Gå til innhold

Burde fosterbarn arve noe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er egentlig to ulike spor i denne diskusjonen. TS spør om arv, men det virker jo ikke sol om det egentlig er arv det dreier seg om. Arv får man når foreldrene er døde. Og der finnes det regler som skal følges - rett og slett for å unngå opprivende konflikter. Men det virker som om du mener mest hva fosterforeldrene dine deler ut av penger nå, mens de lever. Det bestemmer de faktisk selv, og er noe annet enn arvebestemmelsene flere viser til her. 

Anonymkode: bd558...b9f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, på all klagingen min og gamle sår som blir rippet opp i forstår jeg godt at du leser meg som veldig ung, jeg opplever litt regresjon når det kommer til disse temaene 😅 Men jeg er voksen jeg, med mann, barn, utdannelse og eget hus. Og jeg har null behov for pengestøtte, men jeg har ikke hatt behov for å høre om all støtten de har gitt til de andre gjennom alle år heller...

Anonymkode: 3f867...bc2

Flott at du er etablert og har det greit.

Som jeg nevnte tidligere så er det helt unødvendig at de forteller om hva de gir ut til sine barn og barnebarn.

Det høres ut som at du har bra kontakt med dine fosterforeldre. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja å ingen fosterhjem / fosterbarn er like

Anonymkode: eb71c...db7

Nei det har du helt rett i. Noen har mere i ryggsekken eller andre.

Skrevet

Hvis noen har vært hos fosterforeldrene hele livet så tenker jeg det er naturlig at de arver noe på lik linje med biologiske barn, men når du strengt tatt kun har hatt ungdomstiden din der så syns jeg det er å kreve for mye. Du har hatt fosterforeldre som har behandlet deg likt med de andre barna, du har fått det samme og blitt krevd det samme, de har fulgt deg opp, gitt deg et trygt og gått hjem, veiledet, gitt omsorg og  gitt deg et trygt hjem i ungdomstiden så du faktisk har hatt mulighet til å bli et "normalt" menneske som voksen. Uten dem hadde du sannsynligvis vært ganske dårlig stilt pr i dag. De fortsetter å ha kontakt, bry seg, gi omsorg, være til stede og være familie for deg som voksen, etter at de kunne brutt når du ble myndig og bv var ute av bildet. Men det driter du i, du vil ha penger. Du vil ha arv. Du nekter å innse hva de faktisk har gjort for deg uten at du får lik del i arven, det er bare utrolig utakknemlig og griskt. Du kan enten være sjalu på dette, bli sur og klage over at du ikke får penger og risikere å tape dem som familie. Eller du kan være gald for det du har hatt og har i relasjoner og verdsette det mer enn en arv i fremtiden. 

Anonymkode: 89812...9a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis noen har vært hos fosterforeldrene hele livet så tenker jeg det er naturlig at de arver noe på lik linje med biologiske barn, men når du strengt tatt kun har hatt ungdomstiden din der så syns jeg det er å kreve for mye. Du har hatt fosterforeldre som har behandlet deg likt med de andre barna, du har fått det samme og blitt krevd det samme, de har fulgt deg opp, gitt deg et trygt og gått hjem, veiledet, gitt omsorg og  gitt deg et trygt hjem i ungdomstiden så du faktisk har hatt mulighet til å bli et "normalt" menneske som voksen. Uten dem hadde du sannsynligvis vært ganske dårlig stilt pr i dag. De fortsetter å ha kontakt, bry seg, gi omsorg, være til stede og være familie for deg som voksen, etter at de kunne brutt når du ble myndig og bv var ute av bildet. Men det driter du i, du vil ha penger. Du vil ha arv. Du nekter å innse hva de faktisk har gjort for deg uten at du får lik del i arven, det er bare utrolig utakknemlig og griskt. Du kan enten være sjalu på dette, bli sur og klage over at du ikke får penger og risikere å tape dem som familie. Eller du kan være gald for det du har hatt og har i relasjoner og verdsette det mer enn en arv i fremtiden. 

Altså... jeg vet ikke hva jeg skal si, dette er forferdelig stygt sagt fra mitt ståsted. Du snakker som om jeg er et sluk som bare har tatt ting fra dem. Som om jeg ikke har vært en aktiv del av familien... 

Jeg har alltid vært der for dem. Når fostermoren min ble syk var det jeg som var der annenhver dag med mat og et lyttende øre. Når fosternevøen min hadde det vanskelig hjemme var han hos oss nesten annenhver helg i halvannet år. Fostersøsteren min ringer alltid meg når hun har det vanskelig og trenger å prate. Hjemmet mitt er alltid åpent for dem og de vet alle at de kan prate med meg. Jeg har de siste 20 årene ALDRI vært til bry, jeg har hjulpet til der det trengs og har til tider vært en evig hobbypsykolog. Ikke prat om meg som en pengegrisk egoist. 

