Gå til innhold

Hvor mye lommepenger til 18-åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk sikkert 4 - 5 000,-, på begynnelsen av 2000 tallet.

Anonymkode: da131...8cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du fikk altså stipend på vgs? 🤨

Anonymkode: 6302d...324

Javisst.

Min mor hadde lav nok inntekt til at jeg fikk stipend.

• Liker 2
Skrevet

Tror aldri at jeg har sett en 14 åring jobbe i matbutikk i Oslo i alle fall. Skulle tatt seg ut 

Anonymkode: 594aa...4d9

Det er i Oslo, jo :) og han begynte faktisk da han var 13.

jobbet der på OD-dag først, og fikk fortsette etterpå. Jobb han fikset seg helt selv. Så det er mulig. Enig at det ikke er så vanlig, mange (eldre) om beinet, men som 18-åring (som tråden handlet om) så er det mange aktuelle jobber å få.

• Liker 2
Skrevet

Blir spennende å seg hvordan de skal klare seg den dagen de forstår at voksne mennesker må betale for livsopphold uten tilgang til mamma og pappa sin konto

Anonymkode: cb003...2f3

De fleste forstår det og klarer det helt fint. Tror du virkelig at hvis man ikke har en jobb i ungdommen, så blir man en bortskjemt drittunge?

Jeg hadde ingen jobb i min ungdom. Bare en liten vaskejobb på jobben til faren min noen timer i uka i tre uker mens den vanlige vaskedama hadde ferie. Og som flere andre har kommentert, mange sommerjobber og ekstrajobber får ungdommer fordi man kjenner noen. Jeg hadde aldri fått den jobben hvis ikke faren min jobbet der.

Jeg hadde ingen jobb ved siden av studiene og klarte meg på stipendet uten hjelp fra foreldrene mine. Jeg var aldri blakk. Jeg tryglet aldri foreldrene mine om penger. Jeg hadde ikke mye penger, men disponerte dem deretter. Jeg følte jeg levde greit, jeg.

Så flyttet jeg hjem, fikk jobb og bodde hos foreldrene mine i noen år mens jeg sparte opp egenkapital. Og jeg betalte leie til foreldrene mine. Skulle bare mangle da jeg var i full jobb og tjente mer penger enn dem... Så kjøpte jeg hus alene uten hjelp fra foreldrene mine da jeg var 25 år.

Anonymkode: 76153...561

• Liker 1
Skrevet

15000

Anonymkode: 51d53...4fb

Skrevet

Jeg hadde klart det, jeg har alltid hatt arbeidsvilje og -evne. 

Men jeg drev aktivt innen en idrett. Jeg har alltid vært ganske sosial. Og gjennom studier ble jeg også engasjert i studentforeningen. 

Da er det jo godt å ha foreldre som gjorde at en jobb som egentlig ikke ga noen som helst utvikling eller merverdi i mitt liv kreve noe som helst oppe i dette? 

Har som sagt vært økonomisk selvstendig siden jeg begynte å jobbe, for mer enn 15 år siden. Så tok ingen skade heller. Bortsett fra at jeg vet jeg fikk de beste karakterene jeg kunne hele veien, hele tiden kunne drive aktivt innen idrett, og i tillegg hadde godt med tid til venner. 

Anonymkode: 77a6f...88e

Jeg hadde jobb,drev med dans på elite nivå, og var sosial. Null stress,og karakterene mine var det ingen ting å utsette på

Skrevet

Men da er det jo merkelig at de fleste steder krever at man er myndig for å få jobb der (mcdonalds vet jeg ansetter 16 åringer). Ingenting er umulig i arbeidsmarkedet, men ofte krever det jo et nettverk (her foreldrenes nettverk), og da står det jo strengt tatt ikke på 18-åringen alene 

Anonymkode: 594aa...4d9

Det krever de ikke nei. Min datter begynte på Bk når hun var 14

• Liker 1
Skrevet

Men hva med å svare på spørsmålet? Hvordan gikk vgs? Hva gjorde du videre i livet?  Kunne du hatt andre muligheter om foreldrene dine stilte opp? 

