Gå til innhold

Er du på Israel eller Hamas sin side?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke så mange som vet at Israel selv strever med et ganske betydelig problem med religiøs ekstremisme. De ortodokse jødene utgjør en stadig større andel av den totale befolkningen. Dette kan bli et betydelig problem for Israel på sikt. Jeg tenker på for den vanlige israelske borger, som ønsker et vanlig liv. 

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (15 timer siden):

Israel er okkupant, så jeg er for det palestinske folks frihet.

Det blir som å si at de allierte var okkupert mot slutten av andre verdenskrig, så du var for det tyske folks frihet.

Tenk, den som angriper kan regne med å måtte bli okkupert.

Og all okkupasjon fra Israels side er et resultat av angrepskrig fra den andre siden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

Det blir som å si at de allierte var okkupert mot slutten av andre verdenskrig, så du var for det tyske folks frihet.

Tenk, den som angriper kan regne med å måtte bli okkupert.

Og all okkupasjon fra Israels side er et resultat av angrepskrig fra den andre siden.

Det stemmer bare ikke. Først måtte palestinerne flykte i 1948 deretter okkuperte Israel enda mere land i 1967. Siden den gang har de gradvis spist opp mere av Vestbredden. Først kom okkupasjon, deretter motstand.

Hamas ble ikke etablert før på slutten av 80-tallet. 

Men propagandaen fra den Israelske staten vil selvsagt ha det til at de beskytter seg selv, når de i virkeligheten er en av verdens sterkeste militærmakter som okkuperer andres land. 

Endret av Zooey
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eryn skrev (17 timer siden):

Du må også lese deg opp. Lengre tilbake enn du tenker.

Hvis du leser deg opp på Bibelen, så er det profetert fra før Jesu sin tid at jødene skulle få tilbake sitt lovede land. I «vår levetid» - 1948- har det gått i oppfyllelse.  

Dette er et ganske stort problem, at gamle oppdiktede historier skal lage krig 2000år etter de ble funnet på. Herregud, det er bare tull alt sammen, så hva er det å krangle om? Det finnes ingen Gud, Allah eller de greiene der. Så hvis man bare tar det for det det er, skrifter skrevet av maktsyke menn med trang til å kue sin befolkning og ønske om mer makt, så hadde alt blitt så mye bedre.

Religion er roten til alt ondt. Virkelig.

Barn dør av sult. Barn blir voldtatt til døde. Uskyldige mennesker dør som følge av tilfeldig vold. Disse gudene folk tilber finnes ikke. Det er ingen plan.

Ok, det kan godt være at det finnes noe som har skapt alt, en slags gudeskikkelse, men de gudene vi har bøker om finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg støtter Palestina og synes det er hårreisende at de er okkupert på denne måten. Håper de snart får sin frihet og sitt land tilbake. 

Jeg støtter ikke terrorhandlinger fra noen av sidene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Synes hele området bør gjøres radioaktivt slik at både jødene og palestinerne må flytte. Så får man fred i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A-hunter skrev (7 timer siden):

Hvordan det gikk fra "vi samles på valen" til "vi samles i jødehatet" er uklart for meg, men det er liten tvil om at den norske venstresiden i stor grad har funnet et uslitelig godt vennskap hos grupper som sier at vi gir oss først når jødene er fordrevet på havet.

Et ønske om å utslette noen er ikke den best beredte grunnen for en fredelig løsning på noe som helst. Nå er vel ikke en fredelig løsning heller målet for den ene siden av konflikten.

Jeg står sammen med Israel. Den palestinske siden av dette fremstår først og fremst som fremskutt kanonføde for langt sterkere og mye skumlere mål og hensikter med hovedsete et langt stykke fra grensen. Som et 'verktøy' i en krig som handler om langt mer enn noen jordlapper på Gaza og på Vestbredden.

Dette er jo bare tull og stråmenn. Uten å selv være del av norsk venstreside er jeg- i likhet med mange som stemmer på venstre fløy - sterkt kritisk til staten Israels aggressive ekspansjonspolitikk. Det har selvsagt ingenting med antisemittisme å gjøre. Antisemittisme er en variant av rasisme. Selvsagt ser ikke norsk venstreside på jøder som mindreverdige. Å påstå noe slikt er støtende og ufint. 

Det er for øvrig mange liberale jøder - både i og utenfor Israel - som er kritiske til staten Israels nåværende politikk og ønsker en fredelig tostatsløsning. Er de også antisemitter? Ta med deg bakvaskelsene dine et annet sted.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (19 timer siden):

Israel er okkupant, så jeg er for det palestinske folks frihet. 

Hamas er så klart et resultat av okkupasjonen. Uten å rettferdiggjøre vold på noen måte så er det likevel forståelig at med så mange år med undertrykking formeres det grupper som gjør motstand. 

Man kan ikke okkupere landområde som ingen har suverenitet over. Dessuten er område lovlig tilegnet Israel etter genevakonvensjonen regler om land tatt i forsvarskrig. Ref.6 dagers krigen.

 

Les deg opp om temaet før du anklager.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke okkupere landområde som ingen har suverenitet over. Dessuten er område lovlig tilegnet Israel etter genevakonvensjonen regler om land tatt i forsvarskrig. Ref.6 dagers krigen.

 

Les deg opp om temaet før du anklager.

Nå har Israel gradvis okkupert mere land. Det de okkuperte i 67 er bare brødsmuler i sammenligning med hva de okkuperer i dag. FNs sikkerhetsråd har slått fast at okkupasjonen er ulovlig, men bosetningene fortsetter å poppe opp. 

