AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #61 Skrevet 13. februar 2022 Athena79 skrev (9 timer siden): Nå er vel 18 åringen "fattig" da hen ikke har inntekt, man har ikke forsørgerplikt for en 18 åring, da jeg fylte 18 måtte jeg betale for kost og losji hjemme. Og måtte derfor søke sosial hjelp, det hadde jeg til jeg fikk en jobb og flyttet ut. Man har forsørgerplikt sålenge ungdommen er i videregående opplæring, også etter fylte 18 år. Anonymkode: 2763a...d87 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #62 Skrevet 13. februar 2022 Jeg fikk etter behov, og så lenge jeg hadde en god grunn, om det så var sosialt/restaurant med venner, så fikk jeg alltid penger. I tillegg betalte de telefon, trening, månedskort, og alt slikt. Forutsetningen var at jeg leverte bra på skolen, og brukte tiden min fornuftig når det kom til å lese, trene, og å være sosial. Fikk også hjelp under studier. Noe jeg er veldig glad for, da jeg fikk bedre karakterer og gjennomførte på normert, i motsetning til mange som måtte jobbe ved siden av. Har på ingen måte blitt "ødelagt". Nå er det vel 15 år siden sist jeg fikk penger fra mine foreldre (da jeg gikk ut i arbeidslivet). Tvert i mot la det fundamentet for at jeg har en god og trygg jobb, tidlig kunne kjøpe egen bolig, og har en veldig god og trygg økonomi. Så om man har råd, hvorfor ikke gi tenåringen bedre forutsetninger for å fokusere på skole? Anonymkode: 77a6f...88e 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #63 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): men jeg snakker ikke for deg, jeg bare snakker for meg selv, med min udiagnoserte ADHD på den tiden, så kanskje det var greit at jeg ikke gjorde det. Men who knows. Skulle gjerne gått yrketsfag også men jeg fikk ikke lov, så jeg var stuck med noe som ikke passa meg overhode! Anonymkode: 6302d...324 Fikk ikke lov å gå yrkesfag? Av hvem? Spør fordi man bestemmer over egen utdanning når man er 15 år, det vil si når man skal søke videregående. (Barneloven paragraf 32) Anonymkode: 2763a...d87 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #64 Skrevet 13. februar 2022 Leser her av noen som sier at foreldrene skal ikke TVINGE 18-åring til jobb. Når en 18-åring KREVER lommepenger, er det vel ingen tvang at foreldrene sier at han skal jobbe for det. En skal jo ikke kjøpe mat fra lommepenger eller har jeg misforstod noe her? Lommepenger skal være en ekstra og ikke alle foreldrene har råd til det… Anonymkode: 1f24a...78c 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #65 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har hatt inntrykk av at det er foreldres ansvar til å forsørge barn til de er ferdig med vgs. Anonymkode: 6302d...324 Det er det også Anonymkode: 3aeee...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #66 Skrevet 13. februar 2022 Vår 18 åring får 500 kr i uken. Fikk 400 kr i uken før h*n fylte 18. Anonymkode: e1014...78f 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #67 Skrevet 13. februar 2022 Overraska over hvor mange som mener man bør jobbe i tillegg til vgs. Vgs er jo allerede gjerne fra 8-15/16. Barnet mitt skal slippe gå rett fra det til en jobb til. De får 4000 i mnd, som skal dekke det sosiale, samt mobil/nødvendigheter som sminke ol. Anonymkode: 9b7f3...8de 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #68 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med tanke på at det var ditt valg å sette dette livet til verden, så tenker jeg minst 1000 kroner uka. Det er ikke en automatikk at en 18 åring SKAL klare seg økonomisk alene. hvorfor skaffe seg barn hvis de skal plutselig bli Nav sitt problem fordi de er 18 og kanskje ikke har mulighet til å jobbe/fått jobb Anonymkode: 47d0f...b8d Det er heller ikke temaet at en 18-åring skal klare seg økonomisk alene. Dette handler om lommepenger. Anonymkode: af0fa...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #69 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Overraska over hvor mange som mener man bør jobbe i tillegg til vgs. Vgs er jo allerede gjerne fra 8-15/16. Barnet mitt skal slippe gå rett fra det til en jobb til. De får 4000 i mnd, som skal dekke det sosiale, samt mobil/nødvendigheter som sminke ol. Anonymkode: 9b7f3...8de Kommer du til å fortsette med dette når barnet studerer? Anonymkode: 13851...286 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #70 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kommer du til å fortsette med dette når barnet studerer? Anonymkode: 13851...286 Jeg som skrev over at mine foreldre fortsatte. De hadde gitt meg en god oppdragelse når det kom til økonomi. De visste at alle kjøp var gjennomtenkt, og at jeg aldri levde fra måned til måned. At jeg fulgte med på tilbud, ikke kjøpte alkohol i mengder på byen, fant brukte bøker, ikke kjøpte dyre klær, og alt det der. Det var også underforstått at økonomisk støtte ble gitt fordi jeg skulle prioritere min tid mer fornuftig enn på en lite givende jobb - sikre gode karakterer, være sosial, ha tid til trening, og fritid. Og om sommeren jobbet jeg selvfølgelig, fra jeg var ca 14. Det var en forutsetning for den støtten jeg fikk løpende gjennom året, selv om disse pengene stort sett havnet på sparekonto. Anonymkode: 77a6f...88e 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #71 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 500 kr i mnd. Det brukes hovedsakelig