Gå til innhold

Angeleye sin prøvedagbok 👶

Angeleye

Anbefalte innlegg

Jeg håper egentlig å unngå å bli igangsatt, @Fiora. Vil helst at alt skal skje så naturlig som mulig, og så har jeg lest mange historier om igangsetting og hvor lang tid det tar...

Men kontrollen i går gikk fint. Tok ultralyd som viste en veldig aktiv jente. Hun stortrives i magen min 🥰 Skal ta blodprøver i morgen, så da får jeg svar på om prøvene har steget eller er stabile. Men legen var ikke bekymret, er ikke snakk om noe igangsetting eller noe for øyeblikket. Kan fortsatt føde på Storken hvis jeg ønsker 😍 Men alt avhenger selvfølgelig av blodprøvene i morgen. Og ny kontroll om to uker. Litt kjekt med ekstra oppfølging bare for å se at alt er bra. Har litt tendens til katastrofetenkning av og til, der jeg er livredd for at hun skal dø i magen rett før termin 😥 Men alt ser jo veldig bra ut heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at alt gikk fint på kontrollen i går! 🤩 Krysser fingrene for at verdiene på blodprøvene er stabile! 

Jeg var selv på kontroll på KK i dag, pga avflatende SF-mål. Jenta i magen er imidlertid rett over snittet i størrelse, og stortrives i magen! 😍 Fikk også en sjekk av modning, og er visst veldig moden med 2 cm åpning. Men det har ikke egentlig noe å si som andregangs, da vi gjerne kan gå moden med åpning i flere uker 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det står bra til! Bare å håpe på naturlig start på fødsel og storken da - tenk, nå er det like før du har babyen din i armene! 😍😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38+5

Ble visst stille fra meg et par uker. Disse to første ukene i perm har vært  skikkelig dritt! Ikke pga graviditeten, men fordi jeg har blitt syk! Og skikkelig syk også... Vært frisk i nesten tre år (utenom en kort runde med korona i vår), og så skal jeg bli sååå syk NÅ!! Rett før termin... Først var jeg bare forkjølt, men nå henger det i med tungpust og ekstrem hoste (har astma også). Spesielt på natten hoster jeg så fælt at jeg ikke får sove, og får vondt i hele mageområdet pga hosten... Tør nesten ikke hoste mer pga det gjør så vondt 😥 Må bare klage litt...

Var hos legen i går. Er et virus, så fikk bare litt ekstra inhalasjon. Håper jo det skal hjelpe, for fikk faktisk sove i natt! Men er fortsatt ekstremt tungpustet av små aktiviteter. Og da gjør tanken på fødsel meg skrekkslagen. Hvordan skal det gå når jeg er i sååå dårlig form??! Har jo trent og fokusert på aktivitet hele svangerskapet, nettopp med tanke på å gjøre fødselen enklere. Og nå skal alt bli ødelagt pga et virus og astmaen min? Huff. Håper virkelig hun holder seg inne til formen er bedre. Men merker det tærer på psyken...

Og har liksom ikke energi/overskudd til å glede meg og forberede meg mentalt på at det skal komme en baby(!) Det er fortsatt helt uvirkelig for meg. Skulle bruke disse ukene på å lese meg opp på amming, øve på bæresjal o.l og gjøre klart siste resten på barnerommet. Har ikke gjort noe av det.. Ble veldig negativt dette, men syns det er skikkelig kjipt.

Det positive er at samboeren min tok seg noen feriedager forrige uke, så vi fikk masse tid sammen til tross for elendig form på meg. Har sett på serier, gamet og prioritert tid sammen som kjærester 😍

Endret av Angeleye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Angeleye said:

38+5

Ble visst stille fra meg et par uker. Disse to første ukene i perm har vært  skikkelig dritt! Ikke pga graviditeten, men fordi jeg har blitt syk! Og skikkelig syk også... Vært frisk i nesten tre år (utenom en kort runde med korona i vår), og så skal jeg bli sååå syk NÅ!! Rett før termin... Først var jeg bare forkjølt, men nå henger det i med tungpust og ekstrem hoste (har astma også). Spesielt på natten hoster jeg så fælt at jeg ikke får sove, og får vondt i hele mageområdet pga hosten... Tør nesten ikke hoste mer pga det gjør så vondt 😥 Må bare klage litt...

