AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? Anonymkode: aec61...810 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Folk tar cøliaki alvorlig, ikke uroe deg for det. Har selv cøliaki. Bare husk å gi beskjed og tilby at du sender med noe mat evt. Ta en dag av gangen, høres ut som om du overtenker fryktelig her. Anonymkode: 852bf...85a 31 1
Tone83 Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Sende med noe? Utfordringen for oss som ikke lever med dette til vanlig er at man kanskje ikke tenker på alt, ulike skjærebrett osv. 20
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Er vel ikke verre enn å planlegge på forhånd? Enten at han har med seg egen mat, eller at du ringer foreldrene og sier akkurat det at han blir dårlig av en liten smule. Hvis det blir for mye stress for andre å tilpasse, så hadde jeg 100% sendt med ekstra lunsj eller noe middag han tar med hjemmefra før skoledagen. Barnet vet vel selv også at han blir dårlig og kan kommunisere dette bedre og bedre etterhvert. Anonymkode: 30b00...a94 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Du vil fort finne ut hvilke foreldre som prøver, og hvilke som ikke bryr seg. Så da vet du i hvilke hjem du sender ditt barn. Være åpen om cøliaki, og vær hjelpsom rundt mat for foreldre som ikke kan dette. Jeg ville f.eks spurt deg om forslag til middag som funker for barnet og meg. Altså at barnet kan spise, og jeg klarer å lage relativt enkelt. Og forklare kort og enkelt om sykdommen når noen spør. Jeg tror det er at man ikke tåler gluten, så må ligge unna hvetemel. Men kan være nyanser der jeg ikke kjenner til. Jeg tror det finnes en god del alminnelig mat som er glutenfri. Som fiskekaker. Jeg hadde ikke hatt noe imot å strekke meg for at mine barns venner skal trives hos oss. Barnet har jo ikke valgt å ha cøliaki. Barnet er ikke sykdommen sin. Anonymkode: 75923...54c 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn. Anonymkode: ef0f3...1c4 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Sønnen min har en venninne i klassen med cøliaki. Det er aldri et problem når hun skal komme på besøk. Jeg har alltid god kommunikasjon med foreldrene på forhånd og vi avtaler hva som skal serveres. Jeg passer på at utstyr er helt rent før jeg lager maten. (Eller så kjøper vi frossenpizza der hun får glutenfri pizza.) jeg skjønner du er stressa, men jeg tror dette skal gå helt fint ingen har jo lyst til at barnet ditt skal bli dårlig og kunnskapen rundt cøliaki har økt veldig de siste årene Anonymkode: 67150...132 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 Populært innlegg #8 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn. Anonymkode: ef0f3...1c4 Håper virkelig ikke du har barn 😳 Anonymkode: b8434...f13 49 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Cøliaki har vel blitt såpass vanlig at de fleste håndterer det greit? Vi har tre barn med mange venner og diverse allergier som det kan være litt vanskelig å holde styr på i begynnelsen. Det som funker aller best er når mor/far sender sms: Per gleder seg til å være med Ola hjem i morgen. Skal jeg sende med egen mat til han pga cøliakien? Da husker jeg å kjøpe inn og planlegge middag som passer. De fleste barna her er også veldig flinke til å oversikt over hva de kan/ikke kan spise. Så husk at de aller fleste barna sier ifra selv. Anonymkode: 9189f...ff3 10 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 En kollega av meg har et barn som fikk påvist cøliaki omtrent på samme alder som ditt, og fik det samtidig påvist selv. Det første året var hun fryktelig stresset og nær-hysterisk (forståelig) og kunne si rett ut at hun ikke stolte på noen, ei heller oss kollegaene ved lunsjbordet, men etterhvert roet det/hun seg. Gi det litt tid. Mulig det finnes en cøliakiforening eller grupper på Facebook der man kan dele erfaringer, få støtte, råd og tips? Det er forståelig at du er engstelig og redd for det sosiale for barnet ditt fremover, men det ordner seg. Og nei, ikke alle vet hvor mye skade bare en liten smule kan gjøre, jeg visste det ikke selv heller før denne kollegaen min underviste oss. Ikke minst hvor mange matvarer som inneholder gluten. Anonymkode: faf59...38d 3
Maleficenta Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har ett barn som begynner på skolen til høsten. Gruer meg noe helt fryktelig til han skal begynne å være med noen hjem etter skoletid. Er det vanlig at man spiser middag dit man skal? Barnet mitt har cøliaki og det er mange rutiner når man er på kjøkkenet. Han blir ordentlig dårlig om han får i seg en liten smule. Er veldig usikker på om cøliaki er en diagnose de fleste respekterer, eller tenker litt "pytt sann, det kan da ikke være så nøye?". Barnet mitt har nylig fått diagnosen så vi syns mye er vanskelig nå. Tenker selvsagt å informere foreldre når de skal ha med barnet, men er redd de syns det er pes og ikke gidder og invitere mer. Er bare så grusomt bekymret over at han skal føle seg utenfor på grunn av det her. Det går greit her hjemme, men er redd for alle urettferdigheter som vil komme opp i sosiale sammenhenger. Gråter bare av å tenke på dette.. Og før noen slakter meg, jeg viser ikke barnet mitt dette og jeg skal gjøre så godt jeg kan underveis men er livredd for veien videre. Noen som har erfaringer, tips råd? Anonymkode: aec61...810 tror det går fint. Folk er mye mer bevisste på matintoleranser nå til dags 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn. Anonymkode: ef0f3...1c4 Det er akkurat disse holdningene jeg er livredd! Om barnet mitt har venner med foreldre som tenker dette her.. Kan jeg spørre om hva du mener med kravene jeg har? Anonymkode: aec61...810 10
