Sunnys Skrevet 1. februar 2022 #21 Skrevet 1. februar 2022 Juridisk sett har du ikke arverett etter fosterforeldre så lenge du ikke er adoptert. du arvet dine biologiske foreldre. Du har ingen rett til arv eller noe støtte fra de etter du er 18 år juridisk sett. Om de ønsker å gi deg noe må de selv gi deg gaver elle skrive spesifikt i et evt testament. det er helt klare retningslinjer når det kommer til arv og arvetakere. hva som føles riktig, og burde vært riktig er irrelevant. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #22 Skrevet 1. februar 2022 Det er nok vanskelig det der. Jeg har venner som har hatt flere fostersøsken gjennom barndommen, og som er nære én eller noen av dem resten av livet. De har fortalt om en liten sårhet i det å dele foreldrene med andre, tid, oppmerksomhet, det var gjerne litt komplisert med fosterbarna, det var jo en «fremmed» da de kom, selvom de etterhvert ble glad i dem og satte pris på at de var et fosterhjem. En slags stesøsken, det kan være mye søskensjalusi rundt små og store ting. Som foreldre føler man vel gjerne en plikt til å gjøre alt riktig, og selvom det hadde vært riktig overfor fosterbarnet, vil det kanskje enten reelt økonomisk eller følelsesmessig gå ut over de andre barna og bli feil der. Det er mange som syns det greit med et rigid lovverk rundt arverett når det kommer til særkullsbarn og stebarn, slik at man slipper å ta stilling til det, og det er mange som føler det sårt og urettferdig dessverre. Anonymkode: ca8e5...8b7 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #23 Skrevet 1. februar 2022 Sunnys skrev (1 minutt siden): Juridisk sett har du ikke arverett etter fosterforeldre så lenge du ikke er adoptert. du arvet dine biologiske foreldre. Du har ingen rett til arv eller noe støtte fra de etter du er 18 år juridisk sett. Om de ønsker å gi deg noe må de selv gi deg gaver elle skrive spesifikt i et evt testament. det er helt klare retningslinjer når det kommer til arv og arvetakere. hva som føles riktig, og burde vært riktig er irrelevant. Irrelevant for hva? Om jeg skulle tatt dem til retten? Eller for mitt forhold til dem? 😂 Jeg vet jeg ikke har noen juridisk rett. Jeg lurer vel mer på hvordan andre mennesker enn mine fosterforeldre hadde forholdt seg til dette. Anonymkode: 3f867...bc2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #24 Skrevet 1. februar 2022 Du har ikke arverett med mindre de gir deg noe eller testamenterer noe til deg. Anonymkode: 964cb...7d0 1
Sunnys Skrevet 1. februar 2022 #25 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Irrelevant for hva? Om jeg skulle tatt dem til retten? Eller for mitt forhold til dem? 😂 Jeg vet jeg ikke har noen juridisk rett. Jeg lurer vel mer på hvordan andre mennesker enn mine fosterforeldre hadde forholdt seg til dette. Anonymkode: 3f867...bc2 Det er irrelevant at du ønsker arv når du er fosterbarn, for du har ikke krav på noe. Jeg har hatt en stefar hele livet, i over 30 år. De er nå skilt.. jeg arver ingenting av han, men mine stesøsken gjør. Jeg arver min mor. Slik er det bare. Å tenke noe annet er helt feil. ikke ødelegg deres forhold med å hinte om arv 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #26 Skrevet 1. februar 2022 Sunnys skrev (1 minutt siden): Det er irrelevant at du ønsker arv når du er fosterbarn, for du har ikke krav på noe. Jeg har hatt en stefar hele livet, i over 30 år. De er nå skilt.. jeg arver ingenting av han, men mine stesøsken gjør. Jeg arver min mor. Slik er det bare. Å tenke noe annet er helt feil. ikke ødelegg deres forhold med å hinte om arv Ja jeg forsto deg, jeg bare prøvde meg på litt spøk. Spørsmålet her er vel egentlig hva som ødelegger forholdet: meg som spør om jeg kan få økonomisk støtte jeg også, eller meg som blir mer og mer såret av at de aktivt forteller meg hvor mye de hjelper de andre. Dette handler som sagt mer om behovet for å føle meg som en del av familien, og mindre om behovet for penger. Og en ting er sikkert, jeg kommer aldri i livet til å spørre dem om penger😂 Det har jeg helle aldri gjort. Det er bare det at det føles sårt at de med dette skaper et skille mellom meg og de andre som er vanskelig å overse. Men jeg prøver egentlig å ikke tenke for mye på det. Men nå ble det mye om det. Anonymkode: 3f867...bc2 1
Brunello Skrevet 1. februar 2022 #27 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du arver dine biologiske foreldre Anonymkode: 5d861...099 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Kommer litt an på dine biologiske foreldre. Vil du arve dem? Anonymkode: 7a25a...740 Tror dere virkelig at mennesker som får barna sine plassert i fosterhjem etterlater seg noe særlig å arve? 8
Mooza Skrevet 1. februar 2022 #28 Skrevet 1. februar 2022 Fosterforeldre som tar seg betalt for å fostre et barn, og der ingen arv blir gitt. Jeg synes det er litt stusselig. Men det er meg. Ja. De burde arve noe. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #29 Skrevet 1. februar 2022 Man arver ingen ting, men lovverket burde endres slik at msn kunne fordelt arven etter seg som man ønsker. Pliktdelsarv er tull. Personlig er jeg sikker på at kona og jeg ville ha testamentert noe til et fosterbarn vi hadde kontakt med etter at det ble voksent. Hvor mye hadde kommet an på hvor lenge barnet hadde bodd hos oss og hvor godt forholde var. Anonymkode: 661e6...103 1
Tatja Skrevet 1. februar 2022 #30 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja jeg forsto deg, jeg bare prøvde meg på litt spøk. Spørsmålet her er vel egentlig hva som ødelegger forholdet: meg som spør om jeg kan få økonomisk støtte jeg også, eller meg som blir mer og mer såret av at de aktivt forteller meg hvor mye de hjelper de andre. Dette handler som sagt mer om behovet for å føle meg som en del av familien, og mindre om behovet for penger. Og en ting er sikkert, jeg kommer aldri i livet til å spørre dem om penger😂 Det har jeg helle aldri gjort. Det er bare det at det føles sårt at de med dette skaper et skille mellom meg og de andre som er vanskelig å overse. Men jeg prøver egentlig å ikke tenke for mye på det. Men nå ble det mye om det. Anonymkode: 3f867...bc2 Skjønner veldig godt dine tanker rundt dette. Det er et vanskelig spørsmål, dette med arv. En ting er juridisk, der er jo loven klar, en annen ting er følelsesmessig. Selv har jeg en datter som er adoptert. Da arver hun automatisk, på lik linje med våre egenfødte barn. Heldigvis. Hun var først mange år i fosterhjem hos oss, og jeg ville idag tilgodesett henne med arv uansett om hun ikke var adoptert. Hun kom imidlertid til oss som baby. Men for mange er jo dilemmaet at hvis man gir til den ene, så 'tar' man fra den andre. Så selv om dine fosterforeldre evt kunne ønske å gi deg arv, så kan det hende de er ukomfortabel med at biologiske barn isåfall får mindre. 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #31 Skrevet 1. februar 2022 Om økonomien tilsier det hadde jeg sørget for et beløp som dekket f. eks levekostnader under utdanning, egenkapital bolig eller noe annet som jeg visste ville gjort fremtiden lettere. Hadde ikke gitt bort penger som sløses ut på tull. Anonymkode: fced8...f56
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #32 Skrevet 1. februar 2022 Dette er vel høyst situasjonsbestemt? Om noen var fosterbarn et sted i kun et halvt år og stort sett bare satt på rommet sitt og furtet og forsvant fra livene til fosterforeldrene etter fylte 18, så er det vel unaturlig å skulle arve 30-40 år senere. De biologiske barna vil også kunne mene fosterbarn allerede har fått nok når de har "tatt" både tid og ressurser som de skulle hatt fra foreldrene. Anonymkode: 08727...8c2 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #33 Skrevet 1. februar 2022 17 minutter siden, Brunello said: Tror dere virkelig at mennesker som får barna sine plassert i fosterhjem etterlater seg noe særlig å arve? Oftest ikke. Men de kan jo ha hus som de igjen har arvet av sine foreldre og ennå ikke rukket å bytte i øl. Eller at de skjerpet seg i godt voksen alder og klart å holde på eller tjent verdier. Anonymkode: 08727...8c2 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #34 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dette handler ikke så mye om selve pengene for mine del, selv om penger alltids er flott det, men mer om hvor vanlig det er å bli inkludert i dette. Om jeg tenker nok på det merker jeg jo at det føles litt sårt at de aldri har hjulpet meg på den måten. Anonymkode: 3f867...bc2 Skjønner deg godt. Jeg tenker også som de andre at om du ikke kommer til å arve noe nevneverdig fra dine biologiske foreldre så hadde jeg gitt deg arv på lik linje med mine biologiske barn. Kan legge til at mine biologiske foreldre favoriserte min søster og jeg følte det var svært tungt selv om jeg aldri trengte pengene. Anonymkode: 799b1...3a9
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #35 Skrevet 1. februar 2022 Å støtte forster barn vs biologiske barn, tenker jeg mulig kanskje kan variere iht inntekt. Jeg ville nok i utgangspunktet fordelt noenlunde likt dersom et forster barn ikke har noen å arve eller få hjelp fra. Men vet også at om økonomien ikke er helt til stede, så hadde jeg nok prioritert egne først og fremst. Det ligger vel i at de ikke skal slite ekstra fordi jeg har tatt til meg noen flere barn. Jeg arver litt penger nå, og en liten sum går til mine to og et bonus barn i lik sum til alle. Spesielt iht at bonus barnet trenger det mest akkurat nå. Anonymkode: c7b0a...892 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #36 Skrevet 1. februar 2022 Anonymous 91 skrev (54 minutter siden): Men man burde selv få bestemme hvem som arver. Det gjør du til en viss grad. Biologiske har dog krav på en andel som ikke kan skrives vekk iht testamente Anonymkode: c7b0a...892 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #37 Skrevet 1. februar 2022 Brunello skrev (37 minutter siden): Tror dere virkelig at mennesker som får barna sine plassert i fosterhjem etterlater seg noe særlig å arve? Det varierer vel egentlig litt. Mitt eldste barn bor i fosterhjem, og jeg sparer like mye til dette barnet som barnets hjemmeboende søsken. Og når jeg dør skal arven deles likt på alle 3. Jeg mistet barnet når jeg var ganske ung. Jeg ble eldre, fikk utdanning, giftet meg og etterhvert 2 nye barn. Om barnet vil arve noe etter fosterforeldrene aner jeg egentlig ikke, men det er egentlig opp til dem. Anonymkode: 2846f...bf9 1
Anonymous 91 Skrevet 1. februar 2022 #38 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det gjør du til en viss grad. Biologiske har dog krav på en andel som ikke kan skrives vekk iht testamente Anonymkode: c7b0a...892 Joda det vet jeg.. Men tenkte mer på de utenom. De fleste ser på fosterbarn som egne. Vil jeg tro hvertfall
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2022 #39 Skrevet 1. februar 2022 Ts., kanskje du kan si noe om det neste gang tema kommer opp, altså at du synes det er sårt å høre om hvor rause de er med barn- og barnebarn? Understreke at det ikke er fordi du synes det er feil at de gjør det sånn, men at du kjenner på utenforskap når de velger å dele denne informasjonen med deg, og skulle ønske du slapp å høre om det og så direkte bli påminnet om at du ikke er «en av dem», fullt og helt. Synes det er ubetenksomt av dem å snakke om dette rundt deg, uansett om de selvsagt står fritt til å fordele arv etter biologi elller et større bilde. Anonymkode: b7c73...c78 15 1
Sunnys Skrevet 1. februar 2022 #40 Skrevet 1. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts., kanskje du kan si noe om det neste gang tema kommer opp, altså at du synes det er sårt å høre om hvor rause de er med barn- og barnebarn? Understreke at det ikke er fordi du synes det er feil at de gjør det sånn, men at du kjenner på utenforskap når de velger å dele denne informasjonen med deg, og skulle ønske du slapp å høre om det og så direkte bli påminnet om at du ikke er «en av dem», fullt og helt. Synes det er ubetenksomt av dem å snakke om dette rundt deg, uansett om de selvsagt står fritt til å fordele arv etter biologi elller et større bilde. Anonymkode: b7c73...c78 Enig med deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå