?  Kunne du hatt andre muligheter om foreldrene dine stilte opp? 

Det er jo et reelt spørsmål? 

• Liker 3
Skrevet

Men hva med å svare på spørsmålet? Hvordan gikk vgs? Hva gjorde du videre i livet?  Kunne du hatt andre muligheter om foreldrene dine stilte opp? 

Det er jo et reelt spørsmål? 

Det er et godt spørsmål. Men jeg skjønner også at ikke alle familier har samme forutsettinger, også har du de som bare har veldig vanskelige foreldre. 

Så har du ungdommer som taler det, og ungdommer som ikke gjør det. 

Anonymkode: 6302d...324

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et godt spørsmål. Men jeg skjønner også at ikke alle familier har samme forutsettinger, også har du de som bare har veldig vanskelige foreldre. 

Så har du ungdommer som takler det, og ungdommer som ikke gjør det. 

Skrevet
Athena79 skrev (På 12.2.2022 den 23.12):

Ingenting, en 18 åring får skaffe sine egne penger.  Har han/hun ikke jobb, så må vedkommende  gå på NAV å få sosial hjelp. 

Det måtte jeg, til jeg fant meg en jobb.

Er man 18 år og går på vgs har foreldrene forsørgerplikt. 

Noen steder er det ikke nok arbeidsplasser til alle bygdas 15-18åringer. Det kan være 20 tenpringer som søker på en deltidstilling på Rema1000, og så går stillingen til Mona på 31 år med lengre  CV, barn og dokumentert lang erfaring med ansvar og forpliktelser.

Anonymkode: 58d58...52f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Der jeg kommer fra er det en bensinstasjon, to matbutikker og en eller to kafeer i hele kommunen. Det er ca 17 elever per årskull  dvs at antall fra 15-18 år (4 år) blir på ca 68 (hoderegning, men tror det er ca riktig). Har observert at en på 15 år kan hanle inn en jobb og sitte på denne til hen er 19 år gammel. Et par nabokommuner er større og har flere arbeidsplasser, men på disse stedene har de gjerne dobbelt så mange i årskullene. Tar vi med arbeidsplasser innenfor landbruk og anleggsarbeid er det allikevel en del ungdommer som rett og slett ikke får en jobb ved siden av vgs.

Anonymkode: 58d58...52f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

det virker som enkelte tror at arbeidsmoral er noe man kun har når man får betalt for arbeidet.

Personlig synes jeg den indre motivasjonen som driver en elev til å jobbe ordentlig med skolearbeidet er like verdifull og viser like stor arbeidsmoral.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det går fint an å kombinere kjempegode karakterer med en ekstrajobb! Der er virkelig ikke så krevende å gå på videregående 😂

Anonymkode: 68f91...890

ja, og da snakker du for alle, ikke sant?

Hva med å slutte med denne shamingen av 18-åringer som ikke jobber - enten fordi de ikke har foreldre med det nettverket som trengs for å få en jobb, eller fordi det ikke finnes jobber for dem eller rett og slett fordi vgs faktisk er jævlig krevende i seg selv for mange. Det er faktisk en fulltidsjobb i seg selv. Det er ikke noe galt eller umoralsk i å ikke jobbe ved siden av vgs.

• Liker 4
Skrevet

Min hadde sommerjobb nesten hele sommeren pluss litt lørdagsjobbing fra han var 14. Gode karakterer. Drev med idrett. Gikk studiespes. Tok bachelor etter førstegangstjeneste, og kjøpte enebolig helt på egenhånd da han var 24. De lærer utrolig mye om økonomi når de jobber ved siden av skole. Mange av vennene hans har gjort det samme, og kjøpt bolig tidlig. 18-åringer bør ikke bare få og få. De bør jobbe litt. 

Anonymkode: 297a0...e62

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Blir spennende å seg hvordan de skal klare seg den dagen de forstår at voksne mennesker må betale for livsopphold uten tilgang til mamma og pappa sin konto

Vi kommer til å ta betalt hvis de bor hjemme mens de har fast jobb. Så det er ikke sånn at de får bruke hele lønningen sin på sus og dus. 20 åringen har allerede flyttet ut sammen med 3 venner. Men siden han bare har en helgejobb, så får han fremdeles lommepenger som da er ekstra penger i potten hans til mat, leie, strøm og sånt. 

22 åringen skal flytte hjem igjen til sommeren og bo hjemme i 1-2 år mens hun jobber (hun skal spare til bolig). Vi kommer til å ta litt betalt av henne mens hun bor hjemme.

Og vi kommer til å gjøre det samme med 18 åringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...