vintage Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 Det går ofte mye bedre enn vi frykter, ts. Her tror jeg veien blir til mens dere går - ikke undervurder folk. De aller fleste vil ha stor forståelse, langt mer enn den som skrev innlegg #6 i tråden. Sende med mat er et godt forslag. For alt du vet, så kan det være flere barn med cøliaki eller andre sykdommer i klassen også. Ta ikke sorgene på forskudd 💕 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 Tusen takk for alle gode fine støttende ord! Jeg gråter mens jeg leser og krysser alt jeg har for at dere har rett!!! Anonymkode: aec61...810 4 9
Tulla25j Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 Jeg hadde en barndomsvenninne med cøliaki, hun hadde ganske kontroll på hva hun tålte og ikke selv. + hadde med egen frokost og diverse som hun lagde på egne brett. Så dette må drilles godt inn fra din side, men selvfølgelig forsikre deg om at foreldrene passer på også. For oss var det ingen problem ihvertfall og mine foreldre tilrettela hver gang hun var på besøk (noe som ble en del ganger opp igjennom skoleårene) 👍🏼 5 1
vintage Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk for alle gode fine støttende ord! Jeg gråter mens jeg leser og krysser alt jeg har for at dere har rett!!! Anonymkode: aec61...810 Det finnes ei stor cøliaki-gruppe på Facebook. Den kan kanskje være noe? Der treffer du folk som sikkert har gått løypa før dere og har noen tips du kan snappe opp 2
AprilLudgate Skrevet 27. januar 2022 #17 Skrevet 27. januar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Med de kravene du har, ville jeg ikke servert middag til ditt barn nei. Da måtte han evt tatt med egen mat og spist sammen med oss. Du kan ikke ærlig talt forvente at andre familier skal lage mat spesielt for ditt barn. Anonymkode: ef0f3...1c4 Hæ? 😅 Det er ikke «krav hun har». Men ja TS - om han reagerer kraftig så er jo det greieste å være åpen om at han er veldig allergisk. Og derfor sender du med noe han kan spise? 🤷♀️ Noe som ikke trenger varmes? Jeg hadde gjerne servert glutenfri middag, men jeg hadde ønsket en oppskrift du visste fungerte som unger liker. Si ifra om at han reagerer selv på spor av gluten, så hans mat kan bare legges direkte på tallerken og ikke skjæres med samme kniv som andres. Ha en fast superenkel rett du sender med. Problem løst 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #18 Skrevet 27. januar 2022 Har hatt mange bursdagsselskap der vi har tatt hensyn til cøliaki, det er ingen problem. Min erfaring er at barnet selv er opptatt av om hen kan spise det eller ikke og ofte spør før det spiser. Vet vi om det så tilpasser vi oss og lager noe barnet kan spise, og spør gjerne foreldre om vi er usikre. Men vær gjerne på tilbudsiden, da er det også enklere å spørre om råd! Anonymkode: bd763...7d6 3
GammelKaktus Skrevet 27. januar 2022 #19 Skrevet 27. januar 2022 (endret) Jeg tenker det kommer til å gå greit men du må jo gi de beskjed hva han eventuelt tåler og ikke. En venninne av meg med cøliaki hun kan fint ta en bit av en kake jeg har laget uten å bli ødelagt av det, mens en annen venninne blir dårlig om hun spiser smør som har hatt en kniv som har vært borti glutenskiver, hvis du skjønner hva jeg mener. 😄 Så tåler han å spise mat som er laget i et kjøkken de har gluten? Eller blir han dårlig av det? Guttungen har en kamerat som har glutenallergi og han kan fint spise glutenfri pitabrød som er stekt i vår ovn sammen med våre pitabrød men "smørvenninna" mi kan ikke det. Er han i siste kategori så tror jeg at jeg ville sendt med matpakke i begynnelsen iallfall bare sånn at ingen tabber seg ut for som regel så er det viktig at de er veldig restriktive så de ikke blir dårlige. Selv er jeg over gjennomsnittet på å tilrettelegge, spesielt til de som har allergi, mitt inntrykk er at de fleste gjør en innsats for de vil at alle skal trives. Endret 27. januar 2022 av FrøkenMånestråle Skriveleif 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2022 #20 Skrevet 27. januar 2022 Jeg tror ikke du kan forvente at folk flest vet hvor forsiktig man må være. At man må ha helt rene kniver, ulike skjærebrett, helst ulike soner hvor man tilbereder maten, vaske hender om man gir en vanlig kjeks før man gir en glutenfri, passe på at mat ikke er i kontakt, at en smule er nok osv. Gremmes over meg selv i ettertid. Min ungdom har to venner med cøliaki og har ofte laget mat til dem. Har virkelig trodd jeg var "flink ig gjorde alt rett". Men har nå fått en niese med diagnosen og ser jo at jeg har tatt alt for lett på det meste🙈 Men, jeg har ikke vært klar over hvor nøye det er. Anonymkode: 14a59...5e9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå