Gå til innhold

Er du på Israel eller Hamas sin side?


Sommer2464

Anbefalte innlegg

Hvilken side er du på Israel eller Palestina/Hamas.

Endret av _popcorn_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder med Israel fordi Israel er et demokratisk land og en rettsstat med like rettigheter for alle uavhengig av kjønn og etnisitet.

Hamas derimot er en islamistisk terroristorganisasjon som diskriminerer innbyggerne basert på kjønn og etnisitet, og som ikke bryr seg om sin egen befolkning en gang, men gang på gang angriper Israel som Hamas har et uttalt mål om å utslette, med den konsekvens at Gaza delvis ligger i ruiner etter at Israel har angrepet tilbake for å stoppe angrepene.

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at man kunne forholde seg til det som om det var en fotballkamp. Man kan ikke velge side på den måten som om det er to lag mot hverandre. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heier ikke på noen av dem. synes de kan roe seg ned og godta det som er bestemt ved lov.

Endret av KrXs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er like ille begge to. Holder på ingen måte med Hamas, de er grunnleggende udemokratiske og forbryterske. 

Likevel, konflikten er ikke proposjonal. Israel skyter hele veien spurv med kanon, eller steinkastere med Uzi for å være mer presis. Det er ikke rimelig å sette millioner av sivile i fengsel, slik de i realiteten blir. Gaza er en bitteliten flekk på jorden med ufattelig stor befolkning relativt sett, uten noe sted å flykte. De blir utsatt for horrible handlinger av et såkalt demokrati, og staten Israel er således ikke midre forbrytersk enn Hamas.

Å velge side vil innebære å gå god for et av disse ondene. Mest skuffet er jeg faktisk av sikkerhetsrådet i FN. Det har gått så langt at det knapt finnes noen løsning.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

♥ skrev (1 minutt siden):

Det er ikke rimelig å sette millioner av sivile i fengsel, slik de i realiteten blir.

Jo. Israel har rett til å forsvare sin sivilbefolkning mot stadige terrorangrep fra Hamas selv om dette betyr at befolkningen på Gaza lider. Løsningen er at Hamas slutter å angripe Israel. Da slutter nemlig Israel å slå tilbake. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er okkupant, så jeg er for det palestinske folks frihet. 

Hamas er så klart et resultat av okkupasjonen. Uten å rettferdiggjøre vold på noen måte så er det likevel forståelig at med så mange år med undertrykking formeres det grupper som gjør motstand. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Jo. Israel har rett til å forsvare sin sivilbefolkning mot stadige terrorangrep fra Hamas selv om dette betyr at befolkningen på Gaza lider. Løsningen er at Hamas slutter å angripe Israel. Da slutter nemlig Israel å slå tilbake. 

Og hva var unnskyldningen for okkupasjonen før Hamas oppstod?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Jo. Israel har rett til å forsvare sin sivilbefolkning mot stadige terrorangrep fra Hamas selv om dette betyr at befolkningen på Gaza lider. Løsningen er at Hamas slutter å angripe Israel. Da slutter nemlig Israel å slå tilbake. 

Hvis jeg forbryter meg fortjener naboen min og hele hans familie å bli bombet ihjel? Logikken er jo bedre enn menneskesynet, det er da noe..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KrXs skrev (13 minutter siden):

heier ikke på noen av dem. synes de kan roe seg ned og godta det som er bestemt ved lov.

Enig.

På tide å bare bli ferdige med denne konflikten, den er bare barnslig.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (1 minutt siden):

Og hva var unnskyldningen for okkupasjonen før Hamas oppstod?

Hvilken okkupasjon? Israel trakk seg ut av Gaza i 2005. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Israel.  🇮🇱❤️Det eneste landet i Midt- Østen med demokrati, hvor homofile og transpersoner kan få leve i fred uten å bli drept av egen familie. Hamas er en terroristorganisasjon, som dessverre har ødelagt svært mye for sitt eget folk. 

Men jeg elsker alle mennesker, uavhengig av etnisitet eller religion. Arabere, jøder, kristne palestinere, israelere, jeg har venner fra begge sider.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Hvilken okkupasjon? Israel trakk seg ut av Gaza i 2005. 

Du må virkelig lese deg opp før du prøver å diskutere dette temaet.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zooey skrev (2 minutter siden):

Du må virkelig lese deg opp før du prøver å diskutere dette temaet.

 

Du må også lese deg opp. Lengre tilbake enn du tenker.

Hvis du leser deg opp på Bibelen, så er det profetert fra før Jesu sin tid at jødene skulle få tilbake sitt lovede land. I «vår levetid» - 1948- har det gått i oppfyllelse.  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...