Det er jo et reelt spørsmål? 

Anonymkode: 77a6f...88e

Nei jeg svarer ikke mennesker som tyr til fordømmelse og patetiske forsøk på hersketeknikker. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De fleste forstår det og klarer det helt fint. Tror du virkelig at hvis man ikke har en jobb i ungdommen, så blir man en bortskjemt drittunge?

Jeg hadde ingen jobb i min ungdom. Bare en liten vaskejobb på jobben til faren min noen timer i uka i tre uker mens den vanlige vaskedama hadde ferie. Og som flere andre har kommentert, mange sommerjobber og ekstrajobber får ungdommer fordi man kjenner noen. Jeg hadde aldri fått den jobben hvis ikke faren min jobbet der.

Jeg hadde ingen jobb ved siden av studiene og klarte meg på stipendet uten hjelp fra foreldrene mine. Jeg var aldri blakk. Jeg tryglet aldri foreldrene mine om penger. Jeg hadde ikke mye penger, men disponerte dem deretter. Jeg følte jeg levde greit, jeg.

Så flyttet jeg hjem, fikk jobb og bodde hos foreldrene mine i noen år mens jeg sparte opp egenkapital. Og jeg betalte leie til foreldrene mine. Skulle bare mangle da jeg var i full jobb og tjente mer penger enn dem... Så kjøpte jeg hus alene uten hjelp fra foreldrene mine da jeg var 25 år.

Her var det snakk om at voksne mennesker som har flyttt hjemmefra får penger fra mamma og pappa. Så til neste gang sjekk kontekst før du kaster deg over tastaturet

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2022 den 22.59):

Ingenting, 18 åring kan/burde jobbe selv og burde heller bidra med litt. Jeg har jobbet siden jeg var 16 og en del gikk til min mor for å hjelpe til!

Anonymkode: 1f24a...78c

Helt enig, men jeg har hjulpet min 18-åring med frenetisk jobbsøking i 8 mnd nå. Ikke noe napp. Får snart førerkort nå da, så håper det er mer håp da, og at hun i hvertfall får en sommerjobb i år. Regner med det har vært vanskeligere pga korona også nå. SÅ. Hvis man ikke har vært så heldig å finne en jobb da, hvor mye lommepenger skal en 18-åring få? Frem til hun evt finner en jobb?

Anonymkode: 362df...9f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig.

Jeg har en historie som er motsatt. Min mann, og hans søsken vokste opp med en eneforsørger som ikke hadde spesielt god økonomi, og måtte jobbe fra 14-15-årsalder hvis de ville ha penger til noe ekstra.

To av dem hadde mange jobber, og jobbet mye,  opp gjennom hele ungdomstida, mens den tredje ga beng i penger og materielle goder og brukte ungdomstiden på å lese bøker. Den sistnevnte ble akademiker, og de to andre ble hhv kunstner og ufaglært arbeider. Alle er arbeidssomme mennesker med høy arbeidsmoral i dag, men det er bare han som ikke jobbet i ungdomstida som har fast jobb, og han er og den eneste med ansvarlig,økonomisk sans. De andre er to økonomiske surrehuer, som sjelden er uten en inkassosak gående..

Så konklusjonen jeg trekker fra dette irrelevante anekdotiske beviset, er at det er faktisk ikke deltidsjobbene i tenårene som former mennesket, det er helt andre ting, og konklusjon nummer to: Folk er forskjellige.

Anonymkode: 816a2...8d1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her var det snakk om at voksne mennesker som har flyttt hjemmefra får penger fra mamma og pappa. Så til neste gang sjekk kontekst før du kaster deg over tastaturet

er det noe galt i det?