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså... jeg vet ikke hva jeg skal si, dette er forferdelig stygt sagt fra mitt ståsted. Du snakker som om jeg er et sluk som bare har tatt ting fra dem. Som om jeg ikke har vært en aktiv del av familien... 

Jeg har alltid vært der for dem. Når fostermoren min ble syk var det jeg som var der annenhver dag med mat og et lyttende øre. Når fosternevøen min hadde det vanskelig hjemme var han hos oss nesten annenhver helg i halvannet år. Fostersøsteren min ringer alltid meg når hun har det vanskelig og trenger å prate. Hjemmet mitt er alltid åpent for dem og de vet alle at de kan prate med meg. Jeg har de siste 20 årene ALDRI vært til bry, jeg har hjulpet til der det trengs og har til tider vært en evig hobbypsykolog. Ikke prat om meg som en pengegrisk egoist. 

Ikke bry deg om sånne innlegg, de er kun skrevet for å såre!

Utfra  denne tråden er det hvetfall helt klart mange som ikke bør bli fosterhjem 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her får ikke fosterbarn arv fra oss, arven skal gå til det biologiske barnet.

Vi har ikke overflod av penger. 

Anonymkode: dd8e2...527

Kan vi anta at fosterbarna er inntektskilden deres, som er med på å fostre opp biobarnet? 

føler det finnes ulike grupper fosterforeldre 

- en gruppe som skaffer seg ett fosterbarn fordi de genuint vil ha et barn til og som inkluderer barnet i familien.

- en gruppe som gjør en jobb for barnevernet, og som tar vare på barn som har behov for omsorg, hus og rammer. Barnet er ikke fullstendig inkludert i familien og økonomi er en viktig drivkraft - men også ønske om å være til nytte.

- en gruppe som kun Har barnet som inntektskilden - her er det på hode og ræva ut når det ikke er mer å hente .. å være ressurs for barnet er ikke et mål..

Anonymkode: defc8...a70

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo akkurat det du er. Du vil ha arv, det er ditt eneste fokus. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

🤸‍♀️🤸‍♀️🤸‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du burde lese litt nøyere

• Liker 3
Skrevet

Til tross for at fosterbarn kun er en belastning og energityv, så er de så greie og har kontakt fremdeles. Uten de hadde du vært nada (dette du mente?)

Anonymkode: 964cb...7d0

• Liker 2
Skrevet

Ikke bry deg om den personen som kverulerer her, utrolig frekk og lite forståelse samt innsikt. 

En familie får ganske mye penger per mnd for å ha fosterbarn, så fosterfamilien din har tjent jævlig bra for å ha deg i hus. Jeg mener du helt klart skulle hatt en del av arven, du hadde ikke trengt å være likestilt som de biologiske barn, men noe - helt klart! 

Slik du beskriver foster familien så har du bodd der din største del av livet, og dere har alle god kontakt enda. Samt at du tar vare på de "voksne", og barna.. Hadde det vært et fosterbarn i familien her, hadde nok hen fått en del av arven. 

Du kan forresten søke om tapt barndom, snakk med en advokat. 

Skrevet

Hmm.. Jeg hadde syntes det var veldig merkelig hvis min forsterbror skulle arve foreldrene mine 🤔 jeg hadde ikke sagt noe negativt om det, bare vært litt rart... Han har allerde arvet en del fra faren da han døde, og både han og søskene kommer til å arve etter moren. Så hadde vært spesielt om han arvet foreldrene mine i tilegg på lik linje som meg og min søster 🤔

Han har alltid bare takket for at foreldrene mine tok han inn og ga han alt han trengte i de årenee han bodde hos oss. Jeg har sikert tenkt at det var nok? At han fikk en veldig fin oppvekst med en familie som var glad i han. Han kom hit da han var 11 år, og bodde her til han var 18, og da reiste han ut på jobb... Han er 40 år nå, og har både hus, kone og barn. Jeg tror han klarte seg selv, og at foreldrene mine ikke ga han noe mer støtte en lommepenger? 🤔

Anonymkode: 43bdb...347

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hmm.. Jeg hadde syntes det var veldig merkelig hvis min forsterbror skulle arve foreldrene mine 🤔 jeg hadde ikke sagt noe negativt om det, bare vært litt rart... Han har allerde arvet en del fra faren da han døde, og både han og søskene kommer til å arve etter moren. Så hadde vært spesielt om han arvet foreldrene mine i tilegg på lik linje som meg og min søster 🤔

Han har alltid bare takket for at foreldrene mine tok han inn og ga han alt han trengte i de årenee han bodde hos oss. Jeg har sikert tenkt at det var nok? At han fikk en veldig fin oppvekst med en familie som var glad i han. Han kom hit da han var 11 år, og bodde her til han var 18, og da reiste han ut på jobb... Han er 40 år nå, og har både hus, kone og barn. Jeg tror han klarte seg selv, og at foreldrene mine ikke ga han noe mer støtte en lommepenger? 🤔

Meg igjen.. Vil og si det at han kom ikke gjennom fostersystemet, så foreldrene mine fikk aldri betalt for å ha han boende. Jeg hørte en gang noe om at de fikk litt penger fra moren som mat støtte, men vet ikke om det stemmer... 