Var hos legen i går. Er et virus, så fikk bare litt ekstra inhalasjon. Håper jo det skal hjelpe, for fikk faktisk sove i natt! Men er fortsatt ekstremt tungpustet av små aktiviteter. Og da gjør tanken på fødsel meg skrekkslagen. Hvordan skal det gå når jeg er i sååå dårlig form??! Har jo trent og fokusert på aktivitet hele svangerskapet, nettopp med tanke på å gjøre fødselen enklere. Og nå skal alt bli ødelagt pga et virus og astmaen min? Huff. Håper virkelig hun holder seg inne til formen er bedre. Men merker det tærer på psyken...

Og har liksom ikke energi/overskudd til å glede meg og forberede meg mentalt på at det skal komme en baby(!) Det er fortsatt helt uvirkelig for meg. Skulle bruke disse ukene på å lese meg opp på amming, øve på bæresjal o.l og gjøre klart siste resten på barnerommet. Har ikke gjort noe av det.. Ble veldig negativt dette, men syns det er skikkelig kjipt.

Det positive er at samboeren min tok seg noen feriedager forrige uke, så vi fikk masse tid sammen til tross for elendig form på meg. Har sett på serier, gamet og prioritert tid sammen som kjærester 😍

Uff, så kjedelig å bli så forkjølet da, for en timing! Har hørt noe om at kroppen ikke går i fødsel før den føler seg klar, så mange har visst opplevd å være i din situasjon for så å gå i fødsel så snart de føler seg bedre 😊

Tenk at babyen snart er i armene dine!! 😍 Lykke til med innspurten! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig at du har blitt syk. Men jeg tror også at kroppen venter litt til du har krefter igjen. 
Min svigerinne fikk korona nå som høygravid, fødte en uke etter ho var frisk igjen.

Og jeg er sikker på at du har krefter i deg du ikke aner du hadde! Selv har jeg vært i dårlig fysisk form før fødsel med ræva kondis. Og ut kom de allikevel 😃 Med mellomste var jeg forkjølet og hostet mye under den fødselen. Det mest slitsomme var at jeg husker jeg hostet så riene kom 🙈 i gjengjeld kom ungen relativt fort da..

Masse lykke til med innspurten ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39+0

Tusen takk for gode ord @Kakaoenog @Fiora. Hadde en tøff dag i går med sammenbrudd x 2 pga ekstrem tung pust, spesielt da jeg skulle legge meg. Endte opp med å sove på sofaen, og da kom fine samboeren min og sov der sammen med meg 🥰 Selv om han skal på jobb og jeg hoster som en gal. Er egentlig overbevist om at jeg har fått korona, siden jeg føler meg så ekstremt dårlig, og siden det påvirker pusten i så stor grad. Men alle hurtigtester er jo negative...

Jeg har også hørt det med at kroppen ikke setter i gang fødsel før den er klar for det. Håper jo det er noe i det! Men samtidig så vet jeg jo ikke hva som skjer neste uke... Husker ikke nå om jeg nevnte det, men får så forskjellige beskjeder fra ulike leger! Første legen jeg snakket med angående gallestasen, sa jo at jeg kunne like gjerne gå over termin, føde på Storken osv.

Så tok jeg blodprøver et par dager senere, og ringte for å etterlyse svaret på dem. Da snakket jeg med en annen lege. Prøvene var heldigvis stabile. Og hun nevnte jo at jeg skal til ny kontroll førstkommende tirsdag... Og da sa hun ut av det blå; "ja, da kan vi jo vurdere igangsetting siden du er så langt på vei". Så nå sitter jeg her som et spørsmålstegn, og aner ikke hva som skjer videre. Alt avhenger tydeligvis av hvilken lege jeg treffer på! Men jeg prøver å forberede meg på at alt kan skje neste tirsdag. Fødebagen skal iallefall være med på kontrollen 🙈

Merker at tanken på fødsel skremmer livet av meg for øyeblikket. Jeg som har tenkt så positivt hele veien, lest Positiv fødsel-boken og så videre. Men nå er jeg bare skrekkslagen. Så tror det uansett er bra med en kontroll på KK tirsdag, der jeg forhåpentligvis får snakket om både sykdom og redsel for fødsel...

Endret av Angeleye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en megaklem :klemmer: 

Håper du blir frisk snart. Forferdelig slitsom å hoste såpass mye :( 

Jeg hadde blitt småsprø av forskjellige beskjeder fra leger. Men hvis du er i form og prøvene er fine så heier jeg på ikke igangsetting altså. 
Jeg er litt overbevist om at sjansen for en roligere fødsel er større om kroppen får jobbe slik den vil. Hilsen ho som har blitt igangsatt 3 ganger med 3 forskjellige resultater :ler: 

Hører om mange som blir i gangsatt pga angst på slutten. Personlig så sliter jeg med å forstå det, for sjansen for å få en fin fødselsopplevelse er størst om du går i fødsel av seg selv. Så sant man ikke må settes i gang pga noe medisinsk..
Men jeg kommer nok alltid til å kjenne litt på en bitterhet over at jeg aldri fåt oppleve hvordan en fødsel er når kroppen min styrer det selv. :sjenert:  Litt misunnelig på de som har den muligheten egentlig.
Selv om jeg forstår GODT at du sikkert er dritt lei nå på slutten.

