Gå til innhold

Er du på Israel eller Hamas sin side?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Michaelhe skrev (10 timer siden):

Det er ikke så mange som vet at Israel selv strever med et ganske betydelig problem med religiøs ekstremisme. De ortodokse jødene utgjør en stadig større andel av den totale befolkningen. Dette kan bli et betydelig problem for Israel på sikt. Jeg tenker på for den vanlige israelske borger, som ønsker et vanlig liv. 

Hva har det med dette å gjøre? 
Disse religiøse skader jo ikke andre enn seg selv. De tror selv at de ikke har levd et liv «riktig» nok, og dermed straffet av Gud og nesten utryddet. Så nå skal de hvertfall ikke gjøre noe galt så dette kan skje igjen. 
Kan vel være at dette kan gå ut over Israel (hvordan?), men vil påstå de palestinere og Hamas som ønsker dem alle utryddet (igjen!) er verre for jødene..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CAPS LOCK skrev (På 17.1.2022 den 17.53):

Jeg holder med Israel fordi Israel er et demokratisk land og en rettsstat med like rettigheter for alle uavhengig av kjønn og etnisitet.

Hamas derimot er en islamistisk terroristorganisasjon som diskriminerer innbyggerne basert på kjønn og etnisitet, og som ikke bryr seg om sin egen befolkning en gang, men gang på gang angriper Israel som Hamas har et uttalt mål om å utslette, med den konsekvens at Gaza delvis ligger i ruiner etter at Israel har angrepet tilbake for å stoppe angrepene.

Enig. 

Man så hvordan dyrene i Daesh behandlet og myrdet yazidiene. Det viser hvorfor jødene må ha sin egen stat.

Alle palastinere kan få pass til Jordan om de ønsker, som er deres stat. Men det ønsker de ikke, da det er mer lukrativt å leve permanent som flyktning på gazastripa. Det er området som mottar mest bistand per person desidert i verden.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (5 timer siden):

Det stemmer bare ikke. Først måtte palestinerne flykte i 1948 deretter okkuperte Israel enda mere land i 1967. Siden den gang har de gradvis spist opp mere av Vestbredden. Først kom okkupasjon, deretter motstand.

Hamas ble ikke etablert før på slutten av 80-tallet. 

Men propagandaen fra den Israelske staten vil selvsagt ha det til at de beskytter seg selv, når de i virkeligheten er en av verdens sterkeste militærmakter som okkuperer andres land. 

Palestinerne måtte jo flykte da folkemordet deres på jødene i 1947/48 skar seg og araberne fikk juling. De angrep hver en jødisk familie de kom over.

Omtrent som sunnimuslimene har gjort mot minoriteter overalt hvor de har fått makt i midtøsten og nord afrika.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (2 timer siden):

Hva har det med dette å gjøre? 
Disse religiøse skader jo ikke andre enn seg selv. De tror selv at de ikke har levd et liv «riktig» nok, og dermed straffet av Gud og nesten utryddet. Så nå skal de hvertfall ikke gjøre noe galt så dette kan skje igjen. 
Kan vel være at dette kan gå ut over Israel (hvordan?), men vil påstå de palestinere og Hamas som ønsker dem alle utryddet (igjen!) er verre for jødene..

De skader ganske mange. Ikke bare palestinere, men også israelere. Det finnes jo nesten krisesentre for ex-medlemmer, I tillegg trekker de alt mot høyre

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sacramone skrev (8 minutter siden):

Hva har det med dette å gjøre? 
Disse religiøse skader jo ikke andre enn seg selv. De tror selv at de ikke har levd et liv «riktig» nok, og dermed straffet av Gud og nesten utryddet. Så nå skal de hvertfall ikke gjøre noe galt så dette kan skje igjen. 
Kan vel være at dette kan gå ut over Israel (hvordan?), men vil påstå de palestinere og Hamas som ønsker dem alle utryddet (igjen!) er verre for jødene..

De ortodoxe er pasifister og nekte avtjene verneplikt.

Det betyr at på sikt kan Israel ende opp som yazidiene, heller enn kurderne neste gang den arabiske liga med sine 50å millioner innbyggere går til angrep mot dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å se noe annet logisk enn å være på Palestina sin side i denne konflikten. Israel bare tok store deler av landet deres og sa "dette er nå vårt, deal with it". Det er Palestina som forsvarer seg mot terroristene og okkupantene i Israel.

