Gå til innhold

Debatten om kjønn 🙄

Sh999

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, flowerpower1 said:

Ja Cis hetero MENN, ikke transkvinner eller feminine menn for den saks skyld. Om man er redd for transkvinner i garderoben er ikke det en reell frykt. Uansett skjønner jeg ikke hva et tredje juridisk kjønn har med dette og gjøre. Det har da aldri vært ulovlig for en transkvinne å gå i garderoben. Det har uansett alltid gått an at menn kan kle seg ut som kvinne og voldta kvinner. Dette har alltid vært mulig 

Jeg leste nettopp at over 6% av kvinner har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Er det ikke merkelig at de føler ubehag ved at biologiske menn skal dele garderobe med de? Hvor mange transmenn er det= 0.5%?

En transmann kan ødelegge for flere kvinner, som slutter å bruke svømmehallen, for eksempel, fordi det er så ubehagelig for de. Og kvinnene er redde for å si ifra, siden de blir stemplet som transfober. Dette er et skoleeksempel på at flertallet av kvinner må vike for et ekstremt mindretall av aktivister.

Og mens jeg snakker om skole: Mange barn vil allerede ikke være nakne i dusjen. Hvor mye verre blir det ikke for jenter i puberteten, når de skal skifte og dusje med gutter? "Pytt, pytt, det må jentene tåle". Ja nettopp. Kvinner skal inkludere biologiske menn overalt. De skal undertrykke helt naturlige følelser fordi noen ekstremister sier det.

Hvorfor bruker ikke ekstreme transmenn handicapgarderoben? Fordi de har skiftet kjønn og er en juridisk kvinne, selv om de har alt utstyret på plass. De kan ikke nektes å gå i kvinnegarderoben, siden det ikke er noen krav til at de skal ha hatt psykiatrisk behandling eller fjernet penis og testikler lenger. Det er altfor lett å kalle seg kvinne og skifte kjønn.

Endret av ops2
skrivefeil
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ops2 skrev (2 minutter siden):

Jeg leste nettopp at over 6% av kvinner har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Er det ikke merkelig at de føler ubehag ved at biologiske menn skal dele garderobe med de? Hvor mange transmenn er det= 0.5%?

En transmann kan ødelegge for flere kvinner, som slutter å bruke svømmehallen, for eksempel, fordi det er så ubehagelig for de. Og kvinnene er redde for å si ifra, siden de blir stemplet som transfober. Dette er et skoleeksempel på at flertallet av kvinner må vike for et ekstremt mindretall av aktivister.

Og mens jeg snakker om skole: Mange barn vil allerede ikke være nakne i dusjen. Hvor mye verre blir det ikke for jenter i puberteten, når de skal skifte og dusje med gutter? "Pytt, pytt, det må jentene tåle". Ja nettopp. Kvinner skal inkludere biologiske menn overalt. De skal undertrykke helt naturlige følelser fordi noen ekstremister sier det.

Hvorfor bruker ikke ekstreme transmenn handicapgarderoben? Fordi de har skiftet kjønn og er en juridisk kvinne, selv om de har alt utstyret på plass. De kan ikke nektes å gå i kvinnegarderoben, siden det ikke er noen krav til at de skal ha hatt psykiatrisk behandling eller fjernet penis og testikler lenger. Det er altfor lett å kalle seg kvinne og skifte kjønn.

Løsningen er enkel. Har du gjennomgått langvarig hormonell behandling og operert vekk penis og testikler, kan du bli en juridisk kvinne med begrensningene dette medfører når det gjelder kvinneidrett og andre arenaer hvor den mannlige kroppen kan ha en fordel. Har du penis og testikler, er du en mann uansett hvor mye du sminker deg og kler deg ut som kvinne. Da bør du nektes adgang til kvinnetoalett, kvinnegarderobe, kvinnedusj, kvinneidrett, kvinnefengsel, osv. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (52 minutter siden):

Jeg tror transbevegelsen har rotet seg inn i en blindgate med å prøve å endre hele språket.

Jeg foreslår at dere heller fokuserer på at transer skal bli respektert og inkludert.

Denne språkdebatten og har motsatt effekt. Man lærer opp transer til å føle seg ekskludert av helt vanlige ord.

Selv om du fjerner ordet "kvinne" så vil det bare erstattes av et nytt ord.

“Transbevegelsen» er en smal gruppe innen en smal gruppe. Av denne mikroskopiske gruppen er det noen med høye røster. De andre lever helt rolige og anonyme liv blant oss. De jobber, lever og har familie som alle andre. Hadde du møtt på mitt familiemedlem i det virkelige liv hadde du aldri registrert det engang. Fordi hen ser ut som det kjønnet hen identifiserer seg som.

For å sette denne mikroskopiske gruppen i perspektiv vil de fleste aldri møte på en transperson. Det er faktisk så få mennesker dette dreier seg om. Og kan vi ikke bare gi de muligheten til å leve som den de er? Jeg har ennå til gode å møte NOEN som har fått sitt liv påvirket av en transperson. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette føler jeg er enklere å forklare på engelsk. Der har du det biologiske kjønnet, "sex" og det sosiale kjønnet, "gender". 

En transmann kommer da til å ha kvinne som "sex" og mann som "gender", men da er det jo det sosiale kjønnet som skal benyttes av alle rundt han. :) Å trekke fram at transpersoner ble født som feil kjønn kan gi dem utrolig ubehagelige følelser, kjent som kjønnsdysfori. Selv om jeg sikkert ikke klarer å forklare følelsen av det godt nok, siden jeg som ciskvinne aldri har hatt det. 

Jammidodger på YouTube forklarte det på en veldig fin måte: kjønnet hans har alltid vært mann - han måtte bare oppdage det og få utsiden til å matche innsiden.

Huff, jeg kjenner en transkvinne og er veldig bekymret for behandlingene hun kommer til å få etter å ha lest denne tråden. Håper det er bare  på KG og det er så mye transfobi og  at Norge generelt er bedre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alt som er galt og urettferdig med tilbakeslag for kvinner begynner med estremt woke i andre land og kommer til Norge om noen år, så vil dette skje:

Jentene som elsker langrenn, har trent i mange år. Noen tar sølv, bronse og gull i rennene. De har begynt å glede seg til VM og OL og drømmer om å bli den neste Therese Johaug eller Marit Bjørgen. Resten av jentene er også glade, for de er gode og blir med på samlinger og deltar i konkurranser og får minner for livet.

Så bestemmer Vebjørn seg for at han er kvinne. Vebjørn har også trent siden han var liten, men kommer aldri på pallplass. Han er på 4-6 plass når han går mot gutter/menn. Men på kvinnelaget dominerer han og vinner hvert renn som Vilde.

Hva gjør dette med psyken til jentene, som vet på forhånd at "Vilde" har en fordel som de ikke har? Som Vebjørn har han vokst seg større, har sterkere kropp, lengre ben og armer, større hjerte og bedre oksygenopptak. Han har måttet gå på hormoner et år for å få testosteronet lavt nok til å bli godkjent, men det endrer ikke hans biologi. Han gjør heller ingen endringer med kjønnsorganene, og elsker oppmerksomheten han får. Han er også "lesbisk", og er tiltrukket av kvinner.

Og hva skjer med rekrutteringen, når de i tenårene ser dette? Hva tenker de om å fortsette å trene i årevis, når de kan kastes til side og må finne seg i det?

"Vilde" får alle de store sponsoravtalene, for de firmaene får dobbel eksponering når de sponser Vilde. Transmenn får all den positive oppmerksomheten fra media og venstresiden (som kontrollerer media) elsker transer og kaller de modige. Hva er så "modig" ved å tvinge jentene til å støtte "Vilde" offentlig, og gråte når de er for seg selv? Ingen tør å bli uthengt som transfober.

I tillegg til å stjele medaljer, heder, ære og sponsorer, fører Vildes deltagelse til at hun som skulle vært med til OL som siste jente i troppen, mister plassen. For antallet er fastsatt, og hun blir skjøvet ned et hakk.

Dette er historien om svømmeren Lia Thomas, og det skjer i USA i dag. Transaktivistene vil at dette skal bli lovlig i hele verden. Og om det ikke skjer i Norge i dag, så kommer det, hvis vi ikke stopper det.