Jeg fikk økonomisk hjelp av mine foreldre gjennom hele studietida, i tillegg til at jobbet så mye som jeg kunne innenfor frikortets grense. Med jobb, studier og organisasjonsarbeid hadde jeg 60-timersuker, så jeg føler jo ikke at jeg ble lat av den økonomiske hjelpen. Jeg levde ikke over evne heller.

Anonymkode: 816a2...8d1

• Liker 1
Skrevet

18 åringer får værsegod å tjene egne penger. 

Skrevet

Jeg ser at diskusjonen dreier seg om jobb ved siden av skole og studier. Jeg mener at er en i utdanning på normal tid må stipend og lån finansiere dette.

Selvfølgelig kan en jobbe i ferier ol.

Når det gjelder arbeid vil jo personer i uttdanning ta fra de ufaglærte jobbene de ellers kunne hatt.

Jeg tenker ellers at lommepenger må sees i forhold til det de har av inntekt og behov for å være med på. En må også unne 18 åringen litt økonomisk frihet, så de ikke blir detaljstyrt.

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (7 minutter siden):

Jeg ser at diskusjonen dreier seg om jobb ved siden av skole og studier. Jeg mener at er en i utdanning på normal tid må stipend og lån finansiere dette.

Selvfølgelig kan en jobbe i ferier ol.

Når det gjelder arbeid vil jo personer i uttdanning ta fra de ufaglærte jobbene de ellers kunne hatt.

Jeg tenker ellers at lommepenger må sees i forhold til det de har av inntekt og behov for å være med på. En må også unne 18 åringen litt økonomisk frihet, så de ikke blir detaljstyrt.

Lån synes jeg ´man burde vente med til man begynner å studere! 18åringer burde ikke begynne å ta opp lån i hytt og pine, kan fort bli stygt! 😳

Skrevet
flusa skrev (3 timer siden):

Javisst.

Min mor hadde lav nok inntekt til at jeg fikk stipend.

Da skjønner jeg det, men du kan jo ikke bare si at alle kan få det, for det får de ikke. Det er foreldrenes ansvar til syvende og sist dersom de har råd. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lån synes jeg ´man burde vente med til man begynner å studere! 18åringer burde ikke begynne å ta opp lån i hytt og pine, kan fort bli stygt! 😳

Det er jeg enig i og dette bør unngås. Bor de hjemme går dette ofte greit, tidligere var det noe som het borteboer stipend som dekket husleien til en hybel.

Skrevet

Jeg jobbet fra jeg var 15. Men jeg fikk også 1000 kr hver måned av barnebidraget fra faren min mens jeg gikk på videregående, var for at jeg ikke skulle ta på meg mer jobb enn nødvendig siden skolearbeidet skulle prioriteres. Samtidig måtte jeg kjøpe alt jeg trengte til meg selv utenom mat, jeg betalte alt fra mobil til sokker til shampo selv. Da lærte jeg meg tidlig hva ting kostet, så jeg synes det var en fin ordning. 

Skrevet
flusa skrev (På 14.2.2022 den 7.03):

Da er det på tide at de skaffer seg en jobb og før seg selv ;)

De som går på skole,får stipend ;)

På studiespess får man 1100kr i året, og det dekker bare skolepcen. 

Anonymkode: 107af...d1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2022 den 15.09):

Vil bare minne alle dere som sier at de burde ha en jobb på toppen at mange elever bor langt unna skolen, uten mulighet for hybel og må pendle langt hver dag. Jeg ser mange av de jeg går i klasse med, at de reiser hjemmefra kl 07.00 og er hjemme rundt 16.30. Med lekser og andre ting er dette veldig lite tid å disponere(vet de har leitet etter hybel, men markede er fult). Vi bor også landlig til og småjobber er vanskelig å få tak i, og med tanke på dårlig bussforbindelse og at det ikke er alle som rekker å få lappen akkurat på 18 års dagen, så kan det være veldig vanskelig for en 18 åring å skaffe sine egne penger.

Anonymkode: 26f0e...c78

Er noe som heter helger. 

Anonymkode: af0fa...0a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...