til mat i kantina o.l. Vi dekker mat, nødvendige klær, utstyr, buss o.l. Hun har en liten jobb i ferier. Anonymkode: b1860...baa 25 kr dagen for mat i kantina? (500 kr delt på 20 skoledager, ingen penger igjen til helgene). Billig kantine… Hvem betaler for en tur på mækkern eller kafé når hun er ute med venner? Eller at de kjøper mat/godis/bestiller pizza når de er hjemme hos hverandre og skal spleise? Kino eller andre aktiviteter? Bursdagsgave til venninner? Sminke og hudpleieprodukter (noen bruker null, noen bruker mye)? Jeg spør fordi jeg har en tenåring selv, og det er vanskelig å vite hva som er passe. Anonymkode: 9d351...38c 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #72 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vår 18 åring får 500 kr i uken. Fikk 400 kr i uken før h*n fylte 18. Anonymkode: e1014...78f Er det jente eller gutt? Tror det kan være dyrere for jenter ofte… Anonymkode: 9d351...38c 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #73 Skrevet 13. februar 2022 Får 3500 i måneden. Anonymkode: 592c8...cf1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #74 Skrevet 13. februar 2022 Jeg lurer på hvilken arbeidsplass som ansetter vgs elever én kveld i uka. 🤔Det virker som mange mener det er helt overkommelig. Men hvor jobber man da? Er det virkelig noen som ansetter ungdom for at de skal jobbe noen få timer pr uke? Hva tjener arbeidsgiver på det? Det beste alternativet er å finne noen som kan jobbe mer. Førre arbeidstakere som kan jobbe mer. Hvis en ungdom er på skolen til over tre, og må på jobb etterpå, så kan de fort bli utbrent. Spesielt når de skal øve til prøver, gjøre lekser, gjøre ferdig innleveringer osv. Anonymkode: fb2bb...906 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #75 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kommer du til å fortsette med dette når barnet studerer? Anonymkode: 13851...286 Nei, de fleste studier har ikke timer fra 8-16. Da jeg studerte hadde jeg timer kanskje et par timer om dagen (på det meste fire timer), og noen dager som kun var dedikert til selvstudier. Det er da mye enklere å kombinere med deltidsjobb. Anonymkode: 9b7f3...8de 1
Gjest Smeltemann Skrevet 13. februar 2022 #76 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor mye lommepenger får din hjemmeboende 18-åring? Og er det en eller to forsørgere i huset? Hva skal lommepengene dekke? Anonymkode: a03f7...387 Får?? Når de er 18 år må de begynne å stikke fingeren i jorda og jobbe for pengene.
Illuminatum Skrevet 13. februar 2022 #77 Skrevet 13. februar 2022 Athena79 skrev (11 timer siden): Nå er vel 18 åringen "fattig" da hen ikke har inntekt, man har ikke forsørgerplikt for en 18 åring, da jeg fylte 18 måtte jeg betale for kost og losji hjemme. Og måtte derfor søke sosial hjelp, det hadde jeg til jeg fikk en jobb og flyttet ut. Jo, man har forsørgerplikt for en 18 åring som går på skole 5
Jokernord Skrevet 13. februar 2022 #78 Skrevet 13. februar 2022 Har man hjemmeboende barn som går på VGS så støtter man de økonomisk om man har mulighet til det. De som mener at man ikke lengre har noe ansvar når barnet er 18 år har ikke skjønt en dritt. En god start på livet er alfa omega! 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #79 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, de fleste studier har ikke timer fra 8-16. Da jeg studerte hadde jeg timer kanskje et par timer om dagen (på det meste fire timer), og noen dager som kun var dedikert til selvstudier. Det er da mye enklere å kombinere med deltidsjobb. Anonymkode: 9b7f3...8de Utrolig spesielt at du mener at det er mindre krevende med høyere utdanning, enn videregående. At det ikke er flere timer med undervisning hver dag, betyr jo bare at man må bruke tilsvarende mer tid på egenstudier. Og det på er høyere nivå enn man må igjennom på vgs. Anonymkode: 13851...286 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #80 Skrevet 13. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mange her snakker om at det er urimelig at en 18-åring skal klare seg økonomisk alene. Det er det vel ingen som har skrevet heller? Det er snakk om lommepenger. Kost, losji, busskort og slike nødvendigheter skal selvfølgelig dekkes av foreldrene så lenge de har forsørgeransvar. Men lommepenger bør man kunne forvente at friske 18-åringer klarer å dekke selv. Med noen unntak selvsagt. For eksempel hvis ungdommen er toppidrettssutøver som nevnt over her. Eller har ADHD eller andre utfordringer som gjør skolen ekstra krevende. Da jeg gikk på vgs hadde så godt som alle jobb. Jeg jobbet en kveld i uka og annenhver helg. Og selvsagt i ferier. Og jeg kan ikke forstå at dette skal være uoverkommelig. Hva når 19-åringen blir student? Ja, da får de studielån, men det går jo så godt i sin helhet til å dekke boutgifter og mat, som man da er nødt om å dekke selv. Studier kan vel heller ikke påstås å være mindre krevende enn videregående? Anonymkode: 13851...286 det er ganske stor forskjell på nå og da i forhold til tilgjengelige jobber for ufaglærte. Arbeidslivet profesjonaliseres og robotiseres, og dette rammer aller først de ufaglærte deltidsstillingene. I tillegg er vi midt i en pandemi som har rammet nettopp de jobbene ungdom har pleid å ha. Folk må seriøst slutte å sammenligne dagens situasjon med sin egen ungdomstid. Anonymkode: 816a2...8d1 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå