Gå til innhold

Burde fosterbarn arve noe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har egentlig aldri tenkt på meg selv slik før, men denne tråden har fått meg til å føle meg skikkelig upriviligert 😅

Tusen takk til alle dere som viser forståelse for hvor sårt det er å føle at man ikke har en ordentlig plass hos noen. 

Det kan oppleves som forvirrende og vondt å komme inn i en ny familie, bli inkludert og snakket om som om du er deres egen. Få eget rom, hjelp med lekser, veiledet gjennom vonde tider, trøst, klem, "jeg er så glad i deg", "du er også datteren vår", vi er stolte av deg, vi krever det samme av deg som av de andre...

Det er som å bli lokket inn i fantasien om at endelig, endelig har du funnet samholdet, varmen, den trygge gode familien. Og mange år så lever du slik sammen med dem, og tilknytningen vokser.

Men så kommer den kalde dusjen: du får komme HIT, men ikke lenger. Og så skjønner du at den store kjærligheten var ensidig, du er ikke en av dem, på lik linje med dem.

Men igjen, dette handler ikke om penger. Jeg ville bare så gjerne være helt innerst i varmen sammen med de andre.  

TS

Anonymkode: 3f867...bc2

• Liker 4
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har egentlig aldri tenkt på meg selv slik før, men denne tråden har fått meg til å føle meg skikkelig upriviligert 😅

Tusen takk til alle dere som viser forståelse for hvor sårt det er å føle at man ikke har en ordentlig plass hos noen. 

Det kan oppleves som forvirrende og vondt å komme inn i en ny familie, bli inkludert og snakket om som om du er deres egen. Få eget rom, hjelp med lekser, veiledet gjennom vonde tider, trøst, klem, "jeg er så glad i deg", "du er også datteren vår", vi er stolte av deg, vi krever det samme av deg som av de andre...

Det er som å bli lokket inn i fantasien om at endelig, endelig har du funnet samholdet, varmen, den trygge gode familien. Og mange år så lever du slik sammen med dem, og tilknytningen vokser.

Men så kommer den kalde dusjen: du får komme HIT, men ikke lenger. Og så skjønner du at den store kjærligheten var ensidig, du er ikke en av dem, på lik linje med dem.

Men igjen, dette handler ikke om penger. Jeg ville bare så gjerne være helt innerst i varmen sammen med de andre.  

TS

Det er nettopp derfor barn har det best i egen familie eller fosterhjem i egen slekt evnt. Når man kommer som fosterbarn til mennesker som har biologiske barn blir man aldri deres barn, de hsr gjort en jobb de er heftig betalt for å gjøre! Og i jobb pakken sa de de er gla i deg.. det er kvalmt og stygt gjort mot deg! 12 år er å for gammelt til å bli en datter hos noen desverre.. 

Skrevet
3 minutter siden, Kaneel said:

Det er nettopp derfor barn har det best i egen familie eller fosterhjem i egen slekt evnt. Når man kommer som fosterbarn til mennesker som har biologiske barn blir man aldri deres barn, de hsr gjort en jobb de er heftig betalt for å gjøre! Og i jobb pakken sa de de er gla i deg.. det er kvalmt og stygt gjort mot deg! 12 år er å for gammelt til å bli en datter hos noen desverre.. 

Beklager å avspore litt, TS.

Heftig betalt er vel å ta i synes du ikke? Vanlige kommunale fosterhjem får 8800 før skatt og de med forsterkning får normalt sett sin egen lønn. De som får de du betegner som heftig betalt, har så krevende barn at de fortjener hver eneste krone og litt til. 

• Liker 7
Skrevet
Kaneel skrev (11 minutter siden):

heftig betalt er det virkelig ikkf, å du sitter heller ikke på fasiten. I noen fosterfamilier blir man det og der min partner var så ble han som deres eget og de gjør aldri forskjell

Anonymkode: eb71c...db7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

TS

Skjønner veldig godt dine tanker og mange har nok de tankene ❤️ Det er stor forskjell på fosterhjem 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

TS

Da synes jeg du virker utakknemlig. 

Her har dine fosterforeldre gitt av seg selv,ofte prioritert deg før sine egne barn.  Så er det snakk om noen kroner ved oppgjøret når arven etter dine fosterforeldre ska deles ut.  

Skrevet
Smeltemann skrev (Akkurat nå):

Her har dine fosterforeldre gitt av seg selv,ofte prioritert deg før sine egne barn.  Så er det snakk om noen kroner ved oppgjøret når arven etter dine fosterforeldre ska deles ut.  

Hva mener du med ofte prioritert foran egne barn? Det vet du jo ingenting om

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med ofte prioritert foran egne barn? Det vet du jo ingenting om

Ikke?  Har selv hatt fosterbarn  vet hva som kreves.

Skrevet
Smeltemann skrev (5 minutter siden):

Her er det dette med privilegiet... Jeg er oppvokst i narkotika og narsissisme, psykisk vold og overgrep. Jeg var hatet av min mor fra fødsel av, og ble drillet til å kjenne min plass i verden for å unngå hennes vrede. 

Og så skal jeg ikke kreve mer enn hva folk ønsker å avse, jeg skal ikke få si at dette livet, det er fælt.

Jeg skal ikke klage, jeg skal være takknemlig for det som blir kastet ned til meg.

• Liker 2
Skrevet

Man arver sine biologiske foreldre. Det ville ikke være rettferdig at du både arver dine biologiske foreldre OG dine fosterforeldre. Man har bare arverett fra ett sett foreldre og det er bra. Manglende arverett endrer ikke forholdet til dine fosterforeldre, men du kan selvfølgelig velge å la den gjøre det. Ditt valg. 

Anonymkode: 062e7...994

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er det dette med privilegiet... Jeg er oppvokst i narkotika og narsissisme, psykisk vold og overgrep. Jeg var hatet av min mor fra fødsel av, og ble drillet til å kjenne min plass i verden for å unngå hennes vrede. 

Og så skal jeg ikke kreve mer enn hva folk ønsker å avse, jeg skal ikke få si at dette livet, det er fælt.

Jeg skal ikke klage, jeg skal være takknemlig for det som blir kastet ned til meg.

Og det er slik det er. Sånn er realiteten, og det er forventningene. 

Heldigvis ble jeg i allefall født i privilegerte Norge og har makten i egne hender til å gjøre hva jeg vil med livet.

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva har arv med dette å gjøre da?  Blir alt bra om du får arv?

Kanskje det er andre tiltak som hadde vært bedre?

Skrevet

Du kan være høyt elsket av fosterforeldrene dine, selv om du ikke arver. Ikke glem det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Hva har arv med dette å gjøre da?  Blir alt bra om du får arv?

Kanskje det er andre tiltak som hadde vært bedre?

Nei, det er som sagt ikke snakk om penger. Jeg har aldri vært interessert i deres penger, det er symbolikken i pengene. Det jeg er så sår for er at vi ikke har den relasjonen som jeg trodde vi hadde. Gjennom mange år ble jeg foret med forestillingen om at jeg var en del av familien på lik linje med alle andre. De sa jeg også var deres datter, blant annet. Dette handler ikke om penger, det handler om hvor vondt det gjør å oppdage at jeg ikke har den plassen jeg trodde jeg hadde. Og dette med arven har kanskje fått for stor plass i denne tråden, det er ikke arv i den forstand at jeg vil ha noe når de går bort. Det handler mer om at de har delt ut veldig mye penger til alle barn og barnebarn for å hjelpe dem på vei i livet. De har ikke hjulpet med med noen ting økonomisk, men derimot fortalt meg mye om hvordan de hjelper de andre. 

Dette er jo mye mer innviklet enn det å få penger eller ikke... Jeg var bare interessert i hvordan andre hadde løst dette. Om de hadde tatt til seg barn, ville de vært villig til å hjelpe dem på lik linje med egne barn videre i voksenlivet også...

Ts

• Hjerte 1
Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er som sagt ikke snakk om penger. Jeg har aldri vært interessert i deres penger, det er symbolikken i pengene. Det jeg er så sår for er at vi ikke har den relasjonen som jeg trodde vi hadde. Gjennom mange år ble jeg foret med forestillingen om at jeg var en del av familien på lik linje med alle andre. De sa jeg også var deres datter, blant annet. Dette handler ikke om penger, det handler om hvor vondt det gjør å oppdage at jeg ikke har den plassen jeg trodde jeg hadde. Og dette med arven har kanskje fått for stor plass i denne tråden, det er ikke arv i den forstand at jeg vil ha noe når de går bort. Det handler mer om at de har delt ut veldig mye penger til alle barn og barnebarn for å hjelpe dem på vei i livet. De har ikke hjulpet med med noen ting økonomisk, men derimot fortalt meg mye om hvordan de hjelper de andre. 

Dette er jo mye mer innviklet enn det å få penger eller ikke... Jeg var bare interessert i hvordan andre hadde løst dette. Om de hadde tatt til seg barn, ville de vært villig til å hjelpe dem på lik linje med egne barn videre i voksenlivet også...

Ts

Ok.  Blir feil av de å promotere sin pengebruk til øvrig familie, det er jeg helt enig i.

Men så lenge du er under barnevernets får du hjelpetiltak for skolegang,hybel o.s.v  men det regner jeg med du er kjent med.

Hvor gammel er du?

Endret av Smeltemann
Skrevet
Anonymous 91 skrev (14 timer siden):

Men man burde selv få bestemme hvem som arver.  

Det synes jeg ikke. Det er relativt mange menn spesielt som svikter tidligere barn når de får ny familie. Det er sårt nok for disse barna at far bare glemmer dem liksom når de får ny partner og nye barn, om ikke arv også skulle fratas dem helt. 

En bekjent av meg opplevde dette. Hun var 5 år og en skikkelig pappajente da foreldre ble skilt. I tre år var han fremdeles superpappa, selv om han ble samværsfar. Så traff han ny dame, fikk etterhvert en ny datter, og bare kuttet ut eldste datter. Veldig sårt for henne selvfølgelig. Både tap av far, og å ha en lillesøster hun ikke fikk være søster for. 

Far var velstående, og døde for få år siden. Hun fikk pliktdelsarven i det minste. Uten pliktdelsarv hadde hun trolig ikke fått noe. Far testamenterte alt utover pliktdel til yngste datter. 

Litt på siden av spørsmål i hi, men det er bra at det iallefall er pliktdel på arv til biologiske barn. Om fosterbarn bør arve tror jeg familier selv må vurdere, ut fra relasjon og situasjon. Det kunne bli færre som sa ja til å være fosterforeldre om det også forpliktet angående arv, uansett relasjon og situasjon, og det viktigste er jo at det finnes familier som er villige til å ta inn barn som trenger det de unge årene de trenger omsorg og støtte. Det er mer vesentlig enn arv senere i livet. Arv er stort sett noe de fleste får sent i livet. Ikke som starthjelp som ung. Det er ikke noe selvfølgelig at det er arv å få heller, selv om man ikke har vært fosterbarn. Det er slikt sett ikke noe rettferdig fordeling på slikt, uansett hvilke foreldre/fosterforeldre man har hatt. Det mest rettferdige ved det er vel akkurat at alle arver sine biologiske foreldre, ut fra om det innebærer å få arv eller ikke. Det er ikke engang gitt at fosterbarn arver mindre fra sine biologiske foreldre enn barn som vokser opp med biologiske foreldre arver etter sine foreldre. Man kan kanskje anta at folk som ikke evner å ivareta sine barn også har dårlig økonomi, på grunn av livsstil, men selvfølgelig er det ikke. De kan jo også ha arvet, eller ha bra økonomi, selv om de ikke evnet å ta seg av barna. Eventuelt ha gått bort, så arv fra besteforeldre tilfaller dem som bodde i fosterhjem. 

Skulle fosterbarn ha arverett etter fosterforeldre måtte da egentlig arv etter biologiske foreldre også deles med søsken i fosterfamilien, og det hadde blitt en temmelig rotete arvelov, med mye om og men. Det mest kritiske hadde nok likevel blitt at lovfestet rett til arv fra fosterforeldre kunne påvirke at familier stilte opp som det. Det er jo ikke gitt at det blir en bra familierelasjon, og føles riktig og naturlig å gi også fosterbarn arv. Derfor er det nok best at familier avgjør slikt selv. Som de allerede kan, ved å gi før de går bort. 

Anonymkode: 902f7...670

• Liker 2
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Ok.  Blir feil av de å promotere sin pengebruk til øvrig familie, det er jeg helt enig i.

Men så lenge du er under barnevernets får du hjelpetiltak for skolegang,hybel o.s.v  men det regner jeg med du er kjent med.

Hvor gammel er du?

Haha, på all klagingen min og gamle sår som blir rippet opp i forstår jeg godt at du leser meg som veldig ung, jeg opplever litt regresjon når det kommer til disse temaene 😅 Men jeg er voksen jeg, med mann, barn, utdannelse og eget hus. Og jeg har null behov for pengestøtte, men jeg har ikke hatt behov for å høre om all støtten de har gitt til de andre gjennom alle år heller...

Skrevet
Smeltemann skrev (33 minutter siden):

Ikke?  Har selv hatt fosterbarn  vet hva som kreves.

Ja å ingen fosterhjem / fosterbarn er like

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Du sier at det ikke handler om penger, men det er jo akkurat det det gjør. Hele teksten din skriker at "en av dem" og "hit, men ikke lenger" for deg betyr penger. Et trygt og godt sted å være er ikke godt nok får man inntrykk av med ranke på det du skriver. Det er jo pengene du reagerer på. 

Anonymkode: dd8e2...527

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts

Dårlig gjort å sitte å fortelle hvor mye de hjelper de andre barna. 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...