Jeg har lest meg opp på det i 7 år ved universitetet :) Du får lese litt selv. 

Hadde forresten vært interessant å høre hva de som forsvarer Israels politikk her inne også støtter deres fengsling av barn.

https://www.savethechildren.org.uk/news/media-centre/press-releases/-treated-like-animals----palestinian-children-suffer-inhumane-tr 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (18 minutter siden):

Nå har Israel gradvis okkupert mere land. Det de okkuperte i 67 er bare brødsmuler i sammenligning med hva de okkuperer i dag. FNs sikkerhetsråd har slått fast at okkupasjonen er ulovlig, men bosetningene fortsetter å poppe opp. 

Jeg har lest meg opp på det i 7 år ved universitetet :) Du får lese litt selv. 

Hadde forresten vært interessant å høre hva de som forsvarer Israels politikk her inne også støtter deres fengsling av barn.

https://www.savethechildren.org.uk/news/media-centre/press-releases/-treated-like-animals----palestinian-children-suffer-inhumane-tr 

 

Herrefred! Har du lest om tunnelene hamas kryper igjennom og inn på israelske boliger, hvor beboerne får halsen skåret over om natten?? Nei stemmer det, norske medier er ikke så opptatt av den siden av saken. Leste du om kaféene, skolene og barnebussene som ble sprengt nesten ukentlig i israel før muren ble bygget? Den murer er forresten ikke opprettet for å holde palestinerne fanget, men for å mure inne Israel slik at all inn og ut trafikk kan kontrolleres. For igjen å unngå terroren som fløt i landet! Og israel holder barn fengslet??!! 🙄 gidameg!! Er barn fengslet der, er det en meget meget god grunn til det! Enten har barna gått med ryggsekker med bomber i, eller så har de på annet vis truet vakter eller israelske innbyggere.

Israel har ved flere anledninger ønsket å få til en fredelig løsning. Hamas har avvist samtlige! Også osloavtalen. De har også offentlig gått ut og sagt det ikke blir en fredelig løsning før israel er slettet fra kartet. Og du tror det kan forhandles med den typen totalitære terrorister? Luftforsvaret til israel slipper flygeblader over områder de skal bombe for å gi sivilbefolkningen tid til å rømme. Hamas gjemmer raketter og våpen på skoler og sykehus. Dytter barna sine foran snikskytterne sine som skjold! Palestinere er ikke engang et folkeslag. Det er en sammenkok røre av arabere fra mange områder i midtøsten. De har ingen rett på området israel. Dette strekker seg flere tusen år tilbake hvor jøder kjøpte landområdene billig og lovlig fordi ingen ville ha områdene. Over tid har jødene blitt drevet ut av områdene og spredt verden rundt, før det kulminerte i nær utryddelse under 2.verdenskrig.  opprettelsen av staten israel trenger vi ikke diskutere. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok mest på Israels side, da de er et demokratisk land som prøver å forsvare sitt land mot fiender på alle kanter.

Men det er ikke dermed sagt at jeg er enig i alt Israel gjør i denne konflikten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (2 timer siden):

Nå har Israel gradvis okkupert mere land. Det de okkuperte i 67 er bare brødsmuler i sammenligning med hva de okkuperer i dag.  

Da Egypt og Israel inngikk fredsavtalen i 1979 gav Israel tilbake Sinai-halvøya til Egypt etter tolv års okkupasjon. Den har et areal på 60 000 kvadratkilometer. Til sammenligning har Israel et areal på 22 000 kvadratkilometer. Vestbredden er på 6 000 kvadratkilometer.  

https://snl.no/Fredsprosessen_Israel–Egypt

https://no.wikipedia.org/wiki/Israel

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg holder med palestinerne og Israelerne. De som ønsker fred. Jeg støtter ikke zionister eller terrorister. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (9 timer siden):

Jeg mener Sionismen slik den ble utformet av Hertlz, Zangwill etc var et onde. Men dette er historie. Zangwill skrev flere morsomme historier som ikke er relatert til sionismen, og jeg har et par av de i min nettradio, selv om jeg synes andre ting han drev med var ganske ille. 

Men vi kan altså ikke viske bort eller redigere det som hendte i årene 1900-1949

Ja men en veldig stor andel av palestinerne vil drepe jøder så derfor bør man være på den andre siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UgleBrugle skrev (2 timer siden):

Dette er jo bare tull og stråmenn. Uten å selv være del av norsk venstreside er jeg- i likhet med mange som stemmer på venstre fløy - sterkt kritisk til staten Israels aggressive ekspansjonspolitikk. Det har selvsagt ingenting med antisemittisme å gjøre. Antisemittisme er en variant av rasisme. Selvsagt ser ikke norsk venstreside på jøder som mindreverdige. Å påstå noe slikt er støtende og ufint. 

Det er for øvrig mange liberale jøder - både i og utenfor Israel - som er kritiske til staten Israels nåværende politikk og ønsker en fredelig tostatsløsning. Er de også antisemitter? Ta med deg bakvaskelsene dine et annet sted.

Du tilhører ikke venstresiden, bare stemmer på dem? Logisk...

Så lenge palestinerne har et uttalt mål om å fordrive og utrydde jødene er det ikke en stråmann å dra jødehatkortet. Det er resultat av støtten man må vurdere alt etter, ikke hensikten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (40 minutter siden):

Ja men en veldig stor andel av palestinerne vil drepe jøder så derfor bør man være på den andre siden.

Og israelerne bare elsker palestinere, er det slik å forstå? Men hvem er det som dør da, og hvem har makt?

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...