Skrevet

Ja, når du har vært i familien så lenge så synes jeg du burde det . Jeg ville prøvd å gi ganske likt ihvertfall,  høres ut som de har råd til det . 

Anonymkode: 427fd...583

Skrevet

Til tross for at fosterbarn kun er en belastning og energityv, så er de så greie og har kontakt fremdeles. Uten de hadde du vært nada (dette du mente?)

Anonymkode: 964cb...7d0

Det er overhodet ikke det jeg skriver, men er det det du vil lese så værsågod. Men de har gitt ts noe som er verdt mer enn penger, og det eneste hun kverulerer på er at hun vil ha arv. Uten en skikkelig fosterfamilie (den hun hadde eller en annen) er det slett ikke sikkert hun hadde vært en fungerende voksen i dag n ei. 

Rosatoast skrev (57 minutter siden):

Ikke bry deg om den personen som kverulerer her, utrolig frekk og lite forståelse samt innsikt. 

En familie får ganske mye penger per mnd for å ha fosterbarn, så fosterfamilien din har tjent jævlig bra for å ha deg i hus. Jeg mener du helt klart skulle hatt en del av arven, du hadde ikke trengt å være likestilt som de biologiske barn, men noe - helt klart! 

Slik du beskriver foster familien så har du bodd der din største del av livet, og dere har alle god kontakt enda. Samt at du tar vare på de "voksne", og barna.. Hadde det vært et fosterbarn i familien her, hadde nok hen fått en del av arven. 

Du kan forresten søke om tapt barndom, snakk med en advokat. 

De får ikke "ganske mye penger pr mnd for å ha fosterbarn", de får en økonomisk kompensasjon som skal dekke utgiftene. Hvis en av foreldrene frikjøpes får de lønnskompensasjon, men tjener f.eks ikke tjenestepensjon, får ikke feriepenger og en del andre goder ved å være vanlig arbeidstaker. Hun har heller ikke bodd der størstedelen av livet, hun har bodd der 1/3 del av barndommen (12-18 år). For alt du og ts vet om kan det være hun er tilgodesett med noe i et testament, men hun vil ha cash nå, ikke i fremtiden. 

• Liker 4
Skrevet

Vi har to fosterbarn, og fire egne. 

Vi kommer til å hjelpe dem likt, da vi vet at fosterbarnas biologiske foreldre ikke har mulighet til det. 

Vi har selv god økonomi grunnet egen arv, og vil kunne hjelpe alle seks med egenkapital / være kausjonist når de skal på boligmarkedet. 

Det er veldig situasjonsbetinget at vi kan gjøre så mye, hadde ikke mine svigerforeldre etterlatt oss det de gjorde hadde vi ikke hatt like mye å dele på dem, men ville fordelt det vi hadde jevnt på de seks. 

Fosterbarna har bodd hos oss fra de var 4 og 9.

Anonymkode: 26d30...0f7

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har to fosterbarn, og fire egne. 

Vi kommer til å hjelpe dem likt, da vi vet at fosterbarnas biologiske foreldre ikke har mulighet til det. 

Vi har selv god økonomi grunnet egen arv, og vil kunne hjelpe alle seks med egenkapital / være kausjonist når de skal på boligmarkedet. 

Det er veldig situasjonsbetinget at vi kan gjøre så mye, hadde ikke mine svigerforeldre etterlatt oss det de gjorde hadde vi ikke hatt like mye å dele på dem, men ville fordelt det vi hadde jevnt på de seks. 

Fosterbarna har bodd hos oss fra de var 4 og 9.

Anonymkode: 26d30...0f7

Det gjør godt i hjertet å høre deg fortelle dette. Det hadde vært så utrolig nydelig om alle fosterforeldre hadde denne innstillingen, at fosterhjem varer livet ut❤ Jeg er glad jeg iallefall har god kontakt med mine. Jeg vet om mange som blir behandlet forferdelig etter de er blitt myndige.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
Kaneel skrev (14 timer siden):

De sier det jo fordi de ikke betrakter deg som barnet sitt du var en jobb det er realiteten 

Du var jaggu sjarmerende. 🙄🤦🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Vi har to fosterbarn  , som begge kom til oss dagen de ble født. Har ingen egne barn- så detter er barna våre, og selvfølgelig vil de arve og  få økonomisk støtte i livene sine. 

Anonymkode: 36f85...b2c

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...