Ta tall fra 2021:
Palestinere: 256 døde, 1900 skadde.
Israelere: 13 døde, 200 skadde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stonegiant skrev (9 timer siden):

Jeg klarer ikke å se noe annet logisk enn å være på Palestina sin side i denne konflikten. Israel bare tok store deler av landet deres og sa "dette er nå vårt, deal with it". Det er Palestina som forsvarer seg mot terroristene og okkupantene i Israel.

Ta tall fra 2021:
Palestinere: 256 døde, 1900 skadde.
Israelere: 13 døde, 200 skadde.

Kan anbefale å lese om 1947/48 krigen. Det er egentlig det omvendte som skjedde.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (2 timer siden):

Jeg klarer ikke å se noe annet logisk enn å være på Palestina sin side i denne konflikten. Israel bare tok store deler av landet deres og sa "dette er nå vårt, deal with it". Det er Palestina som forsvarer seg mot terroristene og okkupantene i Israel.

Ta tall fra 2021:
Palestinere: 256 døde, 1900 skadde.
Israelere: 13 døde, 200 skadde.

Så fordi israel er velutviklet, har bedre våpen, besitter høyteknologi og ansees som den store parten av disse, så må du være på palestinernes side?

Israel har på ingen måte bare dukket opp fra intet og okkupert, bare fordi de hadde så lyst på mer land!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thanos said:

Så fordi israel er velutviklet, har bedre våpen, besitter høyteknologi og ansees som den store parten av disse, så må du være på palestinernes side?

Israel har på ingen måte bare dukket opp fra intet og okkupert, bare fordi de hadde så lyst på mer land!

Det er mange flere grunner enn bare tallene.

Og det virker som om lysten på mer land er en veldig viktig drivkraft for Israel som har okkupert stadig større områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne nesten støttet Isreal, bortstett fra at de stadig bygger ut og tar for seg i palestinske områder. Det klarer jeg ikke å forstå eller forsvare i det hele tatt.

Når det gjelder det gamle spørsmålet om jødene "tok land fra andre" så er det i alle fall ikke spesielt. Det virket mer logisk på den tiden. Det skjedde veldig mange steder etter at det Osmanske riket falt. Tyrkere fikk sitt land. Armenere fikk sitt land. Grekere fikk sitt land etc etc. I alle eksemplene ble noen folk fordrevet. Jødene fikk sitt land noen tiår senere. Kurdere fikk ikke sitt eget land, og det har skapt konflikt frem til nå.

Man må på et tidspunkt si at historie er historie. Tyrkerne som ble kastet ut av Hellas og omvendt har stort sett lagt det bak seg.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (5 timer siden):

Spørsmålet er vel hvorfor kan ikke Israelere og Palestinere lever fredelig sammen?

Fordi palestinere (ikke alle) vil at alle jøder skal utslettes. Det sier seg selv at det da er umulig dessverre..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (På 1/18/2022 den 20.13):

Du tilhører ikke venstresiden, bare stemmer på dem? Logisk...

Så lenge palestinerne har et uttalt mål om å fordrive og utrydde jødene er det ikke en stråmann å dra jødehatkortet. Det er resultat av støtten man må vurdere alt etter, ikke hensikten.

Jeg skrev ikke noe om at jeg stemmer på venstresiden, hvis du leser innlegget mitt, men det er kanskje litt krevende. Jeg skrev "i likhet med mange som på venstresiden"

Hvor har du det fra at "palestinerne" som sådanne ønsker å fordrive og utrydde (!) jødene? Det er vel bare gærne enkeltindiver som ønsker det. Personer og organisasjoner som ønsker å utrydde jødene i egenskap av jøder (eller som mener at jøder er mindreverdige) er jeg helt enig i at det er riktig å kalle antisemitter. Men jeg kjenner ikke til at engang Hamas ønsker å utrydde jødene, selv om de ønsker å utslette staten Israel. (Jeg støtter ikke Hamas, altså, det burde være unødvendig å si, men det virker som jeg må bruke teskje her for ikke å bli satt i bås med ekstreme holdninger.)

Jeg er for en fredelig tostatsløsning, men den virker stadig mer illusorisk slik staten Israel går frem. Jeg er del av et multikulturelt miljø i akademia, og jeg kjenner og jobber sammen med både jøder og palestinere. Heldigvis har ingen av dem slike ekstreme holdninger, verken på den ene eller andre siden, som du beskriver. Å være jøde er ikke synonymt med å støtte alt staten Israel gjør. Å være palestiner betyr ikke at man trenger å støtte Hamas. Å være kritisk til staten Israels politikk  betyr ikke at man er antisemitt. Det burde virkelig være unødvendig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stina234 skrev (På 19.1.2022 den 14.59):

Spørsmålet er vel hvorfor kan ikke Israelere og Palestinere lever fredelig sammen?