Kjæresten din høres ut som en fin fyr da :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39+4

Tenk at jeg er så langt på vei nå! Forkjølelsen slapp heldigvis litt taket i helgen, så fikk to gode netter med søvn. Men sliter fortsatt med pusten, og det skyldes nok astmaen. Så tror ikke jeg blir bedre enn dette før fødsel... Må fortsatt ta Ventoline for astmaen x 4 per dag, inkludert natten. Hjelper heller ikke på at det har vært grisekaldt på vestlandet, og det kjennes på pusten!

Men alt i alt, så er formen tross alt bedre. Klarte til og med en lett styrkeøkt på søndag. Litt fornøyd med det 🥰 Men merker det skal ikke mye til før jeg blir skikkelig sliten, blir også lettere sliten i bekkenet og må ta det litt med ro. Prøver å gå en kort tur hver dag bare for å bevege meg.

Men dagens nyheter;

Var jo på kontroll i dag! Blodprøvene har sunket fint, ultralyd såg fin ut. Men de vil sette meg i gang pga det er prosedyre, samt pga astmaen min. Pusten var ganske tung i dag, så de mener nok det beste er å få henne ut pga det også.

Jeg følte meg ikke i form (sikkert pga fastingen til blodprøvene), var kjempesliten og tung i pusten. Så skulle legen ta en vaginalundersøkelse på meg, og FY så ubehagelig det var! Kjente jeg klarte ikke slappe av i det hele tatt, tok nesten til tårene... og siden jeg ble så engstelig, så forverret det igjen pusten.. Tror jeg bare fikk en heftig realitetssjekk om at nå skjer det faktisk ganske straks! Så følte nesten jeg fikk et panikkanfall i etterkant, og jeg sliter jo aldri med slikt! Klarte å roe meg, men kom noen tårer i korridoren sammen med samboeren min.. Kjente jeg ble redd for fødsel nå. Og det er pga pusten. Får prøve å forberede meg mentalt, for den magiske dagen er FREDAG! 

Alt jeg har forberedt meg til lar seg ikke gjøre (Storken, badekar, naturlig fødsel). Nå tenker jeg bare ja takk til epidural og alt 🙈 Får prøve å innstille meg på at fødsel kan gå fint, og at det mest sannsynlig tar noen dager. Så sånn sett er fredag greit - for da slipper samboeren min å bruke permisjonsdager osv på å være med meg i helgen ❤️ Eg er noe umoden, men har 1 cm åpning. Tipper de begynner med ballong fredagen. Blir spennende!

De to neste dagene skal vi bruke på avslapping sammen, kose oss (pinnekjøtt på Ikea 🤣🙈) og gjøre ferdig siste tingene her hjemme.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med en dato å forholde seg til! 😍 Skjønner godt at du er sliten nå! Tenk at lille nurket ditt snart er her! 💛

Jeg fødte på Storken for et par dager siden. Angret meg underveis i fødselen og ville epidural, men da var det fullt på de andre avdelingene. Så måtte pent finne meg i å føde uten. Neste gang (🤞🏻)blir det epidural for å si det slik 🙈 Utenom det var Storken et veldig fint sted å føde på, koselig stemning og veldig hyggelig personale. Men det tror jeg nok du får på føde a eller b også! 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juss-jenta skrev (1 time siden):

Så spennende med en dato å forholde seg til! 😍 Skjønner godt at du er sliten nå! Tenk at lille nurket ditt snart er her! 💛

Jeg fødte på Storken for et par dager siden. Angret meg underveis i fødselen og ville epidural, men da var det fullt på de andre avdelingene. Så måtte pent finne meg i å føde uten. Neste gang (🤞🏻)blir det epidural for å si det slik 🙈 Utenom det var Storken et veldig fint sted å føde på, koselig stemning og veldig hyggelig personale. Men det tror jeg nok du får på føde a eller b også! 🥰 

Ååh, du har født du nå!! Gratulerer så mye 😍😍 Akkurat det du skriver har jeg vært litt redd for når det kommer til å føde naturlig  - at det plutselig ikke er mulig å ombestemme seg angående epidural. Men da satser jeg på epidural og full pakke når det er min tur  🤣

Har veldig godt inntrykk av alle legene og jordmødrene jeg har truffet på hittil, og det er det viktigste for meg. Så tror det skal gå bra å føde på en av de andre avdelingene. Så lenge jeg klarer å beholde roen og ikke bli så engstelig... Har jo lest mye om Oxytocin og slikt, så må bare prøve å fokusere mens det står på. Er noen nervepirrende dager foran meg... Heldig du som er ferdig med fødsel! Må du bare nyte lille nurket ditt, og så håper jeg formen din er bra 😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, spennende!! Masse lykke til på fredag! 😍 nå er det like før du blir mamma! ❤️

Alle fødsler er unike og håper du får en fin opplevelse selv om det ikke blir helt som du hadde tenkt. Hvis det er noen trøst fødte jeg på østlandets svar på storken og selv om det var en fin opplevelse, har jeg vært ganske tydelig på at om det blir søsken og en fødsel til, skal jeg være full av epidural under neste fødsel! 😅

Endret av Fiora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Fiora❤️ Jeg tenker mest på fødsel nå, er bare så rart å tenke på at jeg skal bli mamma. JEG liksom! Er fortsatt uvirkelig 🤣

Det var faktisk et digitalt fødselskurs i går angående hvordan håndtere fødselssmerter. Og det var jo perfekt akkurat nå. Var mye av det samme som jeg har lest på tidligere, men godt med en påminnelse om viktigheten av avslapping, Oxytocin og hvilken rolle fødepartner skal ha. Så nå er jeg mest spent igjen, skal prøve å ikke grue meg sånn...

Har brukt dagen på å slappe av, men også litt forberedelser. Siste klesvasken, sterilisering av smokker, ammeutstyr osv. Men kjenner jeg blir fort sliten! Føler meg virkelig høygravid nå altså 🙈 Har ekstremt mye kynnere og så blir jeg fort sliten i bekkenet. Så trenger en del pauser og avslapping.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå så spennende at den store dagen er i morgen :danse1:

Jeg forstår godt at du gruer deg. Det har jeg også gjort flere ganger :klemmer:

Her kommer noen råd fra ei som har trøkka ut 3 stk enten du vil ha de eller ei :ler: 

Det første og aller viktigste som har hjulpet meg gjennom alle fødslene. Det er jævlig vondt, men det er IKKE farlig!! Jeg hadde ganske jævlige rier med sistemann pga dryppet. Og flere har spurt meg om jeg trodde jeg skulle dø der jeg lå. Og vet du, dit kom jeg faktisk ikke. For jeg visste at det var ikke farlig, jeg dør ikke av fødselssmertene. Husker ei venninne sa det til meg da jeg skulle ha førstemann. Og det hjalp veldig å tenke det underveis når jeg prøvde å slappe av.

Prøv å slapp av i hele kroppen. Også armene og skuldrene. Hver rie er en rie du aldri meg skal ha. Du er alltid et skritt nærmere målet!

Og ikke ta sorgen på forskudd ang igangsetting. Igangsetting kan gå kjempebra. Min første igangsetting gikk nydelig. Veldig fin opplevelse. Egentlig nr 2 også. Men tok litt tid før kroppen skjønte greia bare, også gikk det veldig fort på slutten :) 

Nå er jeg en skikkelig stabukk hvis jeg vil. Og jeg tror jo den "egenskapen" har hjulpet meg i fødsel. Jeg var bare så bestemt på at dette skulle jeg få til. "alle" andre kvinner klarer det jo, hvorfor skal ikke jeg klare det? :skuldre: 

Husker jeg på et tidspunkt under første fødsel at jeg fikk beskjed av JM at jeg var eneste fødene uten epidural der og da. Var vel rett etter vaktskifte. Og da våkna jo stabeistet.. Da skulle jeg ihvertfall klare det uten epidural :ler: 

MEN.. Jeg fødte med epidural på sistemann. Det var høyst nødvendig. Og for en fantastisk opplevelse. Helt nummen og brått kvitt smertene. Selv om mannen måtte løfte meg over i en bekkenstol for at jeg skulle sitte der og tisse. Det var litt nedverdigende igrunnen :fnise:  Men jeg hadde visst en heftig dose av epiduralen siden jeg ikke klarte å stå på beina..

