Gå til innhold

Burde fosterbarn arve noe?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kom i fosterhjem da jeg var 12 år gammel og bodde der til jeg var 20. Dette er nå 21 år siden og jeg har hele veien hatt god kontakt med min fosterfamilie, vi besøker hverandre ofte.

De er nå i den alderen at de har begynt å dele ut arv til sine biologiske barn som er noen år eldre enn meg. De har også før hjulpet sine biologiske barn en god del økonomisk. Jeg har aldri verken fått, eller etterspurt, økonomisk støtte.

Men jeg lurte litt på hva dere syntes hadde vært normalt i en slik situasjon?

Hadde dere hjulpet fosterbarnet på lik linje med biologiske barn?

Og hadde dere latt fosterbarnet arve noe?

Anonymkode: 3f867...bc2

Du kom dit som 12 åring nei du skal ikke Arve du er ikke barnet dems du har dine egne foreldre du arver fra . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts., kanskje du kan si noe om det neste gang tema kommer opp, altså at du synes det er sårt å høre om hvor rause de er med barn- og barnebarn? Understreke at det ikke er fordi du synes det er feil at de gjør det sånn, men at du kjenner på utenforskap når de velger å dele denne informasjonen med deg, og skulle ønske du slapp å høre om det og så direkte bli påminnet om at du ikke er «en av dem», fullt og helt. Synes det er ubetenksomt av dem å snakke om dette rundt deg, uansett om de selvsagt står fritt til å fordele arv etter biologi elller et større bilde. 

Anonymkode: b7c73...c78

Nei ikke gjør det! Du kan risikere å ødelegge er godt forhold. Husk fosterforeldre gjør først og fremst en jobb! Særlig når de har egne barn så ikke forvent noe! 

• Liker 5
Skrevet

Ja. Alle barn her behandles likt. Biologisk eller ei! Alt annet hadde vært helt utenkelig for meg. Vi fikk ham da han var 6 år, og har kun en gjenlevende forelder. De har alltid hatt sporadisk kontakt, og ble alltid invitert i bursdager og slike ting, men har sitt å slite med. Gutten får ikke noe arv derfra men ser på ham som vår sønn, og våre barn ser på ham som sin bror. Han er 25 nå og har fått lik hjelp som søsknene til utdannelse og bolig. DNA er ikke alt. 

Anonymkode: 805ce...7c2

Men idet dere dør får han ingenting så lenge dere ikke har testamentert slik at pliktarv og fordeling blir lik.. 

Anonymkode: 49a94...50f

Skrevet

De sitter nok veldig godt i det, de har fortalt meg om hvordan de har hjulpet både barn og barnebarn, og det er generøse summer til bolig. Dette er jo litt ekstra frustrerende, at de ikke tenker noe over at de sier sånt til meg som måtte selge sjela mi gjennom flere år for å kjøpe 😅 (Som selvfølgelig er veldig vanlig)

De sier det jo fordi de ikke betrakter deg som barnet sitt du var en jobb det er realiteten 

Skrevet

Nei, kun hvis vi hadde adoptert fosterbarnet. 

Anonymkode: f979d...43f

• Hjerte 1
Gjest Smeltemann
Skrevet

Nei. Det er biologiske barn som har rett på arv.  Men en kan sette opp testamente om man vil at noen andre skal arve utenom biologiske barn.

Det blir veldig feil om arv til fosterbarn skal komme innunder en arve lov.  Hvor skal grensen gå? Kanskje barnet kun har bodd i fosterhjem i 1 år,skal de da ha krav på arv?  

Hva om barn er innom flere fosterfamilier? Skal de da arve fra alle familiene?

Skrevet

Hvis barnet kun hadde kontakt med oss, og ikke egen familie, og ikke kom til å arve noenting av egen biologisk familie, ville jeg tilgodesett med en liten slump penger. Måtte diskutere det med mine biologiske barn først, da det på en måte er de som må dele på sin rettmessige arv, som kanskje også stammer fra besteforeldre og det besteforeldrene har bygd opp i løpet av livet sitt.

Hvis f.eks. vi tre barna arver huset, og det blir solgt med gevinst på 2 mill etter nedbetalt lån, deler vi det på tre, og fosterbarn får en gave på f.eks. 100 000. HVIS fosterbarnet har betydd mye for foreldrene mine, og vært der for dem da de ble gamle, på samme måte som vi barna hjelper og støtter gjennom alderdommen.

Anonymkode: 2a230...610

Skrevet

Tja, jeg tenker det er naturlig at er fosterbarn som har bodd hos fosterforeldrene fra barnet var 12 år ikke får arv eller egenkapital til bolig fra fosterforeldrene. Fosterbarnet har jo sine egne foreldre h*n arver, og selv om de har utfordringer i hverdag  kan de ha verdier i bolig, eller rett og slett få orden på livet sitt før det blir tid for arv. Og da ville det ha vært unaturlig å begrense egne barns arv dersom fosterbarnet endte opp med å arve både fosterforeldrene og få en grei arv fra sine biologiske foreldre. 

Jeg ville nok ha tenkt at fosterbarnet alt hadde fått mye fra oss, i form av et trygt hjem og tid/omsorg. Men jeg hadde nok tenkt litt annerledes dersom barnet hadde bodd hos oss fra barnehagealder og fram til h*n ble voksen. 

Anonymkode: 0f083...34b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Kanskje om fosterbarn har vært med alltid. Men her er det kun snakk om tenårene... 

Anonymkode: b1d4d...2f0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

I de fleste tilfeller er det vel slik at man tar fosterbarn for å tjene penger og for fordelene, ikke for å bruke penger på dem.

Anonymkode: 267e6...d88

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I de fleste tilfeller er det vel slik at man tar fosterbarn for å tjene penger og for fordelene, ikke for å bruke penger på dem.

Nei i de fleste tilfeller er det ikke sånn

Anonymkode: eb71c...db7

• Liker 2
Skrevet

De vennene jeg har som har hatt fosterforeldre fra de var små (under 5 år) har arvet fra fosterforeldre, de har da fått forskudd på arv og hjelp til kjøp av bolig ol. Men der har de vært inni familien, altså de andre barna i hjemmet har vært deres søsken og de har foreldreforhold til sine fosterforeldre og ingen kontakt med biologisk familie.

De jeg kjenner som har vært eldre har ikke fått noe, noen av de har mistet all kontakt med fosterfamilien og etter at de flyttet ut. Er en del fosterforeldre som har droppet videre kontakt når de ikke fikk noe igjen for det. 

Selv hadde jeg nok ikke tenkt på arv til et fosterbarn, spesielt hvis vi kun hadde hatt kontakt fra hen var 12, regner jo og med du har kontakt med biologisk familie og får arv derfra. Men jeg hadde selvsagt stilt opp og hjulpet til som jeg hjelper mine egne barn men økonomisk sett så har jeg ikke all verdens av verdier så det jeg har må mitt barn få. Men altså hadde jeg hatt overflod av penger og et par millioner på sparekonto og villa i Italia så hadde jeg hjulpet til, det sier seg jo selv.

• Liker 1
Skrevet

Fin tanke, men da ville vi hvert fall slitt med rekruttering av fosterhjem. Det er allerede vanskelig nok som det er, og mange barn på venteliste.

Anonymkode: 88509...293

• Liker 5
Skrevet
daNorse skrev (9 timer siden):

"Arven" fikk du da du ble tatt inn og gitt en ny sjanse (på bekostning av de biologiske barna). Vær takknemlig og ikke grådig!...
(Norsk lov gjelder uansett)...

Dersom man anerkjenner at tilknytning et det som skaper grunnlag for arv, er det ikke gitt at biologi er det som bør telle mest.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men idet dere dør får han ingenting så lenge dere ikke har testamentert slik at pliktarv og fordeling blir lik.. 

Anonymkode: 49a94...50f

Man skriver da testamentet sånn at fosterbarnet også arver

Anonymkode: eb71c...db7

Skrevet

Vi hadde et barn boende oss i fosterhjem i tre år. Vi ble uendelig glade i barnet, eller ungdommen, som hun var. Det er over 10 år siden hun flyttet fra oss. Hun vil ikke ha kontakt med oss lenger, har ikke hatt det på mange år. Biologiske foreldre satte et ultimatum; fosterforeldrene dine eller oss. Vi savner henne veldig. Jeg har ikke tenkt at hun skal arve, slik situasjonen er. Hvis vi hadde beholdt kontakten, hadde jeg villet hjelpe henne inn på boligmarkedet, kanskje tenkt arv også. Et fosterbarn kan bli like kjært som et biologisk barn. 

Samtidig forstår jeg andre som ikke tilgodeser fosterbarn med arv. De biologiske barna kan ha opplevd at fosterbarnet "tok" mye av kapasiteten til foreldrene, om du forstår meg rett. Det kan være et stort gode å ha fostersøsken, men er det ikke for alle.

Det kan godt være at dine fosterforeldre har elsket deg høyt selv om de behandler deg annerledes enn sine biologiske barn mht økonomi. De følger "sedvane", eller hva jeg skal kalle det. Men jeg forstår om du opplever det sårt! 

Adopterte barn skal selvfølgelig arve på lik linje med biologiske barn. Det er også nedfelt i lov. 

Anonymkode: 51d46...608

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De sitter nok veldig godt i det, de har fortalt meg om hvordan de har hjulpet både barn og barnebarn, og det er generøse summer til bolig. Dette er jo litt ekstra frustrerende, at de ikke tenker noe over at de sier sånt til meg som måtte selge sjela mi gjennom flere år for å kjøpe 😅 (Som selvfølgelig er veldig vanlig)

Det er jo minst like merkelig at de sitter og forteller om dette tydelig uten å forstå hvordan dette føles for deg. Jeg vet ikke hva som er vanlig, men jeg ville vel tenke selv at jeg ville hjulpet et fosterbarn på lik linje med biologiske barn. Det ikke noe man kan kreve, så klart, men jeg ville vel tenkt at et fosterbarn i mange tilfeller trengte den økonomiske støtten mer enn biologisk barn. Da tenker jeg på dersom et fosterbarn sliter psykisk eller strever med utdanning og jobb (men mange gjør jo ikke det også). 

Når det er sagt, fikk jeg aldri noe økonomisk støtte fra mine foreldre etter at jeg flyttet hjemmefra, så alle får jo ikke det. Men klart du føler på det når det gjøres forskjell, og forskjellen er så tydelig. Om foreldrene først gjorde dette, burde de i det minste vise mer takt og tone og ikke snakket så mye om det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Så fosterbarn skal arve både deres egne biologiske foreldre, og deres foster-foreldre? 

Anonymkode: 45449...710

• Liker 4
Skrevet
Brunello skrev (12 timer siden):

Tror dere virkelig at mennesker som får barna sine plassert i fosterhjem etterlater seg noe særlig å arve?

Eh, ja? Spesielt når det gjelder utenlandske familier som er kommet til Norge som arbeidsinnvandrere. Har hørt om flere familier der begge foreldrene arbeider i oljebransjen og den samlede årsinntekten blir da rundt 2 millioner og de har fått sine barn fjernet på falsk grunnlag. Hvorfor tenker du at disse foreldre ikke etterlater seg arv?

Selv har jeg og mannen min begge to to forskjellige universitetsgrader og inntekten var på langt over 1 million per år da vi ble utsatt for barnevernet.

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg kom i fosterhjem da jeg var 12 år gammel og bodde der til jeg var 20. Dette er nå 21 år siden og jeg har hele veien hatt god kontakt med min fosterfamilie, vi besøker hverandre ofte.

De er nå i den alderen at de har begynt å dele ut arv til sine biologiske barn som er noen år eldre enn meg. De har også før hjulpet sine biologiske barn en god del økonomisk. Jeg har aldri verken fått, eller etterspurt, økonomisk støtte.

Men jeg lurte litt på hva dere syntes hadde vært normalt i en slik situasjon?

Hadde dere hjulpet fosterbarnet på lik linje med biologiske barn?

Og hadde dere latt fosterbarnet arve noe?

Du vil jo arve dine biologiske foreldre. Dersom fosterforeldrene dine adopterer deg, vil du arve dem og gå glipp av arven fra biologiske foreldre.

Det er jo et sunt prinsipp at man kun har arverett fra ett sett foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...