Endret av ops2
la til en setning og skrivefeil
  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rowan said:

Huff, jeg kjenner en transkvinne og er veldig bekymret for behandlingene hun kommer til å få etter å ha lest denne tråden. Håper det er bare  på KG og det er så mye transfobi og  at Norge generelt er bedre. 

Med mindre den du kjenner blir innkvotert som kvinne i en stilling som er øremerket for kvinner, eller begår en forbrytelse og krever å sone i kvinnefengsel, så blir transkvinner behandlet som alle andre.

INGEN skader transebevegelsen mer enn ekstremistene som skriker høyt og vil presse seg fram og ha urettferdige fordeler. Så kom ikke å snakk om transfober. De fleste transer er skikkelige folk, og så har du de råtne eplene som ødelegger hele kurven med epler.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (1 time siden):

YHar du noen gang hørt en 5-åring si "Jeg er født i feil kropp"?

Hvis en 5-åring sier "Jeg er jente" og du begynner å spørre "hva er en jente" da? Så svarer de at de er jente fordi de liker å leke med dukker, så da sier alle andre barna at "du er jente".

I den alderen er det bare slike ytre ting som barn legger vekt på. Med mindre transaktivist-mammaen har fortalt de hva de skal svare.

La meg slå fast at jeg ikke tror vi har de mest ekstreme transene eller transeaktivister i Norge.

Men det som er i USA i dag, kommer til Norge bare om et par år. Vi kan se på BLM og rasedebatten i USA som eksempler. Der har de gått bort fra å ansette basert på kvalifikasjoner. Biden har lovet at den neste høyesterettsdommeren skal bli en svart kvinne. (De sitter på livstid) Ikke et ord er nevnt om kvalifikasjoner og erfaring.

Har du bodd i USA? Det har jeg. I 7 år. Bidens grep er helt nødvendig. Livet i USA er det motsatte av hva feks «The Cosby show viser». Afro Amerikanere har aldri en sjanse. Selv skolesystemet hemmer de. Skolene blir finansiert gjennom eiendomsskatt. Så er du født inn i et fattig nabolag (noe de fleste afro Amerikanere er) får du den dårligste utdannelsen med de dårligste lærerne. Vi kan snakkes når du har levd noen år i USA, og forstår hvor rasistisk det samfunnet er!

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sh999 skrev (12 timer siden):

Jo jeg kan godt anerkjenne en ikke binær person for det den personen føler, men personen er jo enten mann eller kvinne sett fra biologisk aspekter.

Sh999 skrev (12 timer siden):

Kjenner jeg blir helt matt.. Jeg respekterer alle mennesker og de må leve akkurat slik de vil , men man må kalle en spade for en spade .. det finnes bare 2 kjønn! Hva noen føler seg som er jo noe annet..  

Det er ingen som er uenig med at det bare finnes 2 biologiske kjønn. I hvert fall i teorien. 

Ja, det finnes 2 kjønn biologisk. Men hva med interesex. Hvorfor er det slik at de skal opereres i tidlig alder for å passe inn i de to kjønna som bare finnes biologisk sett? Kjønn handler noe mer om det biologiske. Feks sosialt kjønn og kjønnsuttrykk. 

Det finnes mange kromosomblandinger som det aldri snakkes om. Hadde vært gøy å sett noe forsking angående det. 

Det eneste vi ber om er å bli akseptert for den vi er og at vi kan få kjønnet vårt på papiret. Det føles jo ekstremt feil å bli feilkjønnet på passet. Jeg får lyst til å vrenge meg av det. Det å bli feilkjønna er faktisk ganske psykisk belastende. 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (9 minutter siden):

Med mindre den du kjenner blir innkvotert som kvinne i en stilling som er øremerket for kvinner, eller begår en forbrytelse og krever å sone i kvinnefengsel, så blir transkvinner behandlet som alle andre.

INGEN skader transebevegelsen mer enn ekstremistene som skriker høyt og vil presse seg fram og ha urettferdige fordeler. Så kom ikke å snakk om transfober. De fleste transer er skikkelige folk, og så har du de råtne eplene som ødelegger hele kurven med epler.

Det er faktisk transfobi å nekte at transkvinner er kvinner eller transmenn er menn som mange her i tråden gjør. 

Ja, ekstremister ødelegger uansett hva det er de er ekstreme om. Vi må snakke mot ekstremister, men det må gå an å snakke mot ekstremister som snakker for transpersoner uten å benekte retten deres til å leve som det kjønnet de vil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bryr meg personlig null, niks og ingenting. Jeg tenker kanskje de som er transfober kan være som mange homofober at de føler så sterkt på det for de innerst inne er redde for at de selv kjenner at de er det? Ellers klarer jeg ikke å forstå hvorfor dette skal oppta folk i en så stor grad. Vil du identifiseres som et tre? Flott, helt greit for meg, jeg skal støtte deg gjennom bladfelling og fruktplukking og greiner som bøyer seg i vinden. Du identifiserer deg som en hund? Den er grei, jeg tar med ball så drar vi i parken. Mann? Kvinne? Ikke-binær? Bare gi meg beskjed så skal jeg behandle deg og kalle deg akkurat det du ønsker. Så lenge det ikke negativt påvirker en tredjepart så gjør det meg ingenting og jeg vil bli glad på dine vegne for at du lever det livet du ønsker å leve og er komfortabel med det! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rowan skrev (1 minutt siden):

Det er faktisk transfobi å nekte at transkvinner er kvinner eller transmenn er menn som mange her i tråden gjør. 

Ja, ekstremister ødelegger uansett hva det er de er ekstreme om. Vi må snakke mot ekstremister, men det må gå an å snakke mot ekstremister som snakker for transpersoner uten å benekte retten deres til å leve som det kjønnet de vil. 

Så du debatten på NRK i går? Er du virkelig enig i det Jentoft sier og mener? At menn kan føde barn? Altså, transmenn som fremdeles har eggstokker og livmor. Det er kun KVINNER som kan føde barn. Man er ikke transfob for å mene dette. 

• Liker 22
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trudelutt1 said:

Det bryr meg personlig null, niks og ingenting. Jeg tenker kanskje de som er transfober kan være som mange homofober at de føler så sterkt på det for de innerst inne er redde for at de selv kjenner at de er det? Ellers klarer jeg ikke å forstå hvorfor dette skal oppta folk i en så stor grad. Vil du identifiseres som et tre? Flott, helt greit for meg, jeg skal støtte deg gjennom bladfelling og fruktplukking og greiner som bøyer seg i vinden. Du identifiserer deg som en hund? Den er grei, jeg tar med ball så drar vi i parken. Mann? Kvinne? Ikke-binær? Bare gi meg beskjed så skal jeg behandle deg og kalle deg akkurat det du ønsker. Så lenge det ikke negativt påvirker en tredjepart så gjør det meg ingenting og jeg vil bli glad på dine vegne for at du lever det livet du ønsker å leve og er komfortabel med det! 

så det er greit for deg at transkvinner kokurrerer i kvinneidrett? Er det greit for deg at lesbiske blir kalt for transfobiske? Er det greit for deg at man ikke skal få lov til så "kvinner som føder"? 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hummingbird2 said:

Har du bodd i USA? Det har jeg. I 7 år. Bidens grep er helt nødvendig. Livet i USA er det motsatte av hva feks «The Cosby show viser». Afro Amerikanere har aldri en sjanse. Selv skolesystemet hemmer de. Skolene blir finansiert gjennom eiendomsskatt. Så er du født inn i et fattig nabolag (noe de fleste afro Amerikanere er) får du den dårligste utdannelsen med de dårligste lærerne. Vi kan snakkes når du har levd noen år i USA, og forstår hvor rasistisk det samfunnet er!

Pøh. Jeg ser at alle får like fordeler hvis de er gode nok. Hvis de ikke er gode nok, så skriker de rasisme. Hva er problemet med at det er 10-14 % african- amerikans i høye stillinger, når det er 12-14 % av befolkningen? Vil du at mindretallet skal ha 50%? Hvem diskrimineres da?

Det er allerede 9 høyesterettsdommere, en er farget. Hva er prosenten da? Ikke så langt unna som noen påstår. Hvis det blir 2 av 9 og den ene er underkvalifisert, hva gjør det for Høyesterett? Fargete advokater og jurister er den samme prosentvise andelen av befolkningen, de vil ta flere stillinger etter hvert som de jobber seg opp.

Du kan like gjerne si at det er aldersdiskriminering, siden majoriteten av alle raser er over 50 år.

Obama var en populær president. Biden tvang igjennom at han skulle ha en farget kvinne som visepresident. Hun er en "joke", en vits, og den minst likte visepresidenten noensinne. Og det er ikke bare de du tror, som svarer det i undersøkelser. Det er ikke 70% gamle, hvite og konservative menn i USA.

La meg gjette, du bodde i en woke by med bare liberale? Var du noen gang utenfor den boblen?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Rowan said:

De skal ikke ta fordeler fra kvinner, spesielt når de ikke tar belastningen med å operere seg. Jeg er en kvinne, og hvis jeg våknet en dag med penis og testikler, så ville jeg ha fjernet de.

Hvis din venn har gjort det, respekt! Hun har tatt en beslutning for livet. Hun kan ikke ombestemme seg.

Jeg har ingen problemer med å kalle transer som tar steg som ikke kan reverseres, for hun/henne. De andre som ikke tar operasjon, kaller jeg også hun/henne helt til de vil ta biologiske kvinners plass.

Selv Espen Benestad, eller Esther Pirell, hva nå navnet er, har jeg hørt er uoperert.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (4 minutter siden):

Selv Espen Benestad, eller Esther Pirell, hva nå navnet er, har jeg hørt er uoperert.

Han definerer seg jo som ikke-binær. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, neiernei said:

Transkvinner er kvinner?! Derfor bør ikke cis-kvinner føle seg usikre.. Det er menn dere bør være redd for, ikke transkvinner.. Er det virkelig så vanskelig og forstå? 🙄

Og av fengselsbefolkningen i USA, 80% er transkvinner i forhold til 20% transmenn. Når man ser på andelen av de som identifiserer seg som trans.

Andelen er mye større, siden det er bare selvidentifiserte transer som er talt med. De som har fått kjønnet endret i offentlige dokumenter, er ikke registrert som trans. De registreres som kvinner eller menn.

Endret av ops2
skrivefeil og la til noen ord
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, Rowan said:

Er det transfobi å skille mellom biologisk og sosialt kjønn, samt at man ikke er villig til å ofre kvinners rettigheter?

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Tanuki said:

så det er greit for deg at transkvinner kokurrerer i kvinneidrett? Er det greit for deg at lesbiske blir kalt for transfobiske? Er det greit for deg at man ikke skal få lov til så "kvinner som føder"? 

Leste du ikke det jeg skrev?? 

32 minutter siden, Trudelutt1 said:

Så lenge det ikke negativt påvirker en tredjepart

Den siste setningen forstod jeg ikke helt men regner med at du mente at man ikke skal få si det og det gjør meg ingenting å si de som føder eller hva det blir, regner ikke det som noe ingripende og stort i livet mitt, hehe. 

Idrett er en vanskelig nøtt som det til stadighet jobbes med, stoler på at de som driver med ytformingen finner en bra løsning. Visste ikke at lesbiske som en gruppe ble kaldt det jeg, har haugen av lesbiske venninder og aldri hørt det før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (36 minutter siden):

Så du debatten på NRK i går? Er du virkelig enig i det Jentoft sier og mener? At menn kan føde barn? Altså, transmenn som fremdeles har eggstokker og livmor. Det er kun KVINNER som kan føde barn. Man er ikke transfob for å mene dette. 

Jeg så ikke debatten, men hørte at Christine var blitt kalt mann, stakkars. 

Ja, hvis det er en transmann som har lyst til å føde og ikke har tatt kjønnsoperasjon, så går det an. 

Jo, det er faktisk transfobisk. Dere benekter transpersoners rett til å være det kjønnet de føler seg som. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (20 minutter siden):

Er det transfobi å skille mellom biologisk og sosialt kjønn, samt at man ikke er villig til å ofre kvinners rettigheter?

Jeg skiller jo mellom biologisk og sosialt kjønn, så nei. Med mindre jeg misforsto hva du prøver å si. 

Hvordan mener du at vi ofrer kvinners rettigheter ved å akseptere transpersoner? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...