Jaja.. Var kanskje ikke så gode råd egentlig dette da :ler: Men du må ha MASSE lykke til. Jeg heier på deg og gleder meg til å lese om hvordan det går med deg :klemmer: 

Endret av Kakaoen
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd @Kakaoen, og at du tar deg tid til å roe en engstelig førstegangsfødende! 😍🥰

Nå er den store dagen her! Men jeg merker på kroppen at noe er på gang... Hadde vanvittig mye kynnere i hele går, mer slitsomt enn vanlig. Og nå på morgenen kjenner jeg på mer mensenmurringer. I tillegg (sorry tmi) har jeg fått noe som ligner på tegningsblødning?! Har iallefall utflod med litt slim/blod i. Og det lover vel godt? Kanskje kroppen selv holder på å gjøre seg klar, og at igangsettingen kan gå lettere da hvis jeg er mer moden? *håpe*

Dette med at smertene ikke er farlig, er faktisk noe jeg har tenkt en del på. Har det skrevet ned, og skal få samboeren min til å minne meg på det underveis ❤️ I tillegg til å prøve å tenke at hver rie, er en rie jeg aldri vil oppleve igjen... Men spent på hvordan opplevelsen vil bli når det setter i gang for fullt. Skal dit kl 11 i dag. 🥰

Endret av Angeleye
Skrivefeil
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åå masse lykke til! 😄

Jeg hadde en helt super fødsel med igangsetting nå, og jeg var 0% moden da de satt inn ballongen 🙈

Dette nailer du! 💪 Bare ta alt som det kommer, og hør på jordmor er vel mitt beste tips - de har tross alt vært med på en god del fødsler før ☺️ For min del hjalp det å fokusere på pusten under riene hvert fall. Jeg tenkte på forhånd at jeg ville prøve uten epidural, men er evig glad for at jeg hadde et åpent sinn for det var helt himmelsk å få. Medisin sin gave til fødende 🙏😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille frøken kom til verden i går 😍 Hun er verdens nydeligste lille jente.

Det ble ingen igangsetting, fordi riene startet av seg selv tre timer før timen til kontrollen. Det var jo helt fantastisk, og jeg er så glad jeg slapp en igangsatt fødsel. Men fødsel ble likevel lang og krevende, var på et punkt rett rundt hjørnet for keisersnitt... Jeg var overbevist om at vaginal fødsel ikke lot seg gjennomføre, da fødsel stoppet opp og hun ikke kom lenger ned i bekkenet. I tillegg til et heftig astmaanfall der jeg ikke fikk puste. Har ikke hatt et slikt anfall siden barneskolen! Så ble selvfølgelig livredd for resten av forløpet og selve pressfasen... Jeg fikk tillbud om keisersnitt, eller prøve en siste gang med drypp for å få henne lenger ned. Hadde egentlig bestemt meg for keisersnitt, for hele kroppen skrek av utmattelse. Men så kom vi frem til å prøve en time med drypp, og se om det ble fremgang. Og jammen meg kom hun ikke ut vaginalt tilslutt! 😱😍 Ble helt sjokkert da de plutselig sa jeg kunne trykke. Og da kom hun med pittelitt hjelp av sugekopp. Verdens mest surrealistiske følelse å få henne på brystet da... Hadde aldri trodd jeg skulle klare det da keisersnitt ble vurdert! Jeg hadde jo egentlig bestemt meg for å avslutte forsøket på vaginal fødsel. Så er sykt stolt av meg selv, at jeg gjennomførte! Er det mest krevende jeg har gjort i hele mitt liv. 

Men nå er vi på familierom på barsel, storkoser oss. Øver meg på amming, og det går egentlig greit. Hun tar brystet fint 🥰 Men er så glad samboeren får være her! Hadde ikke klart meg uten, for er helt mørbanket nedentil. Er så øm og hoven der (var det under fødsel også!), samt sydd litt. Sydde også veldig nært urinrøret, så har kateter. Og er ekstremt takknemlig for det, for gruer meg til jeg skal begynne å gå på do o.l igjen 😱 Men nå er alt fint iallefall! Er sjeleglad jeg slapp unna keisersnitt, for da hadde formen vært betraktelig dårligere nå. 

Forresten; epidural er GULL!! Elsker epidural ❤️🙈🤣

Endret av Angeleye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå 😍😍 Gratulerer med jenta og vel gjennomført av en sykt rå opplevelse.

Knallbra jobba 💪🏼 Var herlig å lese historien din.

og så deilig at kroppen starta av seg selv! Kos dæ masse med lille jenta. Sug inn den deilige nyfødtlukten og følelsen av nyfødt baby på brystet. Den tiden går så fort og er så dyrbar 😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...