Det bor 1 million palestinere i Israel. Disse ønsker ikke å bytte bort sine pass mot noe annet i verden. De bor i det eneste landet i verden der en arabisk avis kan kalle statsministeren for en idiot og de har stemmerett og egne politidke partier.

Så det går fint å leve sammen i et demokrati.

Araberne som bor utenfor Israel har null interesse av demokrati eller stater slik vi forstår den. Er en grunn til at Hamas er så populær på gaza stripen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (På 18.1.2022 den 15.46):

Det stemmer bare ikke. Først måtte palestinerne flykte i 1948 deretter okkuperte Israel enda mere land i 1967. Siden den gang har de gradvis spist opp mere av Vestbredden. Først kom okkupasjon, deretter motstand.

Hamas ble ikke etablert før på slutten av 80-tallet. 

Men propagandaen fra den Israelske staten vil selvsagt ha det til at de beskytter seg selv, når de i virkeligheten er en av verdens sterkeste militærmakter som okkuperer andres land. 

Palestinerne måtte flykte fordi de startet en angrepskrig mot jødene og prøvde å utslette dem.

Grunnen til at Israel okkuperte mer land i 1967 var at de igjen ble angrepet, og tvunget til å ty til okkupasjon for å forsvare seg.

Hva mener du med "spist opp mere av Vestbredden"? Omtrent alle nybygg har vært bygget innenfor eksisterende bosetninger i mange tiår.

Så angrepene kom før okkupasjonen, som sagt.

At Israel er sterke militært har ikke noe med saken å gjøre. Hadde de ikke vært det, hadde de ikke klart å forsvare seg mot alle angrepene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clefable skrev (På 18.1.2022 den 16.21):

Jeg støtter Palestina og synes det er hårreisende at de er okkupert på denne måten. Håper de snart får sin frihet og sitt land tilbake. 

Jeg støtter ikke terrorhandlinger fra noen av sidene. 

Hvilket land? Palestinerne har aldri hatt noe land. Bortsett fra Jordan da, som er landet palestinerne ble tildelt før Israel ble opprettet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Zooey skrev (På 18.1.2022 den 17.47):

Nå har Israel gradvis okkupert mere land. Det de okkuperte i 67 er bare brødsmuler i sammenligning med hva de okkuperer i dag. FNs sikkerhetsråd har slått fast at okkupasjonen er ulovlig, men bosetningene fortsetter å poppe opp.

Bosetningene popper opp innenfor eksisterende områder som allerede var under jødisk kontroll.

Hva mener du de okkuperer i dag sammenlignet med 1967?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (På 18.1.2022 den 20.29):

Og israelerne bare elsker palestinere, er det slik å forstå? Men hvem er det som dør da, og hvem har makt?

Det er en uttalt målsetning for Hamas å få så mange egne sivile drept som mulig. Derfor sender de raketter mot israelske sivile fra tettebebygde områder i Gaza. Israel har ikke noe annet valg enn å svare på angrepene for å stoppe rakettregnet, og da går det sivile liv.

Det er altså Hamas som har ansvaret for antallet døde, fordi de ulovlig bruker egne sivile som skjold. Israel har i henhold til Genevekonvensjonen lov til å angripe legitime militære mål selv om de vet at det vil medføre sivile tap. Dette fordi det ikke skal lønne seg å bruke sivile som skjold. Men i møte med en hensynsløs motpart som Hamas så får dette uheldige konsekvenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 18.1.2022 den 21.43):

Jeg klarer ikke å se noe annet logisk enn å være på Palestina sin side i denne konflikten. Israel bare tok store deler av landet deres og sa "dette er nå vårt, deal with it". Det er Palestina som forsvarer seg mot terroristene og okkupantene i Israel.

Ta tall fra 2021:
Palestinere: 256 døde, 1900 skadde.
Israelere: 13 døde, 200 skadde.

Du tar feil.

Israel tok ikke bare store deler av noens land. De ble angrepet, og tvunget til å ty til militær okkupasjon for å forsvare seg.

Se innlegget jeg nettopp skrev for forklaring på hvorfor det dør flere palestinere. Husk forresten på at mange av disse er Hamas-krigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (På 19.1.2022 den 8.45):

Og det virker som om lysten på mer land er en veldig viktig drivkraft for Israel som har okkupert stadig større områder.

Hvorfor trakk de seg da ut fra Gaza i 2005?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...